چانگان UNI-K سایپا در مشهد رونمایی شد / از سیر تا پیاز چانگان Uni-K

از دست ندهید

چانگان UNI-K سایپا براساس قوانین فعلی واردات خودرو به ایران، امکان ورود به کشور را ندارد. چراکه حتی نسخه پایه مدل ۲۰۲۳ این کراس‌اوور چینی، بیش از ۲۰ هزار دلار در چین قیمت دارد. از همین رو، مشخص نیست که چرا سایپا این خودرو را به ایران وارد کرد و در نمایشگاه خودرو مشهد به نمایش گذاشت.

چانگان UNI-K سایپا

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – چانگان UNI-K سایپا دی ماه سال ۱۴۰۱ وارد گمرک ایران شد و هشت ماه بعد در یک رویداد رسمی خودرویی، به نمایش درآمد.

هنوز مشخص نیست که چانگان Uni-K سایپا با کدام مشخصات فنی خود وارد کشور شد. گروه خودروسازی سایپا صرفاً به نمایش این خودرو در نمایشگاه خودرو مشهد اکتفا کرد.

 

به همین دلیل مشخص نیست که آیا نسخه صرفاً بنزینی این کراس‌اوور وارد بازار می‌شود، یا سایپا برنامه دارد نمونه هیبریدی آن را در ایران به فروش برساند. برای آشنایی بیشتر با این محصول چانگان، بهتر است هر دو نسخه بنزینی و هیبریدی آن را بررسی کنیم.

مشخصات فنی چانگان UNI-K سایپا

چانگان UNI-K سایپا

UNI-K با دو قوای فنی متفاوت در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. هنوز مشخص نیست که دو نمونه‌ موجود در ایران از چه موتوری برخوردار هستند.

گزینه اول برای قوای فنی چانگان UNI-K سایپا، یک موتور ۱/۵ لیتری (۱۴۹۴ سی‌سی) توربو است. این موتور که با کد JL473ZQ6 در زیر درب موتور این کراس اوور حضور دارد می‌تواند ۱۶۶ اسب بخار متریک (۱۶۳.۷ اسب بخار – ۱۲۲ کیلووات) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور هم در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ به ۲۵۵ نیوتن متر می‌رسد که رقم بدی برای یک کراس اوور ۲۰۷۵ کیلوگرمی به شمار نمی‌رود.

اما این همه ماجرا درباره موتور ۱/۵ لیتری UNI-K نیست. بلکه این موتور با تکنولوژی iDD چانگان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. یعنی این کراس اوور مجهز به یک سامانه هیبریدی است که باتری آن حجمی برابر با ۳۰/۷۴ کیلووات دارد.

این پک باتری باعث می‌شود که قدرت موتور الکتریکی آن به ۸۵ کیلووات (۱۱۶ اسب بخار متریک – ۱۱۴ اسب بخار) برسد و گشتاور فوق‌العاده ۳۳۰ نیوتن‌متری را در اختیار راننده قرار دهد.

قدرت و گشتاور نسخه iDD

چانگان UNI-K سایپا

یعنی موتور ۱/۵ لیتری توربو هیبریدی این کراس اوور هیبریدی در مجموع ۲۸۲ اسب بخار متریک قدرت و ۵۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو و گشتاور توسط گیربکس ۳ کلاچه برقی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

براساس اطلاعاتی که چانگان درباره UNI-K iDD منتشر کرد، این کراس اوور فقط با نیروی موتور الکتریکی خود می‌تواند ۱۳۰ کیلومتر مسافت را طی کند. این بدان معناست که در طول هر صد کیلومتر، ۱۸.۸ کیلووات انرژی از باتری ۳۰/۷۴ کیلوواتی آن مصرف می‌شود.

باتری این نسخه را می‌توان با استفاده از شارژر Fast در مدت زمان ۳۰ دقیقه ۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. در حالت عادی هم خریدار می‌تواند با بهره‌گیری از شارژرهای خانگی در ۵ ساعت خودرو خود را شارژ کند.

مشخصات فنی مدل بنزینی چانگان UNI-K سایپا

چانگان UNI-K سایپا

مدل‌های بنزینی UNI-K در چین به دو زیر گروه اصلی تقسیم می‌شوند. مدل‌هایی که نیروی موتور را به محور جلو منتقل می‌کنند و نسخه‌هایی که این نیرو را به تمامی چهار چرخ این خودرو می‌رسانند.

همه مدل‌های بنزینی چانگان UNI-K در چین با موتور ۲ لیتری (۱۹۹۸ سی سی) توربو به فروش می‌رسند. این موتور با کد JL486ZQ5 در این خودرو حضور دارد و می‌تواند در دور ۵۵۰۰ قدرتی برابر با ۲۳۳ اسب بخار متریک (۲۲۹.۸ اسب بخار – ۱۷۱ کیلووات) تولید کند.

گشتاور این قوای محرکه ۳۹۰ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۹۰۰ تا ۳۳۰۰ بهترین استفاده را می‌توان از آن کرد. این قدرت و گشتاور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ‌های جلو یا تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود.

مدل‌های دیفرانسیل جلو ۱۷۳ میلیمتر از سطح زمین فاصله دارند و این در حالی است که نسخه‌های اصطلاحاً دو دیفرانسیل ۱۸۲ میلیمتر از زمین بالاتر هستند.

طول، عرض و ارتفاع مدل‌های بنزینی برابر است با ۴۸۶۵، ۱۹۴۸ و ۱۶۹۰ میلیمتر که ارتفاع مدل‌های فول و گرانتر با رینگ‌های ۲۱ اینچی به ۱۷۰۰ میلیمتر نیز می‌رسد.

فاصله بین دو محور این خودرو ۲۸۹۰ میلیمتر است و ۷۰ لیتر فضا برای ذخیره سوخت در این کراس اوور پیش‌بینی شده‌است. چانگان UNI-K سایپا می‌تواند با زاویه ۱۹ درجه وارد و با زاویه ۲۷ درجه از شیب‌ها خارج شود.

قیمت چانگان UNI-K در چین

چانگان UNI-K سایپا

چانگان UNI-K در سه مدل دیفرانسیل جلو و یک مدل چهار چرخ متحرک در چین به فروش می‌رسد. نکته قابل توجه این است که تمامی مدل‌های بنزینی این کراس اوور چانگان در نمایندگی‌های این برند تخفیف خوردند.

ارزانترین مدل UNI-K بنزینی در چین ۱۴۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که برابر است با یک میلیارد و ۳۱ میلیون تومان. این مدل ارزان قیمت دیفرانسیل جلو است و با رینگ‌های ۱۹ اینچی به فروش می‌رسد.

گرانترین مدل این خودرو در چین هم ۱۷۹ هزار و ۹۰۰ یوان یعنی یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون تومان قیمت دارد که از مدل پایه هیبریدی، ارزانتر است.

ارزانترین تیپ هیبریدی (iDD) این خودرو به قیمت ۱۷۷ هزار و ۹۰۰ یوان به چینی‌ها فروخته‌می‌شود که معادل یک میلیارد و ۲۲۳ میلیون تومان است. گرانترین تیپ هیبریدی این کراس‌اوور چینی هم ۲۰۵ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت‌گذاری شد. یعنی یک میلیارد و ۴۱۷ میلیون تومان.

با توجه به مبالغ اعلامی نمایندگی‌های چانگان برای فروش این خودرو، اگر Uni-K را روزی در خیابان‌های ایران مشاهده کنیم، قطعاً رقم پرداختی برای آن بالاتر از دو میلیارد تومان خواهد بود.

امکانات رفاهی چانگان UNI-T سایپا

فقط یک مدل از این کراس اوور چانگان با رینگ‌های ۱۹ اینچی به دست مشتریان چینی می‌رسند. مابقی مدل‌ها با رینگ‌های ۲۰ اینچی تولید می‌شوند که این سایز، در گرانترین مدل به ۲۱ اینچ هم می‌رسد.

در بحث ایمنی تمامی مدل‌ها به ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی BA، هشدار نبستن کمربند ایمنی، سامانه کنترل فشار باد تایرها، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، و پرده‌ای مجهز هستند.

این کراس اوور همچنین دارای سنسور پارک جلو و عقب، هشدار برخورد از کنار (در مدل‌های فول)، هشدار بازکردن درب‌ها (در مدل‌های فول)، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، انتخاب مودهای رانندگی، هشدار خستگی راننده (در مدل‌های فول)، ترمز پارک برقی و سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری در بخش امکانات دستیار راننده است.

آپشن‌هایی چون هشدار نقاط کور، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، رادار خطی، هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری هم فقط برای مدل‌های فول تک دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک در نظر گرفته‌شدند.

سانروف پانورامیک، استارت بدون کلید و ورود بدون کلید در تمامی مدل‌های ارزان و گران چانگان UNI-K استاندارد است. نحوه بازشدن درب صندوق عقب هم در تمامی مدل‌ها به غیر از مدل پایه تک دیفرانسیل به صورت برقی است.

تریم داخلی چانگان Uni-K سایپا

در بخش داخلی خودرو هم فرمان چرمی، دنده الکترونیکی، نمایشگر LCD پشت فرمان (بسته‌به مدل‌های مختلف: ۳.۵ اینچی، ۹.۲ اینچی و ۱۰.۲۵ اینچی) و دوربین ثبت وقایع در همه مدل‌ها استاندارد است.

شارژر وایرلس (در مدل‌های فول)، صندلی‌های چرمی اسپرت، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو (در مدل‌های فول) و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی داشبورد بخش دیگری از امکانات این خودرو را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این موارد، امکاناتی مانند تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار خستگی راننده و Face ID (فقط در مدل‌های فول دیفرانسیل جلو و چهار چرخ متحرک)، سیستم صوتی SONY با ۱۴ اسپیکر (۷ اسپیکر در مدل‌های ارزانتر) و چراغ‌های جلو LED به همراه Daylight هم در این کراس‌اوور چینی مشاهده می‌شود.

امکاناتی دیگر این خودرو شامل نورپردازی داخلی با امکان انتخاب ۶۴ رنگ، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن دار، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای بهمراه خروجی‌های تهویه برای ردیف دوم با فیلتر PM2.5 و یونیزه، سنسور باران و برف‌پاکن عقب (در مدل‌های فول) هستند که این لیست را کامل می‌کنند.

پرسش‌های متداول درباره چانگان Uni-K سایپا

فروش چانگان Uni-K چه زمانی در ایران آغاز می‌شود؟

  • گروه خودروسازی سایپا هیچ زمان مشخصی برای فروش این خودرو در بازار ایران اعلام نکرد. این کراس‌اوور چینی حتی مشخص نیست که در تیپ تک دیفرانسیل به بازار ایران می‌آید یا شاهد تردد نمونه دو دیفرانسیل آن خواهیم. آنچه فعلاً درباره این خودرو مشخص است، حضور چانگان Uni-K در لیست خودروهای وارداتی سایپا به ایران است.

آیا چانگان Uni-K در بازار خودرو چین، محصولی پرفروش است؟

  • با گذشت هفت ماه از سال جاری میلادی، ۹ هزار و ۳۶۷ دستگاه از نسخه بنزینی چانگان Uni-K در چین به فروش رسید. این تیپ از Uni-K اکنون چهل و سومین کراس اوور پرفروش در آن کشور به شمار می‌رود. نسخه هیبریدی این خودرو نیز تاکنون ۳ هزار و ۷۲۹ خریدار در کشور مبدا داشت. این تیپ از Uni-K براساس آمار فروش تجمیعی تا تیر ماه سال جاری، نود و هفتمین کراس اوور پرفروش در بازار خودرو چین است. Uni-K گرچه ظاهر زیبا و شاید کیفیت ساخت خوبی داشته‌باشد، اما هنوز نتوانسته است که حتی چینی‌ها را برای خرید به سمت خود جلب کند. جالب است بدانیم که پرفروش‌ترین کراس‌اوور اندازه‌متوسط در بازار خودرو چین، فولکس‌واگن تیگوان نسخه لانگ است که روزی ۱۳۸ هزار نفر در چین آن را خریداری می‌کنند!
بیشتر بخوانید:

پارس خودرو سهند توسط بیت‌ران بررسی شد / همان همیشگی

بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر

سایپا سیلک چه زمانی به بازار خودرو ایران می‌آید؟ بررسی فنی و تصاویر

تداوم استفاده از پلت فرم قدیمی در سهند و اطلس سایپا

رانا پلاس AMT6 رونمایی شد / معرفی ارزان‌ترین سدان اتوماتیک ایران خودرو




4 دیدگاه

  1. چانگان
    یک لگن پاره چینی که فقط در ایران عرضه میشه
    و در هیچ کشور دیگری اجازه ورود نداره
    حتی در افغانستان طالبان زده

  2. سلام، بخدا قسم هشتاد درصد مردم در این اربعین ح حسینی دنبال یک لقمه نان حلال و سرپناه هستند آخه با روزی دویست هزار تومان نه چهارصد هزار تومان می‌شود یک دقیقه به این خودرو ها فکر کرد

  3. خیلی برام سوال پیش اومده واقعا اگه وارد کردن خودرو خارجی ممنوعه زیر نظر کدوم مافیا این همه خودرو چینی داره وارد میشه، چرا نمیذارن برندهای دیگه وارد بشه، مثلا قیمت همین تیگو۸ تو عراق داغون شده زیر یک میلیارده کسی هم نمیره سمتش بعد اینجا با کلاس ترین خودروی ایرانه، تو رو خدا با انحصاری کردن واردات خودروهای آشغال چینی که تو کشورهای نظیر افغانستان و پاکستان رد شده به مردم ظلم نکنید،
    لعنت بر شما

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط