سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

از دست ندهید

سراتو ۲۰۱۴ بخریم یا بهمن رسپکت صفر کیلومتر؟ آیا اصالت و مهندسی یک خودرو کارکرده و کهن‌سال کره‌ای حریف صفر بودن یک محصول چینی می‌شود؟ پاسخ مستند این سوالات را در تست و بررسی زیر بخوانید.

سراتو ۲۰۱۴

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تحت آزمون‌های پرفشار بیت ران قرار گرفتند. این دو خودرو تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار دارند. قدرت پیشرانه هر دو خودرو شبیه هم است اما بهمن رسپکت گشتاور بیشتری تولید می‌کند. سراتو از گیربکس شش سرعته اتوماتیک و رسپکت از گیربکس CVT استفاده می‌کنند. با بودجه حدودی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هم می‌شود یک سراتو ۲۰۱۴ اتاق YD با کارکرد حدودی ۳۰۰ هزار کیلومتر خرید و هم می‌توان یک بهمن رسپکت صفر کیلومتر تهیه کرد. اما کدام یک به نفع خریدار است؟ کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

هر دو خودرو توسط بیت ران تست و بررسی شدند و در ادامه تمام پارامترهای مهم در هر دو خودرو مقایسه می‌شوند تا خریداران احتمالی دید بهتری داشته باشند.

مشخصات فنی

کیا سراتو ۲۰۱۴ با کد اتاق YD با همان پیشرانه سراتوهای نسل قبلی خود (اتاق TD) وارد کشور شد. این پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قادر به تولید ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتون‌متر گشتاور است. گیربکس این خودرو نیز از نوع شش سرعته خودکار AT است. وزن این خودرو ۱۳۴۵ کیلوگرم است.

سراتو ۲۰۱۴

در مقابل بهمن رسپکت از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون‌متر استفاده می‌کند و یک گیربکس CVT نیز توان موتور را به چرخ‌های جلو می‌رساند. وزن رسپکت ۱۴۰۰ کیلوگرم است.

خودرو بهمن رسپکت

دو خودرو آماده مقایسه در یک مسیر کوهستانی هستند. بهمن رسپکت حدود ۳۶ نیوتون‌متر گشتاور بیشتری نسبت به سراتو تولید می‌کند و این اختلاف کاملا قابل توجه است.

 

عملکرد فنی

مقایسه را با کیا سراتو ۲۰۱۴ شروع می‌کنیم. سلکتور در حالت D قرار می‌گیرد و گیربکس خودرو در دور RPM ۱۳۰۰ درگیر می‌شود. در نتیجه خودرو با تاخیر کمی شروع به حرکت می‌کند. پدال گاز بیشتر فشرده می‌شود و دنده‌ها بدون صدا و نرم تعویض می‌شوند. لازم به ذکر است که کارکرد سراتو تحت بررسی حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر بود، اما با این وجود صدای اضافی چندانی از اتاق، گیربکس یا پیشرانه خودرو به گوش نمی‌رسید. همچنین خودرو کاملا کیپ بود و خبری از لقی در نقاط مختلف خودرو و اتصالات نبود. شتاب‌گیری و عملکرد گیربکس سراتو در یک مسیر صاف کاملا راضی کننده و روان بود.

حالا پشت فرمان بهمن رسپکت هستیم و سلکتور گیربکس CVT را روی حالت D قرار می‌دهیم. خودرو با تاخیری آزار دهنده حرکت را شروع می‌کند و تا دور موتور ۲۰۰۰ RPM هیچ خبری از درگیر شدن گیربکس یا بوست کردن توربو نیست! پس از گذر از این تاخیر، شتاب‌گیری خودرو مناسب است اما روان نیست! به این معنی که گیربکس خودرو با حالتی گیج و منگ دقیقا نمی‌داند چگونه باید وظیفه‌اش را انجام دهد. به هر حال خودرو در مسیرهای صاف تاخیر زیادی در شروع حرکت دارد اما پس از آن اگر زیاد حساس نباشید از شتاب‌گیری خوب آن به وجد می آیید. البته صدای ناله‌های آزار دهنده پیشرانه خودرو بر صدای هیجان انگیز سوت توربو غلبه می‌کند. این مورد در پیشرانه اتمسفر سراتو وجود ندارد.

نتیجه: هر دو خودرو در این آزمون قبول می‌شوند.

 

عملکرد در سربالایی

با رسیدن به اولین سر بالایی افت توان در سراتو محسوس است، اما آزار دهنده نیست و راننده هرگز قال نمی‌ماند. تمام اجزای قوای محرکه خودرو دست به دست هم می‌دهند تا خودرو را پیش ببرند. حالت ترونیک گیربکس سراتو در مواجه با سربالایی‌های بسیار تند نیز پس از حالت توقف – شروع مجدد،  واقعا کارآمد است و عملکردی مانند یک خودروی دنده‌ای دارد. عملکرد سراتو سراتو ۲۰۱۴ در سربالایی‌های تند با تهویه روشن، قابل قبول و مناسب است.

اما بهمن رسپکت با رسیدن به اولین سربالایی و حالت توقف – شروع مجدد، کاملا در می‌ماند و اصلا راه نمی‌افتد! واقعیت این است تاخیر زیاد پدال گاز و گیربکس رسپکت باعث می‌شود که نیروی جاذبه زمین که حالا بیشتر هم شده، دخلش را بیاورد! خودرو علاوه بر وزن خود حالا باید به نیروی زیاد جاذبه (به علت سر بالایی) هم غلبه کند که از عهده این کار بر نمی‌آید. رسپکت در مواجه با سربالایی‌ها، بسیار ضعیف عمل می‌کند و راننده را دچار واماندگی و سَرخوردگی می‌کند.

بهمن رسپکت هنگام مواجه با سربالایی‌ها حتی با وجود سی و شش نیوتون متر گشتاور بیشتر و وزن تقریبا برابر با سراتو، عملکرد افتضاحی دارد و حریف یک خودروی قدیمی با ۳۰۰ هزار کیلومتر کار هم نمی‌شود. مشخص نیست عملکرد بهمن رسپکت بعد از کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر چگونه است؟!

کیا سراتو در این آزمون قبول و بهمن رسپکت نیز مردود است.

عملکرد در ترافیک

عملکرد سراتو ۲۰۱۴ در ترافیک‌های سنگین، روان و مناسب است. ضربه و تقه چندانی متوجه راننده و سرنشینان نیست و آرامش کابین در هنگام شروع حرکت و ترمز گیری‌های مکرر مناسب و راضی کننده است.

در مقابل عملکرد بهمن رسپکت در ترافیک اصلا خطی و روان نیست و حتی از کنترل راننده خارج می‌شود! به این صورت که خودرو در هنگام فشردن گاز عکس العملی ندارد اما پس از آن به صورت ناگهانی و غیر قابل پیش بینی شتاب می‌گیرد. این حالت می‌تواند منجر به بروز تصادف با خودروی جلویی شود. همچنین این رفتار نیز خطی نیست و با هر بار توقف و شروع مجدد، به یک شکل متفاوت اتفاق می‌افتد.

نتیجه: کیا سراتو در آزمون ترافیک قبول و بهمن رسپکت در این آزمون مردود می‌شود.

ترمز گیری

عملکرد ترمز هر دو خودرو ضعیف است و پدال ترمزشان به فشار بیش از حد برای نگه داشتن خودرو نیاز دارد. اما در حالی که سراتو در میلی مترهای آخر فاصله پدال ترمز تا کف پایی خودرو را نگه می‌دارد، بهمن رسپکت در این فاصله هم این کار را انجام نمی‌دهد و بوی لنت‌های خودرو نیز به سرعت بلند می‌شود.

نتیجه: هر دو خودرو در آزمون ترمز گیری مردود می‌شوند!

هندلینگ و تعلیق

یکی از برتری‌های بهمن رسپکت نسبت به کیا سراتو، سیستم تعلیق به روزش است. هر دو خودرو در تعلیق جلو از سیستم مک فرسون – استوآرت استفاده می‌کنند. تعلیق سراتو در قسمت عقب از نوع تیر پیچشی است اما تعلیق رسپکت در این قسمت از نوع گران‌تر مولتی لینک است.

کیا سراتو ۲۰۱۴ سواری و تعلیق خشک همراه با کوبش شدید در قسمت عقب را دارد اما بهمن رسپکت واقعا سواری نرم و بی صدایی دارد. هندلینگ هر دو خودرو نیز مناسب است اما پایداری رسپکت در پیچ‌ها بهتر از سراتو است!

نتیجه: هر دو خودرو در آزمون قبول می‌شوند.

کابین و امکانات

کابین بهمن رسپکت زیبا و مدرن طراحی شده است و خودرو امکانات مناسبی دارد. دوربین AVM یا ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب و جلو، سانروف، نور مخفی، صفحه کیلومتر دیجیتال، کروز کنترل، کنترل پایداری، اتوهلد و ترمز پارک برقی از مهم‌ترین امکانات بهمن رسپکت هستند. اما از چراغ سقفی عقب هیچ خبری نیست و سر نشینان عقب باید به نور موبایل خود متکی باشند.

کیفیت پلاستیک مورد استفاده در کابین رسپکت اما بسیار پایین است. هر چند برخی از قسمت‌های کابین با فوم پوشانده شده‌اند اما تنها جنبه نمایشی دارند. چرا که بیشتر کابین از پلاستیک خشک و بی کیفیت (در حد کوییک سایپا) پوشانده شده است. طراحی خوب قطعات داشبورد و همچنین تریم‌های آن دل ربا اما فریبنده هستند.

کابین سراتو ۲۰۱۴ هر چند در زمان خودش زیبا بود اما حالا دیگر قدیمی به نظر می‌رسد. اما با این وجود به هیچ وجه زشت نیست و ارگونومی آن مناسب است. سراتو نیز با وجود عمر ۹ ساله‌اش امکانات بسیار مناسبی مانند سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور نور و باران، کروز کنترل، سانروف، گرم‌کن صندلی و فرمان، کی‌لس، فرمان برقی و… را دارد. لیست امکانات سراتو از رسپکت بیشتر و کامل‌تر است.

خودرو سراتو ۲۰۱۴ یابهمن رسپکت

نتیجه: هر دو خودرو در بخش امکانات و طراحی کابین قبول هستند. اما رسپکت در بخش کیفیت کابین مردود است.

خدمات و پشتیبانی فنی

یکی از مانورهای تبلیغاتی برای خودروهای چینی این است که به جای خودروی کارکرده کره‌ای یا ژاپنی صفر چینی بخرید تا درد سر نداشته باشید. اما این روزها شاهد رنگ باختن بیش از پیش چنین شعارهایی هستیم. حساسیت شدید موتور خودروهای چینی به کیفیت بنزین کشور و در نتیجه خرابی زود هنگام موتور، قیمت وحشتناک قطعات یدکی و زمین‌گیر شدن خودروهای چینی به علت نبود قطعات ساده و پیش پا افتاده، دلایل بی اساس بودن چنین تبلیغاتی هستند.

در مقابل کیا سراتو علاوه بر کیفیت بالای ساخت و استهلاک کمتر، با فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکار هم رو به رو است.

به نظر می‌رسد یک کیا سراتو کارکرده، گزینه مناسب‌تری از بهمن رسپکت صفر کیلومتر باشد.

 

بیشتر بخوانید:

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد




5 دیدگاه

  1. پس چرا مردم را با باز کردن ساعتی سایت ثبت نام سادیسمی کرده اید ودایم مدل های جدید خودروهای چینی ثبت نام میکنید.

  2. شما آشغالهای چینی را با کره ای ها مقایسه می کنید متاسفانه دارند کشور را می چاپند بیچاره ملت ایران

  3. خداوکیلی خر را ببر درنمایشگاه خودرو چینی رو نشونش بده خندش میگیره بعداومدی با ماشین روزدنیا اونم بامارک کیا داری مقایسش میکنی هرکی باخودروچینی داره کلاس میگیره ازنظرمغزی مشکل داره برادر

  4. چینی ها هم خودشان بی اخلاق هستند هم تولیداتشان مزخرف. دلیلش هم بی اخلاق بودشان است. از خوردن خرچنگ زنده بگیر تا سرخ کردن مار زنده و … !!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط