مدیران خودرو فراخوان داد؛ احتیاط چری نزدیک می‌‌شود

از دست ندهید

پس از بیش از یک هفته پیگیری مستمر و مجدانه بیت ران و برخی رسانه‌ها، سرانجام شرکت مدیران خودرو فراخوان برای مشکل اکسل خودروهای ایکس ۵۵ پرو اعلام کرد. این در حالی است که همچنان وضعیت باقی محصولات مشخص نیست.

کنده-شدن-اکسل-x55
مدیران خودرو فراخوان داد؛ احتیاط چری نزدیک می‌‌شود

بیت ران – امین آزاد: ابتدا گفتند در رفتن یا شکستن اکسل چری ام وی ام ایکس ۵۵ پرو که نام جهانی آن تیگو چهار است ساخته هوش مصنوعی است و چند رسانه سعی در نشر اکاذیب دارند. بعد گفتند مشکل بزرگی نیست و پیش‌تر فراخوان به تعمیرگاه‌ها داده‌ایم. برخی از افراد نزدیک به چری هم در رسانه‌های اجتماعی گفتند از ۳۰ هزار خودرو تنها یک خودرو مشکل داشته و سعی کردند مشکل را کوچک جلوه دهند. در ادامه به مردم پیشنهاد دادند خود مالکین خودرو را روی چال ببرند و کد اکسل را چک کنند. اگر فلان کد بود به تعمیرگاه‌بروند و مشکل اکسل را حل کنند. در این بین مدیران خودرو البته بی‌کار ننشست! بیانیه داد و به جای اینکه مشکل و دلایل را اعلام کند، تهدید کرد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
 بیشتر بدانید: کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

در بیانیه تهدید آمیز این شرکت آمده‌است: «این شرکت هرگونه حاشیه‌پردازی و تخریب اعتبار معنوی این شرکت را برنتابیده، و به موازات بررسی اتفاق و جلب رضایت مشتری در فرض ثبوت قصور احتمالی در فرایند تولید با جبران مافات، همزمان نسبت به پیگیری حقوقی عوامل آشکار و نهان در بزرگ‌نمایی آنچه اتفاق افتاده‌را نیز معمول خواهد داشت.»

در ادامه ماجرا، در بیانیه‌ای دیگر که تنها به دست چند بلاگر رسید و عمومی نشد، گفتند که از سرنشینان خودرو همه سالم هستند. به غیر از یک خانوم مسن که به دلیل نبستن کمربند در بیمارستان بستری شده‌است.

دراین مدت هیچ موسسه و سازمانی در ایران خبری مبنی بر پیگیری موضوع را منتشر نکرد. درحالی‌که از وزرات صمت و موسسه استاندارد انتظار می‌رود براساس وظیفه ذاتی خود پاسخگوی افکار عمومی باشند.

بیشتر بدانید: مدیران خودرو ارز برترین خودروساز / تولیدات مدیرعامل چینی چقدر است؟
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

در سکوت بیشتر رسانه‌ها تنها چند رسانه از جمله بیت ران ماشین سه و خبرگزاری ایلنا موضوع را پیگیری کردند و در نهایت با پیگیری این رسانه‌ها و زیر فشار شدید افکار عمومی، شرکت مدیران خودرو حاضر شد برای حدود ۳۰ هزار ام وی ایکس ۵۵ پرو فراخوان دهد.

 

جزئیات فراخوان مدیران خودرو

جزئیات برگزاری فراخوان ایکس ۵۵ پرو براساس فراخوان گفته شده، به شرح زیر است:

«مدت زمان اجرای طرح ۲۰ روز از مورخ ۱۸/۰۲/۱۴۰۳ الى ۰۶/۰۳/۱۴۰۳ خواهد بود. روزهای جمعه روز کاری برای تمامی نمایندگان است. ساعات کاری اجرای طرح مذکور از ساعت ۸الى ۲۰ هر روز خواهد بود. تمامی نمایندگان ام وی ام و فونیکس مشمول طرح خواهند بود. این طرح کاملاً رایگان بوده و هیچ هزینه ای نباید از مشتریان دریافت گردد. تمامی خودروهای ایکس ۵۵ پرو مشمول طرح بوده، و بررسی مربوطه باید صورت گیرد.
لازم است تمامی خودروهای مشمول طرح در همان روز پذیرش بررسی و در صورت عدم وجود مشکل ایمنی نسبت به تحویل خودرو به مشتریان اقدامات لازم صورت گیرد.»

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

اما چند نکته مهم. باز هم برخی افراد دست به کار شدند و این موضوع را اولین فراخوان صنعت خودرو ایران نامیدند. که دروغ است!

بررسی اخبار خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد در دی ماه ۱۳۸۴ ایران خودرو برای مشکل آتش سوزی در محصولات پژو ۴۰۵ فراخوان عمومی داده‌بود.

مدیران خودرو فراخوان
شکسته شدن اکسل چری در روسیه

 

موضوع بعدی و بسیار مهم این است که محصولات چری در چند مدل از جمله ایکس ۲۲ و ایکس ۳۳ در جهان دچار مشکل شکستن یا کنده شدن اکسل شده‌اند. پس یعنی این مدل‌ها نیز نیاز به بررسی فوری دارند. فراخوان مدیران خودرو اما شامل این مدل‌ها نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: گران فروشی مدیران خودرو و کرمان موتور اثبات شد / جریمه ۲۵۰۰ میلیاردی مونتاژکاران
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

بیشتر بدانید: اطلس سایپا، پراید تحصیل کرده با سبیل فامیل دور

موتور تی یو فایو ایران خودرو چگونه تولید می‌شود؟
بریدن اکسل چری در آفریقای جنوبی

آیا باید حتما فاجعه رخ دهد تا فراخوان داده شود؟

فرض بگیریم اتفاق رخ داده، در جاده‌ی کاشان – قم برای ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در یک جاده دو طرفه رخ می‌داد و خودرو با خودرویی دیگر سرشاخ می‌شد، یا خودرو در زمان انحراف از جاده‌به عابران می‌خورد، یا این اتفاق در کنار دره‌ای رخ می‌داد، در این صورت آیا چندین نفر از مردم عزیز ایران کشته نمی‌شدند؟

فرض مهم دیگر این است که خودروهایی در ایران و جهان که دچار مشکل شده‌اند، همه نو و در دوارن گارانتی هستند. اما اگر این اتفاق در دراز مدت و پس از خستگی قطعات تشدید شود، آیا با بمب‌های متحرک در جاده‌های ایران روبه‌رو نخواهیم بود؟ در این بین وظیفه مراجع مسئول از جمله استاندارد و وزارت صمت چیست؟

گذشته از این فراخوان، همچنان ضعف سازه‌ی مدیران خودرو که در پی سیل اخیر کرمان اثبات شد و موضوع ارز گرفته شده‌توسط مدیران خودرو از موضوع‌های مهم دیگر است که این شرکت هیچ واکنشی به آنها نداشته است.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بخوانید: جایگزین فعلی واردات خودروهای کار کرده

شفاف‌سازی گمرک ایران، درباره‌ی میزان ارز اختصاص یافته به خودرو و موتورسیکلت و قطعات نشان‌می‌دهد خودروسازی «مدیران خودرو» صدرنشین دریافت ارز است و سهم ۱۳ درصدی از کل ارز مربوط به واردات را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده‌است.

سایت مردم سالاری در این‌باره‌نوشته است: «بررسی‌های فنی نشان می‌دهد صدرنشینی مدیران خودرو در بهره‌مندی از منابع ارزی ثبت شده‌در گمرک ایران، تنها بخش اندکی از امتیازات ارزی است که پیش‌روی این خودروساز قرار داده‌شده‌است و یک محاسبه نشان می‌دهد، این شرکت از رانت‌های متعدد دیگری نیز بهره‌می‌برد که در هیچ صورت مالی‌ای تاکنون ثبت و ضبط نشده‌است.»

براساس اعلام گمرک ایران، در سال ۱۴۰۲ به اندازه‌ی هشت‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات، ترخیص و وارد کشور شده‌است.

بیشتر بدانید: جایگزین فعلی واردات خودروهای کار کرده‌اعلام شدند 
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

به گزارش برنا در دی ماهِ ۱۴۰۲، “سازمان تعزیرات دو شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور را درمجموع به پرداخت جریمه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومانی محکوم کرد و با توجه به رای قطعی محکومیت بهمن موتور به پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان جریمه، این سه مونتاژکار به دلیل گرانفروشی جمعا به پرداخت ۷۵۰۰ میلیارد تومان، جریمه نقدی و باز گرداندنِ مبالغ دریافتی اضافی به مشتریان، محکوم شدند.”

با توجه به چنین محکومیت‌هایی که همچنان بسیاری از مردم شاکی و ناراضی هستند، آیا در سال ۱۴۰۳ هم به این شرکت‌ها ارز تخصیص داده‌خواهد شد؟




4 دیدگاه

  1. با تشکر از رسانه بیتران که بالاخره مدیران را مجبور به پاسخگویی کرد واقعیت این است که خودرو سازان در ایران انقدر قلدر شد هاند که به هیچ نهادی پاسخگو نیستند دولت و مجلس را هم به کتف چپشان حساب نمیکنند و تنها رسانه و فضای عمومی جامعه است که آنها را مجبور به پاسخگویی میکند

  2. مدیران خودرو با این وضعیت فروش رانتی که در اختیار نمایندگی و دوست و اشنا هست این هم از ماشینش

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

با قوی ترین اسکوترهای ایران آشنا شوید

قوی ترین اسکوترهای کشور کدام هستند؟ با چه قیمتی می توان صاحب آن ها شد و هر کدام چه...

پست‌های مرتبط