قیمت نهایی محصولات جدید سایپا با احتساب هزینه‌های جانبی چقدر است؟

از دست ندهید

شورای رقابت در هفته گذشته، قیمت درب کارخانه پنج محصول جدید سایپا را اعلام کرد. اما قیمت نهایی محصولات جدید سایپا، ارقام اعلامی شورای رقابت نیست. بلکه به این اعداد، هزینه‌های جانبی مانند مالیات، ارزش افزوده، بیمه و… نیز اضافه می‌شود که طبیعتاً هزینه خرید آن را برای متقاضیان بالاتر خواهد برد. در این نوشتار به محاسبه قیمت نهایی محصولات جدید سایپا می‌پردازیم.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پنج محصول جدید گروه خودروسازی سایپا که قیمت آنها از سوی شورای رقابت اعلام شد، در واقع خودروهای جدیدی نیستند. می‌توان به راحتی اعلام کرد که شاهین اتوماتیک، اطلس G، ساینا GX، ساینا SDA و کوییک GXR صرفاً واریانت‌های جدیدی از محصولات قدیمی این خودروساز به‌شمار می‌روند. محاسبه قیمت نهایی محصولات جدید سایپا به شرح زیر است:

قیمت نهایی شاهین اتوماتیک برای متقاضیان

شاهین اتوماتیک در اصل نسخه فول آپشن شاهین است که با همان موتور قدیمی و گیربکس CVT (با قابلیت تعویض مصنوعی هفت سرعته) به دست مشتریان می‌رسد. این خودرو در ظاهر هیچ تفاوتی با سایر نسخه‌های شاهین ندارد و صرفاً وزن آن به دلیل وجود گیربکس اتوماتیک ۵۰ کیلوگرم بیشتر شده‌است.

 

این خودرو از موتور M15 توربو استفاده می‌کند که قدرتی معادل ۱۰۹ اسب بخار در اختیار راننده قرار می‌دهد. گشتاور این سدان سایپا نیز ۱۷۸ نیوتن‌متر اعلام شد.

قیمت شاهین اتوماتیک از سوی شورای رقابت ۵۴۵ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۴۶ تومان اعلام شد. اما این رقم، قیمت درب کارخانه شاهین اتوماتیک است.

در حقیقت خریدار این خودرو باید ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳ درصد عوارش شهرداری را نیز برای خرید آن پرداخت کند. علاوه‌بر این، ۲.۵ درصد مالیات هوای پاک و یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده (مالیات نقل و انتقال) به قیمت شاهین اتوماتیک اضافه می‌شود.

اما این اتمام ماجرا نیست. بلکه باید یک درصد مالیات شماره‌گذاری و چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هم برای بیمه شخص ثالث آن پرداخت کرد. اگر تمام این هزینه‌ها را با ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات شماره‌گذاری جمع بزنیم، قیمت نهایی شاهین اتوماتیک به ۶۲۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد!

 

قیمت نهایی اطلس G برای متقاضیان

قیمت درب کارخانه اطلس G از سوی شورای رقابت ۳۴۴ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۶۳۱ تومان اعلام شد. این خودرو که از موتور M15GSI استفاده می‌کند، می‌تواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

سایپا قرار است تیپ‌های مختلفی از اطلس G را تولید و به دست متقاضیان برساند. اما نه به قیمت درب کارخانه! برای محاسبه قیمت نهایی اطلس G کافیست قیمت اعلامی شورای رقابت را با ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳ درصد عوارض شهرداری جمع کنیم.

علاوه‌بر این، باید ۲.۵ درصد مالیات هوای پاک، ۱ درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده (مالیات نقل و انتقال) و ۱ درصد مالیات شماره‌گذاری را نیز به رقم اعلامی شورای رقابت اضافه کرد.

اما به این رقم، ۴ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان هزینه بیمه شخص ثالث و ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات شماره‌گذاری (پست و نصب پلاک) هم اضافه می‌شود. با احتساب این ارقام، قیمت نهایی اطلس G سایپا به رقم ۳۹۷ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان می‌رسد.

قیمت نهایی ساینا GX برای متقاضیان

قیمت ساینا GX از سوی شورای رقابت، ۲۸۳ میلیون و ۹۲ هزار تومان اعلام شد. اما خریداران چنین رقمی را برای این سدان فیس‌لیفت ساینا با موتور M15 GSI پرداخت نخواهند کرد. بلکه قیمت نهایی این خودرو برای متقاضیان با احتساب هزینه‌های جانبی، بیشتر خواهد شد.

برای محاسبه قیمت نهایی این خودرو باید به رقم ۲۸۳ میلیون و ۹۲ هزار تومان، ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳ درصد عوارض شهرداری را اضافه کرد.

۲.۵ درصد مالیات هوای پاک، ۱ درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده (مالیات نقل و انتقال) و ۱ درصد مالیات شماره‌گذاری هم به رقم اعلامی شورای رقابت افزوده می‌شود.

 

با پرداخت این هزینه‌ها و همچنین در نظر گرفتن هزینه بیمه شخص ثالث ۴ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومانی و هزینه خدمات شماره‌گذاری (پست و نصب پلاک) ۶۰۰ هزار تومانی، قیمت نهایی ساینا GX به ۳۲۸ میلیون و ۱۶ هزار و ۵۵۹ تومان می‌رسد.

قیمت نهایی ساینا SDA برای متقاضیان

قیمت درب کارخانه این خودرو از سوی شورای رقابت، ۲۷۳ میلیون و ۶۵ هزار تومان اعلام شد. متقاضیان برای خرید این خودرو باید ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳ درصد عوارض شهرداری را پرداخت کنند.

علاوه‌بر این، ۲.۵ درصد مالیات هوای پاک، ۱ درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده (مالیات نقل و انتقال) و ۱ درصد مالیات شماره‌گذاری نیز به قیمت درب کارخانه این خودرو اضافه خواهد شد.

بیمه شخص ثالث ساینا S با استانداردهای جدید، ۴ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان است. به غیر از این، ۶۰۰ هزار تومان هم باید برای هزینه خدمات شماره‌ گذاری (پست و نصب پلاک) آن کنار گذاشت. با جمع این هزینه‌های جانبی، قیمت نهایی ساینا SDA به ۳۱۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان می‌رسد.

قیمت نهایی ساینا کوییک GXR برای متقاضیان

شورای رقابت قیمت درب کارخانه این خودرو را ۳۲۱ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان اعلام کرد. کوییک GXR همان کوییک GX است که بدنه و برخی تزئینات داخلی آن دو رنگ شدند. به همین دلیل پسوند R به نام این خودرو اضافه شد.

علاقه‌مندان به خرید این خودرو باید علاوه‌بر رقم اعلامی شورای رقابت، ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳ درصد عوارض شهرداری را هم پرداخت کنند.

۲.۵ درصد مالیات هوای پاک، ۱ درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده (مالیات نقل و انتقال) و ۱ درصد مالیات شماره‌گذاری نیز جزئی از هزینه‌های جانبی خرید این خودرو به‌شمار می‌رود.

در آخر باید ۴ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان هزینه بیمه شخص ثالث و ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات شماره‌ گذاری (پست و نصب پلاک) را به این رقم اضافه کرد. پس از جمع زدن این ارقام، قیمت نهایی کوییک GXR به ۳۷۱ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان می‌ رسد.

بیشتر بخوانید:

آیین‌نامه اجرایی جدید برای خودروهای پرمصرف ابلاغ شد / تغییراتی که باید بدانید!

واردات خودروهای اقتصادی استاندارد، اولویت اول وزارت صمت

اتومبیلرانی در ایران به بن‌بست می‌رسد؟ / اتهام کالای قاچاق به خودروهای ورزشکاران

قیمت‌های جدید سایپا همه را غافلگیر کرد / اطلس و ساینا گران‌تر از ۲۰۷ و پارس!




16 دیدگاه

  1. قیمت تیگو ۸ پرو در کشورهای عربی ۶۰۰ تا ۷۵۰ میلیون ! قیمت شاهین (پراید پلاس اتومات!!! و یا در بهترین حالت برلیانس H220) برابر ۶۳۰ میلیون تومان!!! تازه ادعای ضرر کردن هم میکنن! و انتظار دارن لگن هاشون هر سه ماه یه بار افزایش بخوره ! به التماس میفتن برا فروش شون ! این خط و این نشون!

    • تیگو ۸ قیمت کفش ۲۰هزار دلار هست چجوری حساب کردی ۶۰۰ میلیون
      همون هم با هزینه های جانبی تو همون کشور های همسایه بالا ۱میلیارد و دویست در میاد
      درسته خودرو سازها انصاف ندارند ولی انتقاد باید با اطلاعات درست باشه

  2. خدا سازنده پراید رو بیامرزه که شما یدفع به اسم کوئیک میفروشین یدفع شاهین یدفع اطلس
    حیف پول که برای اینا هزینه بشه

  3. یه نفر نیست بگه مگه میشه کوییک دنده آیی از اتومات گرونتر بشه خاک بر سر ما مردم بیغیرت

  4. خدا لعنت کنه باعث وبانی این قیمتهای کذایی را پول پارسال ما را به ارزش امروزی بدهد ما ماشین نخواستیم انشاالله از بینیتون بیرون بیاید مردمو چی فرض کردین مردم بدبخت بی صاحب با چه امیدی نوشتیم حالا بعد از ده ماه چیشد

    • چه جوری میشه اعتراض کرد ب این وضع ؟ کجا باید بریم ؟ آخه مگه میشه که هنوز یک سال نشده قیمت رو ۱۰۰ درصد افزایش بدن

  5. … به شرف هرچی مسئول بی کفایت و از هزینه ها بی خبره جیبشون از مال بیت المال پر شده صدای شکستن کمر مردم رو نمیشنفن

  6. اگر این دو تا شرکت سایپا و ایران خودرو دولتی یا همان ، متعلق به مردم نبود میگفتم حتما دارن سر مردم کلاه می‌زارن

  7. واقعا ملت رو چی فرض کردید ؟؟؟

    این چیزا اسمش زرنگی نیستااا
    ی روزی جواب همه اینارو میدید

  8. من کوییک Gxپارسال ثبت نام کردم من تا نهایت ۲۸۰در نظر گرفتم حالا به ۳۵۰رسوندنش نمیتونم بگیرمش مجبورم انصراف بدم خدا رو خوش میاد یکسال پولم خوابیده سودشو خوردن .حالا پول من بی ارزش شده خداوند ازتون نگذره . حرامتون بشه ایشالا که نابود بشید همون دستی که امضای گروهی رو زده تا گردن قط بشه امین.

  9. خدا لعنتشون کنه الان پول از مردم میگرن بعدش وقت تحویل چندبرابر به مردم میدن این چه وضعش هست هرفصل هم قیمت هارو عوض میکن سال جدید که میشه یهویی ۵۰درصد اضافه میکن واقعا اینا دیگه سرمردم بدبخت چقدر کلاه میزارن خداوند لعنت شوند کنه آخه یه بدبخت باهزارقرض وبدبختی پول جمع کرده یهویی دوبرابر میشه وقت تحویل اونم ماشین فقط همون پرایده هیچی نداری یه چراغ عوض میکن یهویی ۳۰میلیون بهش اضافه میشه آدم نمیدونه چه بگه لعنت خدا برهمشون جز دزدی از مردم هیچی کاری میکن لعنت برشوار رقابت وشرکت سایپا وایرانخودرو فرغون از ماشین اینا بهتره

  10. مشکل اینجاست ۶ماه پول توی حسابشونه
    الان ک قیمتارو بردن بالا اگه بخوای انصراف بدی
    ۵۰روز بعد پولتو میدم.
    تف ب ذات مسئولین ک جلوی این شرکت سایپا دزد رو نمیگیرن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر/ نتیجه حذف آن چیست؟

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر با توجه به کیفیت پایین...

پست‌های مرتبط