عرضه خودروهای مرحله دوم سامانه یکپارچه به سال بعد موکول شد؟ / آمار ثبت‌نام

از دست ندهید

انتشار آمار تعداد متقاضیان خودروهای دور دوم فروش خودرو حاکی از آن است که احتمالاً عرضه خودروهای مرحله دوم به خریداران به سال آینده موکول شود.

بیت‌ران – مدیر سامانه یکپارچه خودرو گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون حدود ۸۹۵ هزار نفر توانستند در سامانه یکپارچه فروش خودرو ۵ اولویت خودرویی خود را انتخاب کنند.»

 

مهدی تقدسی ادامه داد: «آمارها گویای این نکته است که هر دقیقه حول و حوش ۲۵۰ نفر این امکان را پیدا می‌کنند تا با حضور در سامانه یکپارچه نسبت به انتخاب پنچ اولویت خودرویی خود اقدام کنند.»

این مقام مسئول صمت درباره دلایل ایجاد اختلال در سامانه یکپارچه طی روزهای قبل می‌گوید: «با توجه به اینکه هر فرد متقاضی می‌تواند پنج اولویت خودرویی را انتخاب کند، این مساله سبب می‌شود تا مدت زمان بیشتری را در سامانه باشد. همین اتفاق هم اختلال در سامانه را موجب می‌شود.»

آمار ثبت‌نام متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه

با توجه به آمارهای اعلامی درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، به نظر می‌رسد عرضه تعداد بیشتری از خودروهایی که پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار دارد، به سال آینده موکول شود.

اولین دور عرضه خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی حدود ۹۳۶ هزار نفر نام نویسی کردند. سهم ایران خودرویی‌ها حول و حوش ۷۸۰ هزار نفر بود.

سهم خودروسازی سایپا نزدیک به ۳۲ هزار نفر و سهم سایر خودروساز (خودروسازان خصوصی) حدود ۱۲۴ هزار نفر اعلام شد. اما در دومین طرح فروش صمت از مسیر سامانه یکپارچه، فاز دوم طرح (انتخاب خودرو توسط متقاضیان) هنوز به نیمه نرسیده‌شاهد نام نویسی حدود ۸۹۵ هزار متقاضی هستیم. تعداد متقاضیان تا آخرین روز ثبت نام در ۱۰ خرداد امسال بیشتر نیز خواهد شد. برآرود می‌شود رکورد دور اول را هم پشت سر بگذارد.

اطلاعات اعلامی از دور اول پیش فروش خودرویی صمت نشان می‌دهد فقط تحویل برخی از محصولات ایران خودرو به سال بعد منتقل شد. اما سایر خودروسازان تعهد کردند تا محصولات فروخته‌شده‌را در سال جاری به دست متقاضیان برسانند.

درست است که سیاست گذار خودرویی امکان انتخاب پنج خودرو را برای هر متقاضی به ترتیب اولویت آنها مهیا کرد، اما با توجه به تعداد کم خودروساز شرکت کننده‌و تعداد پایین محصول عرضه‌شده‌به نسبت دور اول، این احتمال نزدیک به واقعیت است که تعداد بیشتری از خودروها در سال آینده تحویل داده‌شوند.

البته مدیران سامانه یکپارچه این مساله را در یکی از اطلاعیه خود به گوش متقاضیان رساندند. براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه، چنانچه موعد تحویل خودرویی به متقاضی سال آینده اعلام شد، مشتریان بهانه‌ای برای نارضایتی نخواهند داشت.

شرط ۱ سال رهن بودن سند خودرو حذف شد

به دنبال تصویب شورای رقابت، شرط یک سال رهن بودن سند خودرو حذف شد. جلسه پانصد و هفتاد یکم شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ با موضوع اصلاح مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت (دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ برگزار شد.

در این جلسه بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ ۱۱/‌۱۱/‌۱۴۰۱‬ مبنی بر «عرضه‌کننده‌ خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند»، حذف می‌گردد.

وزارت صمت معتقد است: «هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو، ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است. سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می‌شود.»

همه چیز درباره دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو

دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو برمبنای فرآیند نوبت‌دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از چهارشنبه ۳ خردادماه آغاز شد. متقاضیان تا پایان روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه فرصت داشتند نسبت به انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنند.

البته فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن‌ها از سوی بانک‌ها به سامانه ارسال شد می‌توانند در تاریخ مذکور ۵ اولویت خودرویی را به‌منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به‌ نشانی esalecar.ir انتخاب کنند. زمان ثبت‌نام اما تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد.

اما اجرای این طرح که از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شد همچنان دچار ابهاماتی است. همین امر متقاضیان را دچار سردرگمی کرده‌است.

نخست اینکه در لیست خودروهای عرضه‌شده‌در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شد که هنوز قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشده‌است. به‌ نوعی مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارند!

وزارت صنعت در همین ارتباط می‌گوید: «هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است. سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می‌شود. پس لازم است در هنگام فراخوان خودروساز قیمت‌ها روشن اعلام شود. در این مرحله تنها نوبت دهی برای تخصیص معین می‌شود و فروش توسط خود خودروسازان در مرحله آتی انجام می‌شود. همه این موارد به روشنی در اطلاعیه سامانه یکپارچه نوبت دهی بیان شده‌است. بر همین اساس این سامانه کارش فروش خودرو نیست. بلکه صرفا ایجاد لیست انتظار است. بگونه‌ای که شفاف باشد.»

مدل‌های خودرو در سامانه یکپارچه از ۲۳ به ۲۷ رسید

به‌رغم اینکه قرار بود ۲۳ خودرو در دومین طرح فروش سامانه یکپارچه عرضه شود، اما با بازشدن درگاه این سامانه مشخص شد ۲۷ محصول به عرضه گذاشته‌شدند. اما کدام چهار محصول به این لیست اضافه شدند؟

گروه خودروسازی سایپا در اولین روز ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو چهار محصول دیگر را به لیست خودروهای عرضه‌شده در این سامانه اضافه کرد.

کوئیک S، کوئیک R دنده‌ای، کوئیک R اتوماتیک و ساینا S دوگانه‌ سوز چهار محصول اضافه‌شده به این سامانه هستند. بدین ترتیب تعداد خودروهای عرضه‌شده سایپا در این سامانه به ۱۵محصول برسد.

قیمت ۴ محصول جدید عرضه‌شده در سامانه یکپارچه

قیمت چهار محصول اضافه‌شده به سامانه یکپارچه یکی از پرسش‌های اصلی متقاضیان شرکت در این طرح است. طبق آخرین اعلام شورای رقابت و با احتساب بیمه، مالیات، عوارض و… کوئیک S، اکنون ۲۶۸ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان قیمت دارد. کوئیک R دنده‌ای (DA)، حدود ۲۵۶ میلیون تومان و کوئیک R اتوماتیک هم ۳۳۸ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قیمت خوردند. ساینا S دوگانه‌سوز نیز ۲۷۹ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان نرخ گذاری شد.

این چهار محصول اکنون در بازار آزاد به ترتیب ۳۶۵ میلیون، ۳۵۳ میلیون، ۴۴۲ میلیون و ۳۸۷ میلیون تومان قیمت خوردند. بدین ترتیب فاصله قیمت ساینا اس دوگانه‌ سوز از کارخانه تا بازار ۱۰۸ میلیون تومان است. این فاصله برای کوئیک R اتوماتیک ۱۰۴ میلیون و برای دو خودروی کوئیک R دنده‌ای و کوئیک اس ۹۷ میلیون تومان است.

زمان ثبت‌نام اولیه برای عرضه خودروهای مرحله دوم در سامانه یکپارچه

گفتنی است سایت سامانه یکپارچه برای ثبت‌نام اولیه خودروهای مونتاژی از ۳ خرداد تا ۱۰ خرداد در دسترس بود. همچنین فرآیند پایش اطلاعات افراد متقاضی برای واریز ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی، مسدود کردن آن و ارسال اطلاعات این افراد از بانک‌ها به سامانه از ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ آغاز شد.

علاوه بر این، نقل و انتقال امتیاز خرید خودرو (حتی وکالتی) و فروش حواله خودرو ممنوع است. امکان صلح خودرو خریداری‌شده‌به غیر هم وجود ندارد.

افرادی که در فهرست نوبت‌دهی اولین عرضه خودرو در سامانه یکپارجه و خودروهای وارداتی هستند، نمی‌توانند در این مرحله ثبت‌نام کنند. مگر اینکه تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، در سامانه‌های مربوطه انصراف داده‌باشند.

قیمت‌های اعلامی قطعی نیستند. خودروهای عرضه‌شده در این مرحله، شامل مالیات بر عایدی خودرو هم می‌شوند. با توجه به اینکه موعد تحویل برخی خودروهای پر تقاضا سال ۱۴۰۳ خواهد بود، احتمال دارد که قیمت تحویل روز برخی از محصولات تغییر کند.

برخلاف مرحله قبلی، در این مرحله امکان برداشت وجه از حساب وکالتی فراهم است. خودروسازان به مرور زمان و بر اساس فهرست اولویت‌بندی برای هر محصول، فراخوان فروش می‌دهند. از همین رو، مشتریان هم برای ثبت‌نام و انعقاد قرارداد بر مبنای قیمت روز خودرو اقدام می‌کنند.

محصولات کرمان موتور و آرین پارس موتور در سامانه یکپارچه

به غیر از آرین پارس موتور که فروش لاماری ایما را آغاز کرد و چهارم خرداد به آن پایان داد، ثبت‌نام سایر خودروهای مونتاژی برای صاحبان حساب‌های وکالتی بین سوم تا دهم خرداد انجام شد.

کرمان موتور یکی از مونتاژکارانی است که در دومین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه شرکت کرد. این خودروساز خصوصی سه محصول خود را به فروش گذاشت.

جک j4 با قیمت۵۵۲ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان اقتصادی‌ترین خودروی عرضه‌شده‌توسط کرمان موتور است. این خودرو هم‌ اکنون در بازار حدود ۹۰۸ میلیون تومان قیمت دارد.

از جک سری S نیز تنها نام S3 در سامانه یکپارچه مشاهده می‌شود. طبق توافق شورای رقابت و کرمان موتور این خودرو نیز اکنون درب کارخانه ۶۳۲ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان قیمت دارد. در ابتدای خرداد جک S3 در بازار آزاد یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان به فروش رسید.

مدیران خودرو کدام خودروهای مونتاژی را عرضه می‌کند؟

مدیران خودرو دیگر مونتاژکار خودروهای چینی است که در دومین طرح فروش سامانه یکپارچه حضور فعالی دارد. در این مرحله نام این شرکت با شش محصول به چشم می‌خورد.

X22 پرو دنده‌ای که هنوز در بازار کشف قیمت نشده، در این مرحله قرار است از سوی مدیران خودرو به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو با قیمت ۶۴۶ میلیون و ۵۱۲ هزار تومان عرضه شود.

اما برای آن دسته مشتریانی که استفاده از کلاچ کار دشواری است و خودروی اتوماتیک را ترجیح می‌دهند، مدل اتومات این خودرو هم موجود است. البته شورای رقابت هنوز قیمت آن را اعلام نکرده‌است. X22 پرو اتوماتیک در بازار آزاد یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

آریزو ۵ توربو که در بازار آزاد در محدوده یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، توسط شورای رقابت ۷۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد. آریزو ۶ اکسلنت پرو نیز یک میلیارد و ۲۴ میلیون و ۳۷۵ هزار میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

X55 پرو نیز در حالی که در بازار یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان در حال معامله است، توسط شورای رقابت ۹۸۳ میلیون و ۹۲۶ هزار قیمت خورد.

تیگو ۸ پرو پرمیوم نیز بیشترین اختلاف قیمت را در بین تمامی محصولات عرضه‌شده‌در طرح دوم سامانه یکپارچه دارد. شورای رقابت قیمت این خودرو را یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۲۷۵ هزار اعلام کرد. اما در بازار دو میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

قیمت محصولات فردا موتورز در بلاتکلیفی 

فردا موتورز نیز دیگر مونتاژکاری است که سه محصول آن در طرح دوم فروش سامانه یکپارچه مشاهده می‌شود. فردا SX5 که هنوز قیمت قطعی آن از سوی شورای رقابت اعلام نشد، در بازار تا یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شد.

سوبا M4 هم هنوز در بازار کشف قیمت نشده‌است. شورای رقابت نیز قیمتی برای این محصول فعلاً در نظر ندارد. اما فردا موتورز قیمت این محصول را درب کارخانه دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تعیین کرد.

فردا T5 نیز اکنون درب کارخانه یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون و در بازار یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. شورای رقابت نیز قیمت‌گذاری این محصول را بلاتکلیف گذاشت.

بیشتر بخوانید:

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

قیمت خودرو در مسیر کاهش / بررسی میدانی قیمت‌ها و بازار خودرو

همایش کامیون های خاص در ایران؛ با زیباترین ماک کشور آشنا شوید




1 دیدگاه

  1. سلام
    پنجتا اولویت گفتین انتخاب کنن حتما تو سال ۱۴۰۲ اسمشون میوفته والا برا من و دو تا از دوستان که نوشته عدم تخصیص
    اونی هم که اسمش افتاده برا سال ۱۴۰۳ شد!
    میگین شهریور دوباره میشه انتخاب کرد با حفظ اولویتی که براش خورده !عدم تخصیص دقیقا چی میشه داستانش!؟ نوبتی که نزاشته براش
    یک ماه پولو گرفتین الان دارین بازی در میارین
    لااقل بگین مجموع خودروها چقده که ادم تکلیفشو بدونه
    این چه اخلاقیه دارن؟!!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط