ام جی GT فردا موتورز رسماً معرفی شد / بازگشت برند MG به ایران پس از ۷ سال

از دست ندهید

با رونمایی فردا موتورز از دو محصول MG، این برند چینی باری دیگر به طور رسمی وارد بازار خودرو ایران شد. یکی از این محصولات، ام جی GT بود که نسل دوم آن برای ورود به کشور انتخاب شد. این خودرو قرار است با موتور ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس ۷ سرعته DCT تـر به ایران وارد شود.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – سرگذشت برند MG در ایران یادآور دوران تلخ و شیرین بسیاری است. اگر کمی به گذشته برگردیم، باید عنوان کرد که شروع دوران اوج این برند چینی در ایران با عرضه مدل MG 550 همراه بود. پس از آن مدل MG 6 وارد بازار خودرو ایران شد و حرکت رو به اوج این برند در ایران همچنان ادامه داشت.

حضور MG 3 اما تمامی رشته‌ها را پنبه کرد. بازار خودرو ایران روی خوشی به این هاچ‌بک زیبا اما پر دردسر نشان نداد و کراس‌اوور MG GS هم در واقع تیر خلاصی بر پیکر بی جان MG در کشور بود. پس از آن بارها و بارها خبرهایی از تجمعات مختلف و خودروهای تحویل‌نشده به گوش می‌رسید و MG 350 هم با گیربکس چهار سرعته خودکار و موتور ۱۰۷ اسب بخاری عملاً حرفی برای‌گفتن نداشت.

ام جی GT
نسل دوم ام جی GT

شاید بتوان گفت که بدترین دوران MG در ایران با ورود دو مدل MG 360 و MG GT شروع شد. حاشیه‌ها و بدقولی‌ها آنقدر برای این برند ایجاد شد که در حقیقت بازار دست دوم محصولات MG را هم تحت تأثیر قرار داد.

اگر به یاد بیاوریم، گروه بهمن در زمان راه‌اندازی شوروم جدید خود در ایران مال، نشان MG را هم در آن مکان به نمایش گذاشته‌بود. اما حال می‌بینیم که ۷ سال پس از رونمایی از نسل اول MG GT توسط مدیا موتورز در ایران، نسل دوم آن توسط فردا موتورز به بازار خودرو کشور معرفی شد.

رونمایی از نسل دوم ام جی GT در ایران

ام جی GT

نسل اول ام جی GT در اواخر تابستان ۱۳۹۵ در ایران رونمایی شد. اما پس از ورود این خودرو به کشور به دلیل عدم عرضه مناسب، تقاضا برای خرید آن هم بسیار زیاد نبود. قدیمی‌تر ها به یاد دارند که بر روی درب صندوق عقب بسیاری از ام جی های موجود در ایران، برچسب UK Design و پرچم انگلستان وجود دارد.

ماجرا از این قرار بود که این برچسب کاملاً در ایران طراحی شده‌بود و پس از مونتاژ ام جی ها، روی صندوق عقب آنها نصب می‌شد. اما بسیاری از ام جی GT های نسل اول در زمان مدیا موتورز این برچسب را بر روی صندوق عقب خود نداشتند. چراکه سازنده ایرانی آنها حاضر به تولید این برچسب‌ها در تیراژ بسیار کم نبود. اما اتفاق جالب در بازار این بود که مردم MG هایی که این برچسب را نداشتند، اصیل و انگلیسی نمی‌دانستند!

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

نسل دوم ام جی GT که با رنگ بسیار زیبای Brighton Blue توسط فردا موتورز و با حضور وزیر صمت رونمایی شد، قصد دارد تمام خاطرات بد این برند در ایران را از بین ببرد. MG درباره این خودرو عنوان کرد که نسل دوم GT از زبان طراحی نسل سوم این برند چینی بهره‌مند است که پیش‌تر با رونمایی از MG HS با آن آشنا شده‌بودیم.

ام جی GT از لحاظ ظاهری، خودرویی کاملاً قابل قبول است. در فضای داخلی هم ایرادات بسیار زیادی نمی‌توان از کیفیت ساخت و متریال مورد استفاده در آن گرفت. اما مشکل آن است که این خودرو با قوای محرکه چندان به‌روزی قرار نیست به فروش برسد.

مشخصات فنی ام جی GT

ام جی GT

ام جی GT فردا موتورز با موتور ۱.۵ لیتری توربو (۱۴۹۰ سی‌سی) با کد ۱۵S4E به دست مشتریان خواهد رسید. این موتور براساس اطلاعات Farda Motors قادر است ۱۷۳ اسب بخار قدرت در ۵ هزار و ۶۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور نیز ۲۵۰ نیوتن متر است که در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. نیرو و گشتاور این موتور از طریق گیربکس هفت سرعته DCT تـر به محور جلو MG GT منتقل می‌شود.

این موتور دقیقاً همان قوای محرکه شورلت Malibu و بیوک LaCrosse است که از سال ۲۰۱۶ در چین، کره جنوبی، مکزیک و آمریکای شمالی تولید می‌شود. ماجرا اینجاست که ام جی GT با نسخه آپ‌دیت‌شده این موتور هم در بسیاری از بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد. اما نمونه ایرانی این خودرو دارای چنین قوای محرکه‌ای است.

نمونه به‌روز این موتور از سال ۲۰۲۱ در زیر درب موتور MG 6 Pro و MG 5 Scorpio Edition به عنوان قوای محرکه وجود دارد که ۱۸۱ اسب بخار در در ۵ هزار و ۶۰۰ دور در دقیقه قدرت دارد. گشتاور آن هم به رقم ۲۷۵ نیوتن متر در ۱۷۵۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه می‌رسد. اما همانطور که عنوان شد، MG GT با این موتور به‌روزتر در ایران حضور نخواهد داشت.

تعلیق جلو ام جی GT از نوع مک‌فرسون مستقل است و در محور عقب هم از تعلیق تورشن بیم مستقل استفاده شد که سواری نسبتاً راحتی در اختیار سرنشینان آن قرار می‌دهد.

امکانات رفاهی ام جی GT

هنوز دقیقاً مشخص نیست که این محصول فردا موتورز با چه سطح از امکاناتی به دست مشتریانش خواهد رسید. اما براساس اطلاعات منابع آگاه ام جی GT قرار است با ۶ ایربگ ۱۰ نقطه‌ای، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، استارت دکمه‌ای، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، شیفتر پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار حرکت بین خطوط، هشدار خروج از خط، اخطار برخورد از جلو، ترمز پارک برقی و… به فروش برسد.

لازم است بدانیم که MG علاوه‌بر آنکه یکی از معتبرترین برندهای چینی در بازارهای جهانی است، مدل GT نیز اکنون سی و هشتمین سدان کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است.

این محصول در ماه گذشته میلادی موفق به ثبت رکورد فروش ۴۵۱۰ دستگاهی شد. این رقم گرچه فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد، اما برای یک سدان چینی در کشور چین آمار قابل توجهی است. چراکه این روزها چینی‌ها ترجیح می‌دهند از برندهای مطرح جهانی به عنوان خودروهای روزمره خود خرید کنند.

MG برندی است که هیچ‌گاه نتوانست بازار فروش نو و دست دوم فوق‌العاده‌ای در ایران داشته باشد. نام این برند سالها با تعهدات معوق، شکایات و عرضه‌های بسیار کم به بازار همراه بود. همین عوامل هم کار فردا موتورز را برای فروش مجدد محصولات این برند کمی سخت خواهد کرد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

MG GT خودرویی است که می‌تواند آبروی از دست‌رفته این برند چینی – انگلیسی را احیا کند. اما کاش با موتور به‌روزتر و آپشن‌های کامل‌تری به فروش می‌رسید.

بد نیست بدانیم که کامل‌ترین نمونه ۲۰۲۳ این خودرو در بازار خودرو چین اکنون با پرداخت ۹۰ هزار و ۹۰۰ یوان قابل خرید است. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۷۵۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان. از همین رو، می‌توان امیدوار بود که MG GT با قیمتی کمتر از سایر رقبای چینی بی نام و نشان خود به دست متقاضیان خرید داخلی برسد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

دانگ فنگ E70 برقی با ایران‌ خودرو به بازار می‌آید / سومین تاکسی برقی ایران‌ خودرو

تیگارد L7 پلاس تیگارد موتور معرفی شد / همه چیز درباره TIGARD L7 PLUS

کی ام سی T9 معرفی شد / راهنمای جامع KMC T9 کرمان موتور

کاما‌ ای اس۶ ون برقی باری جدید آریا دیزل معرفی شد / یک چینی ناشناخته

ایگل کرمان موتور معرفی شد / مشخصات فنی و امکانات نهایی

رنو سامسونگ XM3 سروش دیزل رونمایی شد / همه چیز درباره رنو آرکانا کره‌ای

کولیوس جدید با سروش دیزل مبنا می‌آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط