زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد؛ مشتریان بخوانند

از دست ندهید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد. در این زمان علاوه بر اعلام فهرست اولویت مشتریان و موعد تحویل خودرو،  متقاضیان می‌توانند وجه مسدود شده خود را برداشت کنند.

بیت ران – با توجه به زمان‌بندی اعلام شده در سامانه یکپارچه فروش خودرو، اطلاعات ثبت نامی متقاضیانی که تا ۱۰ خرداد اولویت‌های خودرویی خود را انتخاب کرده‌اند تا ۱۹ خرداد بررسی می‌شود و در روز ۲۴ خرداد ماه فهرست اولویت مشتریان و موعد تحویل خودروهایشان اعلام خواهد شد.

براین اساس؛ از تاریخ ۲۴ خرداد ماه علاوه بر اعلام فهرست اولویت مشتریان و موعد تحویل خودرو، متقاضیان می‌توانند وجه مسدود شده خود را برداشت کنند.

در دور دوم فروش یکپارچه خودرو، شرکت‌های سایپا، کرمان موتور، فردا موتورز و مدیران خودرو ۲۳ محصول خود را عرضه کردند.

از روز پنجشبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ تا روز جمعه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، پایش‌های بعدی انجام و سپس لیست نوبت‌دهی در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت تا بر اساس برنامه تولید، ۲۴ خرداد ماه زمان تخصیص نهایی و در نهایت لیست اولویت مشتریان و نوبت تحویل خودروها مشخص شود.

 

نکته مهم موضوع اینجاست که تمام این فرآیند در حالی تاکنون انجام شده است که قیمت برخی خودروها (به ویژه خوروهای مونتاژی) مشخص نیست. قیمت خودروهای مونتاژی همچنان کلاف سردرگمی است که هنوز مشخص نیست، کجا باز خواهد شد؟ از یک سو شورای رقابت بر مصوبه خود تاکید دارد از سوی دیگر شرکت‌های خودروساز از موضع قیمتی که خودشان تعیین کرده‌اند، پایین نیامدند.

عرضه یکپارچه خودرو بدون قرعه‌کشی + جزئیات هزینه و سایت ثبت نام
زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو
دلیل اختلال در سامانه از زبان مدیر سامانه یکپارچه خودرو

۱۶ خرداد ماه مدیر سامانه یکپارچه خودرو گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون حدود ۸۹۵ هزار نفر توانستند در سامانه یکپارچه فروش خودرو ۵ اولویت خودرویی خود را انتخاب کنند.»

مهدی تقدسی ادامه داد: «آمارها گویای این نکته است که هر دقیقه حول و حوش ۲۵۰ نفر این امکان را پیدا می‌کنند تا با حضور در سامانه یکپارچه نسبت به انتخاب پنچ اولویت خودرویی خود اقدام کنند.»

این مقام مسئول صمت درباره دلایل ایجاد اختلال در سامانه یکپارچه طی روزهای قبل می‌گوید: «با توجه به اینکه هر فرد متقاضی می‌تواند پنج اولویت خودرویی را انتخاب کند، این مساله سبب می‌شود تا مدت زمان بیشتری را در سامانه باشد. همین اتفاق هم اختلال در سامانه را موجب می‌شود.»

زمان عرضه خودروهای مرحله دوم
زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو
آمار ثبت‌نام متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه

با توجه به آمارهای اعلامی درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، به نظر می‌رسد عرضه تعداد بیشتری از خودروهایی که پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار دارد، به سال آینده موکول شود.

اولین دور عرضه خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی حدود ۹۳۶ هزار نفر نام نویسی کردند. سهم ایران خودرویی‌ها حول و حوش ۷۸۰ هزار نفر بود.

سهم خودروسازی سایپا نزدیک به ۳۲ هزار نفر و سهم سایر خودروساز (خودروسازان خصوصی) حدود ۱۲۴ هزار نفر اعلام شد. اما در دومین طرح فروش صمت از مسیر سامانه یکپارچه، فاز دوم طرح (انتخاب خودرو توسط متقاضیان) هنوز به نیمه نرسیده‌شاهد نام نویسی حدود ۸۹۵ هزار متقاضی هستیم. تعداد متقاضیان تا آخرین روز ثبت نام در ۱۰ خرداد امسال بیشتر نیز خواهد شد. برآرود می‌شود رکورد دور اول را هم پشت سر بگذارد.

اطلاعات اعلامی از دور اول پیش فروش خودرویی صمت نشان می‌دهد فقط تحویل برخی از محصولات ایران خودرو به سال بعد منتقل شد. اما سایر خودروسازان تعهد کردند تا محصولات فروخته‌شده‌را در سال جاری به دست متقاضیان برسانند.

درست است که سیاست گذار خودرویی امکان انتخاب پنج خودرو را برای هر متقاضی به ترتیب اولویت آنها مهیا کرد، اما با توجه به تعداد کم خودروساز شرکت کننده‌و تعداد پایین محصول عرضه‌شده‌به نسبت دور اول، این احتمال نزدیک به واقعیت است که تعداد بیشتری از خودروها در سال آینده تحویل داده‌شوند.

البته مدیران سامانه یکپارچه این مساله را در یکی از اطلاعیه خود به گوش متقاضیان رساندند. براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه، چنانچه موعد تحویل خودرویی به متقاضی سال آینده اعلام شد، مشتریان بهانه‌ای برای نارضایتی نخواهند داشت.

شرط ۱ سال رهن بودن سند خودرو حذف شد

به دنبال تصویب شورای رقابت، شرط یک سال رهن بودن سند خودرو حذف شد. جلسه پانصد و هفتاد یکم شورای رقابت مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ با موضوع اصلاح مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت (دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ برگزار شد.

در این جلسه بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ ۱۱/‌۱۱/‌۱۴۰۱‬ مبنی بر «عرضه‌کننده‌ خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند»، حذف می‌گردد.

وزارت صمت معتقد است: «هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو، ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است. سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می‌شود.»

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو موعد تحویل خودرو
زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو
همه چیز درباره دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو

دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو برمبنای فرآیند نوبت‌دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از چهارشنبه ۳ خردادماه آغاز شد. متقاضیان تا پایان روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه فرصت داشتند نسبت به انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنند.

البته فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن‌ها از سوی بانک‌ها به سامانه ارسال شد می‌توانند در تاریخ مذکور ۵ اولویت خودرویی را به‌منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به‌ نشانی esalecar.ir انتخاب کنند. زمان ثبت‌نام اما تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد.

اما اجرای این طرح که از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شد همچنان دچار ابهاماتی است. همین امر متقاضیان را دچار سردرگمی کرده‌است.

نخست اینکه در لیست خودروهای عرضه‌شده‌در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شد که هنوز قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشده‌است. به‌ نوعی مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارند!

وزارت صنعت در همین ارتباط می‌گوید: «هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است. سپس فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می‌شود. پس لازم است در هنگام فراخوان خودروساز قیمت‌ها روشن اعلام شود. در این مرحله تنها نوبت دهی برای تخصیص معین می‌شود و فروش توسط خود خودروسازان در مرحله آتی انجام می‌شود. همه این موارد به روشنی در اطلاعیه سامانه یکپارچه نوبت دهی بیان شده‌است. بر همین اساس این سامانه کارش فروش خودرو نیست. بلکه صرفا ایجاد لیست انتظار است. بگونه‌ای که شفاف باشد.»

مدل‌های خودرو در سامانه یکپارچه از ۲۳ به ۲۷ رسید

به‌رغم اینکه قرار بود ۲۳ خودرو در دومین طرح فروش سامانه یکپارچه عرضه شود، اما با بازشدن درگاه این سامانه مشخص شد ۲۷ محصول به عرضه گذاشته‌شدند. اما کدام چهار محصول به این لیست اضافه شدند؟

گروه خودروسازی سایپا در اولین روز ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو چهار محصول دیگر را به لیست خودروهای عرضه‌شده در این سامانه اضافه کرد.

کوئیک S، کوئیک R دنده‌ای، کوئیک R اتوماتیک و ساینا S دوگانه‌ سوز چهار محصول اضافه‌شده به این سامانه هستند. بدین ترتیب تعداد خودروهای عرضه‌شده سایپا در این سامانه به ۱۵محصول برسد.

قیمت ۴ محصول جدید عرضه‌شده در سامانه یکپارچه

قیمت چهار محصول اضافه‌شده به سامانه یکپارچه یکی از پرسش‌های اصلی متقاضیان شرکت در این طرح است. طبق آخرین اعلام شورای رقابت و با احتساب بیمه، مالیات، عوارض و… کوئیک S، اکنون ۲۶۸ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان قیمت دارد. کوئیک R دنده‌ای (DA)، حدود ۲۵۶ میلیون تومان و کوئیک R اتوماتیک هم ۳۳۸ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قیمت خوردند. ساینا S دوگانه‌سوز نیز ۲۷۹ میلیون و ۹۵۱ هزار تومان نرخ گذاری شد.

این چهار محصول اکنون در بازار آزاد به ترتیب ۳۶۵ میلیون، ۳۵۳ میلیون، ۴۴۲ میلیون و ۳۸۷ میلیون تومان قیمت خوردند. بدین ترتیب فاصله قیمت ساینا اس دوگانه‌ سوز از کارخانه تا بازار ۱۰۸ میلیون تومان است. این فاصله برای کوئیک R اتوماتیک ۱۰۴ میلیون و برای دو خودروی کوئیک R دنده‌ای و کوئیک اس ۹۷ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

قیمت خودرو در مسیر کاهش / بررسی میدانی قیمت‌ها و بازار خودرو

همایش کامیون های خاص در ایران؛ با زیباترین ماک کشور آشنا شوید




29 دیدگاه

  1. باسلام
    از مدیران محترم سایپا خواهش میکنم تا قیمت ماشین کوییک را پایین بزنند تا همه مثله خودم بتوانند یک خودرو ملی سوار شوند سپاسگزارم

    • سلام و دورد به شمه هموطن گرامی
      ضمن تشکر از شما بابت خرید خودروی ملی
      نظر و پیشنهاد شما مورد بررسی های فراوان فرار گرفت و تمام تلاش های لازم انجام شد و قیمت خودرو مورد نظر به طور چشمگیری کاهش یافت از این به بعد شما میتوانید با شماره گیری *۱۰۰# خودرو کوییک را در لحظه و به قیمت ۲۵ میلیون تومان خریداری کنید
      موفق و موید باشید

      • سلام خیلی ممنون میشیم اگه قیمت ماشین اطلس شاهین اتوماتیک رو برای مردم اعلام کنید من ای ماشینارو ثبت نام کردم اما از قیمتاش خبر ندارم. با تشکر از شرکت خوب سایپا. امیدوارم جوری شه بتوانیم یک خودرو ملی خوب سوار شیم. ممنون.

  2. چرا پولای دور اولمون رو ازاد نمی کنند بانک پولمون رو بایکوت کرده ماهی چارصد هزار به ازای صد میلیون میریزه این یعنی چی اخه؟

    • در جواب حق گو این ۴۰۰ تومن سود پولته‌.کدوم بانک بودی؟بعضی بانک ها مثل بانک ملی یل باید حضوری بری بانک یا خودت اینترنتی پولتو ازاد کنی وگرنه،پولت ازاد نمیشه ولی بعضی بانکها مثلدسپه خودش پول رو ازاد کرد

  3. با سلام و وقت به خیر من و خیلی از دوستان و همکاران بر اساس قیمت های شورای رقابت الویت را انتخاب کردیم. اگر بر اساس نظر شرکت خودرو ساز باشد. از ثبت نام صرف نظر خواهیم کرد.

  4. تا زمانی ک ذهن مریض و کوچیکتون درگیر دست دادن یه زن و مرده وضع مملکت همینه ، بحای توجه به اینکه چه کلاه گشادی سر ملت گذاشتن و مردمو تیغ زدن بعضیا به فکر محرم و نامحرمن در حالی ک عکس خارجیه…با این وضعیت حقتونه هر چی سرتون بیاد از ماست ک برماست

  5. عزیزان مشکل ما اون زنه هست که به مرده دست داده؟خدا مارو ببین با کیا رفتیم سیزده به در!!!!خودرو ۳۰تومنی رو ۳۰۰تومن بهمون قالب کردن اونو نمیگی اومدی از اون عکس حرف میزنی؟

    • تو دیگه چی میگی فک کردی بری خارج میتونی پول در بیاری راحت معادل ۳۰تومن خودرو بخری
      چرا گریزانی از خدا بیا سمت خدا پولی و پولکی نباش ۳۰۰۰۰۰ میلیون هم باشه بزار باشه

  6. واقعا متأسفم که هنوز نگران دست دادن زن و مرد با هم هستین با این دیدگاه مردم تو این مملکت هر بلائی سرمون بیاد حقمونه

  7. آقا تو رو خدا قیمت ساینا اس رو بیارید پایین من پولم نمیرسه ثبت نام کنم یا خودروهای ارزونترم ارزه کنید مثل کوییک معمولی

  8. باسلام خدمت مدیران محترم صمت و سایپا، بنده پنج اولویت از شرکت سایپا انتخاب کردم و فکر میکردم برای هر کدام تاریخ تحویل مشخص و در نهایت یک خودروکه تاریخ واگذاری نزدیکتر می‌بودند انتخاب میکردم، ولی الان فهمیدم چه کلاه بزرگی سرم رفته اولویت اولم شاهین بود که تاریخ تحویل شده زمستان سال آینده، متاسف هستم برای شرکت سایپا، شما خودتون را بزارید جای مشتری پس چرا پنج اولوین گذاشتید و فقط اولویت اول اختصاص دادید مردم خر فرز کردید که منتظر خودروهای شما بشن چون از تیبا تا شاهین.موتور یکی هست، یعنی خر همون خره فقط پالونش عوض شده و ما ملت باید تا زمستان سال آینده منتظر خر سواری خودروهای شما باشیم

  9. سلام از هر خودروساز فقط یک اولویت میتونستین انتخاب کنید
    این دوره ۵ خودروساز حضور داشتند و از هر کدام یک خودرو میتونستین انتخاب کنید چون ۵ اولویت رو از یک خودروساز زدین همون اولویت اول رو برای شما ثبت کردن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

بحران درمدیران خودرو ادامه دارد؛شماره‌گذاری خودروی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی متوقف شد

به دلیل مشکل ایمنی شماره‌گذاری خودروی ام وی ام  ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی متوقف شد. بیت ران -...

پست‌های مرتبط