بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر

از دست ندهید

بستیون T77 کراس اوور وارداتی جدید بهمن موتور است که با موتور ۱.۵ لیتری توربو به بازار می‌آید. نخستین نمونه‌های وارداتی این خودرو وارد کشور شدند و برند BM Cars بهمن موتور آنها در جریان نمایشگاه خودرو مشهد به نمایش گذاشت. اما فروش این کراس‌اوور در بازار خودرو چین به قدری ناامیدکننده است که حتی در بین صد کراس اوور کامپکت پرفروش چینی هم نامی از آن مشاهده نمی‌شود.

بستیون T77 بهمن موتور

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – بستیون T77 شاید برندی گمنام در بازار خودرو ایران به نظر برسد. اما سابقه حضور این نشان در کشورمان مربوط به دورانی است که صنعت خودرو ما هنوز تحریم را تجربه نکرده‌ بود.

 

Bestune در واقع همان بسترن (Besturn) قدیمی است که روزگاری سدان B30 آن در بهمن موتور تولید می‌شد. از آنجایی که برندها و نام‌ها به‌طور مداوم در بازار خودرو چین تغییر می‌کنند، Besturn هم تبدیل به Bestune شد. حتی نشان تجاری این برند هم در سال قبل میلادی هم‌زمان با معرفی مدل T99 facelift تغییر کرد.

محصولات Bestune در زیر چتر گروه خودروسازی FAW تولید می‌شوند. همانطور که می‌دانیم FAW شریک تجاری فولکس‌واگن در چین است. همین موضوع هم باعث شد تا به مرور، برخی مدل‌های VW به بازار خودرو ایران وارد شوند.

 

بازگشت FAW به بهمن موتور

بستیون T77 بهمن موتور

پس از اعلام آزادسازی واردات خودرو شاهد حضور دوباره محصولات FAW در بهمن موتور هستیم. بستیون T77 شاید در کشورمان خودرو جدیدی باشد.

اما در بازار خودرو چین سالهاست که در نمایندگی‌های Bestune به‌فروش می‌رسد. حتی T77 را در کشور روسیه می‌توان با نشان تجاری لادا (Lada X-Cross 5) هم مشاهده کرد.

بررسی بستیون T77 را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید

تولید این کراس اوور چینی از سال ۲۰۱۸ تا به امروز ادامه دارد و در طول سالهای قبل تغییرات و فیس‌لیفت‌هایی هم پشت سر گذاشت.

نمونه‌ای که بهمن موتور در ابتدا به‌صورت وارداتی به ایران می‌آورد نسخه‌های ۲۰۲۳ نخواهند بود. ظاهر نمونه‌های ۲۰۲۳ این کراس‌اوور در چین کاملاً با نمونه‌های وارداتی بهمن موتور متفاوت است. البته پیش‌بینی می‌شود که بستیون T77 در آینده تبدیل به خودرویی تولید داخل خواهد شد.

طراحی داخلی و خارجی بستیون T۷۷

این کراس‌اوور چینی در طول سالها حضور در بازار خودرو چین، تغییرات و فیس‌لیفت‌هایی را هم پشت سر گذاشت. بستیون T77 برای سال ۲۰۲۳ با ظاهر جدید و لوگوی به‌روز وارد نمایندگی‌های این برند چینی شد که مدل‌های وارداتی بهمن موتور هم از همین نمونه‌ها هستند.

بستیون T77 مدل ۲۰۲۳ قدری متفاوت‌تر از مدل‌ ۲۰۲۱ است. این تغییرات شامل گریل جلو، سپر جلو و عقب و گرافیک چراغ‌های جلو و عقب می‌شود که ظاهر این کراس اوور را کمی مدرن‌تر کرد.

این خودرو در بازار ایران رقیب مستقیم چانگان CS55 پلاس سایپا است. حداقل از لحاظ ظاهری می‌توان گفت بستیون T77 در برابر رقیب هم وطن حرف چندانی برای گفتن‌ندارد.

حتی از لحاظ فنی هم موتور ۱.۵ لیتری CS55 پلاس سایپا ۱۶ اسب بخار قوی‌تر و ۴۲ نیوتن‌متر نیرومندتر از بستیون T77 است. حال که صحبت از قدرت و گشتاور شد، بهتر است ببینیم کراس اوور جدید بهمن موتور در زیر درب موتور چه چیزی برای خودنمایی دارد.

مشخصات فنی بستیون T۷۷ بهمن موتور

T77 بهمن موتور مجهز به موتور چهار سیلندر توربو ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سی‌سی) است که با کد CA4GB15TD-30 تولید می‌شود. این موتور ۱۶ سوپاپه ۱۶۹ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. جالب این است که رسانه‌های چینی قدرت موتور این کراس اوور بستیون را ۱۵۸ اسب بخار اندازه‌گیری کردند.

گشتاور خروجی قوای محرکه این خودرو ۲۵۸ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۳۵۰ در دسترس قرار دارد. نیروی موتور این کراس اوور ۱۵۱۵ کیلوگرمی توسط گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه (DCT تـر) به محور جلو آن منتقل می‌شود. T77 هیچ نسخه دو دیفراسیل یا چهار چرخ متحرک هوشمندی در بازار خودرو چین ندارد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر با ۴۵۲۵×۱۸۴۵×۱۶۱۵ میلیمتر است و فاصله بین دو محور آن هم به ۲۷۰۰ میلیمتر می‌رسد.

بستیون T77 قادر است با زاویه ۲۰ درجه وارد شیب شود و با زاویه ۲۷ درجه هم توانایی خروج از شیب را دارد. یعنی این کراس اوور مناسب عبور از مسیرهای خارج از جاده‌ای نیست.

حجم محفظه سوخت این کراس اوور ۴۵ لیتر است و مصرف سوخت آن نیز در ازای هر یکصد کیلومتر، ۷/۱ لیتر اعلام شد. شتاب بستیون T77 به‌طور رسمی اعلام نشد. اما این خودرو می‌تواند تا ۱۹۲ کیلومتر در ساعت سرعت‌گیری کند.

امکانات رفاهی بستیون T۷۷ بهمن موتور

T77 در دو نسخه دستی و اتوماتیک از سوی چینی‌ها قابل خرید است که طبیعتاً نسخه دستی این خودرو وارد بازار ایران نخواهد شد.

نسخه‌ اتوماتیک این خودرو تریم‌های متفاوتی دارند که هر کدام با امکانات رفاهی خاصی به‌فروش می‌رسند. نمونه فول T77 در بازار خودرو چین دارای امکاناتی مانند ترمزهای ABS و EBD، رینگ‌های ۱۹ اینچی (۱۸ اینچی در نمونه‌های ارزان)، ترمز کمکی، سامانه‌های کنترل پایداری و کشش، هشدار نبستن کمربند ایمنی و سیستم کنترل فشار باد تایرها است.

ایربگ راننده و سرنشین کناری در تمامی مدل‌ها استاندارد هستند. اما مدل‌های فول ایربگ جانبی را نیز دارند. البته ایربگ پرده‌ای برای خریداران این خودرو یک آپشن است که در ازای پرداخت وجه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

سنسور پارک عقب هم در همه مدل‌ها مشاهده می‌شود. اما سنسورهای پارک جلو را فقط در ازای پرداخت مبلغ اضافی می‌توان در اختیار داشت.

نسخه‌های فول T77 با دوربین ۳۶۰ درجه به‌فروش می‌رسند. اما مابقی مدل‌ها به‌طور استاندارد دوربین دید عقب را دارند. کروز کنترل معمولی هم آپشنی استاندارد برای مدل‌های پایه است. اما متقاضیان مدل‌های گرانتر می‌توانند کروز کنترل آداپتیو را در اختیار داشته‌باشند.

هشدار خستگی راننده و سامانه استارت/استاپ هم فقط مختص به مدل‌های گران‌قیمت است. اما ترمز پارک الکترونیکی، سامانه کمکی حرکت در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها در تمامی مدل‌های ارزان و گران این خودرو وجود دارند.

تجهیزات کمک راننده بستیون T۷۷

بستیون T77 بهمن موتور

در بخش تجهیزات کمک راننده می‌توان از آپشن‌هایی چون هشدار نقاط کور، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، تابلو خوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمز اظطراری نام برد که همگی در مدل‌های گران ارائه می‌شوند. البته خریداران مدل‌های پایه هم می‌توانند در ازای پرداخت مبلغ بیشتر هر کدام از این آپشن‌ها را سفارش دهند.

سانروف پانورامیک، روف رک، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید (از درب راننده)، فرمان چرمی با تنظیم دستی، لیور دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی کلاستر (۸ اینچی در مدل‌های پایه) و صندلی برقی راننده (در مدل‌های فول گرمکن دارد) از دیگر امکانات این خودرو به‌شمار می‌روند.

نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی (۴ اسپیکر در مدل‌های پایه)، چراغ‌های LED با چراغ روشنایی روز، سنسور باران (در مدل‌های فول)، ایرکاندیشن دستی (ایرکاندیشن اتوماتیک در مدل‌های فول)، خروجی تهویه برای ردیف دوم و فیلتر PM2.5 تکمیل کننده لیست آپشن‌های این کراس اوور بهمن موتور هستند.

قیمت بستیون T۷۷ بهمن موتور در بازار چین

بستیون T77 بهمن موتور

از آنجایی که بستیون T77 سالها در خط تولید این برند چینی حضور دارد و رقم فروش آن هم در چین اصلاً جالب نیست، اکنون این کراس اوور را می‌توان با تخفیف‌های ۱۰ هزار یوانی در نمایندگی‌های بستیون خریداری کرد.

نسخه پایه این خودرو (مدل ۲۰۲۳) به قیمت ۱۰۵ هزار و ۸۰۰ یوان قابل خرید است. این مدل که با رینگ‌های ۱۸ اینچی به‌فروش می‌رسد معادل ۷۲۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

فول‌ترین نسخه بستیون T77 بهمن موتور در چین که تمامی آپشن‌ها را به خریدار ارائه می‌دهد، ۱۱۴ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز برابر با ۷۸۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان است.

یعنی اگر چنین خودرویی توسط بهمن موتور به بازار ایران وارد شود، بهای نهایی آن کمتر از یک و نیم میلیارد تومان نخواهد بود. البته که احتمال آن دارد برخی آپشن‌های این خودرو در زمان ورود به کشور حذف شود.

آمار فروش افتضاح بستیون T۷۷ بهمن موتور در چین

این کراس‌اوور چینی در نخستین ماه از سال جاری میلادی فقط ۳۶۰ مشتری در کل بازار خودرو چین داشت. این رقم فروش در ماه فوریه (بهمن سال قبل) به ۳۹۶ دستگاه رسید.

مارس ۲۰۲۳ (اسفند پارسال) تعداد خریداران این خودرو در چین به ۴۰۶ رسید و این تعداد فروش در فروردین ماه امسال (آوریل ۲۰۲۳) به ۳۷۰ دستگاه بود.

اردیبهشت ماه امسال رکورد فروش بستیون T77 ثبت شد. تعداد تقاضا برای خرید این کراس اوور به ۸۴۵ دستگاه رسید که باز هم مرز فروش یک هزار دستگاه در ماه را رد نکرد.

اما با نزدیک شدن به خرداد ماه امسال، نه تنها به تعداد مشتریان این خودرو اضافه نشد، بلکه دوباره روند کاهش فروش آن نیز در چین شروع شد. به‌طوری‌که در خرداد ماه امسال ۴۷۱ نفر و در تیر ماه ۳۶۱ نفر برای خرید بستیون T77 ابراز علاقه‌مندی کردند.

به دلیل همین فروش بسیار ضعیف، بستیون T77 حالا در جایگاه یکصد و نهم فروش در میان کراس‌اوورهای کامپکت چینی قرار دارد. یعنی فروش خودروهایی چون ونوسیا Big-V، چانگان CS55 پلاس، جتا VS5، چانگان Uni-T، تیگو ۷ پرو و حتی لاماری ایما در چین بسیار بیشتر از این خودرو است.

پاسخ به پرسش‌های متداول درباره بستیون T77 بهمن موتور

بستیون T77 بهمن موتور در میان محصولات این خودروساز چه جایگاهی دارد؟

  • بستیون T77 سالهاست که در خطوط تولید این برند چینی حضور دارد. از همین رو می‌توان با تخفیف‌های خوبی، نمونه‌های وارداتی به بازار ایران را در چین تهیه کرد. به نظر می‌رسد بستیون T77 بهمن موتور در میان محصولات این برند، نقش یک کراس‌اوور نه چندان گران قیمت را ایفا کند. به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که قیمت آن چیزی بین فیدلیتی پرایم پنج نفره و دیگنیتی پرایم باشد.

آیا بستیون T77 بهمن موتور خودرو مدل ۲۰۲۳ است؟

  • خیر. نمونه‌های وارداتی بهمن موتور مدل‌های ۲۰۲۲ به قبل هستند. اما این احتمال وجود دارد که نمونه‌های ۲۰۲۳ این کراس‌اوور چینی با پسوندهایی مانند پرایم یا پرستیژ وارد بازار خودرو کشور شوند.
بیشتر بخوانید:

سایپا سیلک چه زمانی به بازار خودرو ایران می‌آید؟ بررسی فنی و تصاویر

تداوم استفاده از پلت فرم قدیمی در سهند و اطلس سایپا

رانا پلاس AMT6 رونمایی شد / معرفی ارزان‌ترین سدان اتوماتیک ایران خودرو

مشخصات ری‌ را ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد رسماً اعلام شد

تست گوزن محصولات ایران خودرو / کدام خودرو بهترین هندلینگ را دارد؟




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط