مراکز معاینه فنی خودرو یکی از عوامل آلودگی هوا!

از دست ندهید

مراکز معاینه فنی خودرو که سال‌هاست به‌روز رسانی نشده‌اند، به جای کنترل آلودگی هوا، در حال دامن زدن به آن هستند. این مراکز در اندازه‌گیری ذرات معلق متصاعد شده‌از خودروها ناتوانند و استاندارد یورو دو را هم ندارند. در نتیجه بیشتر خودروها می‌توانند به راحتی از فیلتر استانداردهای معاینه فنی عبور کنند. در مراکز معاینه فنی خودرو دقیقا چه خبر است؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی اعمال استاندارهای محیط زیستی روی خودروها است که ما آنها را با نام استانداردهای یورو می‌شناسیم. این در حالی است که مراکز معاینه فنی خودرو قادر به ارزیابی و صحه گذاری این استانداردها نیستند!

مراکز معاینه فنی خودرو

سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در گفت‌وگویی با بیت ران شرح داد: “در دهه هفتاد شمسی گروهی کارشناس از ژاپن به ایران آمدند تا وضعیت آلودگی هوای کشور را بررسی کنند. این گروه پس از ارزیابی متوجه شدند که ماده SO2 (گوگرد دی اکسید) هوا زیاد است. این ماده بر اثر سوختن بنزین سرب‌دار که در آن موقع در کشور رواج داشت، تولید می‌شود.”

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

علت احداث مراکز معاینه فنی خودرو

تاجیک درباره علت احداث مراکز معاینه فنی گفت: “گروه کارشناسان ژاپنی پس از بررسی‌های خود، احداث مراکز معاینه فنی خودرو که قادر به اندازه‌گیری ماده SO2 باشد را به‌عنوان یک راهکار پیشنهاد دادند. در نتیجه این مراکز معاینه فنی احداث شدند.

نکته اینجاست که ما مدت‌هاست از بنزین بدون سرب استفاده می‌کنیم، اما در حال حاضر ذرات معلق PM 2.5 و PM 10 از علل اصلی آلودگی هوا هستند. متاسفانه مراکز معاینه فنی خودرو کشور قادر به اندازه گیری این ذرات معلق نیستند و همچنان همان پارامتر SO2 را اندازه‌گیری می‌کنند.”

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بخوانید: مدیران خودرو فراخوان داد؛ احتیاط چری نزدیک می‌‌شود

استاندارد زیر یورو دو در مراکز معاینه فنی خودرو!

تاجیک با بیان این نکته که تجهیزات اندازه‌گیری مراکز معاینه فنی خودرو در کشور به استاندارد یورو دو هم نمی‌رسند، گفت: “سازمان حفاظت محیط زیست در حالی استانداردهای یورو پنج را برای خودروسازان لحاظ کرده‌است که مراکز معاینه فنی، استاندارد یورو دو را هم ندارند. در نتیجه بیشتر خودروها می‌توانند به راحتی از فیلتر استانداردهای معاینه فنی عبور کنند.”

وی تصریح کرد: “البته مراکز معاینه فنی خودرو قادر به ارزیابی پارامترهای ایمنی خودرو مانند صحت عملکرد چراغ‌ها، ترمز، سیستم تعلیق و… هستند. تجهیزات این مراکز باید به روز و کالیبره شوند. حتی در داخل کشور نیز شرکت‌هایی فعالیت دارند که می‌توانند این تجهیزات را تولید کنند.”

کاتالیزور خودروها بررسی نمی‌شوند

مراکز معاینه فنی خودرو

تاجیک درباره کاتالیزور خودروها تصریح کرد: “یکی از معضلات در مراکز معاینه فنی خودرو این است که کاتالیزور خودروها از لحاظ زمان نصب و زمان انقضا بررسی نمی‌شوند. این در حالی است که از نظر ما عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر با توجه به کیفیت پایین سوخت، بیش از دو سال نیست.

بیشتر بدانید: حذف کاتالیزور خودرو مفید یا مضر؟ تجربه حذف کاتالیزور EF7 + قیمت کاتالیزور

به این ترتیب مراکز معاینه فنی که یکی از برنامه‌های همیشگی و اصلی دولت برای کنترل و کاهش آلودگی هوا هستند، به جای کنترل این موضوع، تنها صورت مسئله را پاک می‌کنند. این مراکز، حتی بدون آن که خود بخواهند به خودروهای آلاینده‌ای که باید جلوی حرکت آن‌ها گرفته شود، مجوز ادامه حرکت و تولید آلایندگی را می‌دهند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بخوانید: جایگزین فعلی واردات خودروهای کار کرده / واکنش وزیر به ارزبری خودرویی‌ها
درآمد پایین مراکز معاینه فنی

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درباره درآمد مراکز معاینه فنی خودرو گفت: “در حال حاضر تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک در کشور ۹۲ هزار تومان است و این موضوع باعث شده‌تا این مراکز در اداره خود مشکل داشته باشند.”

لازم به ذکر است که مدت زیادی است که برخی از افراد با دریافت مبالغی، نسبت به صدور گواهی معاینه فنی خودرو، بدون بازدید خودرو و به صورت تلفنی اقدام می‌کنند.

در هیچ کجای دنیا به خودرو صفر کیلومتر چهار سال مهلت برای معاینه فنی نمی‌دهند

در حال حاضر در کشور ما تنها خودروهایی نیاز به دریافت گواهی معاینه فنی دارند که چهار سال از عمرشان گذشته‌باشد. به عبارت دیگر اگر خودرو شخصی مدل صفر کیلومتر ۱۴۰۳ باشد تا سال ۱۴۰۷ از دریافت معاینه فنی معاف است.

سعید تاجیک درباره مقایسه عملکرد مراکز معاینه فنی کشور با دنیا گفت: “در هیچ کجای دنیا به خودروهای صفر کیلومتر، چهار سال مهلت برای دریافت گواهی معاینه فنی نمی‌دهند.

این زمان در اغلب کشورها حداکثر دو سال است. چرا که کاتالیزور خودروها عمر مفید مشخصی دارند و در کشور ما با توجه به کیفیت پایین بنزین، حدود دو سال عمر می‌کنند.”

به عبارت دیگر خودروهای صفر کیلومتر موجود در کشور در بهترین حالت تنها طی دو سال اول ملزومات استاندارد آلایندگی را پاس می‌کنند. اما در دو سال بعدی شروع به انتشار گازهای سمی می‌کنند در حالی که مطابق قانون الزامی به دریافت معاینه فنی ندارند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بخوانید: زمان معاینه فنی خودرو های صفر تغییر می‌کند؟

سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای کدام کشور استاندارد وضع می‌کند؟

مهم‌ترین بانیان صدور مجوزهای استاندارد برای شماره گذاری خودروها، سازمان‌های ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست ایران هستند. در این میان سازمان ملی استاندارد موظف به بررسی استانداردهای ایمنی خودروها است. این سازمان همواره در اجرای مصوبات مربوط به ایمنی خودروها تاخیر دارد. اما فشار همین سازمان باعث شد تا تجهیزات ایمنی بسیار مهمی مانند سیستم کنترل پایداری، دستیار ترمز اضطراری یا دی لایت برای خودروسازان اجباری شود.

مشخص نیست که سازمان حفاظت محیط زیست چرا استانداردهای یورو پنج را برای خودورهایی وضع می‌کند که مجبور هستند از بنزینی با استاندارد بسیار پایین استفاده کنند. استاندارد یورو پنج در حالی وضع شده‌است که مراکز معاینه فنی خودرو در کشور نیز به هیچ عنوان توانایی ارزیابی این استانداردها را ندارند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

نتیجه وضع استاندارد یورو پنج برای خودروها به این منجر شده‌است که خودروسازان با محدود کردن توان خودرو از طریق نرم افزار کامپیوتر خودرو، موجب نارضایتی مردم از قوای فنی خودروها شوند.

بدیهی است که سازمان حفاظت محیط زیست به جای پاک کردن صورت مسئله و تحمیل فشار به مردم و خودروسازان، یا باید فکری به حال کیفیت پایین بنزین و به‌روز رسانی مراکز معاینه فنی خودرو کند یا در وضع استانداردهای غیر قابل اجرا، بازنگری کند.

بیشتر بخوانید: عرضه خودروهای برقی در سامانه یکپارچه خودرو



2 دیدگاه

  1. پول مفت دولتو میگیره چرت و پرت تحویل مردم میده. اگه مردی به جایی گیر دادن به مراکز برو به تولید کننده های آشغالی خودرو گیر بده تا ببینی چجوری یه شبه میفرستنت تبعید گاه
    مرد باش و سفسته نکن و برو سر اصل مطلب

  2. در خصوص معاینه فنی ، باید به استحضار برسانم ، در کل کشورها از یک نوع دستگاه معاینه فنی استفاده میشود که کشور ما هم مستثنا نیست و همین روال در ایران و در مراکز معاینه فنی رعایت میشود . البته با این تفاوت که در کشور همسایه مان ترکیه دریافت معاینه فنی تقریبا با یک میلیون و هشتصد هزار تومان انجام میشه و در کشور ما همان معاینه با نودو دو هزارتومان، که این امر موجب کاهش دقت میشود چون هزینه های یک مرکز معاینه در سه سال پنجاه برابر شده و هنوز نرخ معاینه در کشور که توسط بخش خصوصی اداره میشود سه سال تغییر نکرده و موجب نارضایتی کامل مدیران این مراکز شده است ،
    در خصوص کیفیت کنترل ذرات آلاینده بهتر است مطالعه فرمایید که دستورالعمل تست برای پنج گاز آلاینده کاملا تعریف شده و با دستگاههای روز دنیا در مراکز، کنترل می‌شوند و خارج از حدود مجاز تعریف شده مردود میشود.
    پس حضرتعالی بجای پیشنهاد برای تحول در معاینه فنی ، تغییر و تحول در خودروسازی را بدهید که همین چند روز پیش ماشین ۱/۵ میلیاردی صفر کیلومتر که چهار سال معاینه فنی نمیشه جفت چرخش در رفت . حضرات بجای فشار آوردن به مغزشان ، استراحت کنند بهتر است ، صنعت خودش راهش رو پیدا می‌کنه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

۵۷ سالگی پیکان ؛ از پیکان صفر کیلومتر تا دعوا در ورود به جشن

زادروز 57 سالگی پیکان، خودروی خاطره‌های ایرانی در پیست اتومبیل‌رانی تهران برگزار شد. پیکان‌های خاص از نقاط مختلف کشور...

پست‌های مرتبط