پارس خودرو کادیلا نام تندر ۹۰ ایرانیزه است که با موتور ME16 بهفروش خواهد رسید. این خودرو که در حقیقت همان نمونه نهایی پروژه P90 پارس خودرو است، بازدهی فنی بیشتری نسبت به تندر ۹۰ و ساندرو دارد.
فیلم رونمایی از پارس خودرو کادیلا
بیتران – محمد فتحاللهی – در طول دوازده ماه قبل بارها نام تندر ۹۰ ایرانی را شنیدیم. خودرویی که براساس رنو لوگان قرار بود با فیسلیفت بخشهایی از بدنه به دست مشتری ایرانی برسد، امروز رونمایی شد.
پارس خودرو کادیلا قرار بود در اواخر سال قبل رونمایی شود. اما محمدعلی تیموری مدیر عامل سایپا اعلام کرد که به دلیل فشردگی برنامهها در سال قبل، رونمایی از این محصول حالا انجام شد.
تیموری در جریان رونمایی از این خودرو تأکید داشت که گامهای نخستین تولید پارس خودرو کادیلا در بهمن ماه سال قبل برداشتهشدند.
خودرویی که در تصاویر آن را مشاهده میکنید، نمونه نهایی و اصطلاحاً تجاری کادیلا است. نمونههای اولیه این خودرو پیشتر تولید شدند و تستهای فنی این خودرو هم قبلاً به اتمام رسیند.
این بدان معناست که کادیلا را قرار است با همین شمایل، بهزودی در خیابانها ببینیم. اما پیش از هر چیز لازم است بدانیم که پروژه تندر ۹۰ ایرانی چه اثراتی بر رنو لوگان داشت.
از رنو لوگان به پارس خودرو کادیلا
پیش از هر نوع قضاوتی درباره تندر ۹۰ ایرانی، باید بدانیم که فیسلیفت این خودرو بهگونهای انجام شد که سالها در خط تولید باقی بماند.
کادیلا در نمای روبهرو شبیه هیچ خودرو دیگری نیست. اما بدون اغماض باید گفت که این حجم از خطوط و زوایای تیز برای خودرویی که در نمای کناری همان تندر ۹۰ است، زیادی بود.
در نمای روبهرو تلاش شد تا با چراغهای بزرگتر به همراه Day Light ظاهر متفاوتی به این خودرو دادهشود. طراحی سپر و چراغهای جلو به نحوی انجام شد که با نمایی نسبتاً خشن مواجه شویم.
جالب است بدانیم که درب موتور کادیلا به گونهای طراحی شد تا فضای کافی برای قرارگیری موتور ME16 سایپا را داشتهباشد. کادیلا مطابق به استانداردهای ایمنی جدید عابر پیاده است.
این موضوع در زمان رونمایی از این خودرو بیان شد. اگر به سپر جلو دقیقتر نگاه کنیم، میبینیم که لبه پایینی سپر نسبت به تندر ۹۰ بیرونزدگی بیشتری دارد. همین موضوع باعث شد که پارس خودرو کادیلا در مقایسه با تندر ۹۰ به میزان ۷ سانتیمتر طویلتر باشد.
اما زمانی که به نمای کناری میرسیم، اثری از آن خشونت نیست. همان ظاهر تندر ۹۰ دوباره پدیدار میشود. در نمای کناری تلاش شد تا با قراردادن قطعهای تزئینی بر روی گلگیرها، این بخش از یکنواختی قدیم خارج شود.
رینگهای ۱۶ اینچی که ظاهر قابل قبولی دارند در ترکیب با تایرهای بارز سادگی این بخش را کمتر کردند. البته نباید از آیینههای راهنمادار کادیلا هم عبور کرد که بسیار زیباتر از آیینههای جانبی تندر ۹۰ هستند.
نمای عقب پارس خودرو کادیلا
اتفاق بزرگ بعدی که در پارس خودرو کادیلا افتاد را میتوان در نمای عقب آن دید. کادیلا در این بخش تلاش دارد ظاهری براساس رنوهای سالهای اخیر داشتهباشد.
گرچه در این نما هم مثل بخش جلو شاهد چراغهای بزرگ هستیم، اما نمیتوان از آنها ایرادی گرفت. اگر این موضوع را قبول کنیم که سایپا و پارس خودرو براساس قالبهای تندر ۹۰ تلاش کردند خودرویی جدید بسازند، آن زمان هضم این دیزان هم راحت خواهد بود.
در بخش انتهایی کادیلا نمای بهتری در مقایسه با تندر ۹۰ را شاهد هستیم. کادیلا در این نما شبیه به محصولات چند سال اخیر رنو است.
طراحی ادامه دار چراغهای عقب تا روی درب محفظهبار باعث شد کمتر ارتفاع بسیار زیاد درب صندوق عقب این خودرو به چشم بیاید.
طراحی داخلی پارس خودرو کادیلا
در بخش داخلی پارس خودرو کادیلا شاهد داشبوردی همانند رنو ساندرو هستیم. البته تغییراتی در این بخش پدیدار شدند که از جمله آنها میتوان به نمایشگر لمسی و کلاستر کاملاً جدید اشاره کرد.
دستهدنده همان دیزاینی است که پیشتر در تندر ۹۰ تجربه کردیم. اما پنل سیستم تهویه مطبوع کاملاً تغییر کرد و از حالت دستی به حالت نیمه اتوماتیک درآمد.
نکته قابل توجه در مورد فضای داخلی این خودرو، همرنگ بودن تزئینات داخل کابین با رنگ بدنه خودرو بود. امیدواریم این مورد را در نمونههای تولیدی هم تکرار شود.
مشخصات فنی پارس خودرو کادیلا
کادیلا با نخستین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا به دست مشتری ایرانی میرسد. این قوای محرکه که با کد ME16 آن را میشناسیم، در واقع همان موتور EC5 پژو سیتروئن است.
این موتور چهار سیلندر که حجمی برابر با ۱۵۸۷ سیسی دارد، قادر است ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به ۱۴۷ نیوتنمتر میرسد که در دور ۴۲۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.
موتور ME16 در مقایسه با K4M رنو، حدود ۱۲ اسب بخار قویتر است. گشتاور این موتور هم در مقایسه با نمونه فرانسوی آن ۷ نیوتنمتر بالاتر است.
کادیلا در مرحله اول با گیربکس ۵ سرعته شاهین بهفروش میرسد. اما امروز در جریان رونمایی از این خودرو اعلام شد که تولید نسخه اتوماتیک آن نیز در دستور کار قرار دارد.
نمونه اتوماتیک کادیلا با گیربکس ۶ سرعته ساخت DAE تولید میشود. این گیربکس اکنون بر روی شاهین اتوماتیک نیز نصب شد.
در زمان رونمایی از این خودرو اعلام شد که نسخه اتوماتیک کادیلا با تغییرات بیشتری در نمای داشبورد همراه خواهد بود. همچنین سایپا در تلاش است که مدل اتوماتیک این خودرو را با طراحی جدیدی در نمای کناری و رودریها معرفی کند.
پارس خودرو کادیلا را بخریم یا نه؟
کادیلا یک خودرو کاملاً اقتصادی خواهد بود. گرچه قیمت نهایی این خودرو اعلام نشد، اما از این منظر در جایگاهی پایینتر از سایپا شاهین قرار خواهد داشت.
به عنوان یک خودرو اقتصادی، پلتفرم تندر ۹۰ در ایران محبوبیت بالایی دارد. تغییراتی که در چهره این خودرو انجام شد، ظاهر آن را کمی به خودروهای امروزی نزدیک کرد.
در بخش قوای فنی هم ارتقاء قدرت و گشتاور را در مقایسه با نمونه خارجی شاهد هستیم. اما آیا کیفیت و دوام مشهور تندر ۹۰ را در کادیلا هم میتوانیم تجربه کنیم؟ این پرسشی است که در زمان تحویل این خودرو به مشتریانش میتوان پاسخ داد.
بیشتر بخوانید:
کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!
ماجرای مبالغ پرداختی مازاد بر وجه کارخانهای / ایران خودرو توضیح داد
قیمت چانگان CS35 پلاس اعلام شد / سود ۱۷ درصدی چانگان برای سایپا
قیمت لاستیک خودرو در بازار / جدول قیمت انواع مدل لاستیک خودرو
وای خدایا سال ۲۰۲۳ شد اینا هنوز ماشین رونمایی میکنن چهار تا دکمه رو فرمونش نیس…. چرا نمیمیرین شماها؟
یعنی اینقدر گرون براتون تموم میشه کنترل صوتی روی فرمان بزارید ؟!!! واقعا که !!! داشبوردش رو نگاه کن واقعا از نظر شما این قشنگه !!!!؟ همون کوئیک پلاس میذاشتید بهتر بود با این دریچه تهویه گرد که شبیه پراید است فکر کنم دریچه پراید زیاد رو دستشون مونده بود این جوری کردند وگرنه هر آدمی میدونه این طراحی چقدر زشته مسلما صرفه اقتصادی پشتش بوده که تن به این کار دادند
کی از دست شماها راحت میشم با این اشغال ها
برای همین ماشین باید تو قرعه کشی با موعد تحویل یک ساله ثبت نام کنیم
گریه داره
ما کارمندها که با این قیمت های گران توان خرید نداریم
برای همین ماشین باید تو قرعه کشی با موعد تحویل یک ساله ثبت نام کنیم
گریه داره
چرا ایقدر این عقب این ماشین زشت واتاق قدیمی ال ممد خدایا…
چون هنوز قیمتش مشخص نیست نقدش نمیکنم ولی علیالحساب دکمه روی فرمان که احتمال میدم بعدا میذارن چون الان رانا پلاس هم دکمه رو فرمان داره
به نظرم همین دسته فرمان رو روی شاهین میذاشتن بهتر بود
مجموعا به عنوان خودرو اقتصادی قابل قبوله فقط میمونه بخش فنی که باید تست بشه و قضاوت فعلا نمیشه کرد
چقدر زشته این ماشین. اخه چه لزومی داره طراحی جلو تا این حد افراط گرایانه باشد.
فکر کن این نمونه ای هست که برا نمایش گذاشتن و مطمعنا خیلی روش کار کردن که خوب بنظر برسه…. حالا به عکسی که از نمای رو برو گذاشتن نگاه کنید فاصله بین سپر و چراغ و در کاپوت و نگاه کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید 🫂
قدرت و شتاب مهم نیست مهم استهلاکشه
آنقدر گران می فروشند که نتوانی بخری
واقعا از اون ال۹۰بیریخت خیلی خوشکل تره – فقط کاش تغیراتی توکنار ماشینم میدادند
این موتور با این مشخصات و گیربکس و این اتاق کاملا مشهود که کیفیت هندلینگ ضعف دارد مثل قبل بجای این بزک بازی بایدسیستم کنترل پایداری روی اینخودرو حتما تعبیه شود و سیستم تعلیق عقب این خودرو از حالت یکپارچه در بیاد که ضعف تندر ۹۰ بود جزا این هیچ ایرادی به خودرو تندر ۹۰وارد نیست و بجای اینکه روی فنی کیفیت هندلینگ خودرو کار شود فقط در ظاهر اغماز شده اگر سیستم تعلیق این اتاق در عقب از حالت یک پارچه تغییر کند به مولتی لینک قطعا این خودرو در بین خودروهای داخلی حرفایی برای گفتن دارد و ۱۰۰درصد بازار را به سمت خودش میکشاند …
تشکر از مهندسین سایپا اما ای کاش بر روی الیاژ بدنه و هندلینگ خودروها وکیفیت سرمایه گذاری میکردند تیراژ تولید مهم نیست کیفیت مهم من تندر ۹۰ از سال۸۷دارم خودم تحویل گرفتم هنوز هیچ گونه ایراد موتور وگیربکس از جمله دیسک صفحه خودرو نداشته و تا الان ۳۹۰هزار کار کرده و هنوز سرحال هست کمی رنگ فقط دچار ایراد شده و به جرات میگم جز اب لنت روغن لاستیک من هیچ هزینه ای برای این خودرو نگردم حتی زیر بندی باز نکردم با هیچ خودروی صفر تعویض نمیکنم کیفیت اتفاقی نیست !!!
گاهی چهره یک خودرو مهم نیست برای بعصیا کیفیت مهم نه زیبایی روز اول من تندر ۹۰ گرفتم چهره کریح المنظرش برام قابل تحمل نبود اما بلد مدتی باهاش رابطه خوبی برقرار کردم وزشتم نیست برام ..
آقای سجاد احمدی درود با تمام وجود توضیحات شما رو درک کردم برادر من هم النود داره فنی عالی بدون رقیب تو هم سطح های خودش