لوازم یدکی خودروهای چینی در کشور ما بعضا از خودروهای لوکس اروپایی هم گرانترند. این لوازم کمیاب هم هستند. اما علت چیست؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: شاید شما هم کم و بیش در جریان وضعیت بازار لوازم یدکی خودروهای چینی در کشور باشید. چندی پیش نیز ویدیویی منتشر شده بود که نشان میداد قیمت قطعات یکی از محصولات سواری چری هم قیمت مرسدس C200 است.
علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز قبلتر اعلام کرد: “بعضاً در خودروهای چینی مشکل رادیاتور، توربوشارژ و قطعات اصلی موتور برای مردم بحرانهایی را به وجود آوردهاست. نمیدانیم چرا هیچ توجهی به قطعات یدکی خودروهای چینی و خدمات پس از فروش آنها نمیشود.”
وی ادامه داد: “خریداران محصولات چینی درصورت بروز مشکل مجبورند در تعمیرگاهها زمینگیر باشند.”
بررسیهای میدانی بیتران نیز نشان میدهد لوازم یدکی خودروهای چینی بسیار گران و کمیاب هستند. این در حالی است که قطعات یدکی انواع خودروهای اروپایی، تویوتا، لکسوس و… به راحتی و با قیمتی پایینتر از خودروهای چینی در دسترس هستند!
اما چرا تامین لوازم یدکی محصولات چینی آنقدر سخت و پر هزینه است؟ نقش نمایندگیها که از پیش هزینه گارانتی را هم از مشتری دریافت میکنند چیست؟
تاجران رده بالا سراغ قطعات چینی نمی روند
علی خسروانی کارشناس و فعال حوزه خودرو در این زمینه به بیتران گفت :”شبکه تامین قطعات خودروهای برند مانند مرسدس و تویوتا و… سالیان درازی است که در حال فعالیت هستند. چرا که این خودروها به تعداد انبوه و در طی سالیان متمادی به کشور وارد شدند. مشتری هم با اتصال به این شبکه میتواند قطعه مورد نظر خود را تامین کند.”
وی تصریح کرد: “اما درباره خودروهای چینی قضیه متفاوت است چرا که تاجران رده بالا به علت تعداد کم این خودروها و هزینه تمام شده بالا، به سراغ واردات آن نمیروند. از طرف دیگر تمام قطعات خودروهای برند در کشورهای اطراف مانند امارات، عمان و … قابل تهیه است. اما شما نمیتوانید در امارات مثلا قطعه برلیانس را تهیه کنید چون این خودرو در آن جا اصلا وجود ندارد.”
خسروانی ادامه داد: “در نتیجه مواردی که ذکر شد، سفارشگذاری لوازم یدکی خودروهای چینی معمولا به صورت تکی و از مبدا چین است و در نهایت این قطعه با قیمت بالا و در زمان نسبتا طولانی به دست مشتری میرسد.”
چرا شرکتهای مونتاژ کار به وظیفه تامین قطعات محصول فروخته شده عمل نمیکنند؟
علی خسروانی در پاسخ این پرسش گفت :” خودروهای چینی مونتاژی در کشور خود به سه دسته تقسیم میشوند. دسته اول خودروهایی هستند که به تعداد محدود و توسط شرکتهای ضعیف تر به کشور وارد میشوند. این خودروها پس از مدتی رها میشوند و متصدی ندارند. سفارشگذاری قطعات چنین خودروهایی (مانند کوپا، SWM، دامای و…) به علت تعداد کم، به صرفه نیست و هر تاجری به سراغ آن نمیرود یا اگر برود، مجبور است این قطعات را با قیمت بالایی بفروشد تا برایش صرفه داشته باشد.”
خسروانی درباره دسته دوم خودروهای چینی که کم تیراژ هستند ادامه داد: “برخی از شرکتهای وارد کننده که ضعیفتر هستند، قدرت سرمایه گذاری لازم برای تامین قطعات یدکی یک خودرو را ندارند. در نتیجه مجبور هستند قطعات لوازم یدکی خودروهای چینی خود را به صورت موردی و از مبدا چین سفارش گذاری کنند که این موضوع قیمت نهایی و زمان تحویل برای مصرف کننده را بالا میبرد.
اما شرکتهای بزرگتر وارد کننده مانند مدیران خودرو، کرمان موتور و گروه بهمن چرا در تامین لوازم یدکی خودروهای چینی با مشکل روبرو هستند؟
انحصار در تامین قطعه
خسروانی درباره مشکلات تامین لوازم یدکی خودروهای چینی پر تیراژ به بیتران گفت :”شما به عنوان مشتری مجبور هستید هر قطعهای را تنها از نمایندگی مجاز آن تهیه کنید و در غیر این صورت گارانتی خودروی شما ابطال میشود. شرکتهای مونتاژ کار رده بالا نیز از این انحصار استفاده میکنند و قطعات را با قیمت بالایی به فروش میرسانند. از آن گذشته اصلا تنها منبع واردات این لوازم خود شرکتها هستند. شما میتوانید چراغ یک تویوتا را از منابع مختلف در خیابان چراغ برق تهیه کنید که این یک عامل رقابتی است. اما مثلا چراغ یک جک S5 را نمی توان از بازار آزاد تهیه کرد و فقط باید از شرکت اصلی تهیه شود.”
وی درباره زمین گیر شدن برخی از خودروهای چینی به علت مشکل در تامین قطعات افزود :” من نمیتوانم بگویم زمین گیر میشوند یا قطعه فلان خودرو اصلا وجود ندارد. اما اینجا از برخی از شرکتها گلایه میکنم و به آن ها میگویم باید انرژی بیشتری در زمینه تامین لوازم یدکی خودروهای چینی بگذارند.”
جمع بندی
بررسی مستندات و تحقیقات خبرنگار بیتران نشان میدهد بحران تامین لوازم یدکی خودروهای چینی جدی است. در حالی که مشتریها یک محصول چینی را به بهانه صفر بودن و خیال جمعی از بابت تامین قطعات و خدمات به جای یک محصول برند کارکرده اما با کیفیت تهیه میکنند، در عمل شاهد زمین گیر شدن خودروی خود برای تامین سادهترین قطعات یدکی هستند. این در حالی است که هزینه گزافی را هم از قبل برای تامین همین خدمات به شرکت پرداخت میکنند.
به نظر میرسد وزارت صمت و نهادهای نظارتی باید مونتاژکاران چینی را متعهد کنند تا به نسبت حجم فروش و واردات خودرو، قطعات یدکی آن را هم تامین کنند و روی قیمت عرضه شده آن هم نظارت کنند.
بیشتر بخوانید:
بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!
زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد
سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!
کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد
آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه
ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
چرا پلیس نمیتواند جلوی شماره گذاری خودروهای ناایمن را بگیرد؟
کاملا درسته.mvm110 با قیمت پراید یا کمتر میتوانید تهیه کنید اما لوازم مصرفی مثل لنت و صفحه کلاچ قیمت تویوتا لندکروز داره چه برسه به لوازم کم مصرف که باید هزینه لکسوز و پورشه را بدی.تازه جزو پر تیراژ هاست.محصولات لایک اگر خریدی برا سه یا چهار قلم لوازم مثل چراغ و سانروف و جعبه فیوز باید معادل قیمت خودش پرداخت کنی.یعنی برا یه تصادف ساده به صرفه است که یه ماشین دیگه بخری
شخصا از این قضیه خیلی خوشحالم. کسانی که ماشین چینی می خرند، خائن و وطن فروش هستند.
کشوری که همه جوره داره از ما سواستفاده میکنه و حتی در جنوب کشور روی مردم عادی اسلحه میکشه
امیدوارم همشون زمین گیر بشن تا کسی جرات نکنه سمت ماشین چینی بره
میره
هر ملتی به اندازه،شعور شخصیتش زندگی میکنه،،این جماعتی ،که دنبال ماشین چینی،هستن ،از این ادمهای. تازه به دوران ،رسیده،هستند،که فکر میکنند اینجوری بزرگ میشن،،بیچارهای بدبخت،