اطلس سایپا ، پراید تحصیل کرده با سبیل فامیل دور

از دست ندهید

اطلس سایپا خودرویی که همچنان از پلت فرم قدیمی بهره‌می‌برد، موتور قدیمی دارد و با گیربکس سی وی تی کندتر هم می‌شود. طراحی جلو آن با جلو پنجره‌هایی که شبیه سبیل فامیل دور است جذاب نیست و طراحی عقب آن هم کپی ناشیانه از رنو کپچر، خودرو نه چندان زیبای رنو است. وقتی عکس‌های داخلی آن را می‌بینید به‌نظر جذاب است، اما زمانیکه آن را از نزدیک می‌بینید متوجه می‌شوید کیفت آن رضایت‌بخش نیست و مواد داخلی آن انسان را یاد پلاستیک آفتابه می‌اندازد.

سایپا اطلس - اطلس سایپا
اطلس سایپا ، پراید تحصیل کرده با سبیل فامیل دور

بیت ران امین آزاد – اطلس همچنان از پلت فرم ایکس ۲۰۰ سایپا استفاده‌ می‌کند. همان پلت فرمی که توسعه یافته پلت فرم پراید است و در خودرو تیبا برای اولین بار استفاده‌ شد. پس از آن به ساینا و کوییک هم رسید و حالا دوباره در اطلس و سهند با کمی تغییرات استفاده شده‌است.

 

بیشتر بدانید: سایپا اطلس G یا پژو ۲۰۷ TU3 ایران خودرو؟ / بررسی تفاوت‌های فنی و آپشن‌ها

سایپا اطلس از یک پیشرانه هشت سوپاپ ۱۵۰۰ سی ‌سی قدیمی استفاده‌می‌کند که M15 GSI نام دارد. این موتور در واقع بهینه شده‌ی موتور تیبا است که توان آن ۹۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۳۷ نیوتون‌متر است. این موتور از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده‌می‌کند. همچنین سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و دوگانه سوز شدن اندکی تغییرات داشته‌است.

با این وجود استفاده از سیستم زمان‌بندی متغییر سوپاپ برای یک موتور هشت سوپاپ عجیب است. چرا که اولین روش برای افزایش بازدهِ تنفسی، افزایش تعداد سوپاپ‌ها است. پس از آن زمان‌بندی سوپاپ معنی پیدا می‌کند.

 

اگر سایپا ابتدا این موتور را ۱۶ سوپاپ و پس از آن به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز می‌کرد، گذشته از کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، قدرت موتور تا حدود ۱۱۰ اسب بخار افزایش پیدا می‌کرد. با این کار اطلس در کلاس خود بهترین موتور را در ایران داشت.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تیپ‌های سایپا اطلس / بررسی تفاوت‌ها و امکانات چهار تیپ اطلس

سایپا اطلس

اطلس دو گیربکس دستی و اتوماتیک دارد. گیربکس دستی همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری نکرده‌است.

این گیربکس را می‌توان در این کلاس بهترین در بازار ایران دانست. این گیربکس قطعا با ترکیب شدن با یک موتور ۱۱۰ اسب بخاری چهره‌ی دیگری به اطلس می‌داد.

گیربکس اتوماتیک هم گیربکس CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته محصول شرکت پانچ بلژیک است که در سایر محصولات سایپا نیز استفاده‌می‌شود.

 

بیت ران در تست کوییک اتوماتیک با گیربکس شش سرعته سی وی تی با موتور نزدیک به اطلس سایپا، عملکرد بسیار ضعیفی را از خودرو دید. خودرو کند بود و در مناطق کوهستانی به سختی حرکت می‌کرد.

شاید اگر موتور نسخه ۱۶ سوپاپ ۱۱۰ اسب بخاری می‌بود، اطلس با این گیربکس، دیگر خودرو کندی نبود و می‌توانست به بهترین خودرو در کلاس خود در بازار ایران تبدیل شود.

 

اما اکنون شاید تیبا نسل یک هم از اطلس تند و تیزتر باشد. چرا که دریچه گاز سیمی دارد و تاخیر پدال گاز رایج موتورهای جدید سایپا را در آن دیده‌نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اطلس سایپا بررسی شد / اولین دیدار با چهره جدید تیبا

فروش فوق العاده اطلس G

سایپا تنها با تغییر موتور می‌توانست اطلس را چند سر و گردن بهتر کند. اما نباید فراموش کرد که پلت فرم تیبا یا همان ایکس ۲۰۰ پلت فرم چندان امنی نیست و بسیار قدیمی شده‌است. حال آنکه سایپا پلت فرم جدید و ایمن‌تر شاهین را که یک سایز کوچک کرده، و با نام اس پی صفر در دسترس دارد. بهتر بود اطلس براساس پلت فرم اس پی صفر توسعه پیدا می‌کرد، نه پلت فرم ایکس ۲۰۰.

 

طراحی جلو اطلس چندان زیبا نیست و به‌نظر کپی ناموزونی از برخی محصولات شرقی است و جلو پنجره آن که شبیه سبیل فامیل دور است و کاملا در ذوق می‌زند. طراحی عقب خودرو هم به‌صورت ناشیانه و ناموزون از رنو کپچر کپی شده‌است، خودرویی که در محصولات رنو بدترین طراحی را دارد.

بیشتر بدانید: موتور تی یو فایو ایران خودرو چگونه تولید می‌شود؟

طراحی داخلی خودرو البته چندان بد نیست. ولی در نسخه‌هایی که در نمایشگاه مورد ارزیابی بیت ران قرار گرفته‌است کیفیت بالایی دیده نشد.

این خودرو به‌صورت استاندارد دارای برخی آپشن‌ها است. اما این آپشن‌ها مانند سیستم کنترل پایداری به‌دلیل الزامات استاندارد ۸۵ گانه روی خودرو قرار گرفته و ربط چندانی به سایپا ندارد. یادمان نرود که سایپا زمانی حتی از زه در خودروهایش دریغ می‌کرد.

 

در کل می‌توان گفت اطلس یک پراید تحصیل کرده یا کوییک در پوسته جدید است. شاید هم بتوان گفت ساندرو مناطق محروم.




5 دیدگاه

  1. به نظرم سایپا این رو عرزه کرد تا خلأ کتابی رو تا زمان عرضه‌ی ای‌پی ۰ پر کنه . طراحی تا عرضه‌ی اطلس یک سال بیشتر طول نکشید !

    به نظر من!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط