خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

از دست ندهید

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید، ارزش خریدشان را بدانید و بعد خرید کنید. در این بودجه طیف وسیعی از محصولات کره‌ای، ژاپنی و حتی اروپایی در دسترس هستند. اما همه آن‌ها ارزش خرید دارند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: با یک میلیارد تومان بودجه چه خودرویی بخریم که به درد مصرف کننده بخورد و بی دردسر باشد؟ در این محدوده قیمتی خودروهای اروپایی مانند ب‌ ام و یا مرسدس مدل پایین هم موجود هستند. همچنین برخی از کراس اوور‌های هیوندایی و کیا هم قابل خریدند. اما بسیاری از این خودروها برای مصرف کننده مناسب نیستند و به درد دلال‌ها یا تعمیرکاران می‌خورند. در نتیجه از میان گزینه‌های متنوع در این محدوده قیمتی تنها چند مدل سدان و چند مدل هاچ بک مناسب مصرف کننده‌اند.

با رازهای پژو پارس با موتور جدید در این بررسی آشنا شوید:

همچنین در لیست خودروهای یک میلیارد تومانی بازار خودروهای کم تیراژ، تصادفی، کارکرد بالا یا پر دردسر که مناسب مصرف کننده نیستند، معرفی نمی‌شوند. برای مثال خودروی هیوندایی آزرا ۲۰۰۷ یک انتخاب جذاب در این محدوده قیمتی به نظر می‌رسد، اما آن قدر پر هزینه و پر دردسر است که از لیست ما حذف شد. همچنین تمام خودروهای تحت بررسی با گیربکس اتوماتیک هستند.

جالب است بدانید خودروهای چینی صفر کیلومتر هم در این لیست قرار نمی‌گیرند چرا که تقریبا تمام آن‌ها قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان دارند.

هیوندایی اکنست ۲۰۱۴ با کارکرد حدودی ۱۵۰ هزار کیلومتر
خودروهای یک میلیارد تومانی بازار ارزش خرید
خودروی دارای ارزش خرید با یک میلیارد تومان

این خودرو کوچک ترین سدان در میان خودروهای یک میلیارد تومانی بازار است که در چهار نسل تولید شد. نسل اول با نام اکسنت و نسل دوم با نام ورنا وارد کشور شد. نسل سوم این خودرو هرگز به بازار کشور راه پیدا نکرد. اکسنت ۲۰۱۴ نسل چهارم این محصول است.

این خودرو توسط یک پیشرانه ۱.۶L تنفس طبیعی چهار سیلندر MPi به قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتون‌متر شتاب صفر تا ۱۰۰ را در  ۱۱.۴ ثانیه برای این سدان ۱۰۷۰ کیلوگرمی فراهم می‌کند. سایز تایرهای این خودرو R16/50/195 است.

مدل ۲۰۱۴ این خودرو وارداتی و فول آپشن است و امکانات مناسبی دارد و با حدود یک میلیارد تومان قابل خرید است. این خودرو مجهز به سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، مدیریت پایداری خودرو، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، دی لایت و اتولایت است.

این خودرو سواری نرم و راحت و هندلینگ قابل قبولی دارد، اما شتاب و کشش معمولی در حد یک پژو پارس دارد و بزرگ‌ترین ایراد آن گیربکس AT چهار سرعته پر صدا و کم بازده آن است. همچنین ابعاد این خودرو بسیار کوچک است و خودروی مناسبی جهت سفر نیست.

اما اتوماتیک و کوچک بودن، آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای ترافیک شهری می‌کند. هر چند این خودرو هیوندایی است و یک میلیارد تومان هم قیمت دارد اما بیشتر مناسب کسانی است که دنبال یک خودروی شهری هستند و علاقه‌ای به محصولات ایرانی و چینی ندارند.

این خودرو هزینه نگهداری مناسبی دارد و کم استهلاک است البته به شرطی که یک نمونه سالم و کم کارکرد را بخرید.

بهترین خودرو فرانسوی در ایران زیر فشار چه کرد؟ در یوتیوب بیت ران ئلاس تماشا کنید:

کیا سراتو ۲۰۱۰ (TD) وارداتی با کارکرد حدودی ۲۰۰ هزار کیلومتر

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار

یکی دیگر از خودروهای یک میلیارد تومانی بازار کیا سراتو ۲۰۱۰ وارداتی است که علاوه بر قوای فنی مطلوب، امکانات مناسبی دارد. این خودرو از پیشرانه تنفس طبیعی ۲L به قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۱۹۴  نیوتون‌متر استفاده می‌کند.

این توان توسط گیربکس چهار سرعته AT به چرخ های جلو می‌رسد. البته برخی از مدل‌های وارداتی هم به گیربکس شش سرعته مجهزند اما تمامی نسخه‌های مونتاژی سایپا از گیربکس شش سرعته بهره می‌برند. وزن این خودرو حدود  ۱۴۰۰ کیلوگرم است که سنگین به نظر می رسد.

 

از طرف دیگر تعلیق عقب این خودرو از نوع میله پیچشی است که علاوه‌بر کوبش‌های شدید باعث در رفتن خودرو در مانورهای ناگهانی می‌شود. جالب است بدانید پس از مونتاژ این خودرو توسط سایپا، سیستم ESP از خودرو حذف شد و ترمزهای عقب از نوع دیسکی به کاسه‌ای تبدیل شدند.

خودروی مورد بحث، به علت وارداتی بودن آپشن‌های بسیار مناسبی دارد. مهم‌ترین امکانات این خودرو، دوربین دنده عقب با مانیتور آینه‌ای، کروز کنترل، کی‌لس، کنترل پایداری، شیفتر پشت فرمان، گرم کن‌های جلو و شش ایربگ هستند.

این خودرو شتاب، کشش و امکانات مناسب اما سواری خشک و پر کوبش و ترمزهای ضعیفی دارد و روی هندلینگ آن هم نمی‌شود چندان حساب باز کرد.

به علت تیراژ بالای واردات و مونتاژ این خودرو و همچنین به کار گرفته شدن در ناوگانی مانند پلیس، مالک خودرو مشکلی از لحاظ تامین قطعات یا تعمیرات خودرو ندارد و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خودرو هم پایین‌تر از رقبایش است.

رقیب اصلی این خودرو مزدا ۳ جدید است که در این محدوده قیمتی در دسترس نیست.

هیوندایی سوناتا NF ۲۰۰۷  چهار سیلندر با کارکرد حدودی ۳۰۰ هزار کیلومتر
خودروهای یک میلیارد تومانی بازار
خودروی دارای ارزش خرید با یک میلیارد تومان

بزرگ‌ترین سدان لیست خودروهای یک میلیارد تومانی بازار پنجمین نسل هیوندایی سوناتا است. این خودرو در سال  ۱۳۸۶ و زمانی به کشور راه یافت که تویوتا کمری و نیسان ماکسیما فرماندهان این سگمنت در کشور بودند. ابعاد بزرگ و استایل کشیده و ساده خودرو هنوز هم جلب توجه می‌کند.

این خودرو در همان سال ورود به کشور بیننده را میخکوب خودش می‌کرد؛ به‌طوری‌که برخی از مشتریان ماکسیما و کمری را به سمت خود کشید. این خودرو جزو ایمن‌ترین سدان‌های جهان است.

پیشرانه ۲.۴L چهار سیلندر MPi تنفس طبیعی این خودرو قادر به تولید ۱۶۲  اسب بخار قدرت و ۲۲۲ نیوتون‌متر گشتاور است و این توان توسط گیربکس پنج سرعته خودکار AT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وزن این خودرو ۱۴۷۰ کیلوگرم است که برای یک سدان میان سایز مناسب است.

این خودرو به امکاناتی مانند کروز کنترل، سنسور فشار تایر، سنسور عقب، اتولایت، سیستم پخش اینفینیتی با شش بلندگو و آمپلی فایر مجهز است. سیستم کی‌لس و شش ایربگ هم از دیگر امکانات این خودرو هستند. سیستم ESP و TCS نیز فقط روی برخی از نسخه‌های این خودرو نصب شدند.

شتاب و کشش خوب، تعویض دنده مناسب، هندلینگ و سواری خوب و ابعاد مناسب برای سفرهای خانگی از مزایای این خودرو هستند. در مقابل نیز ترمزهای ضعیف و استهلاک بالای پیشرانه (نسبت به پیشرانه‌های دو لیتری هیوندایی) از معایب این خودرو هستند. البته پیشرانه چهار سیلندر این خودرو از نظر استهلاک بهتر از نمونه‌های شش سیلندر آن است.

در نهایت باید گفت استهلاک خودروهای کره‌ای از ژاپنی‌ها بیشتر است و از طرف دیگر به علت آلیاژ ضعیف‌تر بلوک سیلندر خودرو، وقتی موتور این خودروها یک بار تعمیر شود، دیگر مانند سابق نمی‌شوند.

پس توصیه می‌شود: خودرویی سالم، بدون تصادف و با کارکرد پایین را بیابید که مالک از آن درست نگهداری کرده باشد.

ام جی ۶ نیو فیس ۲۰۱۵ با کارکرد حدودی ۱۰۰ هزار کیلومتر
خودروهای یک میلیارد تومانی بازار ارزش خرید
خودروی دارای ارزش خرید با یک میلیارد تومان

شاید جذاب‌ترین و چالاک‌ترین خودرو در لیست خودروهای یک میلیارد تومانی بازار ام جی ۶ نیوفیس باشد. پیشرانه ۱.۸L توربو شارژ به قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون‌متر در ترکیب با گیربکس شش سرعته خودکار دو کلاچه این خودرو را چالاک کرده‌اند.

طراحی این خودرو نیز زیباست و جذاب‌ترین طراحی بیرونی و داخلی در لیست ما به این خودرو تعلق می‌گیرد. امکانات این خودرو نیز بسیار مناسب است. کروز کنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری و کنترل حرکت در سر بالایی از تجهیزات ایمنی این خودرو هستند. سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، دی لایت، اتو لایت تنظیم خودکار نوربالا، چراغ شور، چراغ چرخشی، چراغ جلو زنون، تهویه دوگانه، صندلی‌های برقی جلو و … هم امکانات رفاهی این خودرو هستند.

برخی از این امکانات در خودروهای صفر کیلومتر چینی موجود در کشور هم وجود ندارند.

هر چند این خودرو چینی است، اما شتاب و هندلینگ‌اش از هموطنان‌اش بهتر است. این خودرو در برخی از پارامتر‌ها از خودروهای کره‌ای هم بهتر است!

اما این قضیه تا جایی پیش می‌رود که برای اولین بار به تعمیرگاه مراجعه کنید!

آن جاست که متوجه می‌شوید قطعات این خودرو بسیار کمیاب و گران است و احتمال زمین‌گیر شدن خودرو بالا است. عملکرد گیربکس دو کلاچه این خودرو از محصولاتی مانند فیدلیتی یا جک S5 خیلی بهتر است اما استهلاک بالایی دارد.

از طرف دیگر موتور و توربو این خودرو به شدت به کیفیت پایین بنزین حساس هستند و توربو خودرو نیز زود مستهلک می‌شود.

در واقع می‌توان گفت یک ام جی ۶ نیو وقتی صفر کیلومتر است شاید از سراتو و مزدا ۳ هم ارزش خرید بیشتری داشته باشد، اما با رسیدن به کارکرد بالای ۱۵۰ هزار کیلومتر، عمرش عملا به پایان می‌رسد!

نیسان ماکسیما مدل ۱۳۸۸ با کارکرد حدودی ۳۰۰ هزار کیلومتر
خودروی دارای ارزش خرید با یک میلیارد تومان

سریع‌ترین و قوی‌ترین سدان خودروهای یک میلیارد تومانی بازار نیسان ماکسیما است که مدل ۱۳۸۸ بدون رنگ و تصادف آن در محدوده قیمتی یک میلیارد تومان قابل خرید است. این مدل جزو نسخه‌های مونتاژی پارس خودرو است.

هشدار! به علت کیفیت بسیار بالای این خودرو، در صورت نگهداری مناسب توسط مالک، این خودرو در پانصد هزار کیلومتر هم از ریخت نمی‌افتد و شاید تشخیص آن از یک نمونه با ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد واقعا سخت باشد. از طرف دیگر این خودرو پر شتاب است و تعلیق عقب میله پیچشی آن باعث در رفتن خودرو در پیچ‌ها می‌شود و در نتیجه بسیاری از نمونه‌های ماکسیما تصادفی هستند. پس باید بدانید خرید این خودرو با ریسک بالایی همراه است.

پیشرانه شش سیلندر اتمسفر به قدرت ۲۲۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتون‌متر گشتاور عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، اما گیربکس چهار سرعته اتوماتیک این خودرو بخش زیادی از این توان را هدر می‌دهد. شما هرگز نمی‌توانید حس پرواز کردن با نسخه دنده‌ای ماکسیما را در نمونه اتوماتیک آن تجربه کنید! اما با این وجود باز هم این خودرو سریع و فرز است و عملکرد گیربکس‌اش بدون صدا و نرم است.

وزن این خودرو نیز ۱۴۳۰ کیلوگرم است که سبک هم به نظر می‌رسد.

شتاب و کشش خوب، سواری نرم، ترمزهای خوب، کیفیت ساخت بسیار بالا، بازار دست دوم مناسب، فضای عالی کابین و چهره دوست داشتنی و با ابهت از مزایای این خودرو هستند. در مقابل اما در رفتن عقب خودرو و حرکات عرضی خودرو به علت یکپارچه بودن سیستم تعلیق عقب خودرو، از معایب این سدان هستند. اما هندلینگ این خودرو اصلا بد نیست و یک راننده خوب می‌تواند از در رفتن عقب خودرو به نفع خود استفاده کند!

سلطان روغن ریزی!

درباره استهلاک این خودرو باید گفت که موتور و گیربکس این خودرو در صورت نگهداری مناسب تا کارکردهای بیش از ۵۰۰ هزار کیلومتر هم نیازی به تعمیر ندارند. مشکل اصلی اینجاست که حتی صفر کیلومتر این خودرو هم از ناحیه گیربکس و موتور نشتی روغن دارد! در واقع شاید نتوان ماکسیمایی را یافت که صرف نظر از کارکرد، نشتی روغن نداشته باشد.

همین عامل باعث سوختن واشر سر سیلندر و خرابی گیربکس این خودرو می‌شود. به‌نظر می‌رسد این ایراد مربوط به طراحی واشرهای آب بندی روغن باشد.

به علت تیراژ تولید و واردات مناسب، لوزام یدکی این خودرو به وفور یافت می‌شود‌‌‌‌‌، اما نمونه‌های تقلبی آن هم در بازار موجود است.

در هر حال این خودرو آن قدر پر شتاب و راحت است که در صورت یافتن نمونه سالم، هنوز هم ارزش خرید دارد.

هیوندایی i20 مدل ۲۰۱۵  با کارکرد حدودی ۱۰۰ هزار کیلومتر
خودروی دارای ارزش خرید با یک میلیارد تومان

این هاچ بک جذاب با موتور چهار سیلندر اتمسفر به قدرت ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتون‌متر قوی‌ترین نسل i20 وارد شده به کشور است. گیربکس این خودرو نیز چهار سرعته خودکار است. وزن این خودرو ۱۱۶۶ کیلوگرم است.

شتاب، کشش خوب و رانندگی روان، راندن این خودرو در ترافیک را لذت بخش می‌کند. فضای داخلی این خودرو عالی طراحی شده و فضای کافی برای چهار سرنشین در این خودرو وجود دارد. سایز تایرهای خودرو R16/195/50 است که یکی از علل سواری راحت و هندلینگ خوب خودرو است.

هندلینگ خودرو حتی با وجود نبود سیستم کنترل پایداری از خودرویی مانند پژو ۲۰۷ بهتر است. i20 به امکاناتی مانند سنسور عقب، سنسور نور و باران، سنسور فشار باد تایر، کی لس، دوربین عقب و … مجهز است.

بزرگ‌ترین ضعف این خودرو صندلی‌های ناراحت آن است که در سفرهای طولانی می تواند دخل راننده را بیاورد.

هر چند این خودرو برای شهر مناسب است، اما گزینه چندان خوبی برای مسافرت نیست و بیشتر مناسب خودروی دوم افرادی است که علاقه‌ای به تردد در شهر با امثال پژو ۲۰۶ ندارند.

با یک میلیارد تومان هم انتخاب جذابی وجود ندارد

همان‌طور که از نظرتان گذشت، حتی با وجود کاهش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، باز هم در میان خودروهای یک میلیارد تومانی بازار  گزینه جدید و کم‌کاری وجود ندارد!

هر چند طیف گسترده‌ای از محصولات ژاپنی و اروپایی با این بودجه قابل خرید هستند، اما آن قدر دویده‌اند که دیگر توانی برای سواری دادن به مالک جدید ندارند.

خریداران قشر متوسطی که محکوم به خریدن خودروهای ایرانی هستند، انتخاب دیگری ندارند. اما دیدید که با بودجه یک میلیارد تومان هم گزینه دندان‌گیری در بازار نیست.

این موضوع نتیجه بستن واردات خودرو و ایجاد انحصار در این صنعت است.

بیشتر بخوانید:

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!




4 دیدگاه

  1. درود خدمت عزیزان و دست اندرکاران سایت بیت ران
    بنده در باره ی کم و کیف خودروهای زیر یک میلیارد که در این مقاله آورده اید اطلاعات دقیقی ندارم و در این زمینه هم قضاوت نمی کنم اما خودم بیش از ۱۱ سال است که ماکسیما دارم و آن چه که در باره ی خارج شدن عقب این خودرو در پیچها و در سرعنهای بالا بیان شده درست است اما آن چه که در باره ی روغن ریزی این خودرو بیان کرده اید تا کنون خودم چنین مشکلی نداشته ام دوستان دیگری هم دارم که ماکسیما سوارند از آنها نیز در باره ی روغن ریزی ماکسیما پرس و جو کردم، هیچکدامشان با این مشکل مواجه نبودند. شاید روغن ریزی ماکسیما که در در این نوشتار بدان اشاره کرده اید به دلیل تعمیرات ناشی از تصادفات و استفاده از قطعات فیک و یا مکانیکهای غیر متخصصی باشد که آن را تعمیر کرده اند. لطفا غزیزان دیگر که ماکسیما سوارند تجربه خود را بیان کنند
    با سپاس از بیت ران

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط