پارس خودرو سهند توسط بیت‌ران بررسی شد / همان همیشگی

از دست ندهید

پارس خودرو سهند محصول جدیدی است که برای اولین‌بار به طور رسمی در نمایشگاه بین الملی تهران به نمایش عمومی درآمد. سهند که سومین نسل از محصولات پلتفرم X200 است، تقریبا بدون هیچ تغییر چشم‌گیری قرار است تا سال ۱۴۰۸ در بازار ایران حضور داشته‌ باشد! با گزارش اختصاصی بیت‌ران از بررسی سهند همراه باشید.

سهند
نمای جلو

رضا نوروزی – بیت‌ران: سهند خودرویی است که سایپا قرار است آن را جایگزین ساینا، نسل دوم محصولات پلتفرم X200 کند. سهند بناست با نشان اختصاصی پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا تولید و عرضه شود. سهند که درواقع یک فیس‌لیفت متوسط از ساینا است، در نمای جلو، نمای عقب، فضای کابین و اندکی در موتور تغییراتی داشته‌است.

 

معرفی

سهند نیاز به معرفی چندانی ندارد و در واقع همان همیشگی با امکانات بیشتر است و در بازار خودرویی بی‌رقیب ما، تنها گزینه در کلاس قیمتی خود است. تغییرات سهند شاید برای ۵ سال پیش مناسب و شاید حتی جذاب بود، اما امروز دیگر این خودرو صرفا یک محصول بسیار قدیمی و بزک شده‌است.

سیاست سایپا در قبال پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه، نگاه توسعه‌ای نیست. انگار قرار است هر محصولی که قدیمی است به جای خروج از خط، به خط پارس‌خودرو منتقل و حیات جدید خود را آغاز کند.

نمای ظاهری

سایپا سهند در نمای جلو به کلی تغییر کرد. این تغییرات در چراغ‌ها، سپر‌، جلو پنجره، مه‌شکن، کاپوت و گلگیرها است. چراغ‌ها مشابه اطلس است و گرافیک داخلی جالبی دارد. کشیدگی چراغ‌ها در سهند هم اندکی نسبت به ساینا آن را زیباتر جلوه می‌دهد. سپر به مانند ساینا تک رنگ نیست و با قسمت‌های مشکی از ساینا بهتر به نظر می‌رسد.

سهند

طراح سهند روی کاپوت اما با خطوط زیاد و بلاتکلیفی که هیچ تناسبی با سایر زوایای خودرو ندارد، سعی در عضلانی جلوه دادن نمای جلو داشته‌است. این خطوط اما شاید به دلیل رعایت استاندارد حفاظت از عابر پیاده به این صورت طراحی شد. در این صورت می‌توان آن را با اغماز پذیرفت، اما در غیر این صورت اصلا تناسبی با سایر قسمت‌ها ندارد.

در نمای جلو نکته دیگری غیر از مه شکن‌ها که اندکی شبیه به ایران‌خودرو تارا به نظر می‌رسند، وجود ندارد و در مجموع می توان آن را طراحی بهتری نسبت به دو نسل قبلی دانست.

نمای پشتی خودرو اما چندان جالب نیست. چراغ‌های بزرگ در عرض کم این خودرو، باعث عدم تناسب ابعادی در نمای پشتی است. چراغ‌های عقب نیز مانند چراغ‌های جلو گرافیگ زیبایی دارند، اما به خاطر کشیدگی زیاد، در نمای پشتی سهند زیبا و متناسب به نظر نمی‌رسند.

سهند
نمای پشتی

نمای کناری سهند اما نقطه عطف تحول طراحی در سایپا است. جایی که بدون هیچ تغییری از اولین محصول این پلتفرم یعنی تیبا استفاده می‌کند و سایپا حتی بعد از ۲۰ سال حاضر به تغییر قالب‌های خود نشده‌است. قسمت دیگر این نقطه عطف طراحی در سایپا سهند، استفاده از ترند روز طراحی در نمای جلو و عقب در کنار ترند طراحی ۲۰ سال پیش در نمای کناری خودرو است. اتفاقی که تنها در صنعت خودروی ما ممکن است.

سهند

نمای داخلی

سهند در داخل کاملا مشابه سایپا اطلس است. داشبوردی که با الهام از داشبورد رنو سیمبل نسل دوم طراحی شد. دریچه‌های کولر هم با الگوبرداری از مرسدس بنز طراحی شده‌است.  داشبورد سهند هم مشابه اطلس مورد بررسی گروه بیت‌ران از ترکیب رنگ مشکی کرم استفاده می‌کند که زیاد بودن رنگ کرم آن اصلا جالب نیست و حس خوبی را منتقل نمی‌کند.

پنل تهویه همان پنل تهویه نسل دوم محصولات این پلتفرم یعنی ساینا و کوییک است. فرمان سهند نیز همانند اطلس، همان فرمان دی‌کات کوییک S و ساینا S است که به شکل carry over (به استفاده مجدد از قطعات موجود در محصول جدید، کری اوور گفته‌می‌شود) استفاده‌ شده‌است. سردنده و آینه‌های جانبی هم کری‌اوور از سایپا شاهین است.

سایپا اطلس
فضای کابین سهند پارس خودرو

اما تغییر بزرگتر در این نسل از محصولات پلتفرم X200، تغییر صندلی‌ها است. صندلی‌ها در سهند و اطلس بزرگتر و حجیم‌تر شده‌اند و راننده و سرنشینان را بهتر دربرمی‌گیرند. اما این حجیم شدن صندلی‌ها، فضای داخل خودرو را بیش از پیش کوچک‌ کرده‌است و فضایی مشابه دنا در مقایسه با سمند در این دو خودرو هم تکرار شده‌است. همچنین اضافه شدن سانروف فاصله سر سرنشینان تا سقف را کم کرده و به کوچکتر شدن هرچه بیشتر فضا افزوده‌است.

امکانات رفاهی سهند پارس خودرو

پیشرانه

سهند نیز همچون اطلس از یک پیشرانه هشت سوپاپ ۱۵۰۰ سی­‌سی قدیمی استفاده می‌کند و نام M15 GSI را به خود گرفته‌است. این موتور توان تولید ۹۰ اسب بخار قدرت در ۵۲۵۰ دور بر دقیقه و ۱۳۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد. این موتور از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده‌می‌کند. همچنین سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و دوگانه سوز شدن اندکی تغییرات داشته‌است.

سهند با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به باز خواهد‌آمد. گیربکس دستی همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری ندارد. گیربکس اتوماتیک هم گیربکس CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته محصول شرکت پانچ بلژیک است که در سایر محصولات سایپا نیز استفاده می‌شود.

پارس خودرو سهند در ۶ تیپ عرضه خواهدشد که چهار تیپ با گیربکس دستی است. دو تیپ از این چهار تیپ با موتور دوگانه سوز CNG عرضه‌خواهد شد که امیدواریم به عاقبت سایناS دوگانه مبتلا نشود.

این پیشرانه از عجایب روزگار است که با مصرف ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر تنها توانایی تولید چنین قدرتی را دارد. در صورتی که چنین قدرتی را کمپانی‌های معتبر خودروسازی با موتورهای سه سیلندر یک لیتری و مصرف حدودا پنج لیتر تولید می‌کنند. نکته‌ی جالب‌تر این موتور اما سیاست سایپا نسبت به آن است. سایپا این موتور را با ۴ سال تلاش اندکی بروز رسانی کرد و آن را محصول استراتژیک خود می‌داند و استفاده از آن را تا سالیان بعدی پرقدرت در برنامه خود دارد و هیچ تلاشی در جهت توسعه سبد پیشرانه‌ای خود ندارد.

سهند

آپشن‌ها و تیپ‌های مختلف سهند

سهند پارس خودرو چهار تیپ دستی و دو تیپ اتوماتیک خواهد داشت. نخستین تیپ دستی این خودرو که N325 نام دارد با امکاناتی مانند فرمان هیدرولیک D-Type، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ فولادی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، پورت USB، صندلی ۶ جهته دستی راننده، صندلی ۴ جهته دستی سرنشین کناری، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، بالابر برقی شیشه‌ها، آیینه جانبی برقی، سنسور دنده عقب و مه‌شکن جلو و عقب به دست مشتری می‌رسد.

این تیپ همچنین دارای اتولایت و دی‌لایت، تنظیم دستی ارتفاع چراغ‌ها، چراغ همراهی تا منزل، دزدگیر درب‌های جانبی، ترمز اضطراری، سامانه کنترل کشش و پایداری، ترمزهای ABS و EBD و همچنین رادیو است.

تیپ بعدی سهند N323 است که با موتور گازسوز به دست مشتری می‌رسد. این تیپ در واقع همان N325 با موتور M15 GSI گازسوز است و در بحث امکانات رفاهی، هیچ تفاوتی بین این دو نسخه وجود ندارد.

N326 تیپ سوم سهند است که در آن شاهد امکانات بیشتر نظیر کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، روکش چرم و پارچه صندلی‌ها، تریم داخلی دو رنگ، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار با قابلیت باز و بسته‌شدن، سانروف، مانیتور ۷ اینچی، دوربین دید عقب، دو اسپیکر در عقب و آنتن سقفی کوسه‌ای هستیم.

سهند
سانروف و آنتن کوسه ای

تیپ بعدی N328 است. امکانات رفاهی سهند در این تیپ هیچ تفاوتی با تیپ N326 ندارد. در واقع تیپ N328 همان N326 است که قوای محرکه آن به‌جای بنزینی، گازسوز است.

آپشن‌های تیپ اتوماتیک

سهند در دو تیپ اتوماتیک که با کدهای N327 و N329 معرفی شدند به دست متقاضیان این خودرو می‌رسد. تیپ N327 با نام CVT-L معرفی شد و این تیپ تمام امکانات تیپ دستی N326 را دارد. اما مجهز به گیربکس ۶ سرعته CVT است.

به غیر از این، امکاناتی مانند کروز کنترل، محدود کننده سرعت و فرمان برقی D-Type هم جز لیست امکانات رفاهی سهند در این تیپ هستند.

اما کامل‌ترین و فول‌ترین تیپ سهند، کد N329 آن است که با نام CVT-E هم معرفی شده‌است. در این تیپ، علاوه بر تمام امکانات تیپ‌های قبلی، شاهد امکاناتی چون رینگ‌های آلومینیومی ۱۴ اینچی، صندلی راننده دو جهته برقی با گرمکن، شیشه دودی عقب، سامانه تشخیص نقاط کور (BSD)، استارت دکمه‌ای و سیستم هشدار باز بودن درب‌های خودرو هستیم.

جمع بندی

سهند و اطلس سومین نسل از محصولات پلتفرم بسیار قدیمی سایپا هستند که در کلاس قدیمی خودروهای ارزان قرار است تا سال ۱۴۰۸ همچنان مانند بیست سال اخیر یکه‌تازی کنند و صف‌های طولانی خرید آن‌ها هم شلوغ باشد. هرچه هست تا انحصار در اقتصاد ما حاکم است و ارتباطی با دنیا در کار نیست، سرمایه گذاری و پیشرفت در همین حدود خلاصه خواهد بود.

گالری تصاویر پارس خودرو سهند:
بیشتر بخوانید:

امکانات رفاهی سهند پارس خودرو و تفاوت تیپ‌های دستی و اتوماتیک آن

اطلس سایپا بررسی شد / اولین دیدار با چهره جدید تیبا

تست گوزن محصولات ایران خودرو / کدام خودرو بهترین هندلینگ را دارد؟

آمار تولید خودرو اعلام شد / ۱۸ دستگاه اطلس و ۱۶ دستگاه سهند

سایپا شاهین پلاس چه تفاوتی با مدل‌های دیگر دارد؟ / همه چیز درباره شاهین پلاس

نمایشگاه سفر و آفرود، گردهمایی عاشقان سفر / گزارش اختصاصی




6 دیدگاه

  1. سلام و تشکر از زحمات تیم بیتران
    اگه میشه با آقای حسین سلیمانی مصاحبه کنید و علت رفتنش از ایران خودرو رو جویا بشید
    ممنون از شما

    • چرا واقعیت‌ها را قبول ندارید.اگر به فرض محال واردات خودرو خارجی هم آزاد بشه اونم با تعرفه صفر ارزان ترین خودرو خارجی ۷هزار دلار قیمت داره که با دلار ۴۵هزار میشه نزدیک ۳۰۰میلیون.که چه از لحاظ قدرت وچه آپشن از سهند پایین ترن

  2. خوب حال رییس شرکت سایپا رو گرفتی اقای ازاد
    این یارو با این حجم از بی ادبی باید بره رییس یه طویله بشه

  3. نمای جلو خوب – نمای بغل افتضاح و زشت و نا هماهنگ و ناقص الخلقه ! – نمای عقب خوب ولی نه برای این ماشین . این نوع چراغ کشیده بدرد یه ماشین سدان بزرگ مثل ماکسیما یا آزرا میخوره برای سهند که یه خودروی سدان کوچک هست خیلی ضایع هست انگار لباس بزرگسال را تن یه بچه کردی ! نمای داخلی خیلی معمولی و ساده هست نه زشته و نه زیبا . آپشنهاشم اگه داستان کوییک GX تکرار نشه قابل قبوله . درباره موتور هم باید بگم درسته که یه موتور کم استهلاکی داره ولی بسیار کم توان – پرصدا و به نسبت پر مصرفی داره حتی با وجود تغییراتی که در نسخه M15 GSI دادن . الان در سایر کشورها با این حجم موتور (۱۵۰۰ سی سی ) حداقل صد و خورده ایی اسب بخار قدرت میگیرن با مصرف سوخت حداکثر صدی ۷ .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط