چانگان CS55 پلاس بهزودی توسط سایپا بهفروش خواهد رسید. CS55 پلاس در ظاهر نسخه موقر و متین UNI-T است. اما در باطن حرفهای بسیاری برای گفتندارد. این کراس اوور چانگان از موتور ۱/۵ لیتری توربو و گیربکس DCT هفت سرعته استفاده میکند که برای ما بسیار آشنا است. اما این آشنایی تنها به موتور و گیربکس CS55 پلاس ختم نمیشود.
بیتران – محمد فتحاللهی – چانگان CS55 پلاس اولینبار در نمایشگاه Shanghai Auto Show سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. چانگان بلافاصله پس از آن رونمایی، CS55 پلاس را به بازار خودرو چین عرضه کرد.
در طول سالهای قبل، این کراس اوور چانگان نسخهها و فیسلیفتهای مختلفی را تجربه کرد. تا اینکه در سال ۲۰۲۱ نسل دوم آن وارد نمایندگیهای چانگان در چین شد.
نسل دوم این این خودرو از زبان طراحی جدید چانگان بهره میبرد. زبانی که UNI-T و UNI-K هم تکرار شد و قرار است به زودی آنها در ایران مشاهده کنیم.
CS55 پلاس نسل دوم به محض ورود به بازار خودرو چین ۱۲/۴۰۰ مشتری داشت. این کراس اوور چانگان حتی به رکورد فروش نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه در ماه هم رسید که البته پایدار نبود.
خوشبختانه سایپا برنامه دارد تا نسل دوم این خودرو را به بازار ایران معرفی کند. تعدادی محدودی از این خودرو اکنون در گمرک کشور قرار دارد و احتمالاً بهزودی شرایط فروش آن اعلام خواهد شد.
طراحی ظاهری CS55 پلاس
CS55 پلاس مانند تمام خودروهای چینی دیگر، گریل بسیار بزرگی دارد. این گریل اکنون معرف شخصیت جدید محصولات چانگان است. بر روی این جلوپنجره دوربین جلو و در بخش پایین آن هم سنسورهای مربوط به پارک خودرو مشاهده میشود.
چراغهای جلو LED با جلوپنجره آن ترکیب شدند که ترند این روزهای بازار خودرو در جهان است. اما در این خودرو چراغ مهشکن وجود ندارد. دلیل آن این است که براساس قوانین چین اگر چراغهای جلو به اندازه ایمن جاده را روشن کنند، نیازی به نصب مهشکن نخواهد بود.
قبل از اینکه به نمای کناری این کراس اوور چانگان بپردازیم باید به یک نکته اشاره کنیم. چانگان CS55 پلاس همانند بسیاری از خودروهای این برد از المانهای رنگی در بدنه خود استفاده میکند.
این المانها را میتوان در UNI-T هم مشاهده کرد که ظاهری جذابتر به خودرو میدهند. در چانگان CS55 پلاس این المانهای رنگی را میتوان در کنارههای سپر جلو، زیر دربها و گلگیرهای جلو پیدا کرد. این المانهای رنگی در برخی مدلها قرمز و در بعضی از نسخهها برنزی هستند.
در نمای کناری خبر از خطوط عجیب و غریب نیست. در عوض المان رنگی زیر دربها تلاش دارد تا این بخش را از یکنواختی خارج کند.
نکته مهم درباره دربهای چانگان CS55 پلاس این است که تا بخش پایین بدنه ادامه دارند. یعنی در زمان ورود و خروج به این کراس اوور هیچ وقت لباس شما در نتیجه برخورد با درب کثیف نخواهند شد.
اما در نمای عقب این کراس اوور چانگان جزئیات عجیب و غریبی را میبینیم. چراغ سوم ترمز چانگان CS55 پلاس شاید یکی از عجیبترین دیزاینها در میان خودروهای چینی باشد.
چراغهای LED عقب طراحی قابل قبولی دارند و البته باید به المان کرومی پایین سپر این خودرو نیز اشاره کرد که نقش اگزوز کرومی فیک را ایفا میکنند.
طراحی داخلی چانگان CS55 پلاس
بیشتر بخشهای داخلی چانگان CS55 پلاس از پلاستیک تولید شدند. اما چانگان تلاش کرد این قطعات پلاستیکی را در اشکال مختلفی بسازد و کمی هم چرم ترکیبات داخل اتاق اضافه شد.
ردیف دوم صندلیها کاملاً برای نشستن سه نفر کافی است. چرا که تونل کف خودرو در ارتفاع پایینی قرار دارد. اما مشکل این است که یک دریچه تهویه برای سرنشینان عقب وجود دارد. یعنی اگر فردی در وسط صندلی عقب بنشیند، بیشتر هوای تهویه مطبوع سهم آن خواهد شد.
در بخش جلو اما خبری از مانیتور سرتاسری خودروهای امروزی نیست. بهجای آن یک کپی تمام و کمال از i-Cockpit پژو را شاهد هستیم. به همین علت، این فضا برای ما بسیار آشناست.
فرمان با ظاهری جذاب نزدیک به راننده قرار دارد و بالای آن مانیتور ۱۰ اینچی کلاستر را میبینیم. مانیتور ۱۲.۳ اینچی داشبورد هم لمسی است و اپلکارپلی هم بهصورت استاندارد در آن وجود دارد. اما خبری از اندرویداتو نیست.
کلیدهای واقعی بهجای تاچپدهای مصنوعی
برخلاف UNI-K کلیدهای واقعی برای تهویه در پایین مانیتور وسط وجود دارند که کار را با این سیستم راحتتر میکنند. حال که صحبت از دکمههای فیزیکی در داخل کابین CS55 پلاس شد بد نیست به یک مورد جالب اشاره کنیم.
دکمههای دوربین ۳۶۰ درجه و ثبت وقایع این خودرو به شکلی بال مانند در بالای کلید گردان مودهای رانندگی مشاهده میشوند. خاصیت این سبک این است که بدون چشمبرداشتن از مسیر میتوان به این دکمهها دسترسی داشت و از آنها استفاده کرد.
اگر بخواهید صدای سیستم صوتی را کم یا زیاد کنید، خبری از کلید مخصوصی برای این کار نیست. یا باید از دکمههای روی فرمان صدا را تغییر داد و یا میتوانید در منو مانیتور این عمل را انجام دهید.
شارژرهای وایرلس تلفن در بخش بالایی دنده قرار دارند و به جهت آنکه کنسول میانی شناور طراحی شد، میتوان از فضای خوبی که در زیر آن وجود دارد، استفاده کرد.
نکته دیگری که در داخل اتاق چانگان CS55 پلاس میتوان دید، Patern عجیبی است که در بالای محفظه داشبورد مشاهده میشود. میدانیم که هیوندای در داخل اتاق محصولات خود این روزها از چهار نقطه که به معنای حرف H در کد مورس است استفاده میکند. اما مشخص نیست این شمایل دیجیتالی (احتمالاً مربوط به WiFi) روی داشبورد CS55 پلاس دقیقاً مربوط به چیست.
یکی دیگر از امکانات جالب داخل کابین این خودرو، امکان تعویض صدای چراغ راهنما است. یعنی شما میتوانید از بین سه گزینه، صدای دلخواه خود را برای صدای راهنما در زمان گردش به راست یا چپ استفاده کنید.
مشخصات فنی چانگان CS55 پلاس
CS55 پلاس از موتور JL473ZQ2 چهار سیلندر توربو به حجم ۱۴۹۴ سیسی بهره میبرد. موتور ۱/۵ لیتری توربو این خودرو میتواند ۱۸۵ اسب بخار (۱۸۸ PS) قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
گشتاور خروجی این موتور هم به ۳۰۰ نیوتنمتر میرسد که در میان دورهای ۱۲۵۰ تا ۳۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. قدرت موتور CS55 پلاس در مدلهای ارزان قیمت توسط گیربکس شش سرعته دستی به محور جلو منتقل میشود. اما خریدران مدلهای گران قیمت میتوانند از جعبهدنده DCT تر این خودرو که هفت سرعته است استفاده کنند.
میدانیم که DCTها در ترافیک شهری رفتار کند توام با تأخیر دارند. اما به لطف WET بودن این جعبهدنده کمتر باید نگران داغ شدن آن رانندگیهای پر فشار باشید.
تعلیق جلو این کراس اوور مکفرسون است و در محور عقب هم شاهد بازوهای مولتیلینک هستیم. ترمزها در تمامی چرخها دیسکی است و در محور جلو از نوع خنکشونده استفاده شدهاست.
چانگان CS55 پلاس را میتوان با رینگهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی در بازار خودرو چین خریداری کرد. نمونههای وارداتی به ایران همگی دارای رینگهای ۱۹ اینچی هستند که نشان میدهد سایپا نمونههای ارزانی را به کشور نیاوردهاست.
ابعاد، شتاب و مصرف سوخت چانگان CS55 پلاس
CS55 پلاس با ۴۵۱۵ میلیمتر طول، ۱۸۶۵ میلیمتر عرض و ۱۶۸۰ میلیمتر ارتفاع دارای فاصله بین دومحوری برابر با ۲۶۵۶ میلیمتر است.
این کراس اوور پنج نفره چانگان میتواند با زاویه۲۲ درجه از شیبها بالا برود و با زاویه ۲۸ درجه از آنها خارج خواهد شد. یعنی با یک خودرو کاملاً شهری روبهرو هستیم.
مصرف سوخت CS55 پلاس ۱۴۶۰ کیلوگرمی، ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است. باک بنزین آن نیز ۵۵ لیتر حجم دارد. این بدان معناست که با یک باک پر از سوخت، CS55 پلاس میتواند پیمایش ۹۳۰ کیلومتری داشتهباشد. البته این ارقام در شرایط آزمایشگاهی اندازهگیری شدند.
شتاب صفر تا یکصد کیلومتر رسمی این خودرو، ۸.۱۲ ثانیه است و CS55 پلاس تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت میتواند به سرعتگیری ادامه دهد. این محصول چانگان در کشور مبداء با گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری به دست مشتریان چینی میرسد.
امکانات چانگان CS55 پلاس
هنوز مشخص نیست که سایپا چه تیپ و تریمای را برای فروش این خودرو در بازار ایران انتخاب کرد. اما آنچه از تصاویر و رینگهای CS55 پلاسهای وارداتی میتوان فهمید آن است که با تیپهای فول این خودرو مواجه خواهیم شد.
مدلهای فول این کراس اوور چانگان با امکاناتی چون ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانههای کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و کنترل فشار باد تایرها بهفروش میرسند.
در بخش ایمنی، چانگان CS55 پلاس دارای ایربگهای راننده و سرنشین کناری، ایربگهای جانبی (در مدلهای فول) و ایربگهای پردهای (در مدلهای فول) است.
تجهیزات کمک راننده این کراس اوور نیز عبارتند از سنسور پارک جلو (آپشنال)، سنسور پارک عقب، هشدار برخورد از عقب (در مدلهای فول)، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (در مدلهای فول)، دوربین ثبت وقایع (در مدلهای فول)، کروز کنترل (کروز کنترل آداپتیو در مدلهای فول)، امکان انتخاب حالات رانندگی، هشدار خستگی راننده (در مدلهای فول)، استارت استاپ موتور، ترمز پارک اتوماتیک و کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیریها.
تجهیزات کمکی پیشرفته
فولترین مدل چانگان CS55 پلاس دارای رادار نقاط کور، رادار خروج از خط، کنترل بین خطوط، نگهداشتن خودرو در بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اضطراری و رانندگی اتونوموس سطح سه است.
البته جالب است بدانیم که در کشور چین استفاده از این سطح از رانندگی خودکار ممنوع است. چرا که براساس قوانین، راننده در هر شرایطی باید دستان خودرو را بر روی فرمان بگذارد.
از دیگر امکانات این خودرو میتوان به سانروف پانورامیک، روفرک، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، درب صندوق عقب برقی مموریدار، فرمان چرمی با تنظیم زاویه دستی، لیور دنده الکترونیکی، صندلیهای چرمی اسپرت با تنظیم برقی برای راننده (تنظیم برقی صندلی شاگرد در مدلهای فول وجود دارد)، گرمکن صندلی راننده (در مدلهای فول)، مانیتور لمسی ۱۲.۳ اینچی داشبورد (۱۲.۲۵ اینچی در مدلهای ارزان)، دستور صوتی، سیستم صوتی پایونیر با ۶ اسپیکر، چراغهای جلو و عقب LED، برفپاکن عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی برای سرنشینان عقب، فیلترهای PM2.5، یونیزه و تصفیهکننده هوا اشاره کرد.
قیمت چانگان CS55 پلاس در چین
ارزانترین نسخه این کراس اوور چانگان در بازار خودرو چین، ۱۰۳/۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم برابر است با ۷۶۹/۳۷۹/۵۰۰ تومان که البته مربوط به نسخه دندهای این خودرو است.
اما گرانترین تیپ چانگان CS55 پلاس در چین ۱۲۵/۹۰۰ یوان قیمت دارد که معادل ۹۳۲/۲۸۹/۵۰۰ تومان است. این رقم مربوط به مدلی است که تمامی رادارها و آپشنهای نسخه فول را داراست.
در نتیجه، سایپا احتمالاً این کراس اوور را با قیمتی در حدود دو میلیارد تومان در بازار خودرو کشور خواهد فروخت. البته این پیشبینی بسیار خوشبینانه است.
چانگان CS55 پلاس را بخریم یا خیر؟
چانگان CS55 پلاس را نباید با مرسدس بنز GLB یا بامو X1 مقایسه کرد. چرا که از هر جهت پایینتر از بسیاری از خودروهای اروپایی است.
اما در میان رقبای چینی، چانگان CS55 پلاس نوزدهمین کراس اوور پرفروش بازار خودرو چین است. رده اول اما از آن فولکسواگن THARU (تیگوان چینی) است که فقط در اسفند سال قبل ۷۱۱۴ دستگاه از آن را چینیها خریداری کردند.
CS55 پلاس در طول دوازده ماه قبل، نزدیک به ۱۸۰ دستگاه فروش در بازار خودرو چین داشت. این رقم برابر با تولید و فروش تمامی محصولاتی است که در طول یک سال قبل از خط تولید ایران خودرو خارج شدند.
حضور مداوم در میان بیست کراس اوور پرفروش بازار خودرو چین، موفقیتی نیست که بتوان آن را دست کم گرفت. این موفقیت زمانی پر رنگ میشود که بدانیم محصولاتی چون تویوتا کرولا کراس، نیسان قشقایی، هوندا CR-V، آئودی Q3 و… در میان بیست کراس اوور پرفروش بازار خودرو چین هستند.
جایگاه چانگان CS55 پلاس در بازار خودرو چین به ما نشان میدهد که اگر برندهای مطرح در بازار حضور داشتهباشند، این خودرو پرفروشترین نخواهد بود. چرا که چینیها هم به دنبال خرید خودروهای باکیفیتتر هستند.
اما در بازار بدون تنوع ایران، CS55 پلاس آزادانه میتواند بدرخشد. قطعاً در میان خودروهایی مانند فیدلیتی XB1 یا چری تیگو ۷ پلاس، CS55 پلاس انتخاب بهتری است. اما اینکار انتخابی از روی اجبار است. چرا که ما سالهاست از عدم حضور برندهای مشهور اروپایی در کشورمان رنج میبریم.
بیشتر بخوانید:
چانگان UNI-T سایپا بررسی شد؛ موتور خودرو همان همیشگی
واردات خودروهای کارکرده در دستور کار است / توضیحات وزیر صمت
چانگان UNI-K به گمرک ایران رسید / همه چیز درباره کراس اوور احتمالی سایپا
چانگان CS35 پلاس سایپا، شصت و چهارمین کراس اوور پر فروش چینی
بخدا که حرف نداره
من cs35داشتم ۹۸ فروختم پشیماااااانم
این گه محشره
همه چی تمومه
زیبایی ظاهری
موتوری
مصرف
اتاق شیک و با کلاس
حیف که من نمیتونم بخرم
اگه میتونید بخرید شک نکنید
یک سرو گردن از تمام خودرو های جینی بالاتره
نگی ک نگفتم
حالا که سهم ایرانی بی ام دبلیو وبنز و تویوتا سوار به چانگان ختم شده چرا به دو برابرواندی نسبت به قیمت بازار چین باید هزینه پیش بینی بشه توسط مصرفکننده ایرانی پرداخت شه بازهم مافیای خودرو دستش توکاره ؟
واقعا ماشین خوبی هست.
تمام شاسی های موجوددرایران همه شان ازیک گروه هستندفقط زرق وبرق انداختندوفضای داخل شان یی مقدارفرق می کنی..این همه شاسی فقط تک دفی.اینهادنبال بدترینهاهستندمثلآرنوداسترهم تک داشت هم دودف ولی می کردندهرخودروی که ارزان بودواردمی کنندهمین چانگان خیلی تمام بشی ۳۸۰میلیون شایدهم کمترولی چندمیفروشندخدامیدانی
قیمت نسخه فولش ۹۰۰ و خورده ایه بعد سایپا میخواد ۲ میلیارد به مردم بفروشه ؟!! عجب
آره فروخت🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
خدایا،ما کی میتوانیم یک خودروی بروز و استاندارد،که حداقل داخلش امنیت جانی برای خود و خانواده داشته باشیم را سوار می شویم
درود دوست من این اتفاق زمانی رخ میده که ما زباله داخل خیابان و طبیعت نریزیم دوبله پارک نکنیم به مسائل شخصی دیگران کاری نداشته باشیم وخلاصه به حقوق هم دیگه احترام بگذاریم .
جمله آخر خیلی تلخ بود ، به امید آزادی در همه سطوح از جمله انتخاب خودرو ( و مرگِ رانت در بازار ایران )
چرا باید ما دوبرابر قیمت چین برای این پرداخت کنیم؟!!!! چرا نماینده های مجلس لالمانی گرفته اند؟! عنایت شود وقتی یکعدد را در چین بگیری ۹۰۰ میلیونه،اگر تعداد بالا بگیری حداقل چهل درصد تخفیف در چین میگیری.
چرا ما مردم متولی دلسوز نداریم؟! گناهمان چی بوده؟!
سلام برادر. سقف قیمت واردات ۲۰۰۰۰ یورو هستش. پس نسخه ی فول آپشن چانگان cs55پلاس امکان واردات ندارد. احتمالا شرکت چانگان برخی از آپشن ها را به سفارش سایپا حذف خواهد کرد تا قیمت آن را به ۲۰۰۰۰ یورو برساند. ۵۵درصد تعرفه واردات+ ۱۷ درصد سود واردت کننده و خدمات پس از فروش+هزینه شماره گذاری و اسقاط و مالیات و … مبلغ نهایی آن احتمالا بین یک میلیارد و ششصد نا یک میلیارد و هفتصد خواهد شد. از کجا قیمت دومیلیارد را درآوردی برادر؟؟؟؟
هیچوقت یه چیز بد زود از بین نمیره پس حالا حالا ها در حسرت یه زندگی خوب میمونیم
مشخص نیست شما گزارشگر هستین یا بازاریاب!!!!!!!!!!!
CS55 جز پر فروش ترین های بازار چین هست و بالاتر از تیگو ۷ و هایما S8 قرار می گیرد