سایپا سیلک چه زمانی به بازار خودرو ایران می‌آید؟ بررسی فنی و تصاویر

از دست ندهید

سایپا سیلک (Sialk) در جریان برگزاری نمایشگاه خودرو مشهد در غرفه این گروه خودروسازی حضور داشت. Sialk در واقع همان سیتروئن C3-XR است که قرار بود روزگاری در سایپا به تولید برسد. سایپا قصد دارد این خودرو را با نسخه چینی آن مخلوط کند و به عنوان یک محصول جدید به دست مشتریان برساند.

سایپا سیلک

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – براساس اخبار دریافتی از گروه خودروسازی سایپا، سیلک قرار است تا پایان سال جاری به بازار خودرو راه پیدا کند.

در سال ۱۴۰۱ زمانی‌که نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران برگزار شد، سایپا از یک محصول جدید رونمایی کرد. سایپا نام این خودرو را M44 گذاشت و اعلام کرد که تولید آن به زودی آغاز خواهد شد.

 

پس از گذشت یک سال و براساس اعلام مجمع عمومی سالانه سایپا، قرار است پروژه M44 تبدیل به سایپا سیلک شود. در جریان برگزاری این مجمع مشخص شد که سایپا قصد دارد نهایتاً تا پایان سال جاری، این کراس‌اوور کوچک را به بازار معرفی کند.

اگر به گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که در دوران پسابرجام، برخلاف ایران خودرو، شراکت گروه خودروسازی سایپا و پژو سیتروئن خیلی دیر اتفاق افتاد.

بسیاری از خودروهایی که سایپا و فرانسوی‌ها برای بازار خودرو ایران آماده‌کردند، در حد رونمایی‌های نمایشگاهی باقی ماند. یکی از این خودروها هم سایپا سیلک (سیتروئن C3-XR) بود. این خودرو در اصل توسط فرانسوی‌ها برای بازار چین آماده‌شد. اما براساس قراردادهایی، ایران هم به عنوان یک بازار هدف برای فروش این خودرو تعیین شد.

 

فراموش نکنیم که پژو سیتروئن سال‌هاست که با برند دانگ‌فنگ در چین همکاری می‌کند. از همین رو، پس از توقف واردات خودرو به کشور، سایپا برای احیای این خودرو به سراغ دانگ‌فنگ رفت.

سایپا سیلک و پژو ۲۰۰۸ نه تنها از لحاظ ابعاد بدنه شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند، بلکه بن‌سازه هر دو خودرو نیز یکسان است.

چرا نام این خودرو سایپا سیلک است؟

سایپا سیلک

سیلک در حقیقت نام تپه‌ای در کاشان است که اولین تمدن ایران مرکزی بیش از ۸ هزار سال پیش در آنجا شکل گرفت. به دلیل آنکه خودرو M44 قرار است در سایت سایپا کاشان تولید شود، این گروه خودروسازی نام سایپا سیلک را برای آن انتخاب کرد.

این احتمال وجود دارد که سایپا سیلک با مشخصاتی که در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد، به بازار وارد نشود. از آنجایی که قرار است داخلی‌سازی‌های بسیاری در این محصول اتفاق بیوفتد، احتمالاً بسیاری از قطعات بدنه در محصول نهایی متفاوت خواهند بود.

شایعات از این قرار است که سایپا، با تغییراتی که در خط تولید سایت کاشان اعمال کرد، قرار است تولید سالانه این خط را از حدود ۱۵۰ هزار دستگاه، به حدود ۲۰۰ هزار دستگاه در سال برساند.

آیا گروه خودروسازی سایپا مستقیماً با فرانسوی‌ها همکاری می‌کند؟

پس از شروع تحریم‌ها در صنعت خودرو کشور، فرانسوی‌ها نیز مانند بسیاری از برندهای دیگر با بازار ایران خداحافظی کردند. در طول این سالها، همکاری دانگ‌فنگ هم با PSA نزدیک‌تر شد.

شایعات حاکی از آن است که سایپا در طول سال‌های گذشته توانست با دانگ‌فنگ ارتباط بگیرد. این ارتباط قطعاً منجر به انتقال دانش فنی و تولید سایپا سیلک در سایت کاشان این گروه خودروسازی خواهد شد.

منابع آگاه اطلاع دادند که سایپا قرار است با حدود ۴۵ درصد داخلی‌سازی، تولید این محصول را در ایران آغاز کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، سایپا می‌تواند با بهره‌گیری از بن‌سازه این خودرو، محصولات بی‌شماری را براساس آن به بازار معرفی کند.

این احتمال وجود دارد که ۵۵ درصد قطعات باقی مانده برای تولید این خودرو، مستقیماً از چین وارد ایران خواهد شد. فراموش نکنیم که موتور آریا را گروه DAE تأمین خواهد کرد. به همین جهت، حتی حضور موتور دو لیتری میتسوبیشی DAE هم در این خودرو دور از تصور نیست.

مشخصات فنی احتمالی سایپا سیلک (M44)

گروه خودروسازی سایپا توانست به تازگی با تغییر برخی قطعات، موتور TU5 پلاس را تبدیل به ME16 کند. این احتمال وجود دارد که موتور ۱.۶ لیتری ME16 که در شاهین پلاس هم مشاهده می‌شود، در زیر درب موتور سایپا سیلک هم قرار داده‌شود.

این موتور که حجمی برابر با ۱۵۸۷ سی‌سی دارد، ۱۶ سوپاپه است و می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار نیرو دراختیار راننده قرار دهد. گشتاور خروجی این موتور هم به ۱۴۷ نیوتن‌متر می‌رسد.

جالب است بدانیم که توان این موتور، ۲ اسب بخار از موتور TU5 پلاس ایران خودرو بیشتر است. در بحث گشتاور نیز شاهد افزایش ۳ نیوتن‌متری در این قوای محرکه هستیم.

اگر سایپا از موتور ME16 برای به‌حرکت درآوردن سایپا سیلک استفاده کند، پیش‌بینی می‌شود گیربکس این خودرو هم مانند شاهین پلاس، ۶ سرعته AT (اتوماتیک) باشد.

این احتمال وجود دارد که گروه خودروسازی سایپا که حالا همکاری نزدیکی با DAE دارد، از موتور دو لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی در این خودرو استفاده کند.

سایپا سیلک احتمالاً در بحث امکانات رفاهی مجهز به نمایشگر ۹ اینچی لمسی، دوربین دید عقب، سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور دنده عقب، فرمان کمکی برقی و… خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

تداوم استفاده از پلت فرم قدیمی در سهند و اطلس سایپا

رانا پلاس AMT6 رونمایی شد / معرفی ارزان‌ترین سدان اتوماتیک ایران خودرو

مشخصات ری‌ را ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد رسماً اعلام شد

قیمت محصولات سایپا در شهریور ماه چقدر است؟

تست گوزن محصولات ایران خودرو / کدام خودرو بهترین هندلینگ را دارد؟




5 دیدگاه

  1. تا دیروز ک‌‌موتور پراید. بود .. با تعقیرات ساده ای ب اسم موتور تیبا شاهین…. الانم نوبت موتور ۲۰۶شده…،😅

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط