انجمن قطعه سازان خودرو اتمام حجت کرد

از دست ندهید

انجمن قطعه سازان خودرو درباره تیراژ تولید خودرو و همچنین تمام چینی شدن خودروسازی داخلی هشدار داد. این انجمن برای برنامه‌های سال جدید و رسیدن به تیراژ تولید مورد نظر دولت، درخواست‌هایی را هم مطرح کرد. آمار تولید خودرو در سال جدید چقدر است؟

بدهی خودروسازان به قطعه سازان
انجمن قطعه سازان خودرو اتمام حجت کرد

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در یک نشست خبری، نیازهای سال جاری خود را تشریح کرد و درباره برخی موارد هم هشدار داد.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در این نشست خبری گفت: “قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های اشتباه باعث شده‌است تا خودمان، خودمان را فلج کنیم. خودروسازان مجبور هستند خودرو را کمتر از قیمت واقعی و با زیان بفروشند و این موضوع باعث ایجاد صف‌های خرید طویل می‌شود. اکثر متقاضیان نیز خریدار واقعی خودرو نیستند و تنها برای کسب سود اقدام به خرید از خودروساز می‌کنند.”

 

انجمن قطعه سازان خودرو

بیشتر بخوانید: بررسی تاثیر مافیا بر آمار تولید خودرو / آیا زیان ده بودن خودروسازان واقعی است؟

وی ادامه داد: “قیمت خودرو و بنزین دو موردی است که برای افزایش آن‌ها همواره واهمه وجود دارد و کسی جرات ندارد برای افزایش آن سمت‌شان برود.”

علت کیفیت پایین خودروها از نظر انجمن قطعه سازان خودرو

انجمن قطعه سازان خودرو

می‌توان گفت حدود نیمی از یک خودرو را قطعات زنجیره OEM تشکیل می‌دهد. یعنی شرکت‌های قطعه‌سازی خصوصی که با خودروسازان قرارداد می‌بندند و برای آن‌ها قطعه تولید می‌کنند.

در دهه ۹۰ شمسی همین زنجیره تامین قطعه‌سازان داخلی، قطعات رنو تندر ۹۰، ساندرو، زانتیا و… را تولید می‌کردند که قادر به پاس کردن استانداردهای رنو و سیتروئن هم بود. حتی برخی از این قطعات صادر هم می‌شدند. پس چرا همین زنجیره امروز در تولید قطعات خودروهای داخلی کم‌توان است؟

 

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار بیت ران مبنی بر علت کیفیت پایین قطعات خودروهای داخلی نسبت به گذشته گفت: “برای کیفیت باید آن را خواست و برای آن هزینه کرد. بنده خودم در زمان حضور رنو در ایران، جزو زنجیره تامین کنندگان رنو هم بودم. آن زمان اگر برای قطعه‌ای مشکل به وجود می‌آمد، شرکت، آن قطعات را با هزینه خودش عیب‌یابی می‌کرد. هرگز خودروهای معیوب تحویل مشتریان داده نمی‌شد.”

امیرحسین جلالی عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز در مقایسه وضعیت قطعه‌سازی در گذشته و حال گفت: “وقتی یک قطعه می‌سازید، درست کار می‌کند. اما وقتی این قطعه با چند قطعه دیگر مونتاژ می‌شود، ممکن است دیگر درست کار نکند. ما در بخش عیب‌یابی قطعات خودرو، ضعیف هستیم.”

هشدار انجمن قطعه سازان خودرو درباره چینی‌ شدن خودروسازی

با توجه به بالا گرفتن بحث‌ها پیرامون خصوصی شدن خودروسازان داخلی، چندی پیش زمزمه خرید ایران خودرو و سایپا توسط چینی‌ها هم به گوش رسید.

نجفی منش درباره احتمال چینی‌زه شدن خودروسازی هشدار داد: “در این برهه زمانی از خارج و داخل فشارهایی وجود دارد که بگویند ما کاربلد نیستیم تا کار را به چینی‌ها بسپارند. قطعا این اتفاق، بزرگ‌ترین آسیب را به صنعت قطعه‌سازی داخلی می‌زند. چرا که چینی‌ها در وهله‌ اول تنها به دنبال تقویت بازار خود هستند و چندان دل‌سوز بازار داخل ما نیستند.”

 

بیشتر بخوانید: فساد در کروز ؛ زلزله فساد در صنعت خودرو ایران

وی ادامه داد: ” صنعت قطعه‌سازی، جزو مهم‌ترین حلقه‌ زنجیره تامین و تولید خودرو و به عنوان یکی از مهمترین صنایع کشور است. سال‌ها برای این صنعت زحمت کشیده شده‌است. همه دیدیم که تحریم‌ها در هر دو دوره‌ ریاست جمهوری آمریکا، با تحریم صنعت خودروسازی آغاز شد. چراکه می‌دانستند این صنعت خیلی مهم است. بنابراین نباید بگذاریم دستاوردهایی که طی سال‌ها زحمت صنعتگران به دست آمده، به راحتی “چینی‌زه” شده و از دست برود.”

قطعه‌سازان ۴۰ درصد نقدینگی بیشتر می‌خواهند

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو درباره وضعیت صنعت خودرو کشور گفت: “نقشه راه خودروسازی واضح نیست و هر مجلسی هم روی کار می‌آید با سلیقه خودش عمل می‌کند.”

انجمن قطعه سازان خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کشور درباره نیاز به تزریق نقدینگی بیشتر به قطعه‌سازان تاکید کرد: “قطعه سازان امسال به ۴۰ درصد نقدینگی بیشتر نسبت به سال گذشته نیاز دارند. توان فعلی خودروسازان کشور ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است. در حالیکه توانایی و پتانسیل تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و قطعه در سال هم وجود دارد. به شرطی که پیش نیازها فراهم شود. این افزایش نقدینگی فقط برای افزایش نرخ نهاده‌هاست.”

کیفیت خودروهای داخلی در شان مردم نیست

وی درباره کیفیت خودروهای تولید داخل و زیر ساخت‌های صنعت قطعه سازی افزود: “معتقدیم کیفیت خودروهای داخلی در شان مردم نیست. اما این کیفیت به خواست بازار و خودروسازان است. این صنعت به پنج میلیارد یورو برای تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات نیاز دارد. به همین میزان هم نیازمند منابع ریالی هستیم.”

راه اصلاح صنعت خودرو چیست؟

وقتی از مسئولان مختلف درباره کیفیت خودروهای داخلی سوال می‌شود معمولا قیمت‌گذای دستوری، نوسانات ارز، نبود منابع ارزی کافی و تحریم را عوامل اصلی مشکلات کیفی خودروهای داخلی معرفی می‌کنند.

هر چند این عوامل موثر هستند اما ضعف‌های مدیریتی، رانت، نا توانی در کنترل و کاهش هزینه‌های اضافی، عیب‌یابی ضعیف و نبود استراتژی و نقشه راه مشخص، از جمله مشکلات اصلی صنعت خودرو هستند.

بیشتر بخوانید: پیمان کارگر به دنبال کمک به صنعت خودرو ایران؛ راه‌های نجات چیست؟




2 دیدگاه

  1. یک خط در میان تبلیغ دیگر مطالب سایت رو گذاشتید چشممون درد گرفت به خدا. طراحی سایتتون افتضاحه.

    • سلام وقت شما بخیر مخاطب گرامی
      یک خط درمیون تبلیغ؟ واقعا شک کردم که شاید چنین باشه پس چک کردم …
      اما اینهایی که بین مطالب گذاشته شده اخبار مرتبط و دانستنی‌های بیشتر و نیز ویدیوهایی هستن که می‌تونن اطلاعات بیشتری به شما بدن

      ممنون از همراهی شما

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گزارش امروز بازار خودرو ؛ خودروهای چینی افتادند

بازار خودرو در دو سه هفته اخیر در پی اتفاقات سیاسی و امنیتی، نوسانات زیادی داشت. اما با کاهش...

پست‌های مرتبط