قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو در ایران بیش از نیم میلیارد تومان گرانتر از چین

از دست ندهید

قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو اخیراً ۴۷۷ میلیون تومان توسط مدیران خودرو کاهش یافت. اما این کاهش قیمت به هیچ عنوان کافی نیست و هنوز هم این کراس‌اوور چینی به بهای بسیار گزافی به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. به‌طوری که اختلاف قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو در ایران نسبت به چین رقمی برابر با ۸۴۶ میلیون تومان است!

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – مدیران خودرو رسماً اعلام کرد که قیمت درب کارخانه فونیکس تیگو ۸ پرو یک میلیارد و ۵۹۴ میلیون تومان است.

اما این قیمتی نیست که متقاضیان خرید ایرانی این خودرو بابت آن پرداخت می‌کنند. بلکه با احتساب هزینه‌های جانبی، بهای مصرف کننده این کراس اوور چینی به یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این قیمت جدید در شرایطی اعلام شد که مدیران خودرو پیش‌تر Tiggo 8 Pro را به بهای دو میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان در بازار خودرو ایران می‌فروخت. یعنی ۴۷۷ میلیون تومان گران‌تر از قیمت جدید!

اما اگر به بازار خودرو چین نگاه کنیم، رقم‌ها شکل جالب‌تری به خود می‌گیرند. نسخه چینی فونیکس تیگو ۸ پرو با همین سطح از امکانات به قیمت ۱۳۷ هزار و ۹۰۰ یوان توسط چینی‌ها قابل خرید است.

با احتساب نرخ ارز ۶۸۶۰ تومانی هر یوان، این رقم برابر است با ۹۴۵ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان. یعنی ما ایرانی‌ها، اگر بخواهیم Tiggo 8 Pro را از مدیران خودرو خریداری کنیم، باید ۸۴۶ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان بیشتر از یک چینی پول پرداخت کنیم.

بهای مصرف کننده این کراس اوور چینی حتی در کشورهای حاشیه خلیج‌ همیشگی فارس نیز کمتر از ایران است. برای مثال، تیگو ۸ پرو در کشور بحرین به قیمت ۱۱ هزار و ۱۶۰ دینار قابل خرید است که معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود. یعنی ۵۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از ایران!

مونتاژ به چه قیمتی؟

مدیران خودرو سالهاست که محصولات چری را به اسامی مختلف برای دورزدن تحریم‌ها در ایران به فروش می‌رساند. شمار زیادی از این خودروها نه تنها در کشور تولید نمی‌شوند، بلکه عمدتاً به روش Semi Knocked-Down (سرهم کردن قطعات منفصله خودرو) مونتاژ می‌شوند.

بسیاری از خودروهای جدید مدیران خودرو با رادارهای مختلف (برخورد از جلو و عقب، خطی، تغییر لاین و…) به فروش می‌رسند. اما اگر از خود بپرسیم که براساس قوانین جدید در ایران، کدامیک از این امکانات توسط مدیران خودرو بومی شدند؟ به پاسخ «هیچ» می‌رسیم.

به بیانی ساده، مونتاژ خودروهای چینی در این شرکت، نه تنها هیچ سودی به صنعت خودرو کشور ندارد، بلکه موجب می‌شود خریداران ایرانی حتی گرانتر از چینی‌ها و کشورهای عربی محصولات این خودروساز را خریداری کنند.

سوال اصلی این است که آیا خرید مواد اولیه و خام ایران به نصف قیمت توسط چینی‌ها به تنهایی کافی نیست که حال باید محصولات درجه چندم آنها را هم به چندین برابر قیمت خریداری کنیم؟

اگر دلیل قیمت گزاف خودروهای چینی این است که هزینه‌هایی مانند حمل تا ایران، عوارض گمرکی، مونتاژ و… زیاد است، ما به عنوان مصرف کننده داخلی راضی به صرف انرژی توسط مدیران (عمدتاً چینی) یک خودروساز نیستیم که به بهانه اشتغال‌زایی در مناطق محرومی مانند بم، خودروهایی به چند برابر قیمت جهانی به دستمان برسد!

خودروسازانی از این دست پیش‌تر همواره در ابتدای صف گران فروشی در بازار خودرو ایران بودند. جالب این بود که دائماً نیز اعلام می‌شد که قیمت‌گذاری نه توسط شورای رقابت، بلکه توسط خودروسازان باید انجام شود تا زیان قیمت‌گذاری دستوری گریبان‌گیر آنها نشود.

ظاهراً مونتاژ فونیکس تیگو ۸ پرو حتی با وجود کاهش ۴۷۷ میلیون تومانی هنوز هم سودآور است. باید به صراحت گفت که مبالغ دریافتی گذشته به دور از انصاف بود و حق استرداد وجوه قبلی برای متقاضیان قانونی به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

قیمت نهایی محصولات جدید سایپا با احتساب هزینه‌های جانبی چقدر است؟

آیین‌نامه اجرایی جدید برای خودروهای پرمصرف ابلاغ شد / تغییراتی که باید بدانید!

واردات خودروهای اقتصادی استاندارد، اولویت اول وزارت صمت




5 دیدگاه

  1. صاحبان مدیران خودرو کاملا دروغ میگویند چرا که تسگو۸پرومکسIEدر کویت به پول ایران یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان با بیمه کامل ۷ساله وحتی تأمین سوخت به مدت یک سال داده میشود لطفا برای مردم خودتان گارد نگیرید خداوند روی بچه هاتون وخانوادتون همان را به وجود می آورد که برسر مردم می آورید چه خوب وچه بد

  2. نیم ملیاردهم بیشتره.دزدان بانیم ملیاردسیرنمیشن.کشنده تریلی چین داده به۷۰ملیون دادن به راننده۳۵۰ملیون که همیشه هم خرابه توی تعمیرگاهه.سایپادیزل. قدرت تریلی خیلی پایینه ۱۳تن بیشتر باربزنه موتورخانه.

  3. امیدوارم خیلی گرونتر هم بشه
    تا دیگه کسی هوس خریدن لگن پاره های فکسنی چینی رو نکنه

  4. آقا چرا فکر می‌کنید دارن این خودرو ها رو مونتاژ میکنن ….
    این خودرو ها به صورت کامل و آماده تحویل از طریق بنادر جنوب وارد میشه و هیچ گونه تولیدی صورت نمیگیره و کلمه مونتاژ فقط پر کننده ادعاهای تیغ زنی و دور زدن قوانین توسط اونایی هست که قدرت و نفوذ دارن و گفتن این کلمات (قیمت .مونتاژ . قیمت مبدا . قیمت فروش شرکت مونتاژ کننده )فقط برای سوء استفاده از مصرف کننده بد بختی هست که هیچ اطلاعی از واقعیت قوانین و رویه هایی که برای تیغ زدن هست براش استفاده میکنن

  5. با سلام دوستان عزیز من خودم فونیکس اف ایکس ثبت نام کردم ۵۱۷میلیون هم واریز کردم امامابقی ۱۲۰۰میلیون تومان هم مانده بود که دعوتنامه هم بهم دادن نتونستم جور کنم هرکی دراطراف هم دوستان و اقوام هم که می پرسم هیچکی نتونست بخره انصراف دادن کارت خریدبهشون میدن تا۲ماه دیگه برداشت کنن یعنی علنی جیبمون روزدن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط