موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

از دست ندهید

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کردند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شده‌است.

بیت ران – بنابر اعلام مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح‌الله دهقانی عاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور موتور ۶ سیلندر بنزینی را در پژوهشگاهِ شهید رضایی دانشگاهِ صنعتی شریف رونمایی کرد.

وی در این مراسم با اشاره‌به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی قوای محرکه عنوان کرد: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از انواع خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد. این یک نیاز کاملاً راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی‌سازی و تولید آن گام برداشته‌.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

وی با اشاره‌به اینکه یک شرکت دانش‌بنیان توانمند کشور، متشکل از چندین متخصص و عضو هیئت علمی برترین دانشگاه‌های ایران و سراسر جهان در مسیر بومی‌سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند، افزود: بالغ بر ۴۰ نفر از برجسته‌ترین دانشگاهیان مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی، گردهم آمدند و با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق چهار ساله در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتور‌های شش سیلندر گام گذاشتند. و به لطف خدا امروز موفق شدند که نمونه بومی‌سازی شده‌ی این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند.

بیشتر بدانید: موتور تی یو فایو ایران خودرو چگونه تولید می‌شود؟
موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7

دهقانی، مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و نیز امکان توسعه و بهینه‌سازی آن‌ها دانست و افزود: امروز توانمندی تولید موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی که موتوری راهبردی بوده، و دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسید و امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه‌افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و به زودی تولید انبوه، و استفاده‌‌از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان یادآورشد: این‌که فناوری‌های موتور، جزو راهبردی‌ترین و کلیدی‌ترین دانش‌ها و فناوری‌ها جای دارند و سرریز این فناوری‌ها می‌تواند به توسعه و ساخت محصولات دیگری منجر شود.

دهقانی ادامه داد: وقتی یک شرکت از توانمندی طراحی، ساخت و ارتقای قوای محرکه‌ای با این حجم، کیفیت و سطح استاندارد برخوردار است، در واقع به سرمایه ارزشمند دانش فنی دست یافته است که به مراتب از خود محصول یادشدهِ ارزشمندتر است و قابلیت تسری به دیگر بخش‌های صنعت خودروسازی را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز تولید و توسعه محصولات ارزشمند دیگری شود.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

دهقانی به حمایت جدی معاونت علمی از کسب دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه‌ی حمل و نقل و به‌طور خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده‌گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراهِ این مجموعه دانش‌بنیان بوده است.

بیشتر بدانید: موتور جدید ریرا رونمایی شد + ویژگی‌های اولین موتور سه سیلندر تزریق مستقیم
صداگیری خودرو را چگونه انجام دهیم؟ برای همیشه از شر صداهای مزاحم خلاص شوید

گفتنی است، پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه پژوهش‌ها و کسب دانش فنی، ارتباط میان صنعت و دانشگاهِ و بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی و راهبردی فعالیت دارد، طراحی و تولید موتور شش سیلندر بنزینی را با توجه به نیاز صنایع کشور آغاز کرد.

نیاز بخش دفاعی کشور به موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو

به‌طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتنِ نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد و پژوهشگاهِ شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودرو‌های تاکتیکی و آفرود را آغاز کرد.

در پروژه‌ی موتور ۶ سیلندر، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده‌ی نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی ۶ سیلندر، برای بومی‌سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بدانید: باتری خُشک بهتر است یا تَر؟ / واقعیت بالاخره آشکار شد!

متخصصان در این پروژهِ موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کنند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد. از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناور پروژه‌ی موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی است. همچنین طراحی سیستم راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور، ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی می‌شود اشاره‌کرد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بخوانید: 
علائم خرابی سوزن انژکتور / زمان سرویس و تعویض
علائم خرابی سنسور مپ خودرو / روش تخصصی عیب‌یابی را بشناسید
نشانه‌های خرابی کویل خودرو چیست؟ / راهنمای تعمیرات کویل خودرو
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل
کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

 




8 دیدگاه

  1. در مورد موتورهای ایران خودرو و سایپا هی مطلب میزارید تصویری گزارش میدین اما این پروژه رو بیخیال؟؟؟؟ اگر نقدی هست بهتر هست مستقیم با همون افراد دخیل در پروژه عنوان بشه.

  2. اگه این موتور بر رو ریرا خدا میشه سیستم دو دیفرانسیل و فنر بندی هیدرو پنوماتیک ماشین خیلی خوب خواهد شد اگر ۲ گزینه اول بیاد روش چه شود

  3. سلام
    لطفا پیگیر پروژه پلتفرم تعاون چکاد هم بشید و ازش گزارش تهیه کنید ببینیم به سرش به چه بالینیه..!
    و همچنین تیوان گروه بهمن الان داره چی تولید می کنه و به کجا رسیده. البته پلتفرم تعاون خیلی موضوع با ارزش تریه

  4. بنام خدا.هردم از این باغ بری می‌رسد. رانت زهرسو بهم می‌رسد. روح امثال مرحوم قندچی شاد که چنین روزهایی را نمی‌بیند.متاسفانه قشر مثلا دانشگاهی و تحصیلکرده هم شرافت را به پول و رانت فروخته اند .میلیاردها تومان و میلیونها دلار صرف مثلاچنین پروژه‌هایی می‌شود. به گفته راست یادروغ خودشان چهل و پنج درصد مهندسی معکوس موتوری با اصالت البته خوشبختانه ژاپنی وصد افسوس بدون لایسنس و تایید شرکت مادر سازنده …‌‌‌و چه افتخاری از این بالاتر و البته دلخوش به این مقدار هم نباشید .

    • آقای علیرضا ۷۷۱۴ از کوزه همان برون تراود که در اوست زیرا شاهنامه آخرش خوش است و همانطور که شنیده اید این کار ها نوش دارو پس از مرگ سهراب است زیرا به مرگ می گیرند که به تب راضی شویم و این پول ها خیلی زیاد است چون شرافت قشر دانشگاهی شده است کوه به کوه نمی رسد آدم به آدم می رسد.حق با شماست.

  5. اختراع چرخ از اول فقط فقط خدا میداند چقدر رانت سر این مهندسی معکوس این وسط خورده شده. این جماعت همین موتور tu5 مثل ادم درست کنند این همه اشکال نداشته باشه موتور شش سیلند که کپی موتور تویوتا ۲۰ سال پیش هست پیشکش

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط