اطلس سایپا بررسی شد / اولین دیدار با چهره جدید تیبا

از دست ندهید

سایپا برای چندمین بار دست به تغییر چهره محصولات خانواده X200 زده و این بار کوییک با یک فیس‌لیفت متوسط قرار است میراث این پلتفرم را تا چندین سال آینده برای سایپا تضمین کند. اما این تغییر تا چه اندازه مثبت است؟! با بررسی تخصصی بیت‌ران از سایپا اطلس همراه باشید.

اطلس
اطلس / کوییک و اطلس در کنار هم

بیت‌ران – رضا نوروزی: سایپا اطلس فیس‌لیفتی نسبتا متوسط از کوییک محسوب می‌شود که در نمای جلو، عقب، نمای داخلی و پیشرانه تغییراتی داشته‌است. این تغییرات در برخی از موارد جزئی مناسب و در برخی موارد پسرفت هستند. اما مهم‌ترین سوال از این است که چرا سایپا همچنان اصرار بر توسعه محصول بر روی پلتفرم قدیمی X200 دارد.

 

فیلم بررسی خودرو سایپا اطلس

طراحی

طراح سایپا اطلس در نمای جلو با پیروی از ترند روز، یک گریل بزرگ با خطوط عمودی است که به بدترین شکل ممکن طراحی شده‌است و به هیچ وجه با دیگر قسمت‌های ظاهر خودرو هماهنگی ندارد.

سایپا در نسل سوم از محصولات این پلتفرم باز هم علاقه‌ای به طراحی جدید نمای کناری و طراحی قالب‌های جدید ندارد و از همان درب ها و خطوط روی گلگیر تیبا در اطلس هم استفاده‌ کرده‌است.

 

در نمای عقب خودرو هم اوضاع همین است و طراح اطلس با استفاده از ترند روز سعی در بروز جلوه دادن نمای عقبی خودرو دارد. در نمای عقب طراحی چراغ‌ها مستقلا زیبا به نظر می‌رسند، اما زمانی که به آن در نمای عقب اطلس دقت می کنیم، اصلا تناسبی وجود ندارد.

اطلس
نمای جلوی سایپا اطلس

بزرگ شدن دیفیوزر و فونت نوشتار کلمه اطلس اما از نکات مثبت نمای عقب است. طرح رینگ‌ها چندان جالب نیست و تمامی سعی سایپا در اسپرت نشان دادن اطلس را زیر سوال می‌برد.

 

شاید تعویض این رینگ با رینگ دو رنگ و تراش خورده سایز ۱۴ سایپا که در تمام محصولات X200 سایپا قبلا استفاده می‌شد، می‌تواند کمی نمای کناری اطلس را از این زشتی نجات دهد.

سایپا اطلس

طراحی داخلی

فضای داخل اطلس را با الهام از داشبورد رنو سیمبل نسل دوم و دریچه‌های کولر هم با الگوبرداری از مرسدس بنز طراحی شد.  داشبورد خودرو سایپا اطلس مورد بررسی گروه بیت‌ران از ترکیب رنگ مشکی کرم استفاده می‌کرد که زیاد بودن رنگ کرم آن اصلا جالب به نظر نمی‌رسید.

 

فرمان خودرو همان فرمان دی‌کات کوییک S و ساینا S است که به شکل carry over (به استفاده مجدد از قطعات موجود در محصول جدید، کری اوور گفته‌می‌شود) در اطلس هم استفاده‌ شده‌است. سردنده و آینه‌های جانبی هم کری‌اوور از سایپا شاهین است.

پیشرانه

سایپا اطلس از یک پیشرانه هشت سوپاپ ۱۵۰۰ سی­‌سی قدیمی بهره می‌برد که به تازگی کمی بروز شد و نام M15 GSI را به خود گرفته‌است.

این موتور توان تولید ۹۰ اسب بخار قدرت در ۵۲۵۰ دور بر دقیقه و ۱۳۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد. این موتور برای تنفس بهتر از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) بهره گرفته‌است و از اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده‌می‌کند. در این خودرو سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و سایر بهبودها اندکی تغییرات داشته‌است.

موتور بهبود یافته تیبا

این پیشرانه از عجایب روزگار است که با مصرف ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر تنها توانایی تولید چنین قدرتی را دارد. در صورتی که چنین قدرتی را کمپانی‌های معتبر خودروسازی با موتورهای سه سیلندر یک لیتری و مصرف حدودا پنج لیتر تولید می‌کنند.

اطلس با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به باز خواهد‌آمد. گیربکس دستی همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری ندارد.

گیربکس اتوماتیک هم گیربکس CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته محصول شرکت پانچ بلژیک است که در سایر محصولات سایپا نیز استفاده می‌شود.

آپشن‌های پایه

اطلس در دو تیپ و چهار کلاس قرار است به بازار بیاید. کلاس S نسخه دستی پایه و کلاس L نسخه اتوماتیک پایه است. کلاس E نسخه فول مدل دستی و کلاس G نسخه فول مدل اتوماتیک است.

برخی آپشن­‌ها مانند مجموعه سیستم‌های کمکی ترمز ESC+TCS+HSA+ABS+EBD+BAS به صورت کامل روی این خودرو قرار دارد. همچنین چراغ ترمز اضطراری (ESS Function) و هشدار دهنده امنیتی از امکانات ایمنی پایه اطلس هستند.

از امکانات پایه سایپا اطلس، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده GSI، نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX) و سنسور پارک دنده عقب را می‌توان نام برد.

همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو (دستی)، سیستم محاسبه سفر، چراغ‌های همراهی تا درب منزل، چراغ روشنایی روز (DAY LIGHT)، تنظیم صندلی سرنشین جلو ۴ حالت دستی، غربیلک فرمان D-TYPE، سیستم نمایش کنترل باد تایرها (TPMS)، چراغ روشنایی اتوماتیک (Auto Light)، نشانگر سرویس دوره‌ای EPS، سیستم ناوبری و نقشه آفلاین، MIRROR LINK، قابلیت شارژ موبایل USB در تمام کلاس‌ها وجود دارد و به عنوان امکانات پایه مطرح است.

آپشن‌های اختصاصی

کلاس پایه که با نام S شناخته می‌شود و دارای گیربکس دستی است، صرفا با امکانات پایه عرضه می‌شود. اما در سه تیپ دیگر مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچ، دوربین دید عقب، کنترل صدا از روی فرمان، صندلی با روکش چرم، آینه جانبی با قابلیت تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه‌ای و تریم داخلی دو رنگ عرضه می‌شوند.

در کلاس L، آپشن‌های کروز کنترل و محدودکننده سرعت و سیستم استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید PEPS نیز به لیست اضافه می‌شود.

در کلاس E، دو آپشن اخصاصی کلاس L حذف و سانروف، GLOBAL CLOSING و بدنه با سقف رنگی متمایز همراه با ملحقات رنگی به خودرو اضافه می‌شود.

اما در کلاس G کامل‌ترین نسخه سایپا اطلس، تمام امکانات پایه و اختصاصی کلاس‌های دیگر، به علاوه صندلی راننده ۲ حالت برقی با گرمکن، شیشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ عدد تیوتر و سیستم تشخیص نقطه کور BSD عرضه‌ می‌شود.

جمع بندی

موتور سایپا اطلس موتوری پرمصرف، با تکنولوژی قدیمی و از رده خارج است که حداقل ۲ لیتر سوخت بیشتری نسبت به موتورهایی با قدرت مشابه مصرف می‌کند. برای بررسی میزان اتلاف سوخت این موتور قدیمی تنها نیاز به چند محاسبه سر انگشتی است.

سایپا در سال گذشته در حدود ۴۰۰ هزار عدد از موتور M15 تولید و روی محصولات خود نصب کرد. خودروها در سال به طور میانگین بین ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر مسافت طی می‌کنند.

برای کسر مسافت خودروهایی که برای سرمایه‌گذاری خریداری شدند و مسافتی طی نکرده‌اند، کارکرد میانگین سالیانه را ۱۵ هزار کیلومتر در نظر می‌گیریم.

با توجه به این فرض، مصرف سوخت مازاد این موتور ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سال است. یعنی به طور میانگین روزی ۳ میلیون و ۲۷۸ هزار لیتر بنزین مازاد در این موتور سوخته‌می‌شود. این مقدار سوخت با نرخ بنزین فوب خلیج فارس که در حدود ۵۵ سنت در هر لیتر است، مبلغ ۶۶ میلیون دلار ارزش دارد.

در واقع تکنولوژی قدیمی این موتور سالی ۶۶ میلیون دلار به ذخایر کشور ضربه می‌زند. مبلغی که به تنهایی برای توسعه یک خانواده موتور جدید کافی است. لازم به ذکر است که پروژه داخلی‌سازی پلتفرم تارا در ایران خودرو ۶۳ میلیون دلار هزینه در برداشت.

اما در پایان مهم‌ترین سوالی که مطرح است این است که چرا از خودروسازانی که محصولی با این سطح تکنولوژی و با این طراحی زشت و تکراری، کیفیت مونتاژ بسیار ضعیف و مصرف و آلایندگی بالا را عرضه‌می‌کنند، همچنان مورد حمایت قاطع دولت هستند؟!

گالری تصاویر سایپا اطلس:
بیشتر بخوانید:

سایپا اطلس چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش

آمار تولید خودرو اعلام شد / ۱۸ دستگاه اطلس و ۱۶ دستگاه سهند

کوییک در روسیه مایه آبروریزی شد / شگفتی روس‌ها از کیفیت و بوی بد کوییک

قیمت تارا در روسیه چقدر است؟ / نظر روس‌ها درباره تارا ایران خودرو




36 دیدگاه

  1. موتورxu7 ایران خودرو ۱۸۰۰سی سی ۹۷ اسب بخار قدرت داره ودر۱۰۰ کیلومتر ۹لیتر مصرف داره.اگه اینطوریه این موتور سالی هزاران میلیارد دلار به مملکت ضرر میرسونه

  2. سلام
    خسته نباشد.
    اینکه در مصاحبه‌ها و اخباری که بیان میکنید سعی در رعایت انصاف دارید، قابل تقدیره؛ هم خوبی‌ها به چشمتون میاد و میگید هم ضعف‌ها؛ و هم آدم حس میکنه به دنبال پیشرفت و بهبودی هستید، نه صرف تخریب. شاید در کمتر رسانه‌ای این حالت‌ها رو بشه دید.
    محاسبه و مقایسه ای هم که در مورد مصرف سوخت این موتور و توسعه‌ی موتور جدید و داخلی‌سازی تارا انجام دادید، جالب بود.

    • فک نمیکنم تغییری داده باشن موتوری که رو
      موتور تیبا ساینا کوییک که دقیقا عین هم هستش و مصرفشون.. تازه گیربکس هم مثل هم هست حتی دسته دنده و سر دنده ..
      اینم همونه فقط ظاهر و امکانات بهتر شده که خوبه واسه ارزانترین خودروی صفر بازار

  3. ازلحاظ ظاهری زیباست ولی ای کاش ۱۲سوپاپش می کردید تاشتاب اولیه اش بیشتر میشدوقیمتش ۲۸۰میلیون باشه خوبه ویکسری خطوط درکناره ها اضافه بشه محشر میشه

  4. سلام ممنون از اینکه عکس های خوب و دقیقی برای برسی از این ماشین گذاشته بودید با تشکر

  5. ماشین خوبیه فقط چرا شبیهه کوییک هست دقیقا مثل سهند که شبیهه سایناس از بغل بهشون نگاه کنی همونن و بعد این همه کش و قوس و ثبت نام کردن مردم چرا هنوز قیمت ماشین رو اعلام نکردین اخه کجای دنیا اینجوریه ماشین رو تولید میکنن تو ثبت نامی عرضه میکنن ولی بدون قیمت

  6. بسیار خودرو زشت ، پرمصرف، نداشتن ایمنی همانند پدر بزرگش پراید، درجه یک البته که در آلایندگی ، نداشتن هیچ نوع خلاقیت، این ماشین همان پراید است که از جلو و عقب کشیده شده واز بغلها فشرده شده که به ارتفاع بیشتری برسه و صد البته که نوآوری و ابتکار در شکل چراغها که تخصص دیرینه ماست هم به چشم میخورد.

  7. دولت اگر عقل داشت برای واردات خودرو هیبرید باید در همه سطح تعرفه صفر یا ۵ درصد میزاشت و بجای فشار بر اعمال استاندارد ۸۵ گانه روی این خودرو های از رده خارج اونها رو به طور کامل توقف تولید میکرد تا بیش از این ضرر به مملکت نزنه ،ما واردکننده بنزینیم و این یعنی فاجعه برای کشوما.

  8. خدایا این ماشین قور قورکیا چیه میسازید لااقل همون پلتفورم پژو را ادامه بدید سایپا انگار اسبابازی میسازه ماشین باید یوقور باشه باد تریلی خورد بهش از جاده پرتش نکنه پائین

  9. یکم. داشبورد. نسبت. ب تیبا. بهتر. شده

    درز ها.. کاپوت. درب ها. دقت. ت ساخت قطعات داخل کابین ظریف. سازی …ت این. موارد. افتضاح..

  10. هر قسمتش از یه ماشین کپی کردن …
    کاش همون شیشه های بغل رو هم از ۲۰۶ کپی میکردن
    همون لچکی ها هم حذف میشد …

  11. من نمیدونم چه صیغه ایه نصف بدنه ماشینه ایرانی از شیشه است! خب الان این چه فرقی با کوییک داره ناامیدمون کردین

  12. فقط چراغاشون با هم فرق داره! بنظرم باید با کوییک یه قیمت باشه هزار تومن بیشتر هم نمی ارزه تمام.

  13. چراغ ها و طراحی عقبش وحشتناک زشته , شما می توانستید از نمای عقب دانگ فنگ اچ سی کراس الگوبرداری کنید یعنی چراغ ها را روی ستون انتهایی تا بالا بیارید و نهایتا اینکه سایپا باید یک فکری هم به حال نمای بغل خودروهاش بکنه از ۲ سال دیگر , ۳۰ تا ماشین تولید کردین فیس لیفت ۱ تا فیس لیفت ۳۰ از تیبا که هر کدام را از کنار نگاه می کنید همان تیباس !!!!!!!!!!

  14. با سلام . با تشکر فراوان از سایت خوبتون و مطالب مفیدتون . چیزی که برام جالب بود خودرویی که هنوز به بازار نیامده شما توانستی عکس های مختلفی ازش شکار کنید و اینکه کنار یه کوییک هم عکس گرفتید تونستم دقیق هر دو را با هم مقایسه کنم . این عکاسی عالی بود . ممنونم .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط