چانگان UNI-K به گمرک ایران رسید / همه چیز درباره کراس اوور احتمالی سایپا

از دست ندهید

چانگان UNI-K اکنون در گمرک ایران حضور دارد. این کراس اوور چانگان در قوی‌ترین مدل خود قادر است ۲۸۲ اسب بخار متریک قدرت و ۵۸۵ نیوتن متر گشتاور نیرو در اختیار راننده قرار دهد. اما آیا حضور این خودرو در گمرک مازنداران به منزله ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور است؟

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – چانگان UNI-K احتمالاً یکی دیگر از خودروهای وارداتی سایپا در بازار خودرو ایران خواهد بود. چرا احتمالاً؟ زیرا این احتمال هم وجود دارد که محموله وارداتی این خودرو به گمرک مازندران صرفاً جهت ترانزیت به کشورهای حوزه دریای خزر باشد.

اما از آنجایی که برادر کوچکتر UNI-K یعنی UNI-T قرار است از سوی سایپا به بازار عرضه شود، احتمال فروش این کراس اوور چینی هم از سوی سایپا وجود دارد.

ورود این کراس اوور چانگان به گمرک مازندارن بهانه‌ای شد تا به بررسی آن بپردازیم تا اگر آن را روزی در خیابان‌ها مشاهده کردیم، همه چیز را درباره این خودرو بدانیم.

مشخصات فنی چانگان UNI-K
موتور ۱/۵ لیتری چانگان UNI-K iDD
موتور ۱/۵ لیتری چانگان UNI-K iDD

UNI-K با دو قوای فنی متفاوت در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. هنوز مشخص نیست که نمونه‌های حاضر در گمرک ایران از چه موتوری برخوردار هستند. اما ما در این نوشتار درباره هر دو موتور اطلاعات لازم را بدست می‌آوریم.

گزینه اول برای قوای فنی چانگان UNI-K، یک موتور ۱/۵ لیتری (۱۴۹۴ سی‌سی) توربو است. این موتور که با کد JL473ZQ6 در زیر درب موتور این کراس اوور حضور دارد می‌تواند ۱۶۶ اسب بخار متریک (۱۶۳.۷ اسب بخار – ۱۲۲ کیلووات) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور هم در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ به ۲۵۵ نیوتن متر می‌رسد که رقم بدی برای یک کراس اوور ۲۰۷۵ کیلوگرمی به شمار نمی‌رود.

اما این همه ماجرا درباره موتور ۱/۵ لیتری UNI-K نیست. بلکه این موتور با تکنولوژی iDD چانگان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. یعنی این کراس اوور مجهز به یک سامانه هیبریدی است که باتری آن حجمی برابر با ۳۰/۷۴ کیلووات دارد.

این پک باتری باعث می‌شود که قدرت موتور الکتریکی آن به ۸۵ کیلووات (۱۱۶ اسب بخار متریک – ۱۱۴ اسب بخار) برسد و گشتاور فوق‌العاده ۳۳۰ نیوتن‌متری را در اختیار راننده قرار دهد.

قدرت و گشتاور نسخه iDD
موتور ۱/۵ لیتری چانگان UNI-K iDD
موتور ۱/۵ لیتری چانگان UNI-K iDD

یعنی موتور ۱/۵ لیتری توربو هیبریدی این کراس اوور هیبریدی در مجموع ۲۸۲ اسب بخار متریک قدرت و ۵۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو و گشتاور توسط گیربکس ۳ کلاچه برقی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

براساس اطلاعاتی که چانگان درباره UNI-K iDD منتشر کرد، این کراس اوور فقط با نیروی موتور الکتریکی خود می‌تواند ۱۳۰ کیلومتر مسافت را طی کند. این بدان معناست که در طول هر صد کیلومتر، ۱۸.۸ کیلووات انرژی از باتری ۳۰/۷۴ کیلوواتی آن مصرف می‌شود.

باتری این نسخه را می‌توان با استفاده از شارژر Fast در مدت زمان ۳۰ دقیقه ۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. در حالت عادی هم خریدار می‌تواند با بهره‌گیری از شارژرهای خانگی در ۵ ساعت خودرو خود را شارژ کند.

نسخه iDD از UNI-K در دو تیپ PERMIUM و EXCELLENCE توسط چانگان به فروش می‌رسند. مدل Excellence این کراس اوور هیبریدی ۱۸۲/۹۰۰ یوان (۱/۰۰۴/۱۲۱/۰۰۰ تومان) قیمت دارد. برچسب قیمت مدل پرمیوم در چین از این هم بالاتر است و رقم ۱۹۸/۹۰۰ یوان (۱/۰۹۱/۹۶۱/۰۰۰ تومان) را نشان می‌دهد.

مشخصات فنی مدل بنزینی چانگان UNI-K
موتور ۲ لیتری توربو چانگان UNI-K
موتور ۲ لیتری توربو چانگان UNI-K

مدل‌های بنزینی UNI-K در چین به دو زیر گروه اصلی تقسیم می‌شوند. مدل‌هایی که نیروی موتور را به محور جلو منتقل می‌کنند و نسخه‌هایی که این نیرو را به تمامی چهار چرخ این خودرو می‌رسانند.

همه مدل‌های بنزینی چانگان UNI-K در چین با موتور ۲ لیتری (۱۹۹۸ سی سی) توربو به فروش می‌رسند. این موتور با کد JL486ZQ5 در این خودرو حضور دارد و می‌تواند در دور ۵۵۰۰ قدرتی برابر با ۲۳۳ اسب بخار متریک (۲۲۹.۸ اسب بخار – ۱۷۱ کیلووات) تولید کند.

گشتاور این قوای محرکه ۳۹۰ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۹۰۰ تا ۳۳۰۰ بهترین استفاده را می‌توان از آن کرد. این قدرت و گشتاور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ‌های جلو یا تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود.

موتور ۲ لیتری توربو چانگان UNI-K
موتور ۲ لیتری توربو چانگان UNI-K

مدل‌های دیفرانسیل جلو ۱۷۳ میلیمتر از سطح زمین فاصله دارند و این در حالی است که نسخه‌های اصطلاحاً دو دیفرانسیل ۱۸۲ میلیمتر از زمین بالاتر هستند.

طول، عرض و ارتفاع مدل‌های بنزینی برابر است با ۴۸۶۵، ۱۹۴۸ و ۱۶۹۰ میلیمتر که ارتفاع مدل‌های فول و گرانتر با رینگ‌های ۲۱ اینچی به ۱۷۰۰ میلیمتر نیز می‌رسد.

فاصله بین دو محور این خودرو ۲۸۹۰ میلیمتر است و ۷۰ لیتر فضا برای ذخیره سوخت در این کراس اوور پیش‌بینی شده‌است. UNI-K می‌تواند با زاویه ۱۹ درجه وارد و با زاویه ۲۷ درجه از شیب‌ها خارج شود.

قیمت چانگان UNI-K در چین
چانگان UNI-K
چانگان UNI-K

چانگان UNI-K در سه مدل دیفرانسیل جلو و ۳ مدل چهار چرخ متحرک در چین به فروش می‌رسد. نکته قابل توجه این است که تمامی مدل‌های بنزینی این کراس اوور چانگان در نمایندگی‌های این برند تخفیف خوردند.

ارزانترین مدل UNI-K بنزینی در چین ۱۴۳/۹۰۰ یوان قیمت دارد که برابر است با ۷۹۰/۰۱۱/۰۰۰ میلیون تومان. این مدل ارزان قیمت دیفرانسیل جلو است و با رینگ‌های ۱۹ اینچی به فروش می‌رسد.

چانگان UNI-K در کنار UNI-T
چانگان UNI-K در کنار UNI-T

گرانترین مدل این خودرو در چین هم ۱۸۴/۹۰۰ یوان یعنی ۱/۰۱۵/۱۰۱/۰۰۰ تومان قیمت دارد که از مدل پایه هیبریدی، گرانتر است. اما گزینه محتمل برای بازار ایران گرانترین مدل تک دیفرانسیل این خودرو است که ۱۶۹/۹۰۰ یوان (۹۳۲/۷۵۱/۰۰۰ تومان) قیمت دارد. اگر این نسخه از سوی سایپا انتخاب شده‌باشد، باید منتظر قیمت حدودی دو میلیارد تومانی این کراس اوور چینی باشیم.

امکانات رفاهی چانگان UNI-T

فقط یک مدل از این کراس اوور چانگان با رینگ‌های ۱۹ اینچی به دست مشتریان چینی می‌رسند. مابقی مدل‌ها مدل‌ها با رینگ‌های ۲۰ اینچی تولید و فروخته‌می‌شوند که این سایز در گرانترین مدل به ۲۱ اینچ هم می‌رسد.

در بحث ایمنی تمامی مدل‌ها به ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی BA، هشدار نبستن کمربند ایمنی، سامانه کنترل فشار باد تایرها، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، و پرده‌ای مجهز هستند.

این کراس اوور همچنین دارای سنسور پارک جلو و عقب، هشدار برخورد از کنار (در مدل‌های فول)، هشدار بازکردن درب‌ها (در مدل‌های فول)، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، انتخاب مودهای رانندگی، هشدار خستگی راننده (در مدل‌های فول)، ترمز پارک برقی و سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری در بخش امکانات دستیار راننده است.

آپشن‌هایی چون هشدار نقاط کور، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، رادار خطی، هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری هم فقط برای مدل‌های فول تک دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک در نظر گرفته‌شدند.

سانروف پانورامیک، استارت بدون کلید و ورود بدون کلید در تمامی مدل‌های ارزان و گران چانگان UNI-K استاندارد است. نحوه بازشدن درب صندوق عقب هم در تمامی مدل‌ها به غیر از مدل پایه تک دیفرانسیل به صورت برقی است.

آپشن‌های داخلی

در بخش داخلی خودرو هم فرمان چرمی، دنده الکترونیکی، نمایشگر LCD پشت فرمان (بسته‌به مدل‌های مختلف: ۳.۵ اینچی، ۹.۲ اینچی و ۱۰.۲۵ اینچی) و دوربین ثبت وقایع در همه مدل‌ها استاندارد است.

شارژر وایرلس (در مدل‌های فول)، صندلی‌های چرمی اسپرت، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو (در مدل‌های فول)، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی داشبورد، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار خستگی راننده و Face ID (فقط در مدل‌های فول دیفرانسیل جلو و چهار چرخ متحرک)، سیستم صوتی SONY با ۱۴ اسپیکر (۷ اسپیکر در مدل‌های ارزانتر)، چراغ‌های جلو LED به همراه Daylight، نورپردازی داخلی با امکان انتخاب ۶۴ رنگ، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن دار، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای بهمراه خروجی‌های تهویه برای ردیف دوم با فیلتر PM2.5 و یونیزه، سنسور باران و برف‌پاکن عقب (در مدل‌های فول) هم از دیگر امکانات این کراس اوور به شمار می‌روند.

آمار فروش چانگان UNI-K در چین
آمار فروش چانگان UNI-K
آمار فروش چانگان UNI-K

فروش این کراس اوور چانگان در ماه‌های ابتدایی سال جاری میلادی ارقامی بالاتر از ۴ هزار دستگاه را در ازای هر ماه نشان می‌داد. حتی در ماه مارس فروش این خودرو به ۶۳۴۰ دستگاه هم رسید.

اما این روند در ماه‌های بعدی سیر نزولی پیدا کرد و البته این به معنای فروش ضعیف این خودرو در بازار چین نیست. UNI-K اکنون در رده ۲۷ فروش خودروهای شاسی بلند در بازار خودرو چین است.

اگر به آمار فروش این خودرو در ماه‌های گذشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که UNI-K جایگاه خود را در بازار کشور مبداء پیدا کرده‌است.

همین موضوع نشان می‌دهد که اگر خودرویی دارای چهره‌ای قابل قبول و امکاناتی مناسب باشد، می‌تواند مشتریان خود را پیدا کند. البته اگر این خودرو از سوی سایپا در ایران عرضه شود احتمالاً با قیمت‌هایی به فروش خواهد رسید که همه توان خرید آن را ندارند.

ماجرای حضور چانگان‌های UNI-K در گمرک مازندران

هنوز مشخص نیست که چند دستگاه چانگان UNI-K به گمرک استان مازندران رسیدند. اما تمامی نمونه‌هایی که اکنون در ایران حضور دارند از نسخه AWD چانگان UNI-K هستند.

این بدان معناست که با نسخه‌های فول آپشن یا نزدیک به فول رو به رو خواهیم بود. البته تمامی این صحبت‌ها منوط به این است که مشخص شود UNI-Kهای وارداتی به گمرک ایران قرار است از سوی سایپا به بازار ایران ورود کنند.

بیشتر بخوانید:

نوسان قیمت خودرو / واردات خودرو به کجا رسید؟ + قیمت خودروهای پرفروش

موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور

ارزان ترین موتورسیکلت ها در بازار کشور را بشناسید + مشخصات فنی و قیمت

سهول X6 جایگزین جک S5 در کرمان موتور خواهد شد؟ / مشخصات فنی + آمار فروش




1 دیدگاه

  1. چقدر خوبه که شما بر خلاف بقیه کارشناسانی که نقد میکنند فقط تعریف و تمجید نمیکنید و حقایق رو هم بیان میکنید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط