طی روزهای اخیر بنا به شایعاتی چون لزوم اسقاط خودروی فرسودهبرای واردات خودرو، قیمت خودروهای فرسوده نجومی شدند. طبق بررسی های صورت گرفته،این قیمت ها از صبح امروز در حال حذف هستند.
بیتران – بیستم اردیبهشت ماه امسال بود که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامهای به سایتهای اینترنتی معاملات خودرو (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) دستوری کتبی داد.
براساس این دستور، مققر شد وبسایتهای خرید و فروش خودرو به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده خودداری کنند.
در این نامه تاکید شدهبود که قیمتهای درج شدهنباید از سقف قیمت اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تجاوز کند. برای خودروهایی که قیمت توسط اتحادیه بارگذاری نشدهبه صورت توافقی و بدون درج در آگهی فروش باشد.
خودروهای از رده خارج ۵۰۰ میلیونی!
با این حال طی ماههای گذشته از اجرای این دستور سرپیچی شد. علاوهبر این، طی هفته قبل بنا به شایعاتی مبنی بر لزوم اسقاط یک خودروی فرسودهبرای شماره گذاری خودروهای وارداتی، شاهد درج قیمتهای کذایی و نجومی برای خودروهای فرسودهبودیم. تا جایی که برای پیکان و پرایدهای از رده خارج، حتی قیمتهای در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز در این آگهیها درج شد.
درج آگهیهای نجومی برای قیمت خودروهای فرسوده و ملتهب کردن بازار در حالیست که قیمت خودرو طی دو ماه اخیر روند نزولی به خود گرفت. به بیانی دیگر، این قیمتها نسبت به ابتدای سال جاری حدود ۲۵ درصد کاهش یافتهاست.
البته بررسی پلتفرمهای درج کننده آگهیها، نشان میدهد که از صبح امروز قیمتهای نجومی درج شدهبرای خودروهای فرسودهحذف و عبارت «غیرقابل نمایش» جایگزین آن شدهاست. حتی قیمتهایی که درج میشود پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از سایت حذف میشود.
اگرچه پلتفرمها نسبت به حذف قیمتها اقدام کردهاند اما به هر حال بی توجهی این سایتها به ابلاغیه سازمان حمایت مبنی بر عدم درج قیمت و دامن زدن به شایعات که میتواند عاملی برای برهم زدن بازار باشد، جای تأمل دارد.
منشأ شایعات کجا شد؟
بر اساس این گزارش، پس از انتشار آئیننامه واردات خودروهای کارکرده، بندی که مربوط به نحوه واردات خودرو بود به اشتباه در برخی محافل خبری بازنشر شد.
به گونهای که به مردم القا شد که به ازای واردات هر خودرو باید یک خودروی فرسودهاسقاط شود. در حالی که بر اساس این آئین نامه هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسودهرا دریافت کند که قیمت هر گواهی نیز بیشتر از ۳۰ میلیون تومان نیست.
از سویی دیگر نیز آئین نامه واردات خودروهای نو نیز به تازگی به هیأت دولت ارسال شد و هیأت دولت هنوز این آئین نامه را مورد بررسی و تصویب قرار ندادهاست.
گفتنی است، در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون خودروی فرسودهدر سطح کشور تردد میکنند. این موضوع به یک بحران امنیت شبکه حملونقل، ناترازی بنزین و مشکلات محیطزیستی تبدیل شدهاست. تداوم این شرایط قطعاً در بلندمدت ناممکن است.
بیشتر بخوانید:
بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر
سایپا سیلک چه زمانی به بازار خودرو ایران میآید؟ بررسی فنی و تصاویر
تداوم استفاده از پلت فرم قدیمی در سهند و اطلس سایپا
رانا پلاس AMT6 رونمایی شد / معرفی ارزانترین سدان اتوماتیک ایران خودرو
مشخصات ری را ایران خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد رسماً اعلام شد
تست گوزن محصولات ایران خودرو / کدام خودرو بهترین هندلینگ را دارد؟