جتور X90 پلاس با گروه بهمن به بازار می‌آید / فیدلیتی دریم چه ویژگی‌هایی دارد؟

از دست ندهید

براساس اطلاعات منابع آگاه، جتور X90 پلاس قرار است با گروه بهمن وارد بازار خودرو ایران شود. Jetour X90 Plus به عنوان یکی از پنجاه کراس‌اوور اندازه متوسط چینی پرفروش با دو موتور در چین قابل خرید است. هنوز مشخص نیست که نمونه‌های ایرانی این خودرو با چه موتوری به دست مشتریان می‌رسند، اما موتورهای دو لیتری توربو و ۱.۶ لیتری توربو برای X90 پلاس قابل سفارش هستند. این کراس‌اوور احتمالاً با نام فیدلیتی دریم در ایران به فروش خواهد رسید.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از هر چیز باید گفت که جتور X90 پلاس برداشت دیگری از چری تیگو ۷ و چری تیگو ۸ است. پس X90 پلاس در گروه بهمن همان نقشی را ایفا خواهد کرد که تیگو ۷ و تیگو ۸ سالهاست در مدیران خودرو برعهده دارند. X90 پلاس هم مانند برادران دیگر Chery خود بر پایه همان بن‌سازه T1X تولید می‌شود.

این کراس‌اوور اندازه متوسط Jetour برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ با نام X90 به بازار خودرو چین معرفی شد. اما در سال ۲۰۲۱ پس از فیس‌لیفت چهره آن، نامش هم به جتور X90 پلاس تغییر کرد.

جتور X90 پلاس

X90 پلاس در بازار خودرو چین پرفروش‌تر از اکستریم تی ایکس ال، اکستریم ال ایکس، چری تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، دیگنیتی پرایم و KMC K7 است. از همین جهت باید گفت که این خودرو پیش از ورود به بازار خودرو ایران، بسیاری از رقبای خود را در چین کنار گذاشته‌است.

مشخصات فنی جتور X90 پلاس

جتور X90 پلاس را با سه موتور مختلف در بازار خودرو چین می‌توان خریداری کرد. ضعیف‌ترین موتور برای این کراس‌اوور یک نمونه ۱.۵ لیتری توربو (۱۴۹۸ سی‌سی) است که با کد SQRE4T15C تولید می‌شود.

این موتور قادر است در دور ۵ هزار و ۵۰۰، ۱۵۶ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور خروجی آن هم به رقم ۲۳۰ نیوتن متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. اما از آنجایی که این موتور فقط با گیربکس ۶ سرعته دستی در چین قابل خرید است، بعدی به نظر می‌رسد که گروه بهمن این قوای محرکه را برای فیدلیتی دریم انتخاب کرده باشد.

جتور X90 پلاس

موتور بعدی یک نمونه ۱.۶ لیتری توربو (۱۵۹۸ سی‌سی) است که با کد SQRF4J16C در چری تولید می‌شود. این موتور می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت در ۵ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی این موتور هم برابر با ۲۹۰ نیوتن متر است که در میان دورهای ۲ هزار تا ۴ هزار دور در دقیقه می‌توان بهترین بهره را از آن برد. این موتور نیرو و گشتاور خود را از طریق گیربکس ۷ سرعته DCT تـر به محور جلو جتور X90 پلاس منتقل می‌کند. البته چینی‌ها در زمان خرید این خودرو با چنین موتوری، می‌توانند آن را با گیربکس ۶ سرعته دستی هم خریداری کنند. یک احتمال بالقوه برای قوای محرکه فیدلیتی دریم در ایران همین موتور ۱.۶ لیتری توربو است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اما قوی‌ترین موتور برای این کراس‌اوور اندازه متوسط، یک قوای محرکه ۲ لیتری توربو (۱۹۹۸ سی‌سی) است که با کد SQRF4J20 تولید می‌شود.

این موتور که با قوای محرکه فونیکس تیگو ۸ پرومکس و آریزو ۸ یکسان است، می‌تواند ۲۵۴ اسب بخار در ۵ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این قوای محرکه نیز به رقم ۳۹۰ نیوتن متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه راننده می‌تواند از آن بهره ببرد. توان و گشتاور این موتور توسط گیربکس ۷ سرعته DCT تـر به محور جلو جتور X90 پلاس منتقل می‌شود.

تمامی مدل‌های این کراس‌اوور اندازه متوسط در چین با تعلیق مک‌فرسون مستقل در محور جلو به دست مشتریان می‌رسند. در محور عقب آن هم از تعلیق مولتی لینک مستقل استفاده شد تا سواری بهتری را برای سرنشینان خود فراهم کند.

طول، عرض و ارتفاع جتور X90 پلاس به ترتیب برابر است با ۴۸۵۸×۱۹۲۵×۱۷۸۰ میلیمتر. فاصله بین دو محور آن هم ۲۸۵۰ میلیمتر اعلام شد. این خودرو می‌تواند با زاویه ۲۰ درجه وارد ناهمواری‌ها شود و زاویه خروج از موانع هم برای آن ۱۹ درجه است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

فیدلیتی دریم گروه بهمن هم نمونه پنج نفره در چین دارد و هم در نسخه هفت نفره توسط چینی‌ها قابل خرید است. این احتمال وجود دارد که هر دو نسخه این کراس‌اوور توسط گروه بهمن در بازار خودرو ایران عرضه شود.

حجم باک X90 پلاس ۵۷ لیتر است و مصرف سوخت آن با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۸.۱۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد. این مصرف با موتور دو لیتری توربو به ۸.۱ لیتر در ازای پیمایش هر صد کیلومتر است.

شتاب صفر تا صد کیلومتر رسمی این خودرو اعلام نشده‌است. اما X90 پلاس با موتور ۱.۶ لیتری توربو می‌تواند تا ۱۸۵ کیلومتر در ساعت و با موتور دو لیتری توربو نیز تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت سرعت‌گیری کند.

امکانات رفاهی جتور X90 پلاس

جتور X90 پلاس

از آنجایی که هنوز مشخص نیست نسخه وارداتی این خودرو به ایران دارای چه امکانات و آپشن‌هایی است، فول‌ترین نمونه X90 پلاس در بازار خودرو چین را بررسی می‌کنیم.

جتور X90 پلاس

فول‌ترین و گران‌ترین مدل جتور X90 پلاس در نمایندگی‌های Jetour با ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، رینگ‌های ۱۹ اینچی، ایربگ راننده، ایربگ سرنشین کناری، ایربگ جانبی و پرده‌ای، سنسور پارک عقب و دوربین ۳۶۰ درجه به فروش می‌رسد.

جتور X90 پلاس

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، سیستم ضد واژگونی خودرو، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، سانروف پانورامیک بازشو، روف رک، ورود بدون کلید (فقط برای درب راننده)، استارت دکمه‌ای و درب صندوق عقب برقی اشاره کرد.

جتور X90 پلاس

همچنین امکاناتی مانند فرمان چرمی با تنظیم دستی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان، شارژر بدون سیم تلفن همراه (برای ردیف اول صندلی‌ها)، تنظیم برقی صندلی راننده با گرمکن و تهویه، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی برای مالتی مدیا، دستیار صوتی و شش اسپیکر برای سیستم صوتی نیز در لیست امکانات رفاهی این خودرو مشاهده می‌شود.

جتور X90 پلاس

به غیر از این موارد باید به چراغ‌های LED، نورپردازی داخلی (یک رنگ)، سنسور باران، برف پاکن عقب، تهویه مطبوع تک کاناله، خروجی تهویه برای ردیف دوم و حتی سوم صندلی‌ها و فیلتر PM2.5 برای تصفیه هوای داخل اتاق اشاره کرد.

قیمت جتور X90 پلاس در بازار خودرو چین

ارزانترین تیپ جتور X90 پلاس در بازار خودرو چین ۹۱ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۷۲۶ میلیون و ۹۲۹ هزار تومان.

گرانترین تیپ آن هم با پرداخت مبلغ ۱۳۲ هزار و ۹۰۰ یوان توسط چینی‌ها قابل خرید است. این رقم هم پس از تبدیل نرخ ارز معادل ۱ یک میلیارد و ۵۱ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان است.

از لحاظ کیفیت ساخت و متریال مصرفی در این خودرو، چینی‌ها بر این باورند که جتور X90 پلاس با محصولات برندهایی مانند JAC، گریت‌وال، دانگ‌فنگ و جئومتری (زیر مجموعه جیلی) برابر است. از همین رو نمی‌توان از آن انتظار خودرویی فوق‌العاده باکیفیت را داشت.

موفقیت و یا عدم موفقیت این خودرو در بازار خودرو ایران بستگی به قیمت‌گذاری آن دارد. از آنجایی که سال‌هاست که جایگاه محصولات چری (فونیکس) در ایران تثبیت‌شده، اگر X90 پلاس با قیمتی منطقی به بازار وارد شود می‌تواند رقیبی قدرتمند برای برادران خود باشد.

در غیر این صورت مصرف‌کننده ایرانی (حتی اگر خدمات خوبی هم دریافت کند) به جای خرید این خودرو به سراغ محصولات چری (فونیکس) خواهد رفت. چراکه در بازار دست دوم‌ها، به راحتی می‌تواند برای خودرو خود مشتری پیدا کند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

زمان عرضه ریرا / درخواست مدیرعامل ایران‌خودرو درباره قیمت گذاری

قیمت محصولات بهمن موتور به شدت افزایش یافت

شرکت سهامی جیپ پس از ۶۷ سال دوباره احیاء شد / زیر مجموعه جدید پارس خودرو

ام جی eRX5 (رووی eRX5) پلاگین هیبرید پارس خودرو به تهران رسید / تصاویر اختصاصی

هوندا ENS1 (وزل برقی) معین خودرو ایرانیان رونمایی شد / بررسی فنی و امکانات

ام جی ۵ (MG 5) فردا موتورز معرفی شد / بررسی مشخصات فنی و امکانات

نتا U با BM Cars معرفی شد / همه چیز درباره کراس‌اوور برقی بهمن موتور




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط