جایگزین فعلی واردات خودروهای کار کرده / واکنش وزیر به ارزبری خودرویی‌ها

از دست ندهید

وزیر صمت به واردات خودروهای کار کرده و ارزبری خودرویی‌ها که در پی گزارش گمرک ایران پرسش‌های بسیاری را ایجاد کرده بود واکنش نشان داد. فعلا جایگزین واردات خودروهای کار کرده چه چیزی اعلام شده‌است؟
بیت ران – عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت درباره‌ی واردات خودروهای کارکرده گفت: درباره‌ی خودروهای کارکرده دولت لایحه‌ای به مجلس تقدیم کرد. این لایحه تصویب شد و در بازگشت، وزارت صمت متعهد به تهیه آیین‌نامه شد. این آیین‌نامه تهیه و به دولت ارسال شد و تا زمانیکه این آیین‌نامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، نظر وزارت صمت به تنهایی قابل اجرا نیست. باید در انتظار مصوبه د‌ولت بود و تا زمان ابلاغ کاری نمی‌توانم انجام دهم.

جایگزین فعلی واردات خودروهای کار کرده

علی آبادی گفت: اما مصوبات خودروهای کارکرده در مناطق آزاد و اقتصادی قابل اجرا است.

دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو

علی آبادی درباره‌ی ارز تخصیصی به مونتاژ کاران گفت: من هم این را شنیده‌ام. اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده‌ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده‌اند که این موضوع را بررسی کنند.

وی بیان داشت: از تمام شرکت‌ها خواسته‌ایم که‌ پیش برنامه ارائه دهند که ارز را به چه منظور می‌خواهند و این مساله ممکن است مورد کدورت تولیدکنندگان قرار گرفته باشد.
علی آبادی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم از منابع ارزی استفاده‌ی بهتری داشته باشیم باید کنترل‌های بیشتری داشته باشیم. این موضوع باعث کندی در تخصیص ارز شده‌است و لذا امروز دستورات تازه‌ای داده‌ام که یک مقدار در تخصیص ارز شتاب بدهند.
وی افزود: البته ممکن است در مواردی که قبلا به راحتی تخصیص ارز می‌دادیم الان محدودیت ایجاد کرده‌باشیم و این مساله به علت سیاست‌های جدید است. اما سیاست‌های ما به سمت بهبود است و هدف ما این است که ضمن استفاده‌از ظرفیت‌های داخلی نیازهای جامعه را تامین کنیم. لذا بین واردات و تولید سیاست‌گذاری انجام داده‌ایم که در نهایت منفعت آن برای مردم است.
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

گمرک از چه ارقامی پرده‌برداشت؟

براساس اعلام گمرک ایران ارزبرترین‌ها در صنعت خودرو که در رتبه‌های بالای جدول قرار دارند اعلام شدند. در این بین خودروسازی‌های گران فروش‌ که به همین جرم محکوم شده‌اند هم هستند.
گمرک ایران در ادامه شفاف‌ سازی‌‌های خود، دست به افشاگری زد و لیست ۱۰۰ واردکننده که بیشترین ارز‌بری را داشته‌اند، منتشر کرد.
گمرک برای اولین‌بار، نام شرکت‌های خودروسازی اصلی‌گیرنده ارز را فاش کرده‌است. انتشار این جدول ارزی، توجه‌ها را به سمت چند موضوع هدایت می‌کند؛ اول اینکه دلیل ابر کسری تجاری ۱۷میلیارد دلاری کشور در سال گذشته را شاید بتوان به توزیع این‌میزان ارز و مسابقه این شرکت‌ها برای دریافت ارز ربط داد.

طبق آنچه گمرک منتشر کرده، برخی خودروسازان، متعلق به بخش خصوصی در جمع پنج و ۱۰واردکننده‌ی برتر سال ۱۴۰۲ قرار گرفته‌اند. انتشار این لیست در شرایطی است که طی چند ماهِ گذشته حاشیه‌های زیادی درباره‌ی ارزبری مونتاژ خودرو در کشور ایجاد شده، و اعتراض‌ها و نگرانی‌هایی از سوی فعالان صنایع خودرو و قطعه به دنبال داشته است.

اما سهم آنها از تخصیص ارز چقدر گزارش شده است؟ جزئیات منتشر شده از سوی گمرک را در گزارش «ارزبرترین‌ها در صنعت خودرو اعلام شدند؛ گران فروش‌ها هم هستند» بخوانید.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

آیا باز هم به گران فروش‌های محکوم شده، ارز تخصیص داده‌خواهد شد؟ 

لازم به یادآوری است که به گزارش برنا در دی ماهِ ۱۴۰۲، سازمان تعزیرات دو شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور را درمجموع به پرداخت جریمه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومانی محکوم کرد و با توجه به رای قطعی محکومیت بهمن موتور به پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان جریمه، این ۳ مونتاژکار به دلیل گرانفروشی جمعا به پرداخت ۷۵۰۰ میلیارد تومان، جریمه نقدی و باز گرداندنِ مبالغ دریافتی اضافی به مشتریان شدند.

بیشتر بدایند: روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو؛ خودرو چپی و سوخته شما را خریدارند

با توجه به چنین محکومیت‌هایی که همچنان بسیاری از مردم شاکی و ناراضی هستند، و با توجه به دستورات جدید وزیر صمت آیا در سال ۱۴۰۳ هم به این شرکت‌ها ارز تخصیص داده‌خواهد شد؟

بیشتر بخوانید:
قیمت موتور هوندا ۱۲۵ باز هم بالا رفت! کدام مدل‌ها گران شدند؟
اطلس دنده ای هم قیمت پژو ۲۰۶ صفر کیلومتر!
نظر سازمان تعزیرات درباره افزایش قیمت خودروهای ثبت نامی سال گذشته
لیست قیمت فروردین ماه محصولات ایران خودرو
مقایسه قیمت خودروهای چینی در ایران، امارات، ترکیه و البته چین
انجمن قطعه سازان خودرو اتمام حجت کرد
فساد در کروز؛ زلزله فساد در صنعت خودرو ایران
پیمان کارگر به دنبال کمک به صنعت خودرو ایران؛ راه‌های نجات چیست؟

 

منبع:‌ فارسرکنا 



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

با قوی ترین اسکوترهای ایران آشنا شوید

قوی ترین اسکوترهای کشور کدام هستند؟ با چه قیمتی می توان صاحب آن ها شد و هر کدام چه...

پست‌های مرتبط