ام جی eRX5 (رووی eRX5) پلاگین هیبرید پارس خودرو به تهران رسید / تصاویر اختصاصی

از دست ندهید

ام جی eRX5 به عنوان یک کراس‌اوور پلاگین هیبرید قرار است توسط پارس خودرو به بازار خودرو ایران معرفی شود. این خودرو که نسخه پلاگین هیبرید نسل سوم Roewe RX5 (ام جی eRX5 در بازارهای جهانی) است از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو و یک موتور برقی به عنوان قوای محرکه خود استفاده می‌کند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – قدیمی‌ترها به یاد دارند که نسل اول کراس‌اوور MG RX5 توسط خودروسازی فردا در کشور مونتاژ می‌شد. خط تولید این کراس‌اوور در اوایل سال ۱۳۹۶ توسط حسن روحانی افتتاح شد. حتی محمد شریعتمداری (وزیر صمت اسبق) هم در شهریور ماه ۱۳۹۷ از آن خط تولید بازدید کرده‌بود.

خودروسازی فردا یا همان فردا موتورز تحت مدیریت خانواده گرامی است. این خانواده پیش‌تر اطلس خودرو (نمایندگی کیا موتورز) و آسان موتور (نمایندگی هیوندای) را در ایران ایجاد کردند. حتی از مدت‌ها قبل هم صاحب امتیاز برند مواد غذایی گلستان در ایران به شمار می‌روند.

ام جی eRX5

خودروسازی فردا با اعتبار ۱۷.۵ میلیارد تومانی دولت قبلی و سرمایه ۱۱۲.۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی افتتاح شد. این شرکت اعلام کرده‌بود که می‌تواند تا ۱۰۰ هزار دستگاه MG در ایران مونتاژ کند. اما برنامه این خودروساز آنطور که باید و شاید درست پیش نرفت.

ام جی RX5 خودروسازی فردا (فردا موتورز فعلی) دقیقاً در دورانی در سمنان مونتاژ می‌شد که آذویکو هم مشغول تولید MG 360 در کشور بود. در واقع پاییز ۱۳۹۶ بود که مشخص شد MG قرارداد خود را با آذویکو به پایان رسانده‌و قصد دارد با خودروسازی فردا همکاری خود را ادامه دهد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اما تنها چندین ماه پس از شروع مونتاژ این کراس‌اوور در ایران، صنعت خودروسازی کشور وارد تحریم‌های بین‌المللی شد و از همین رو، MG هم از ایران رفت. اکنون با گذشت سال‌ها هنوز هم می‌توان نمونه‌هایی از MG RX5 مونتاژی خودروسازی فردا را در خیابان‌ها مشاهده کرد که اکثراً مدل ۱۳۹۷ هستند. جالب است بدانیم که خودروسازی فردا تا سال ۱۳۹۸ سمند و پژو پارس را برای ایران خودرو در خطوط خود تولید می‌کرد.

اما براساس تصاویر اختصاصی پایگاه خبری بیت‌ران، پارس خودرو قصد دارد نسل سوم ام جی RX5 را در کشور عرضه کند. طبق تصاویر اختصاصی بیت‌ران، ام جی eRX5 اکنون در محوطه پارس‌ خودرو حضور دارد و احتمالاً در روزهای آینده رونمایی خواهد شد.

MG یا Roewe؟

ام جی eRX5

شاید برای بسیاری این پرسش به وجود آید که بالاخره این خودرو را باید Roewe بنامیم یا MG؟ باید گفت که Roewe یک برند خودرویی است که توسط خودروساز چینی SAIC Motor در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد و بر روی تولید خودروهای لوکس در چین تمرکز دارد.

خودروهای تولیدی توسط Roewe در ابتدا براساس فناوری به‌دست‌آمده از MG که یک خودروساز بریتانیایی منقرض‌شده بود تولید می‌شد.

اما پس از آنکه SAIC نتوانست حقوق نام تجاری Rover را از BMW خریداری کند، برند Roewe را جایگزین آن کرد. خودروهای تولیدی SAIC که در چین Roewe نام دارند، در بازارهای جهانی با برند MG به فروش می‌رسند.

آمار فروش ام جی eRX5 در بازار خودرو چین

ام جی eRX5 یکصد و پنجاه و چهارمین کراس‌اوور پر فروش در بازار خودرو چین است. همانطور که در آمار رسمی مراجع چینی قابل مشاهده است، با محصولی محبوب و پرفروش در آن کشور روبرو نیستیم.

eRX5 پرفروش‌ترین محصول Roewe نیست. اگر به آمار فروش شش ماهه اخیر این خودرو در چین نگاه کنیم، می‌بینیم که میانگین فروش این خودرو در هر ماه حدوداً ۵۸۰ دستگاه است.

ام جی eRX5 پس از این آمار نه چندان درخشان در سال ۲۰۲۳ اکنون فقط ۳.۲۳ درصد از سهم فروش را در میان کلیه محصولات تولیدی برند Roewe در چین دراختیار دارد. سهم بازار این خودرو در میان کراس‌اوورهای کامپکت چینی هم فقط ۰.۱۰ درصد است.

مشخصات فنی ام جی eRX5 

ام جی eRX5

هنوز به طور قطع مشخص نیست که ام جی eRX5 با چه مشخصاتی از لحاظ فنی به بازار خودرو ایران خواهدآمد. ام جی eRX5 در پایه‌ترین مدل مجهز به موتور ۱.۵ لیتری (۱۴۹۶ سی‌سی) توربو است. این موتور که با کد ۱۵FDE تولید می‌شود می‌تواند به تنهایی ۱۸۵ اسب بخار نیرو تولید کند. اما با کمک پک باتری لیتیوم یون فسفات ۱۲.۳ کیلووات ساعتی خود، این قدرت به ۲۴۵ اسب بخار در ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار دور در دقیقه افزایش پیدا می‌کند.

گشتاور خروجی این موتور نیز (ترکیبی موتور بنزینی و باتری ۱۲.۳ کیلووات ساعتی) ۵۷۰ نیوتن متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس ۱۰ سرعته AMT به محور جلو ام جی eRX5 منتقل می‌شود.

شتاب صفر تا صد MG eRX5 با این موتور ۶.۹ ثانیه است و می‌توان با آن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست یافت. eRX5 با چنین مشخصاتی می‌تواند تا ۶۱ کیلومتر (NEDC) فقط در حالت الکتریکی حرکت کند. در ترکیب موتور بنزینی و قوای محرکه برقی، این پیمایش به رقم ۱۰۵۰ کیلومتر نیز می‌رسد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اما این احتمال هم وجود دارد که ام جی eRX5 با موتور قویتری به کشور وارد شود. در بازار خودرو چین، این خودرو را می‌توان با موتور ۱.۵ لیتری (۱۴۹۰ سی‌سی) توربو که با کد ۱۵E4E تولید می‌شود هم خریداری کرد.

این موتور به تنهایی ۱۳۴ اسب بخار تولید می‌کند. اما به همراه پک باتری لیتیوم یون فسفات ۱۱.۱ کیلووات ساعتی این قدرت به ۳۰۱ اسب بخار در ۵ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. شتاب شتاب صفر تا صد این نسخه ۷.۵ ثانیه است و با این تیپ هم می‌توان حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کرد.

گشتاور خروجی این موتور (ترکیبی موتور بنزینی و باتری ۱۱.۱ کیلووات ساعتی) ۴۸۰ نیوتن متر است که در میان دورهای ۱۷۰۰ تا ۴۳۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. قدرت و گشتاور این موتور هم توسط گیربکس ۱۰ سرعته AMT به محور جلو ام جی eRX5 منتقل می‌شود. طبق اعلام رسمی Roewe پیمایش این نسخه در حالت الکتریکی ۵۲ کیلومتر (NEDC) است. اما هیچ اطلاعاتی درباره پیمایش ترکیبی (موتور بنزینی و الکتریکی) این مدل وجود ندارد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

تعلیق جلو این خودرو از نوع مک‌فرسون مستقل است و در محور عقب آن هم از تعلیق مولتی لینک مستقل استفاده شده‌است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو با موتور ۱۵FDE به ترتیب برابر است با ۴۶۵۵×۱۸۹۰×۱۶۶۴ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم به ۲۷۶۵ میلیمتر می‌رسد.

اما مدلی که با موتور ۱۵E4E در چین به فروش می‌رسد طولی برابر با ۴۵۷۱ میلیمتر است. عرض این مدل به ۱۸۵۵ میلیمتر می‌رسد و ارتفاع آن هم ۱۷۱۹ میلیمتر اعلام شد. فاصله بین دو محور این نسخه از ام جی eRX6 نیز به ۲۷۰۸ میلیمتر می‌رسد.

هر دو نسخه پایه و فول ام جی eRX5 قابلیت شارژ سریع برای باتری‌های خود ندارند. مدل پایه را می‌توان در مدت زمان ۴ ساعت با شارژرهای خانگی شارژ کرد.

اما مدل فول‌تر در مدت زمان ۳ ساعت با شارژرهای خانگی کاملاً شارژ می‌شود. تمامی مدل‌های ام جی eRX5 در بازار خودرو چین با گارانتی باتری ۸ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری به فروش می‌رسند.

امکانات رفاهی ام جی eRX5 

ام جی eRX5

ام جی eRX5 با رینگ‌های ۱۹ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده‌ای در چین به فروش می‌رسد.

نمونه وارداتی پارس خودرو دارای سنسورهای پارک در سپر جلو نیست. از همین رو باید گفت که با فول‌ترین تیپ این خودرو در کشور روبرو نیستیم. اما سنسور پارک عقب و دوربین ۳۶۰ درجه در تمامی مدل‌های لوآپشن و فول‌آپشن آن وجود دارد.

ام جی eRX5

کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالت اکونومی برای رانندگی، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری نیز از دیگر امکانات این خودرو به شمار می‌رود.

مدل‌های فول ام جی eRX5 در چین با هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای فعال در شرایط اضطراری به فروش می‌رسند.

سانروف پانورامیک، روف رک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، درب صندوق عقب برقی (در مدل‌های فول)، فرمان چرمی با تنظیم دستی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان و دوربین ثبت وقایع (فقط در یک مدل) از دیگر امکانات این خودرو به شمار می‌روند.

تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول (گرمکن‌دار در برخی مدل‌ها)، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی مولتی مدیا (۱۴.۱ اینچی در مدل‌های فول و ۲۷ اینچی در مدل پرمیوم)، ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی (۸ اسپیکر در مدل فول)، چراغ‌های LED، برف پاکن عقب، سنسور باران (در تیپ فول)، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای اتوماتیک با خروجی تهویه برای ردیف دوم صندلی‌ها و فیلترهای تصفیه و یونیزه هوای داخل کابین از دیگر امکانات این خودرو به شمار می‌روند.

باید به این نکته اشاره کرد که نمونه وارداتی پارس خودرو به ایران دارای نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان و ۱۲.۳ اینچی لمسی برای مولتی مدیا است. از همین رو، نسخه‌ای فول و گران قیمت به نظر نمی‌رسد.

قیمت ام جی eRX5 در بازار خودرو چین

ارزانترین مدل ام جی eRX5 در بازار خودرو چین ۱۲۷ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۱ میلیارد و ۱ میلیون و ۴۵۷ هزار تومان. گرانترین نسخه آن هم با پرداخت ۱۶۲ هزار و ۸۰۰ یوان توسط چینی‌ها قابل خرید است. این رقم نیز پس از تبدیل نرخ ارز معادل ۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان است.

طبق امکانات و آپشن‌هایی که بر روی نمونه وارداتی پارس خودرو قابل مشاهده است، این خودرو احتمالاً در تریم Superior Version به ایران وارد شده‌است. این تیپ در کشور چین ۱۳۳ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که معادل ۱ میلیارد و ۴۸ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان است.

از لحاظ کیفیت و متریال، برند Roewe یا همان MG را می‌توان برابر با برندهایی مانند چری، جیلی، چانگان و هاوال دانست. از منظر دیزاین بیرونی و درونی ام جی eRX5 اما این سلیقه افراد است که در تصمیم‌گیری آنها حرف اول و آخر را می‌زند.

eRX5 را در نگاه کلی می‌توان خودرویی دانست که در کشور خود به موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه فروش دست نیافته‌است. این کراس‌اوور هیبرید در ایران رقیب مستقیم محصولاتی مانند تیگو ۸ پرو هیبریدی مدیران خودرو و دانگ فنگ فنگون E5 بهمن موتور خواهد بود.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

هوندا ENS1 (وزل برقی) معین خودرو ایرانیان رونمایی شد / بررسی فنی و امکانات

ام جی ۵ (MG 5) فردا موتورز معرفی شد / بررسی مشخصات فنی و امکانات

نتا U با BM Cars معرفی شد / همه چیز درباره کراس‌اوور برقی بهمن موتور

بایک BJ60 دیار خودرو با این موتور و امکانات رفاهی به بازار می‌آید

کامیون کمپرسی دیما محصول جدید مایان دیزل رونمایی شد / تغییرات و مشخصات فنی

ام جی GT فردا موتورز رسماً معرفی شد / بازگشت برند MG به ایران پس از ۷ سال




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط