سایپا شاهین پلاس چه تفاوتی با مدل‌های دیگر دارد؟ / همه چیز درباره شاهین پلاس

از دست ندهید

سایپا شاهین پلاس که در نمایشگاه روایت خدمت در هفته دولت به نمایش درآمد، نسخه بهینه و ارتقاء یافته شاهین است. شاهین پلاس قرار است در دو تیپ اتوماتیک و دستی به بازار ارائه شود. سایپا هنوز قیمت این محصول را اعلام نکرده‌است. اما پیش‌بینی می‌شود که سایپا شاهین پلاس با قیمتی نزدیک به تارا اتوماتیک ایران خودرو به بازار عرضه شود.

سایپا شاهین پلاس

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: سایپا شاهین پلاس اتوماتیک در بدو ورود به بازار با رقبایی همچون دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهین اتوماتیک CVT، جک J4 و تارا اتوماتیک روبرو خواهد شد.

نسخه دستی این محصول سایپا هم قرار است با تارا دنده‌ای و دنا پلاس دنده‌ای وارد رقابت شود.

 

شاهین پلاس از لحاظ ظاهری تفاوتی با تیپ‌های قبلی خود ندارد و می‌توان این محصول را با توجه به المان‌های بدنه، با شاهین CVT برابر دانست.

دستگیره‌های درب کرومی، قاب جلوپنجره کرومی و نوار کرومی بالای جای پلاک عقب نشانه‌هایی هستند که در شاهین CVT هم مشاهده کرده‌بودیم. اما نشان شاهین+ در عقب این خودرو نمایانگر آن است که با نسخه بهینه این سدان ایرانی روبرو هستیم.

پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد که سایپا شاهین پلاس با رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی به بازار معرفی شود. اما نمونه‌ای که در نمایشگاه روایت خدمت وجود داشت مجهز به رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی بود و احتمالاً با همین ابعاد رینگ هم به دست مشتریان می‌رسد.

موتور سایپا شاهین پلاس

سایپا شاهین پلاس

سایپا شاهین پلاس با موتور ME16 از شهریور ماه امسال وارد تولید انبوه می‌شود. این سدان سایپا قرار است برای اولین‌بار از موتوری استفاده کند که ۱۶ سوپاپه است و قدرتی بیشتر از شاهین G تولید می‌کند. اما از سامانه توربوشارژ در این موتور جدید خبری نیست.

پایه و اساس موتور ME16 مگاموتور که قرار است قوای محرکه شاهین پلاس باشد، موتور تارا ایران خودرو (TU5 پلاس) است. TU5 پلاس در حقیقت همان موتور قدیمی TU5 قدیمی پژو بود که پس از به‌روزرسانی قدرت آن از ۱۰۵ به ۱۱۳ اسب بخار رسید. گشتاور این موتور هم پس از تغییرات از ۱۴۲ به ۱۴۴ نیوتن‌متر افزایش یافت.

موتور ME16 شاهین پلاس سایپا
موتور ME16 شاهین پلاس سایپا

سری موتورهای TU برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ در زیر درب موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۴ مشاهده شد. یک سال بعد تیپ‌های ۵ و ۶ پژو ۲۰۶ هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ ۴ این هاچ‌بک محبوب خداحافظی کرد.

موتور TU5 به دلیل ساختاری ۱۶ سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سال‌ها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و ۴۰۵ از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه نمودن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس یا EC5 را برای آن انتخاب کرد.

TU۵ پلاس چه فرقی با TU۵ داشت؟
موتور ME16 سایپا شاهین پلاس
موتور ME16 سایپا شاهین پلاس

موتور TU5 پلاس یا EC5 از پمپ روغن جدید، نسل جدید دینام، سامانه CVVT، سیستم تزریق سوخت جدید نسبت به TU5 استفاده کرد.

همین تغییرات موجب افزایش توان و گشتاور این موتور نسبت به TU5 قدیمی شد. لازم به ذکر است، محصولاتی که در ایران خودرو از موتور TU5 پلاس استفاده می‌کردند، همگی مجهز به فرمان کمکی برقی بودند. همین موضوع باعث شد تا پمپ هیدرولیک هم در مکانیزم فنی آنها حذف شود و افت توان موتور در زمان چرخش فرمان هم احساس نشود.

پس از بهبود عملکرد موتور TU5 قدیمی، نسخه پلاس این قوای محرکه برای اولین‌بار در رانا پلاس مشاهده شد. پس از این خودرو، تارا هم از موتور TU5 پلاس (EC5) استفاده کرد و بعداً پژو ۲۰۷ مولتی‌کالر هم مجهز به این قوای محرکه شد.

این موتور در بحث فن‌آوری ساخت به‌ بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت‌هایی دارد. از جمله تفاوت‌های موتور ME16 با  می‌توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ‌ها و یاتاقان‌ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد. در نتیجه این اختلاف‌ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، ۷ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند. با اینکه این رقم به بیان سایپا عدد مناسبی است، اما کارشناسان این خودروساز ایرانی همچنان مشغول کالیبره‌کردن بهتر آن هستند.

مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس با موتور ME۱۶

موتور سایپا شاهین پلاس

موتور ME16 این خودرو دقیقاً ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه است که نسبت تراکم ۱۱ به یک دارد. با مشخصاتی که عنوان شد، موتور ME16 سایپا شاهین پلاس می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی آن نیز به ۱۴۷ نیوتن‌متر رسید که در دور ۴۲۰۰ از تمام پتانسیل آن می‌توان استفاده کرد. لازم است تأکید کنیم که در ME16 پمپ روغن و دینام جدیدی در مقایسه با موتور EC5 مشاهده می‌شود.

اگر ME16 را با TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، می‌بینیم که توان خروجی آن ۲ اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به میزان ۳ نیوتن‌متر افزایش راندمان را تجربه کرد.

سایپا بیان کرد نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم پاس کند.

تعلیق جلو سایپا شاهین پلاس با تیپ‌های قبلی این خودرو تفاوتی ندارد. در محور جلو شاهد تعلیق مک‌فرسون هستیم و در بخش عقب این خودرو هم ساختار نیمه مستقل H قابل مشاهده است.

شاهین پلاس در نمونه دستی با گیربکس پنج سرعته به دست مشتریان می‌رسد که با کد ۵F18 تولید می‌شود. نمونه اتوماتیک شاهین پلاس هم دارای گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE است.

امکانات رفاهی سایپا شاهین پلاس

سایپا شاهین پلاس مانند نسخه CVT این خودرو مجهز به استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی، آنتن کوسه‌ای، سانروف، تریم چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تهویه مطبوع اتوماتیک و سامانه کنترل پایداری است.

از امکانات دیگر این محصول سایپا می‌توان به سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت رانندگی اسپرت و برفی، گیربکس تیپ‌ترونیک در نمونه اتوماتیک، ایربگ راننده و سرنشین کناری، سنسور و دوربین دید عقب، آیینه‌های برقی و نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، سایپا شاهین پلاس دارای صندلی‌ برقی راننده و گرمکن صندلی‌های جلو است. پیش‌تر عنوان شد که شاهین پلاس با سنسور باران، ایربگ‌های جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه و شیشه‌های دودی عقب به دست مشتریان می‌رسد. اما نمونه‌ای که در نمایشگاه روایت خدمت وجود داشت، فاقد این امکانات بود. از همین رو، هنوز مشخص نیست که چنین امکاناتی در سایپا شاهین پلاس وجود داشته باشند یا خیر.

پرسش‌های متداول درباره سایپا شاهین پلاس

سایپا شاهین پلاس

شاهین پلاس چه مزایایی دارد؟
  • گیربکس این خودرو از نوع AT اتوماتیک است و مشکلات گیربکس‌های CVT و DCT در آن مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این، شاهین پلاس فضای کابین جاداری به خریدار ارائه می‌دهد و پیشرانه آن نیز نسبتاً کم مصرف است. این خودرو امکانات قابل قبولی به مالک خود ارائه می‌کند و سواری آن نیز قابل قبول است.
شاهین پلاس چه معایبی دارد؟
  • این خودرو کیفیت ساخت بالایی ندارد و هنوز امکانات رفاهی کاملی مانند سنسور باران، دوربین ۳۶۰ درجه و… در آن مشاهده نمی‌شود. علاوه‌ بر این، سایپا ایربگ‌های جانبی را هم برای این خودرو در نظر نگرفته‌است.
تارا ایران خودرو بهتر است یا شاهین پلاس؟
  • همه چیز بستگی به قیمت‌گذاری سایپا درباره این خودرو دارد. با توجه به پیشرانه و گیربکس جدید، شاهین پلاس قطعاً قیمت بالاتری از شاهین G و CVT خواهد داشت. در بحث قوای فنی تارا و شاهین پلاس اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند. از همین رو می‌توان گفت که این خریدار است که تصمیم می‌گیرد با توجه به ظاهر و امکانات هر دو خودرو، یکی را برای تملک انتخاب کند.
بیشتر بخوانید:

قیمت چانگان‌های وارداتی اصلاح شد / تحویل اولین خودرو وارداتی به مشتری

سایپا لیدا سال آینده به بازار می‌آید / Lida چه مشخصاتی دارد؟

قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۶ سرعته ایران خودرو اعلام شد

لادا در ایران مونتاژ می‌شود / روس‌ها به آمل می‌آیند

امکانات رفاهی سهند پارس خودرو و تفاوت تیپ‌های دستی و اتوماتیک آن




4 دیدگاه

  1. با این موتور و گیربکس جدید شاهین از تارا بهتره مخصوصا طراحی شاهین خیلی نسبت به تارا بهتره

  2. مدتهاست این ماشین رو بررسی میکنم.
    هنوز رسما سایپا چیزی نگفته ولی ظاهرا وزن خودرو ۱۳۲۰ کیلوگرم هست که این برای موتور TU5 با قدرت ۱۱۴ اسب بخار وزن زیادی هست.
    در کل نمیشه انتظار شتاب خوب از این ماشین داشت. باید دید محصول نهایی چه خواهد شد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط