سیستم کنترل پایداری ESP و هشت استاندارد کارآمد دیگر برای شماره گذاری خودرو الزامی شده است. خودروسازان اما از انجام آن سر باز میزنند و باز هم مهلت می خواهند.
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سازمان ملی استاندارد برای اجرای ۹ استاندارد مورد نظرش تا پایان تیر ماه سال ۱۴۰۲ به خودروسازان فرصت داد.
استاندارهای چراغ روشنایی روز و چراغ اتوماتیک (به صورت موردی) تنها استانداردهای اجرا شده توسط خودروسازان هستند. مابقی استانداردها شامل سیستم کنترل پایداری ESP، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، حفاظت از عابر پیاده، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری و استحکام کابین هستند. اما خودروسازان الزامی بودن این استانداردها را تصمیماتی عجولانه و غیر قابل اجرا در زمان مقرر می دانند.
دبیر انجمن خودروسازان طی نامهای از وزارت صمت درخواست کرد تا اقدامی جدی برای به تاخیر انداختن اجرای این استانداردها انجام دهد. در این نامه اشاره شد که در صورت به تاخیر نیفتادن این استانداردها، ۷۰ درصد خودروهای سواری، ۱۰۰ درصد وانتهای تولید داخل و ۵۰ درصد خودروهای تجاری قابل شماره گذاری نخواهند بود.
خودروسازان باز هم مهلت می خواهند
مطابق نامه مذکور، خودروسازان از یار همیشگی خود یعنی وزارت صمت خواستند تا اقدامی جدی برای به تاخیر انداختن این استانداردها انجام دهد. خودروسازان نبود تجهیزاتی مانند سامانه رادار ۷۷ گیگاهرتز، دوربینها و سامانههای تحلیلی مدرن و … را از دلایل اصلی قابل اجرا نبودن این استانداردها بر شمردند. خودروسازان تنها برای کالیبراسیون و انجام آزمایشهای این سیستمها در خارج از کشور، ۱۸ الی ۲۴ ماه زمان پیشبینی کردند.
لازم به ذکر است که هم اکنون خودروی تارا ایران خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری است و استاندارد حفاظت از عابر پیاده را نیز پاس کردهاست. مدتها پیش آزمایش و کالیبراسیون سیستم کنترل پایداری روی خودروی دنا پلاس نیز انجام شد. همچنین سیستم کنترل فشار تایر روی خودروی شاهین نصب است. همچنین نشانگر وضعیت گیربکس روی خودروهای شاهین و ساینا اس سایپا در حال کار است. در واقع به جز سیستمهای هشدار انحراف از مسیر و ترمز اضطراری، مابقی استانداردهای درخواستی، روی برخی از خودروهای داخلی به صورت آپشن وجود دارد اما حالا که قرار است الزامی باشد نشدنیاست!
برخی از این استانداردها هنوز در تمام دنیا اجباری نیستند. اما استانداردهایی نظیر کنترل پایداری، حفاظت از عابر پیاده و استحکام کابین در اکثر نقاط دنیا اجباری هستند. به گفته پلیس راهور علت ۳۷ درصد از تصادفهای کشور واژگونی است که وجود سیستم کنترل پایداری میتواند در پیشگیری از این نوع حوادث کمک به سزایی کند.
برای آگاهی از اینکه سیستم ESP در خودروها چیست و چه کاربردی در پایداری خودرو دارد؟ این گزارش را بخوانید.
بیشتر بخوانید:
قیمت خودرو در مسیر کاهش / بررسی میدانی قیمتها و بازار خودرو
کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد
آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه
ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
چرا پلیس نمیتواند جلوی شماره گذاری خودروهای ناایمن را بگیرد؟
خیلی جالبه ! بعد رو چه حسابی همین خودروسازها انتظار دارن قیمت کارخانه ای خودرو گرانتر هم بشه ؟! همین الانش با ارز ۷۰ هزار تومان دارن پای مردم حساب میکنن ! کجای دنیا یه خودرویی که هر سال نه تنها به روز نمیشه که حتی بی کیفیت تر میشه هر سه ماه یکبار گرون میشه که خودرو ساز داخلی انتظار افزایش قیمت داره ؟!! ضرر میکنی خب درش تخته کن ! انحصار خودرو تو دست گرفتین ، اینم وضعیت واردات هست که باز هم پای خودشون وسط هست !