کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

از دست ندهید

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می‌رسد. قرار است ۵۰۰ دستگاه از اولین شاسی بلند ایران خودرو به تولید برسد. مشخصات فنی و امکانات اولین شاسی بلند ایران خودرو چیست؟

کراس اوور ریرا

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: کراس اوور ریرا (پروژه K125 با نام فعلی ریرا) قرار است پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین محصول ایران خودرو باشد. زمان عرضه به بازار این محصول طولانی شد چرا که مدت‌ها از معرفی نمونه اولیه آن می‌گذرد.

مهدی رادمنش معاون بخش تحقیقات و تکوین محصول ایران خودرو گفت: “کراس اوور ریرا در بهمن ماه امسال به تولید انبوه می‌رسد و تا پایان سال تعداد ۵۰۰  دستگاه از این خودرو تولید می‌شود.”

 

وی ادامه داد: “ریرا از جدیدترین و قوی‌ترین موتور تولید شده توسط ایران خودرو با نام  +EF7 TC بهره می‌گیرد. این موتور ۱.۷L توربو شارژر قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور است. کراس اوور ریرا همچنین به نسل جدید گیربکس شش سرعته AT با اهرم تعویض دنده الکترونیکی مجهز است.”

رادمنش تصریح کرد: “تا کنون ۴۰ دستگاه از این خودرو جهت موارد طراحی، توسعه و تست‌های ارزیابی تولید شده و قوای محرکه خودرو در حال گذراندن مراحل نهایی کالیبراسیون (انطباق خودرو با جاده) است.

 

تجهیزات و امکانات ری‌را

رادمنش درباره امکانات کراس اوور ریرا گفت: “ترمز پارک برقی، اتو هولد، سامانه کمکی حرکت در سر بالایی و سراشیبی، کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD و سیستم کمکی ترمز از امکانات ایمنی این خودرو هستند.”

وی درباره امکانات رفاهی این خودرو گفت: “صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۲ اینچی، مانیتور مالتی مدیا ۱۲ اینچی با  ۹ بلندگو، نورپردازی مخفی و سانروف جزو امکانات ریرا هستند. همچنین سنسور نور و باران، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور از دیگر امکانات این خودرو هستند.”

 

مهدی رادمنش تصریح کرد: “یکی از نکات جالب در کراس اوور ریرا چراغ‌های Cornering هستند که با چرخش فرمان برقی خودرو، روشن می شوند و نقاط کور در پیچ را روشن می‌کنند. این محصول به چراغ خوش‌آمد گویی و چراغ پارکینگ هم مجهز است. همچنین شرکت جتکو متولی طراحی و توسعه سامانه کنترل برق و الکترونیک خودرو (BCM) بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.”

پلت فرم ری‌را چیست؟

کراس اوور ریرا

بر خلاف باور عموم پلت فرم کراس اوور ریرا با تارا متفاوت است.

پلت فرم تارا همان پلت فرم پژو ۳۰۱ (بر گرفته‌از PF1 پژو) است که ایران خودرو با تغییراتی آن را با نام IKP1 برای محصولات سواری خود توسعه داد.

ایران خودرو بعد از توسعه پلت فرم IKP1 نیاز به پلت فرمی جهت توسعه محصولات کراس اوور خود داشت. از همین رو پلت فرم تارا را مجددا تغییر داد و آن را برای اولین محصول شاسی بلند خود یعنی ریرا آماده‌کرد و نام آن را IKP2 گذاشت. البته پلت فرم IKP2 بسیار شبیه پلت فرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ با کد P24 است.

 

سیستم تعلیق کراس اوور ریرا در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع Twist Beam (تیر پیچشی) است. این در حالی است که خودروسازان مطرح و حتی برخی از شرکت‌های چینی در حال تولید محصولات خود با تعلیق عقب مولتی لینک هستند که نرمی و راحتی بیشتری دارد. البته عملکرد سیستم تعلیق تیر پیچشی از سیستم تعلیق قدیمی میله پیچیشی (Torsion bar) بهتر است. پژو ۲۰۰۸ در هر دو نسل خود از تعلیق عقب تیر پیچشی استفاده می‌کند.

باید بدون نقص تولید و به بازار عرضه شود

کراس اوور ریرا روی کاغذ پلت فرم، قوای محرکه و امکانات قابل قبولی دارد. این اولین بار در صنعت خودرو کشور است که یک خودروی شاسی بلند با لیست کاملی از امکانات و توان فنی خوب به مرحله تولید می‌رسد.

اما آنچه اخیرا شاهد آن هستیم این است که محصولات داخلی با عیب‌ها و نقص‌های فنی عجیب به دست مشتریان می‌رسند و آن‌ها را مدت ها در نمایندگی‌ها سرگردان می‌کنند. حتی محصولی مانند تارا که از بهترین پلت فرم داخلی استفاده می‌کند، به دلیل نقص‌هایی مانند سفت شدن فرمان، روشن شدن چراغ چک، خرابی کاتالیزور و… از چشم مشتریان افتاد.

از همین رو توصیه می‌کنیم کراس اوور ریرا بدون هیچ گونه عجله، نقص فنی و ایراد به دست مشتریان برسد.

بیشتر بخوانید:

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!




5 دیدگاه

  1. به خاطر اصطهلاک موتور های توربو من واقعا دوست دارم ریرا با موتور TU5 هم عرضه بشه،برای منی که اهل گاز دادن نیستم و اصطهلاک موتور توی الویت اوله برام ماشینی با ظاهر و امکانات ریرا و موتور بی اصطهلاکی مثل tu5 واقعا عالی میشه،خواهشا هم نیاید بگید موتور برای بدنه ضعیفه و…توی خیلی از ماشین های دنیا با کلاسی مشابه ریرا از موتور هایی با قدرت مشابه tu5 استفاده شده،کم اصطهلاک بودن tu5 برای ساکنان مناطق گرم مول خوزستان عالیه

  2. حیف این ماشین با این زمان عرضه به بازار طولانی
    time to market یک عنصر حیاتی‌ه برای سودآوری و بقای یک شرکت هست که متاسفانه هنوز در ایران به سطح مقبولی نرسیده، همین ماشین احتمالا در چین کمتر از نصف زمان ایران آماده عرضه به بازار با حجم بسیار زیاد میشه نه بعد از سه سال با ۵۰۰ دستگاه

  3. با سلام و احترام؛
    خوب خدا را شکر بالاخره یکی جلوی این اشتباه را گرفت و رسماً اعلام کرد که پلتفرم تارا و ریرا یکی نیست.
    البته زیر مقاله تست دنا جوانان با دنا معمولی عرض کردم و اینجا هم باز می‌گویم که “تغییر پلتفرم کار هرکسی نیست” چون سخت‌ترین قسمت طراحی و ساخت قالب ، همین طراحی و ساخت قالب‌های اسکلت اصلی خودرو در هر پلتفرم است زیرا ضخیم‌ترین ورق‌ها همین ورق‌های اسکلت اصلی خودرو در هر پلتفرم هستند و پرس آنها زمین تا آسمان با پرس قطعات بیرونی فرق دارد و سنگین‌تر و بزرگتر هستند.
    خلاصه اینکه ریرا از داخل همون ۲۰۰۸GT با کد اتاق P24 است و فقط از بیرون با آن فرق دارد و هر دو روی پلتفرم جدید پژو یعنی پلتفرم CMP Common Modular Platform ساخته شده‌اند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط