تست گوزن محصولات ایران خودرو / کدام خودرو بهترین هندلینگ را دارد؟

از دست ندهید

تست گوزن محصولات ایران خودرو توسط بیت‌ران انجام شد. در این تست، سه خودرو دنا پلاس، پژو ۲۰۷ با ESP و تارا (دارای ESP به‌صورت استاندارد) مورد بررسی قرار گرفتند تا بدانیم کدام خودرو در مانورهای ناگهانی پایدار است.

تست گوزن محصولات ایران خودرو را در یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید

بیت‌ران – تست گوزن محصولات ایران خودرو خوش دستی و هندلینگ اصلی خودروهای این گروه صنعتی را به ما نشان می‌دهد. اما چرا چنین آزمونی را تست گوزن (moose test) می‌نامند؟

اگر در سفرها ناگهان مانعی به شکل حیوان به میان مسیر تردد خودروها وارد شود، راننده برای جلوگیری از عدم برخورد با این مانع مجبور به انجام یک مانور است. این مانور بسته‌به سرعت‌های مختلف، میزان تعادل و پایداری خودرو را در هنگام گذر از راهبند (برای مثال گوزن) نشان می‌دهد.

چنانچه خودرو توانایی حفظ تعادل خود را در هنگام گذر از موانع داشته‌باشد، یعنی هندلینگ قابل قبولی دارد. اما اگر موفق به عبور بدون برخورد به موانع نشود، یعنی این خودو در مانورهای ناگهانی برای جلوگیری از برخورد با حیوان یا هر مانع دیگری، ایمنی کافی را ندارد.

 

این تست به صورت کاملاً استاندارد توسط تیم بیت‌ران انجام شد. یعنی مسیر تست گوزن محصولات ایران خودرو دارای آسفالت استاندارد (با ضریب اصطکاک بین ۰.۷۵ تا ۰.۹) و تجهیزان اندازه‌گیری کاملاً استانداردی داشت. باید بدانیم که این آزمون در کشورهای دیگر نیز به همین شکل برگزار می‌شود.

شرایط و استاندارد تست گوزن

شرایط و استاندارد تست گوزن

آزمون Evasive Manoeuvre Test یا همان تست گوزن (Moose Test) برای ارزیابی توانایی یک خودرو در اجتناب از تصادف با یک مانع ناگهانی انجام می‌شود. این آزمون با استفاده از استاندارد ISO 3888-2 انجام می‌شود.

جالب است بدانیم که این تست از دهه ۷۰  میلادی برای نخستین بار در سوئد انجام شد. در این آزمون، خودرو در سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت (۴۵ مایل در ساعت) باید با موفقیت مسیر مشخص را طی کند.

عرض مسیر ورود خودرو به تست باید ۳ متر باشد و موانع هم با فاصله ۶ متر از یکدیگر کنار هم قرار دارند. در این آزمون، سه مسیر وجود دارد. مسیر اول برای آزمایش شرایط کنترل خودرو است. زمانی که خودرو از مسیر دوم به مسیر سوم تغییر جهت می‌دهد، ریکاوری یا بازیابی آن مورد سنجش قرار می‌گیرد. بین هر کدام از مسیرها نیز ۱۳.۵ متر فاصله وجود دارد.

بد نیست بدانیم که خودروی Citroën Xantia Activa V6 از سال ۱۹۹۹ به عنوان قهرمان حال حاضر این آزمون است. این خودرو با سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت موانع تست گوزن را بدون برخورد پشت‌سر گذاشت.

 

تست گوزن دنا پلاس ایران خودرو با ESP

تست گوزن محصولات ایران خودرو - دنا پلاس با ESP

نخستین خودرویی که وارد مسیر تست گوزن محصولات ایران خودرو می‌شود، دنا پلاس مجهز به ESP است. خودرو موجود در این تست دارای تایرهایی به ابعاد ۱۸۵/۶۵ و رینگ ۱۵ اینچی بود.

تایر این خودرو از برند بارز با کد P648 که در محصولات ایران خودرو موجود است. دنا پلاس ایران خودرو در ابتدا با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت وارد مسیر تست می‌شود و بدون برخورد با موانع، آزمون را پشت‌سر می‌گذارد.

تست گوزن محصولات ایران خودرو - دنا پلاس با ESP

در مرحله دوم سرعت خودرو به ۶۵ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا می‌کند. دنا پلاس مجهز به ESP در این سرعت با دو مانع در تست گوزن محصولات ایران خودرو برخورد می‌کند. اما انحرافی در این خودرو مشاهده نمی‌شود.

اما هنگامی‌که سرعت خودرو به ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، کیفیت هندلینگ این خودرو در زمان عبور از موانع به شدت کاهش می‌یابد.

به‌طوری‌که دنا پلاس پس از گذر از ۳۴.۵ متر از این آزمون، نمی‌تواند وارد سومین بخش از موانع شود و در ریکاوری کاملاً مشکل دارد.

تست گوزن تارا ایران خودرو

تست گوزن محصولات ایران خودرو - تارا

تارا ایران خودرو به‌طور استاندارد دارای سامانه کنترل پایداری (ESP) است. خودرو موجود در این تست نیز دارای تایرهایی به ابعاد ۱۸۵/۶۵ و رینگ ۱۵ اینچی بود. تایر تارا مورد آزمون هم از برند بارز با کد P648 بود.

تارا با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت وارد مسیر تست گوزن محصولات ایران خودرو می‌شود و بدون برخورد با موانع، از آن عبور می‌کند.

در دومین تست، سرعت تارا به ۶۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در چنین سرعتی هم تارا بدون انحراف قادر به پشت سر گذاشتن‌تمام مسیر است.

حتی در سومین مرتبه تست زمانی که سرعت تارا به ۷۰ کیلومتر در ساعت رسید هم انحرافی در بخش‌های جلو و عقب تارا مشاهده نشد.

تست گوزن محصولات ایران خودرو - تارا

اما تارا در سرعت ۷۵ کیلومتر در ساعت، پایداری درستی در هنگام خروج از مسیر اول و ورود به مسیر دوم را ندارد. به‌طوری‌که تارا کاملاً دچار کم فرمانی (Understeer) می‌شود و بدون چسبندگی به مسیر، قادر به ورود به بخش دوم آزمون را ندارد.

حتی در آزمون بعدی، سرعت تارا در زمان ورود به مسیر به ۷۳ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد. اما نتیجه تست تغییری نکرد و این خودرو نتوانست مسیر تست گوزن را به موفقیت پشت سر بگذارد.

تست گوزن پژو ۲۰۷ ایران خودرو با ESP

تست گوزن محصولات ایران خودرو - پژو ۲۰۷

سومین خودرو در تست گوزن محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۷ است که این روزها با سامانه کنترل پایداری قابل خرید است. این خودرو با سرعت ۶۰ کیلومتر وارد مسیر تست می‌شود و کمی با یکی از مخروط‌های راهنما (Traffic Cones) برخورد می‌کند. اما مخروط راهنما از جای خود به سمتی دیگر پرت نمی‌شود.

زمانی‌که سرعت این خودرو به ۶۵ کیلومتر در ساعت هم افزایش می‌یابد، باز هم در نتیجه تست تغییری مشاهده نمی‌شود. به‌طوری‌که پژو ۲۰۷ مجهز به ESP بدون برخورد با مخروط‌های راهنما می‌توان مسیر آزمون را پشت‌سر بگذارد.

سرعت خودرو اینبار تا ۷۰ کیلومتر در ساعت بالا می‌رود و باز هم مانند تارا، خودرو بدون برخورد با موانع و مخروط‌های راهنما مسیر را طی می‌کند.

برای سخت‌تر کردن کار، سرعت خودرو را به ۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسانیم. پژو ۲۰۷ در این سرعت هم بدون برخورد با مخروط‌های راهنما مسیر را طی می‌کند و هیچ‌گونه انحرافی در محور جلو و عقب این خودرو مشاهده نمی‌شود.

برای اینکه ببینیم پژو ۲۰۷ با سامانه کنترل پایداری تا چه اندازه می‌تواند تحمل انحراف‌های ناگهانی را داشته باشد، سرعت خودرو را به ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسانیم. اما در این سرعت، پژو ۲۰۷ مجهز به ESP کاملاً منحرف شد و با برخورد مستقیم با مخروط‌های راهنما نتوانست مسیر را به طور کامل پشت سر بگذارد.

پرسش‌های متداول درباره تست گوزن محصولات ایران خودرو
همانطور که عنوان شد، سرعت استاندارد برای این تست ۷۲ کیلومتر در ساعت است، چرا تمام محصولات ایران خودرو با این سرعت تست نشدند؟

انجام تست گوزن با سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت براساس یک عرف انجام می‌شود و قانونمند نیست. تست گوزن خودروها براساس استاندارد ISO 3888-2 انجام می‌شود که در این استاندارد هیچ سرعت مشخصی برای تست گوزن تعیین نشده‌است.

استاندارد ISO 3888-2 یک استاندارد بین‌المللی است که توسط سازمان بین‌المللی استانداردها (ISO) تعیین شده‌است. این معیار به تفصیل مشخصات و روش‌های آزمون برای ارزیابی کنترل پایداری و عملکرد دینامیکی خودروها در شرایط تغییر مسیر و تغییر سرعت می‌پردازد. استاندارد ISO 3888-2 به دقت توضیح می‌دهد که چگونه آزمون‌های خودرویی برای تست مهارت‌های عملیاتی و عملکرد خودرو در مواقع ناگهانی انجام داده‌شوند. استاندارد ISO 3888-2 در اصل به دو قسمت تقسیم می‌شود:

یک) ISO 3888-2:2018: این استاندارد به عنوان نسخه فعلی، واژه‌به‌واژه توصیف مشخصات آزمون‌ها و روش‌های آزمون برای ارزیابی کنترل پایداری و عملکرد دینامیکی خودروها در شرایط تغییر مسیر و تغییر سرعت را مشخص می‌کند. این استاندارد جزئیاتی از جمله شرایط آزمون، ابزارهای مورد استفاده، روش‌های تجزیه و تحلیل نتایج و معیارهای ارزیابی را ارائه می‌دهد.

دو) ISO 3888-2:2020: این نسخه از استاندارد نسخه به‌روز‌شده‌ای از نسخه‌ی ۲۰۱۸ است و به‌عنوان نسخه استانداردی برای تست و ارزیابی خودروها در موارد تغییر مسیر ناگهانی و شرایط تست دینامیکی عمل می‌کند.

استاندارد ISO 3888-2 به عنوان یک مرجع مهم در صنعت خودروسازی برای ارزیابی و افزایش ایمنی خودروها در شرایط آزمون‌های دینامیکی به شمار می‌آید. این استاندارد توسط تولیدکنندگان خودرو، سازمان‌های تست‌گیری، و مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا می‌توان گفت پژو ۲۰۷ مجهز به ESP هندلینگ بالاتری از تارا دارد؟
  • باید به این نکته اشاره کرد که پژو ۲۰۷ موجود در این تست، نسخه هاچ‌بک این خودرو در بازار بود. به همین جهت، شرایط تقسیم وزنی این محصول نسبت به تارا ایران خودرو متفاوت است. از همین رو، مشاهده شد که ۲۰۷ نسبت به تارا هندلینگ بهتری دارد. هر دو محصول ۲۰۷ و تارا توانستند با سرعت‌های بالاتری نسبت به دنا پلاس از کنار مخروط‌های راهنما موجود در مسیر بگذرند که می‌توان گفت، خوش‌دستی این دو خودرو در مجموع بهتر از دنا پلاس مجهز به ESP است.
بیشتر بخوانید:

شرایط ثبت سفارش خودرو در سامانه یکپارچه چیست؟

مرحله سوم طرح فروش یکپارچه به ظرفیت خودروسازان بستگی دارد

تعرفه جدید واردات خودرو کاهش می‌یابد

سامانه یکپارچه خودرو از ساعت ۲۰ امشب باز شد




6 دیدگاه

  1. شیر مادر حلالت اقای آزاد شما بهترین خبر نگار حوزه ی خودرو هستی بدون اقراق بخدا دمت گرم که به بند میکشی مسولین بی لیاقت رو …

  2. بهترین سایت و بهترین خبرنگاری که همیشه حق گفته و پشت مردمش بوده. وای به حال مسئولین بی لیاقت آیا به فکر روزی هستید که کشور را با این شرایط به آقا امام زمان بدهید. اندکی شرم کنید اندکی انسانیت داشته باشید.

  3. آقای نماینده بی سواد سود جو بیا من یه کوییک گرفتم در ماه ۱۵ روز نمایندگی خواب بوده ماشین صفر بی کیفیتی داره بیداد میکنه و هیچ کستو سایپا جواب گو نیست من الان سه ماه درگیرم واقعا سایپا آشغال میزنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط