شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ معرفی شد / بررسی فنی شاهین پلاس

از دست ندهید

شاهین پلاس امروز با موتور جدید ME16 گروه خودروسازی سایپا رونمایی شد. این موتور ۱۶ سوپاپه قرار است قلب تپنده جدیدی برای نسخه پلاس سایپا شاهین باشد. فروش این محصول جدید قرار است از اواخر تابستان امسال آغاز شود.

فیلم موتور و گیربکس جدید شاهین

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – شاهین قرار است با موتوری تولید شود که دیگر مشکلات نسخه استاندارد را نداشته‌باشد. قوای محرکه جدید شاهین ME16 نام دارد و موتوری است که با آن غریبه نیستیم.

ME16 قرار است در گروه خودروسازی سایپا و پارس خودرو نقش پررنگی را ایفا کند. این موتور امروز به عنوان قوای محرکه پارس خودرو کادیلا هم معرفی شد.

موتور ME16 در حقیقت همان قوای محرکه‌ای است که پیش‌تر آن را با نام EC5 می‌شناختیم. EC5 محصول گروه پژو سیتروئن بود و این موتور حالا ایرانیزه شد و قرار است در خودروهای مختلفی از آن استفاده شود.

شاهین پلاس یکی از خودروهایی است که سایپا قصد دارد از این موتور برای به‌حرکت درآوردن آن استفاده کند. این موتور که در مگا موتور تولید می‌شود در بحث فن‌آوری ساخت به‌بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت‌هایی دارد.

از جمله تفاوت‌های موتور ME16 با TU5 پلاس می‌توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ‌ها و یاتاقان‌ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد. در نتیجه این اختلاف‌ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس
موتور ME16 سایپا شاهین پلاس
موتور ME16 سایپا شاهین پلاس

موتور ME16 این خودرو چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه است که ۱.۶ لیتر حجم دارد. این قوای محرکه که فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند.

موتور جدید شاهین‌پلاس با پمپ روغن و دینام جدید حالا ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. گشتاور خروجی آن نیز به ۱۴۷ نیوتن‌متر رسید که در دور ۴۲۰۰ از تمام پتانسیل آن می‌توان استفاده کرد.

سایپا برنامه دارد که این موتور را با گیربکس ۵ سرعته دستی به مشتری ایرانی به‌فروشد. این گیربکس توسط آیسین مهندسی شد و با کد ۵F18 شناخته‌می‌شود.

البته سایپا اعلام کرد که نسخه اتوماتیک شاهین‌پلاس هم به‌زودی وارد بازار می‌شود. شاهین پلاس اتوماتیک از گیربکس ۶ سرعته‌ای بهره می‌برد که ساخت DAE است. شاهین پلاس سایپا مانند سایر نسخه‌های G و CVT این خودرو، تمامی نیروی موتور را به محور جلو منتقل می‌کند.

امکانات سایپا شاهین پلاس
شاهین پلاس
شاهین پلاس

پیش از هر چیز باید عنوان کرد که نسخه پلاس شاهین داشبورد، رو دری‌ها و تریم داخلی متفاوتی خواهد داشت. سایپا امروز در زمان رونمایی از این خودرو اعلام کرد که این خودرو با امکانات ایمنی و رفاهی جدید در جایگاهی بالاتر از شاهین G و شاهین CVT قرار می‌گیرد.

از جمله امکانات نسخه پلاس شاهین می‌توان به سانروف، تریم چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، نمایشگر لمسی داشبورد، ایرکاندیشن اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمه‌ای، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینه‌های تاشو برقی اشاره کرد.

سایپا عنوان کرد که مدل‌ فول شاهین‌پلاس دارای ایربگ‌های جانبی، کروز کنترل، مانیتور لمسی جدید، شیشه‌های دودی عقب و… هم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پارس خودرو کادیلا با اولین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا رونمایی شد / بررسی تخصصی

کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!

ماجرای مبالغ پرداختی مازاد بر وجه کارخانه‌ای / ایران خودرو توضیح داد

قیمت چانگان CS35 پلاس اعلام شد / سود ۱۷ درصدی چانگان برای سایپا




37 دیدگاه

  1. آیا این موتور جایگزین موتور M15 توربو فعلی در شاهین G دنده ای خواهد شد یا شاهین با هر دو موتور ( بسته به مدل دستی یا اتومات) استفاده خواهد کرد؟

  2. بهتره تو عنوان قید میکردید شاهین پلاس با موتور TU5 معرفی شد!
    طرفدارای موتور تیبایی شاهین تا دیروز تو پیجشون با این موتور داغون خدا رو بنده نبودن و همه موتورهای ایران خودرو رو ملامت میکردن از این به بعد فقط سنگ TU5 به سینه خواهند زد!

  3. خوبه ولی
    ۱۱۵ اسب بخار
    و ۱۵۰ گشتاور اونم در دور ۴۲۰۰ کجا

    ۱۱۵ اسب بخار
    و ۱۸۰ گشتاور اونم در دور ۲۵۰۰ شاهین جی کجا!

    • یه هدرز و یه کیت مکش K/N + یه ریمپ روی داینو کارکالتیونیگ اگه بهش اضافه کنی به هیچ عنوان احساس ضعف در شروع حرکت نمیکنی و اگه اهل کعل انداختن هم باشی یه قطعه هست که تاخیر دریچه گاز برقی رو میگیره نصبش کن و باطری ماشین هم تا جایی که امکان داره برای نصب تو موتور بزرگ تر کن و ی کابل تقویت منفی تمام مسی هم روش بزار در آخر هم بهترین شمع و وایر شمع تو بازار هم بخر ببند رو ماشین ببین هرچی تولید داخلی هستو برات میگیره ، هرچند خودم عاشق موتور EF7 هستم ولی خب اتاق ، ایمنی و امکانات برام مهم تر بود که از دنا پلاس اومدم رو شاهین ، اگه سایپا موتور ملی ایران خودرو رو با توربو میزاشت رو این ماشین و داشبردو رودری ها رو چرم میکرد انتخاب هر ایرانی بازی میشد ، درسته با تکنولوژی روز خیلی فاصله داریم ولی خودرو سازی ماهم از تمام امکانات خودش استفاده نمیکنه محصول بدون عیب و نقصی بیرون بده

  4. سلام خسته نباشید
    قصد خرید ماشین دارم می خواهم شاهین بگیرم
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  5. خدمت عزیزان شاهین باز، عارضم تا دیروز بجز موتور تقویتی تیبا همه موتورها یا شاتون میزد یا تسمه پاره میکرد یا سرسیلندر میسوزوند و موتور شما جز بهترین موتورهای جهان بود (به نیت خودتون) بماند که با وجود توربو بزور شده بود ۱۱۰ اسب بخار با صدای تراکتور و استهلاک فراوان! ببینید چه وضعی شده که سایپا یه مدت آویزون ایران خودرو شده بود برای EF7 که وقتی نداد اومد سراغ همون تی یو فایو پلاسی که رو رانا پلاس و تارا هستش. از این به بعد براحتی میتونید علاقه مندی خود را از بهترین موتوری که قبلا M15 تقویتی تیبا بود که اونم اصالتا از M13 پراید زاعارت بود رو تغییر بدید به TU5+ و از کورسی که با خودروتون با یه رانا پلاس و تارا میزارید و بخاطر پلتفرم سنگین شاهین عقب میمونید ابراز کل کل کنید خخخ

  6. موتور فعلی خیلی بهتر از موتور tu5کشش داره من هم شاهین دارم هم پارس tu5، واقعا از همه لحاظ حتی شتاب و کشش شاهین بالاتره، بدون تعصب

  7. دوستان فعلا شاهین نخرید اگر قصد خرید دارید بعد از عرضه اولیه خودرو خریداری کنید تا فراخوان های اولیه خودرو مشخص شوند. ایرادات شاهین هنوز جمع بندی نشده اند و تعمیرگاه های خودرو هنوز مشکلات این خودرو را برطرف نمی کند.

  8. دوستان سلام وقت بخیر کسی آگاهی داره در دوره دوم که تحویلی ۶ماهه ۱۴۰۲به بعد تحویلی شاهین با چه موتوری هست کسی میدونه راهنمایی کنه

  9. چرا از الکی میگید شاهین پلاس۱۱۵ اسب بخار این اسبارو از کجا اورده سایپا، تمام این مشخصاتی که کارخونه میگه برای ماشیناش تبلیغاتی بیش نیست فقط جیب ملتو خالی کنن خر همون خر فقط پالانش عوض شده همه هم میدونن ولی میرن براش صف میکشن،از ماس که بر ماس

  10. سلام خدایی اگرکیفت موتورش tu5بزارن حرف نداره هم ازسوخت وسرعت عالی‌ترین میشه البته اگراگرسایپاراست گفته باشه مردموسرکارنزاشته باشن بخاطرفروش محصولشون تبلیغ الکی نگرده باشن خدایش شاهین میشه استوره طلا وعالی

  11. خسته نشن حداقل رادار نقطه کور و جک برقی صندق عقب و ترمز دستی برقی و اتوهلد و جلد امپر دیجیتالب می زاشتن روش

  12. سلام من طرح مادران شرکت کردم،تابستان ۱۴۰۳ اسمم افتاد،میخوام مطمئن بشم با موتور جدید tu5هستش ،انصراف ندم.ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. خدا اگر به من پول بده و بخواهم خودرو بخرم یک ریو تمیز ۱۳۹۰ که آخرین مدلش است تمیز پیدا میکنم و تا آخر عمر سوار میشم یک چرخ آن می ارزه به خودروهای صفر کیلو متر داخلی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط