عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر/ نتیجه حذف آن چیست؟

از دست ندهید

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر با توجه به کیفیت پایین سوخت را اعلام کرد.  این قطعه چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده‌است و حذف آن چه نتایجی دارد؟ 

بیت ران – مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور در واقع یک نوع فیلتر فلزی است که داخل آن توسط چند عضو، شبکه‌بندی شده‌است.

عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر

وظیفه این مبدل بی‌اثر کردن گازهای سمی خروجی از اگزوز است.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

بیشتر بدانید: مراکز معاینه فنی خودرو یکی از عوامل آلودگی هوا!

کاتالیزورها به‌طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

_ هسته کاتالیست: یک پوشش سرامیکی با ساختار لانه زنبوری شکل جهت نگه‌داری از لایه اکسیدی

_ لایه اکسیدی: یک لایه از جنس اکسید آلمینیوم، دی اکسید تیتانیوم و … که علاوه‌بر افزایش دادن سطح کاتالیست، وظیفه نگ‌هداری از ماده‌ی کاتالیست را هم بر دوش دارد

_ ماده‌ی کاتالیست: مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین ماده، در کاتالیزور که به دلیل ساخته شدن از فلزات گران‌بها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم باعث گران شدن قطعه کاتالیزور شده‌است

_ محل قرار گیری سنسور دوم اکسیژن

بیشتر بدانید: موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

نقش کاتالیزور

این مبدل حدود نود درصد از گازهای خروجی اگزوز را به آب و دی اکسید کربن و همچنین اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می‌کند.

تمام گازهای خروجی از اگزوز نابودگران محیط‌زیست هستند.

به‌طوری‌که خودروهایی که کاتالیزور ندارند یا این قطعه در خودروی آنها کارایی خود را از دست داده‌است، بیش از پنج برابر خودروهای استاندارد محیط زیست و هوا را آلوده‌می‌کنند.

همان‌طور که مشخص است، مبدل کاتالیستی نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست دارد، اما به دلیل گران‌قیمت بودن، برخی از مالکان هنگام پر شدن (اتمام عمر مفید) این قطعه، با توصیه‌های غیر کارشناسی، اقدام به حذف (خالی کردن) آن می‌کنند.

بیشتر بدانید: موتور تی یو فایو ایران خودرو چگونه تولید می‌شود؟
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر

سعید تاجیک مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در گفت‌وگویی با بیت ران درباره کاتالیزور خودروها تصریح کرد: “یکی از معضلات در مراکز معاینه فنی خودرو این است که کاتالیزور خودروها از لحاظ زمان نصب و زمان انقضا بررسی نمی‌شوند. این در حالی است که از نظر ما عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر با توجه به کیفیت پایین سوخت، بیش از دو سال نیست.

در حال حاضر در کشور ما تنها خودروهایی نیاز به دریافت گواهی معاینه فنی دارند که چهار سال از عمرشان گذشته‌باشد. به عبارت دیگر اگر خودرو شخصی مدل صفر کیلومتر ۱۴۰۳ باشد تا سال ۱۴۰۷ از دریافت معاینه فنی معاف است.

سعید تاجیک درباره مقایسه عملکرد مراکز معاینه فنی کشور با دنیا گفت: “در هیچ کجای دنیا به خودروهای صفر کیلومتر، چهار سال مهلت برای دریافت گواهی معاینه فنی نمی‌دهند.

این زمان در اغلب کشورها حداکثر دو سال است. چرا که کاتالیزور خودروها عمر مفید مشخصی دارند و در کشور ما با توجه به کیفیت پایین بنزین، حدود دو سال عمر می‌کنند.”

بیشتر بدانید: علائم خرابی لاستیک خودرو 
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

حذف کاتالیزور

برخی از مالکان در موعد تعویض این قطعه بنابر توصیه‌های غیر کارشناسی تعمیرکاران و همچنین قیمت بالای این قطعه، اقدام به  حذف کاتایزور خودرو می‌کنند تا به‌اصطلاح نفس خودرو باز شود.

در این میان برخی از افرادی که اقدام به ریمپ کردن خودرو می‌کنند هم، می‌گویند سنسور اکسیژن دوم را از مدار خارج می‌کنند تا چراغ چک روشن نشود، اما این کار صحیح است؟

خیر! حذف کاتالیزور خودرو علاوه‌بر آلوده کردن محیط زیست، سبب بروز مشکلات فنی در خودرو هم می‌شود و حذف سنسور دوم اکسیژن هم تنها پاک کردن صورت مسئله است.

حذف کاتالیزور خودرو مفید است یا مضر؟ تجربه حذف کاتالیزور EF7 و دیگر جزئیات را به‌طور کامل در این لینک بخوانید.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بدانید: لنت ترمز تقلبی چه بلایی سر خودرو شما می‌آورد؟



2 دیدگاه

  1. خب میشد اون ایرادات فنی حذف کاتالیزور رو می‌گفتید ببینیم چی هست،ضمنن کی میاد دو سال یکبار بیست میلیون هزینه تعویض کاتالیزور بده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

۵۷ سالگی پیکان ؛ از پیکان صفر کیلومتر تا دعوا در ورود به جشن

زادروز 57 سالگی پیکان، خودروی خاطره‌های ایرانی در پیست اتومبیل‌رانی تهران برگزار شد. پیکان‌های خاص از نقاط مختلف کشور...

پست‌های مرتبط