سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

از دست ندهید

سیستم کنترل پایداری ESP و هشت استاندارد کارآمد دیگر برای شماره گذاری خودرو الزامی شده است. خودروسازان اما از انجام آن سر باز می‌زنند و باز هم مهلت می خواهند.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سازمان ملی استاندارد برای اجرای ۹ استاندارد مورد نظرش تا پایان تیر ماه سال ۱۴۰۲ به خودروسازان فرصت داد.

استاندارهای چراغ روشنایی روز و چراغ اتوماتیک (به صورت موردی) تنها استانداردهای اجرا شده توسط خودروسازان هستند. مابقی استانداردها شامل سیستم کنترل پایداری ESP، نشان‌گر تعویض دنده، نشان‌گر فشار باد تایر، حفاظت از عابر پیاده، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری و استحکام کابین هستند. اما خودروسازان الزامی بودن این استانداردها را تصمیماتی عجولانه و غیر قابل اجرا در زمان مقرر می دانند.

سیستم کنترل پایداری خودرو اجباری شد
سیستم کنترل پایداری ESP خودرو اجباری شد

دبیر انجمن خودروسازان طی نامه‌ای از وزارت صمت درخواست کرد تا اقدامی جدی برای به تاخیر انداختن اجرای این استانداردها انجام دهد. در این نامه اشاره شد که در صورت به تاخیر نیفتادن این استانداردها، ۷۰ درصد خودروهای سواری، ۱۰۰ درصد وانت‌های تولید داخل و ۵۰ درصد خودروهای تجاری قابل شماره گذاری نخواهند بود.

سامانه کنترل پایداری

خودروسازان

خودروسازان

خودروسازان باز هم مهلت می خواهند

مطابق نامه مذکور، خودروسازان از یار همیشگی خود یعنی وزارت صمت خواستند تا اقدامی جدی برای به تاخیر انداختن این استانداردها انجام دهد. خودروسازان نبود تجهیزاتی مانند سامانه رادار ۷۷ گیگاهرتز، دوربین‌ها و سامانه‌های تحلیلی مدرن و … را از دلایل اصلی قابل اجرا نبودن این استانداردها بر شمردند. خودروسازان تنها برای کالیبراسیون و انجام آزمایش‌های این سیستم‌ها در خارج از کشور، ۱۸ الی ۲۴ ماه زمان پیش‌بینی کردند.

استانداردهای شماره گذاری خودرو ESP
استانداردهای شماره گذاری خودرو

لازم به ذکر است که هم اکنون خودروی تارا ایران خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری است و استاندارد حفاظت از عابر پیاده را نیز پاس کرده‌است. مدت‌ها پیش آزمایش و کالیبراسیون سیستم کنترل پایداری روی خودروی دنا پلاس نیز انجام شد. همچنین سیستم کنترل فشار تایر روی خودروی شاهین نصب است. همچنین نشان‌گر وضعیت گیربکس روی خودروهای شاهین و ساینا اس سایپا در حال کار است. در واقع به جز سیستم‌های هشدار انحراف از مسیر و ترمز اضطراری، مابقی استانداردهای درخواستی، روی برخی از خودروهای داخلی به صورت آپشن وجود دارد اما حالا که قرار است الزامی باشد نشدنی‌است!

 برخی از این استانداردها هنوز در تمام دنیا اجباری نیستند. اما استانداردهایی نظیر کنترل پایداری، حفاظت از عابر پیاده و استحکام کابین در اکثر نقاط دنیا اجباری هستند. به گفته پلیس راهور علت ۳۷ درصد از تصادف‌های کشور واژگونی است که وجود سیستم کنترل پایداری می‌تواند در پیشگیری از این نوع حوادث کمک به سزایی کند.

برای آگاهی از اینکه سیستم ESP در خودروها چیست و چه کاربردی در پایداری خودرو دارد؟ این گزارش را بخوانید.

 

بیشتر بخوانید:

قیمت خودرو در مسیر کاهش / بررسی میدانی قیمت‌ها و بازار خودرو

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟




1 دیدگاه

  1. خیلی جالبه ! بعد رو چه حسابی همین خودروسازها انتظار دارن قیمت کارخانه ای خودرو گرانتر هم بشه ؟! همین الانش با ارز ۷۰ هزار تومان دارن پای مردم حساب میکنن ! کجای دنیا یه خودرویی که هر سال نه تنها به روز نمیشه که حتی بی کیفیت تر میشه هر سه ماه یکبار گرون میشه که خودرو ساز داخلی انتظار افزایش قیمت داره ؟!! ضرر میکنی خب درش تخته کن ! انحصار خودرو تو دست گرفتین ، اینم وضعیت واردات هست که باز هم پای خودشون وسط هست !

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط