اکستریم تی ایکس ال / اکستریم TXL مدیران خودرو معرفی شد؛ بررسی تخصصی

از دست ندهید

اکستریم تی ایکس ال / اکستریم TXL محصول جدید شرکت مدیران خودرو که یکی از محصولات شرکت اکسید است، رسما رونمایی شد. این خودرو، محصولی از شرکت چری به عنوان صاحب برند اکسید است و بنابر اعلام این شرکت از بهمن ماه امسال قرار است به بازار بیاید.

اکستریم تی ایکس ال

بیت‌ران – رضا نوروزی: اکستریم تی ایکس ال / اکستریم TXL محصول کراس‌اوور میدسایز شرکت اکسید است که در نمایشگاه اصفهان رسما معرفی شد. این خودرو همچون سایر محصولات برند اکسید از پلتفرم و قوای محرکه مشابه بهره می‌برد. اکستریم نام متفاوت برند اکسید در ایران است که به جهت تحریم‌ها این تغییر نام انجام‌ گرفته‌است.

طراحی بدنه

نمای پشتی اکستریم تی ایکس ال با چراغ‌های پیوسته و دو چراغ‌خطر عمودی طراحی متقارن و مناسبی دارد. طراحی نمای کناری خودرو با دو خط تیز که رسیدن به ستون وسط محو می‌شوند، زیبا و هماهنگ است. در نمای جلوی خودرو، جلوپنجره بسیار بزرگ و چراغ‌های کشیده فرم قابل قبولی دارد. این فرم طراحی در جلوی خودرو در هر چهار محصول برند اکسید رعایت شده‌است.

اکستریم تی ایکس ال

پیشرانه

اکستریم تی ایکس ال از یک موتور دو لیتری ۲۵۱ تا ۲۶۰ اسب‌بخاری توربو تزریق مستقیم بهره می‌برد. این موتور ۳۸۵ تا ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دوربردقیقه ارائه می‌دهد. البته این خودرو در بازارهای دیگر با یک موتور ضعیف‌تر ۱۵۰۰ سی‌سی توربو تزریق مستقیم عرضه می‌شود که ۱۸۴ تا ۱۹۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۵ تا ۲۹۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد. گیربکس متصل به این موتور نیز ۷ سرعته دوکلاچه تر است.

اکستریم تی ایکس ال

گیربکس اکستریم تی ایکس ال معرفی شده در نمایشگاه اصفهان، هشت سرعته AT است. این گیربکس قدرت را به هر چهارچرخ به صورت اتوماتیک منتقل می‌کند و ساخت شرکت آیسین ژاپن است. شرکت آیسین از شرکت‌های معتبر و باکیفیت محسوب می‌شود. سایز رینگ‌های این خودرو نیز در دو سایز ۱۹ و ۲۰ اینچی عرضه‌می‌شود.

طراحی داخلی

اولین نکته که با دیدن داشبورد اکستریم TXL جلب توجه می‌کند، طراحی آن به سبک داشبوردهای خلبانی است. مانیتور و کلاستر در این داشبورد به صورت یک تکه طراحی شده‌است. اما نورپردازی روی داشبورد وجود ندارد و صرفا رودری‌ها نورپردازی شده‌اند. فرمان این خودرو هم مانند سایر محصولات اکسید خوش دست و طراحی قابل قبولی دارد و با سایر بخش‌های داشبورد هماهنگ به نظر می‌رسد. کنسول میانی با سه دکمه دایره‌ای شکل در بالاترین نقطه که برای تهویه و حالت‌های رانندگی است، مناسب به نظر می‌رسد. کنسول اکستریم تی ایکس ال به صورت دو تکه طراحی شده که بخش پایینی برای قرار دادن وسایل کوچک مناسب است.

نکته جالب در این خودرو ۵ نفره صندلی سرنشین جلوی اکستریم TXL است. این صندلی به صورت VIP طراحی شده و در بخش نشیمنگاه افزونه‌ای برای استراحت بهتر پاها دارد. فضای صندوق عقب این خودرو هم مناسب است.

از نکات جالب طراحی داخلی این خودرو دستگیره‌های در آن است. دستگیره‌ها در اکستریم TXL، به صورت مخفی و در کنار کلید شیشه‌بالابر طراحی شده‌است.

اکستریم تی ایکس ال

پلت‌‌فرم

اکستریم تی ایکس ال همانند سایر محصولات اکسید از یک پلت‌فرم با نام M3X استفاده می‌کند. این پلتفرم اکسید ادعا می‌کند در پنج مرکز تحقیق و توسعه مختلف در جهان مورد تایید قرار گرفته‌است. این پلت‌فرم ماژورال بوده و از سگمنت A تا C، کلاس خودروهای MPV، کراس‌اوور و خودروهای برقی روی آن قابل توسعه هستند.

البته اکسید مدعی است که این بن‌سازه قابلیت توسعه خودروهای SUV را نیز دارد که با توجه به ساختار متفاوت خودروهای SUV باید دید چگونه می‌خواهند این ادعا را محقق کنند؟

همچنین اکسید می‌گوید که این پلتفرم به دلیل ماژورال بودن و تنوع محصولات بر بستر آن، تیراژ بالا و در نتیجه قیمت مناسبی دارد. البته برند اکسید در بازار کشورهای در حال توسعه حضور فعالی دارد. ولی در بازار چین محصولات آن حتی جزو ۶۰ خودروی پرفروش کلاس خود هم نیستند.

قیمت

قیمت جهانی اکستریم TXL در مبدا بین ۱۸ هزار ۵۰۰ تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ دلار است که معادل ریالی آن با قیمت فعلی دلار بین ۹۲۵ میلیون تا یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان می‌شود. اما با توجه به هزینه‌های حمل و عوارض صادراتی چین و امثالهم، در حدود ۳ تا ۵ هزار دلار به این قیمت در گمرک افزوده ‌می‌شود.

 

در حال حاضر با توجه به تغییر تعرفه واردات بر خودروهای مونتاژی، برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی حجم موتور و داخلی سازی زیر ۲۰ درصد، ۵۱ درصد تعرفه تعیین شده‌است. همچنین علاوه بر این تعرفه، ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۱.۵ درصد عوارض نوسازی ناوگان، ۴ درصد عوارض شماره‌گذاری و بیمه، ۳ تا ۵ درصد مالیات هوای پاک، در حدود ۱۰ درصد بابت هزینه‌های تست‌های گمرک و محیط زیست و چندین بند و تبصره دیگر نیز بر قیمت این خودرو افزوده ‌می‌شود.

با این حساب در حدود ۱۰۰ درصد بر قیمت خودرو افزوده خواهدشد. تا اینجا همچنان هزینه تولید و سود تولیدکننده لحاظ نشده‌است. با احتساب ۱۰ درصد هزینه مونتاژ و ۱۷ درصد سود قانونی، نزدیک به ۳۰ درصد دیگر نیز به قیمت افزوده می‌شود. در مجموع با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها، ۱۳۰ درصد به علاوه ۵ هزار دلار هزینه حمل و عوارض صادراتی مبدا، قیمت ۲۵ هزار دلاری اکستریم TXLبه ۵۷ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد رسید!

 

تحلیل بازار

قیمت ۵۷ هزار و ۵۰۰ دلاری اکستریم وی ایکس در ایران معادل دو میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان خواهد بود که اصلا ارزان نیست. با توجه به این قیمت، بازار هدف این خودرو مشتریان سانتافه ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، ایکس‌تریل تا ۲۰۱۶، موهاوی ۲۰۱۲، کولئوس ۲۰۱۷، وارکروز ۲۰۱۲، تویوتا RAV4 2014 و سورنتو ۲۰۱۶ و قدیمی‌تر خواهدبود. همچنین مشتریان خودروهای اسپورتیچ ۲۰۱۶ و پرادو ۲۰۰۹ و قدیمی‌تر نیز در جامعه مشتریان هدف این خودرو هستند. خودروهایی که حداقل ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته‌اند و عمری از آن‌ها گذشته است. با این وجود اما هنوز هم خودروهای خوب و با کیفیتی محسوب می‌شوند و در صورت نگهداری درست مالک اول، انتخاب بهتری خواهند بود.

در این رنچ قیمتی در حال حاضر خودروی صفر کیلومتر غیر چینی وجود ندارد و تنها رقیب فونیکس تیگو ۸ پرو و پرومکس است. البته در صورت ورود خودروهای وارداتی دیگر که تا این لحظه مشخص شده‌اند، محصولاتی همچون جتا VS7 و کیا سلتوس خواهدبود.

مسئله اصلی خودروهای چینی خدمات پس‌از فروش و تامین قطعات یدکی، استهلاک بالا، افت کیفیت شدید متریال، مونتاژ و رنگ حتی در کارکردهای پایین و بازار دست دوم ضعیف به همان دلایل اولیه است. همین مسئله خریدار را با این سوال بزرگ مواجه می‌کند که “آیا ارزش خرید دارد؟”

 

گالری تصاویر:
بیشتر بخوانید:

اکستریم وی ایکس / اکستریم VX مدیران‌خودرو معرفی شد؛ بررسی تخصصی چینی جدید

اولین کامیونت برقی وارداتی ایران رونمایی شد + جزئیات محصول شایان دیزل

شرایط فروش بستیون T77 بهمن موتور اعلام شد

بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر

قیمت هونگچی H5 بهمن موتور و شرایط فروش آن رسماً اعلام شد

هونگچی E-QM5 بهمن موتور در یک قدمی ورود به ایران / بررسی تخصصی

قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو در ایران بیش از نیم میلیارد تومان گرانتر از چین

چری تیگو ۷ پرو هیبریدی در قطر رونمایی شد / بررسی تخصصی مشخصات فنی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط