سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

از دست ندهید

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری و دلالی با سودهای فوق‌العاده تبدیل شده‌است. در حال حاضر تنها راه خرید خودرو به قیمت کارخانه، سامانه یکپارچه فروش خودرو است. اما این سامانه از زمان شروع به کار، نه تنها کمکی به کنترل بازار نکرد، بلکه به محلی امن برای سرمایه‌گذاری متقاضیان تبدیل شد. این سامانه چگونه به یک بانک سود ده تبدیل شده‌است؟

سامانه فروش خودرو
سود خرید خودروهای سایپا در سامانه یکپارچه
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: فرض کنید تصمیم به خرید یک خودرو صفر کیلومتر برای استفاده شخصی گرفته‌اید و عجله هم دارید. تنها راه خرید خودرو به قیمت کارخانه، ثبت نام در سامانه فروش خودرو و نشستن در صف انتظاری است که ممکن است بیش از یک سال هم طول بکشد.

پس چون عجله دارید باید آن را در بازار آزاد و از مشتریانی بخرید که پیشبر در سامانه ثبت نام کرده‌و عجله هم نداشته‌اند! اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد یک خودور داخلی، به بیش از ۱۰۰ درصد هم می‌رسد. پس چه سودی بیش‌تر از اینکه یک خودرو در سامانه ثبت کنیم و چند ماه منتظر بمانیم و آن را با ۱۰۰ درصد سود بفروشیم؟ آن هم برای کالایی که عرضه کمی داشته و همیشه مشتریانی در صف خرید دارد.

موضوع خرید در سامانه فروش خودرو و فروش در بازار آزاد جهت کسب منفعت توسط مردم، بارها توسط مسئولان به‌عنوان “تقاضای سوداگرایانه” و عامل گرانی خودرو مطرح شده‌‌است. آیا واقعا چنین است؟

 

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

دلار و خودرو

بررسی آماری از تعداد متقاضیانی که در سامانه فروش خودرو ثبت نام می‌کنند و هنگام دریافت خودرو، آن را در بازار آزاد می‌فروشند، امکان‌پذیر نیست. اما تعدا بالای خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار نشان دهنده‌‌ی این است که بسیاری از متقاضیان سامانه فروش خودرو، مصرف کننده واقعی آن نیستند و تنها برای کسب سود این کار را انجام می‌دهند. حتی برخی از متقاضیان با فروش دارایی‌های خود مانند طلا، سکه یا حتی وام بانکی و قرض و…، اقدام به ثبت نام خودرو می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: اطلس دنده ای هم قیمت پژو ۲۰۶ صفر کیلومتر!

اما هرگز نباید پرسید چرا مردم این کار را می‌کنند. بلکه باید پرسید چرا نباید این کار را انجام دهند؟ تمام مردم برای ادامه زندگی و داشتن رفاه، دنبال کسب درآمد هستند. پس چرا از این روش که هیچ مورد غیر قانونی هم ندارد استفاده نکنند؟

در شرایط اقتصادی سخت فعلی کشور، هیچ بانک، موسسه یا حتی تجارتی نیست که ظرف مدت کوتاهی پول شما را دو برابر یا حتی بیشتر کند. پس می‌توان سامانه فروش خودرو را سود ده‌ترین بانک ایرانی دانست.

 

خودروسازان یک سال از تولید عقب هستند

سامانه فروش خودرو

در حال حاضر خودروسازان داخلی و حتی مونتاژی، اجازه فروش خودرو به هیچ روشی جز سامانه فروش خودرو را ندارند. اما این تمام ماجرا نیست. وزارت صمت پس از هر دوره فروش در سامانه، تعیین می‌کند که هر خودروساز چه مدل‌هایی و چه تعداد از آن را تولید کند. در واقع این وزارت‌خانه، بدون ارزیابی و درک مناسب از وضعیت تولید خودرو در کارخانه‌ها، همواره در حال ایجاد تعهد برای خودروسازان است.

جالب است بدانید که تقریبا تمام تولیدات شرکتی مثل ایران خودرو تا پایان سال ۱۴۰۳، به خودروهای فروخته شده در سال ۱۴۰۲ اختصاص می‌یابد.

 

سایر خودروسازان نیز وضعیتی مشابه دارند. این در حالی است که شرکتی مانند ایران خودرو که ظرفیت تولید حدود سه هزار دستگاه خودرو در روز را دارد، سال گذشته تنها ۵۵۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرد. یعنی نصف ظرفیت تولید و این تنها یکی از دلایل زیان‌دهی خودروسازان است.

در یک کلام باید گفت صنعت خودروسازی کشور ما، تنها در حال ایفای تعهدات ایجاد شده توسط وزارت صمت آن هم با قیمت‌های این وزارت خانه و در نتیجه تولید زیان است. از طرف دیگر مردم بزرگ‌ترین قربانیان این رویه هستند.

 

بیشتر بخوانید: انجمن قطعه سازان خودرو اتمام حجت کرد
سامانه فروش خودرو تکمیل کننده سیاست‌های غلط دولتی

وقتی از مسئولان دولتی راجع به سیاست “قیمت گذاری دستوری” می‌پرسیم، می‌گویند که راهی برای کنترل هزینه خودروسازان و قیمت خودرو است. کنترل هزینه و کاهش آن یکی از وظایف اصلی مدیر یک مجموعه است. حال آن‌که مدیران خودروسازی‌ها، توسط خود وزارت صمت انتخاب می‌شوند.

قیمت گذاری دستوری، انتخاب مدیران خودروسازی‌ها توسط دولت، ناتوانی در استفاده از ظرفیت کامل تولید خودروسازان و فروختن خودرو در سامانه فروش خودرو، به جای خود خودروسازان، از جمله سیاست‌های غلط وزارت صمت هستند.




1 دیدگاه

  1. به نظر من سامانه یکپارچه خیلی بهتر از اون حالتی بود که ۱۰ میلیون نفر حمله میکردن به سایت فروش و یه عده با ربات و اینترنت قوی و … ثبت نام می کردن و بقیه هم هیچ …

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط