نتا U با BM Cars معرفی شد / همه چیز درباره کراس‌اوور برقی بهمن موتور

از دست ندهید

نتا U برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو تهران توسط BM Cars به نمایش درآمد. این خودرو الکتریکی اکنون یکصد و شصت و یکمین کراس‌اوور کامپکت در بازار خودرو چین است و در طول دو ماه گذشته میلادی، تولید آن در چین صفر دستگاه بود و براساس اطلاعات رسمی منابع چینی، در حال حاضر خودرویی از رده خارج در چین به شمار می‌رود. نتا U با یکبار شارژ کامل می‌تواند تا ۵۰۱ کیلومتر پیمایش داشته باشد. این خودرو آخرین محصول از این برند چینی نبوده‌و محصولات دیگری هم از این برند به ایران وارد خواهند شد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از هر چیز باید بدانیم که برند Neta که بود و از کجاآمد. نتا U در حقیقت کراس‌اووری الکتریکی است که توسط Hozon Auto در شهر یچان (Yichun – شهری در استان جیانگشی – Jiangxi) چین تولید می‌شود.

Hozon Auto برندی متعلق به گروه خودروسازی Zhejiang Hezhong New Energy است که Logo آن را می‌توان بر روی Neta U تماشا کرد. این برند خودرویی در سال ۱۰ سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و اولین خودرو مفهومی خود را در سال ۲۰۱۷ رونمایی کرد.

نتا U

این برند هیچ خودرویی با موتور درون سوز تولید نمی‌کند. تمامی محصولات Hozon Auto الکتریکی هستند و این برند در مارس ۲۰۲۳ نخستین خط تولید خارجی خود را در بانکوک تایلند افتتاح کرد. هدف از افتتاح این خط تولید، مونتاژ خودروهای Neta به صورت فرمان راست به کشورهای آسیای میانه بود و بیش از ۱۲ هزار دستگاه از مدل Netta V در آنجا تولید شد.

مدل نتا U به عنوان یک کراس‌اوور الکتریکی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ و در جریان نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی شد. این خودرو به بیان Hozon Auto براساس پلت‌فرم EPT2.0 این برند تولید شد که دومین بن‌سازه Hozon Auto برای محصولات برقی خود است.

از لحاظ کیفی براساس اطلاعات منابع رسمی چینی، محصولات Neta را می‌توان هم رده برندهایی مانند رنو – سامسونگ، چـری، جیلی، چانگان و MG دانست. یعنی با خودرویی پرمیوم از منظر کیفیت روبرو نخواهیم بود و به همین دلیل، انتظارات از آن باید در حد یک خودرو میان‌رده باشد.

مشخصات فنی نتا U وارداتی BM Cars

نتا U

مشخصات فنی نتا U وارداتی BM Cars بهمن موتور با آنچه بسیاری از رسانه‌های داخلی عنوان کردند، تفاوت‌هایی دارد. حداقل از نمونه وارداتی این خودروساز داخلی که در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش درآمد می‌توان متوجه شد که این نمونه با نسخه فول آپشن Neta U تفاوت‌هایی دارد. البته مشخص نیست که نسخه نهایی و وارداتی بهمن موتور به ایران با چه سطح از آپشن‌ها و امکانات رفاهی به دست مشتریان داخلی می‌رسد. اما بد نیست نگاهی به ویژگی‌های فنی این محصول برقی داشته باشیم.

نتا U در بازار خودرو چین با چندین حجم از منظر ظرفیت باتری به فروش می‌رسد. گرانترین مدل این خودرو در چین با ظرفیت باتری ۷۰.۴۱ کیلووات ساعتی به فروش می‌رسد. این حجم باتری پیمایشی برابر با ۵۰۱ کیلومتر برای Neta U فراهم می‌کند. اما باتوجه به سطح امکاناتی که در نمونه نمایشی BM Cars در نمایشگاه خودرو تهران قابل مشاهده است می‌توان متوجه شد که این سطح از آپشن‌ها فقط در نسخه‌هایی که پیمایش ۴۰۱ کیلومتری دارند قابل سفارش است.

نتا U با پیمایش ۴۰۱ کیلومتری با باتری‌های ۵۴.۳۴ کیووات ساعتی (باتری لیتیوم یونی سه‌گانه ساخت Gateway Power) و ۵۵.۸ کیلووات ساعتی (باتری لیتیوم یون فسفاتی ساخت Ningde Times) تولید می‌شوند. گرچه حجم باتری این مدل‌ها کاملاً متفاوت است، اما تمامی آنها (حتی نسخه ۷۰.۴۱ کیلووات ساعتی) دارای قدرت موتور برابری هستند.

این خودرو می‌تواند ۱۲۰ کیلووات (۱۶۱ اسب بخار) قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار مالک خود قرار دهد. تمامی این نیرو و گشتاور توسط گیربکس تک سرعته به محور جلو Neta U منتقل می‌شود. نکته قابل توجه این است که برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها، نتا U هیچ نسخه دو موتوره‌ای در بازار خودرو چین ندارد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

ذکر این نکته لازم است که فقط باتری‌هایی که ظرفیت ۶۸.۲ کیلووات ساعت (ساخت CATL) و ۷۰.۴۱ کیلووات ساعت (ساخت huading guolian) در این خودرو دارند می‌توانند پیمایش ۵۰۱ کیلومتری با یکبار شارژ کامل داشته باشند. درباره میزان مصرف انرژی در نتا U هم باید عنوان کرد که تمامی مدل‌های این خودرو در ازای هر صد کیلومتر، ۱۴.۵ کیلووات ساعت از ذخیره انرژی در باتری‌های خود را مصرف می‌کنند.

این خودرو می‌تواند در ۹.۵ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر سرعت بگیرد. حداکثر سرعتی که با نتا U می‌توان تجربه کرد نیز ۱۵۰ کیلومتر در ساعت است.

نتا U

از آنجایی که با یک خودرو برقی روبرو هستیم، مدت زمان شارژ باتری فاکتور مهمی در زمان خرید به شمار می‌رود. نتا U با استفاده از شارژرهای شارژ سریع می‌تواند در ۳۰ دقیقه از ۳۰ تا ۸۰ درصد از ظرفیت باتری خود را شارژ کند.

البته با شارژرهای خانگی باید ۷ ساعت منتظر ماند تا باتری این خودرو از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. توجه داشته باشید که این مدت زمان برای هنگامی است که شما با ۲۰ درصد از باقی‌مانده ظرفیت باتری به خانه می‌رسید. در غیر این صورت مدت زمان شارژ با شارژرهای خانگی بیشتر هم خواهد شد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۵۴۹×۱۸۶۰×۱۶۲۸ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم به ۲۷۷۰ میلیمتر می‌رسد. نتا U گنجایش پنج سرنشین را دارد. اما فقط ۴۲۸ لیتر فضای بار در صندوق عقب در اختیار آنها قرار می‌دهد.

نتا U از تعلیق مک‌فرسون مستقل در محور جلو استفاده می‌کند و در محور عقب این خودرو نیز تعلیق مولتی لینک مستقل قابل مشاهده است.

امکانات رفاهی نتا U

نتا U

برخلاف آنچه تصور می‌شود، نتا U دارای امکانات رفاهی پیشرفته و فوق‌العاده‌ای نیست. فول‌ترین مدل این خودرو با رینگ‌های ۱۸ اینچی قابل خرید است. در حالیکه مدل‌های پایه آن مجهز به رینگ‌های ۱۷ اینچی هستند.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ راننده و سرنشین کناری از جمله امکانات استاندارد این خودرو در همه تریم‌ها هستند. تنها برخی مدل‌ها در این خودرو با ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای به فروش می‌رسند.

سنسور پارک جلو در نتا U یک آپشن است. اما سنسور پارک عقب به صورت استاندارد در دسترس قرار دارد. حتی هشدار برخورد از عقب و هشدار بازشدن درب‌ها در Neta U آپشن به شمار می‌روند و برای دارابودن آنها باید هزینه‌های جداگانه‌ای پرداخت کرد.

مدل‌های پایه را می‌توان با دوربین دید عقب خریداری کرد و مدل‌های فول دارای دوربین ۳۶۰ درجه هستند. ترمز پارک برقی و سامانه‌های کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری هم از جمله امکانات پایه این خودرو به شمار می‌روند.

نتا U

هیچ رادار و سیستم دستیار راننده‌ای حتی در نسخه‌های گران قیمت و فول این خودرو وجود ندارد. اگر خواهان امکاناتی مانند هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط و مواردی از این قبیل هستید، باید در چین برای تک تک آنها هزینه مجزایی پرداخت کنید.

سانروف پانورامیک هم فقط در نسخه‌های فول این خودرو وجود دارد. ورود بدون کلید (برای درب راننده)، استارت دکمه‌ای، فرمان چرمی با تنظیم دستی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان (۸ اینچی در مدل‌های پایه)، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی برای مولتی مدیا (۸ اینچی در مدل‌های پایه)، ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی و چراغ‌های LED از دیگر امکانات این خودرو به شمار می‌روند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

باید به این نکته اشاره کرد که مدل نمایشی BM Cars در نمایشگاه خودرو تهران، از دو نمایشگر ۸ اینچی اینچی بهره می‌برد که این دو نمایشگر با یک حرف U از یکدیگر جدا می‌شوند. اگر در چین بخواهید نتا U را با نمایشگرهای دوگانه ۱۲.۳ اینچی خریداری کنید، باید مبلغی برابر با ۲ هزار و ۷۰۰ یوان (۲۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان) به صورت جداگانه برای آن پرداخت کنید.

نتا U همچنین با سنسور باران، برف پاکن عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، خروجی تهویه برای ردیف دوم صندلی‌ها و فیلترهای تصفیه و یونیزه هوا در چین به فروش می‌رسد.

قیمت نتا U در بازار خودرو چین

فول‌ترین و گرانترین مدل این خودرو در نمایندگی‌های Hozon Auto چین به قیمت ۱۷۶ هزار و ۸۰۰ یوان به فروش می‌رسد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۱ میلیارد و ۴۴۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

ارزانترین و لوآپشن‌ترین مدل نتا U نیز توسط چینی‌ها با پرداخت ۱۱۸ هزار و ۸۰۰ یوان قابل خرید است. این رقم نیز پس از تبدیل نرخ ارز معادل ۹۷۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان خواهد بود.

آمار فروش نتا U در بازار خودرو چین

نتا U در حال حاضر خودرویی است که فروش آن در چین متوقف شده‌است. همانطور که در آمار بالا قابل مشاهده است، کمپانی Hozon Auto هیچ خودرویی با نام Neta U در طول دو ماه پایانی سال گذشته میلادی در چین تولید نکرد.

این خودرو در طول سال ۲۰۲۳ رکوردهای فروش بسیار خوبی در چین ثبت کرد. به‌طوری‌که حتی در خرداد ماه امسال به رکورد فروش ۵ هزار و ۶۲۰ دستگاه در یک ماه هم دست یافت. اما پایان فروش این خودرو چین تمامی دستاوردهای آن را تحت تأثیر قرار داد.

نتا X – فیس لیفت نتا U

اینکه چرا نتا U در چین دیگر تولید نمی‌شود یک دلیل بیشتر ندارد. برند Hozon Auto در اواخر سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت این خودرو را فیس‌لیفت کند. نمونه به‌روزتر و فیس‌لیفت نتا U در چین اکنون با نام Neta X در نمایندگی‌های این برند قابل خرید است. جالب است بدانید که نتا X در ماه نوامبر (آبان – آذر) ۷۰۹۱ دستگاه در چین فروش داشت.

هنوز مشخص نیست که با ورود نتا X به عنوان نسخه به‌روزتر نتا U در چین، آیا این خودرو دوباره به خط تولید باز می‌گردد یا خیر. اما فعلاً بهمن موتور محصولی را در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کرد که در حال حاضر در چین از رده خارج به شمار می‌رود.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

بایک BJ60 دیار خودرو با این موتور و امکانات رفاهی به بازار می‌آید

کامیون کمپرسی دیما محصول جدید مایان دیزل رونمایی شد / تغییرات و مشخصات فنی

ام جی GT فردا موتورز رسماً معرفی شد / بازگشت برند MG به ایران پس از ۷ سال

دانگ فنگ E70 برقی با ایران‌ خودرو به بازار می‌آید / سومین تاکسی برقی ایران‌ خودرو

تیگارد L7 پلاس تیگارد موتور معرفی شد / همه چیز درباره TIGARD L7 PLUS

کی ام سی T9 معرفی شد / راهنمای جامع KMC T9 کرمان موتور




1 دیدگاه

  1. سلام به بروبچ بیت ران
    از بررسی های دقیق و بدون جانبداری شما ممنونم. رسانه پاک و حرفه ای به شما میگن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط