نوسان قیمت خودرو / واردات خودرو به کجا رسید؟ + قیمت خودروهای پرفروش

از دست ندهید

قیمت خودرو پس از افزایشی عجیب، اندکی کاهش یافت. قیمت خودروهای پرفروش چه قدر تغییر کرد؟ آیا خودرو با این قیمت‌ها خریداری هم دارد؟ واردات خودرو به کجا رسید؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: افزایش قیمت خودرو تقریبا از یک ماه گذشته آغاز شد و هر روز مقداری گران‌تر می‌شد.

اما تنها در ۲۴ ساعت چنان بالا رفت که وزیر صمت را به مجلس کشاند تا کارت زرد بگیرد.

دنا پلاس اتومات که تا سه روز پیش حدود ۶۴۰ میلیون تومان قیمت داشت، در یک شب ۸۰ میلیون تومان گران شد و به ۷۲۰ میلیون تومان رسید. اما حتی با کاهش قیمت حالا ۶۷۵ میلیون تومان است، ۳۵ میلیون تومان گران‌تر از سه روز پیش.

دنا پلاس توربوشارژ

تارا اتوماتیک هم از ۶۵۰ میلیون تومان به ۷۴۵ میلیون تومان رسید و با یک ریزش حالا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. این محصول هم همچنان ۵۰ میلیون تومان از سه روز پیش گران‌تر است.

پژو ۲۰۷ دنده‌ای سقف فلزی نیز از ۵۴۵ میلیون تومان به ۵۱۰ میلیون رسیده است.

اما شاهین سایپا با ۶۹ میلیون تومان کاهش از ۴۴۷ میلیون به ۳۸۷ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است.

کوییک سایپا R سایپا نیز از ۲۸۰ میلیون تومان به ۲۶۹ میلیون رسیده است.

خودروهای چینی با افزایش حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیونی و بازگشت به کانال قبلی، سهم کم‌تری از این تلاطم داشته‌اند.

اما این قیمت‌ها واقعی هستند یا حباب؟ آیا خرید و فروشی با این قیمت‌ها صورت گرفته است؟

فربد زاوه کارشناس خودرو معتقد است: “علاوه‌بر شروع اثر اَبَر تورم، سه سیگنال منفی در روزهای اخیر، باعث این افزایش قیمت‌ها بوده است. “

اما این سیگنال‌ها چه بودند؟

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
بررسی دیگنیتی پرستیز بهمن موتور
سه سیگنال منفی برای بازار

فربد زاوه درباره سه سیگنال منفی برای بازار به بیت ران گفت: “بیانیه چین درباره جزایر سه گانه خلیج فارس که شائبه پشت کردن چین به ایران را مطرح کرد، معافیت از تحریم نفت روسیه و قطع شدن گاز پتروشیمی‌ها، سه سیگنال منفی برای بازار ایران بودند. از طرفی در حال ورود به منطقه خطرناک اَبَر تورم هستیم که تاثیرش در تمام بازارها از جمله مسکن، ارز و خودرو مشهودتر است.”

زاوه معتقد است: “فنر تورم باز شده و افزایش قیمت‌ها هیچ انتهایی ندارد. من قبلا ورود پژو ۲۰۷ یک میلیاردی را برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده بودم که حالا ممکن است زودتر هم اتفاق بیفتد.”

داوود نادی کارشناس و فعال بازار خودرو در گفت و گو با بیت ران نقش دلالان در افزایش قیمت اخیر را کمرنگ دانست و گفت: “همیشه تقصیر را به گردن دلال‌ها می‌اندازند. اما یک دلال نمی‌تواند با داشتن یک یا چند خودرو قیمت را تعیین کند. در واقع یک دلال از افزایش خودرو نفع می‌برد، اما عوامل این افزایش چیز دیگری است.

وی تصریح کرد: “افزایش نرخ ارز، تورم، بازار سازی، معاملات صوری و … از جمله این عوامل هستند نه دلالی که یک یا چند خودرو در پارکینگ خود دارد.”

تصوری که عامه جامعه از یک “دلال” دارند، فردی سودجو است که با فروش خودروهایش به قیمتی بالاتر، باعث به‌هم خوردن توازن بازار و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

اما بررسی‌های خبرنگار بیت ران و گفت و گو با منابعی که نخواستند نام‌شان اعلام شود، نشان می‌دهد افزایش قیمت خودرو به‌صورت سازمان یافته و با رانت‌های اطلاعاتی انجام می‌شود.

برای مثال فردی (نهادی) که پیش از پلاک شدن و خروج یک مدل خودرو از کارخانه، تمام آن (مثلا پنج هزار دستگاه) را از پیش خریده است و کلام او قیمت بازار این مدل خودرو در بازار آزاد را تعیین می‌کند. همان شبکه‌هایی که ما به‌عنوان مافیای خودرو می‌شناسیم.

بررسی‌های خبرنگار بیت ران نشان می‌دهد که خرید و فروش در روز گذشته – ۲۳ آذرماه – تقریبا صفر بوده است، چرا که خود فروشندگان خودرو از این موضوع شوکه شده بودند و برای فروش دست نگه داشتند تا وضعیت بازار مشخص شود.

میزان خرید و فروش در این بازار چقدر است؟

زمان خریدن خودرو / ری را اقتصادی

زاوه درباره حجم خرید و فروش خودرو در بازار گفت: “با محاسبات من امسال باید چیزی در حدود ۴۵۰ هزار خریدار نسبت به سطح قیمت (یعنی افرادی که به قصد مصرف خودرو می‌خرند نه برای سرمایه گذاری) داشته باشیم. اما این افزایش‌ها باعث شده تا حدود ۱۰۰ هزار نفر از این بازار خارج شوند.”

نادی هم معتقد است: “خریدار کم شده است و تقریبا تمام کسانی که با این قیمت‌ها خودرو می‌خرند، فقط به قصد حفظ پول و نه استفاده، این کار را انجام می‌دهند.”

مثالی در بازار خودرو باب شده است که میگوید «تا خودرو گران می‌شود مردم برای خریدش صف می‌کشند»، اما علت این موضوع چیست؟

نادی در این زمینه می‌گوید: “این اتفاق واقعا می‌افتد. یعنی وقتی خودرو گران می‌شود بعضا خریدار هم زیاد می‌شود. اما خریداران تنها از روی ترس و اینکه ارزش پول‌شان کمتر نشود، اقدام به خرید می‌کنند و مصرف کننده واقعی نیستند.”

جست‌و جوی نگارنده نشان می‌دهد برخی از خودروها مانند رنو ساندرو معمولی و استپ وی، پژو ۲۰۰۸ و سراتو سایپایی به‌صورت صفر کیلومتر در بازار موجود شده‌اند.

حال آن‌که این خودروها حداکثر مدل ۱۳۹۸ هستند، یعنی سه سال از عمر آنها گذشته و هنوز صفر کیلومترند.

در نتیجه، اینها خودروهایی هستند که صرفا برای حفظ پول خریداری شده بودند و حالا که قیمت بالایی گرفتند در بازار موجود شده‌اند.

زاوه در این زمینه معتقد است: “من پیش‌بینی می‌کنم حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی صفر کیلومتر در پارکینگ‌های مردم موجود باشد که این بیش از نیاز یک سال بازار کشور است.”

از واردات خودرو چه خبر؟

قیمت خودروهای پرفروش قیمت خودرو واردات خودرو

در حالیکه برخی از رسانه‌های خودرویی با باز نشر تصویر یک نشان خودرویی جدید، نام شرکتی را مطرح می‌کنند که قرار است آن را وارد کند، در تماس خبرنگار بیت ران با وزارت صمت مشخص شد وزارت صمت هیچ کدام از این نام‌ها را تایید یا رد نمی‌کند و البته علاقه‌ای هم به توضیح و مصاحبه ندارد.

از طرفی فاطمی امین وزیر صمت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “هفته آینده اولین محموله خودرویی وارد گمرک می‌شود.”

اما تصاویری که به‌تازگی از گمرک در فضای مجازی پخش شده است، نشانگر ورود یک مدل خودروی چینی به بازار است.

زاوه در این زمینه گفت: “تا جایی که من اطلاع دارم فقط کارهای گمرکی دو مدل خودروی چینی در حال اتمام است و خبری از برند دیگری نیست.

اما ظاهرا کوشا خودرو که حالا نمایندگی رسمی کیاموتورز در کشور شده است، قصد دارد کیا سراتو جدید ۲۰۲۲ را وارد کشور کند که خودش در تماس تلفنی خبرنگار بیت ران، این موضوع را تایید نکرد.

این در حالی است که قیمت کیا سراتو سایپایی به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و قیمت کیا سراتو ۲۰۱۸ وارداتی هم به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

نادی در این زمینه گفت: “بعید است که قیمت سراتوهای موجود بشکند، چون مدل جدید وارد شده است و از طرفی بسیار محتمل است که سراتو ۲۰۲۲ با قیمتی بسیار بالا به دست مصرف کننده برسد.

قیمت خودروهای پرفروش قیمت خودرو واردات خودرو

با فرض ورود سراتو ۲۰۲۲ به کشور شما چه قیمتی را برای آن متصور هستید؟

بیشتر بخوانید:

موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور
توضیحات سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت درباره بنزین سوپر
سهم سایپا از واردات خودرو؛ صادرات محصولات سایپا به ونزوئلا
تصاویر سایپا اطلس + فیلم ویژگی‌های خودرو و زمان تولید انبوه
وانت آریسان ۲ بهینه شد + تست رانندگی خودرو
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
خودروهای وارداتی جدید تا ۲ هفته آینده وارد گمرکات ایران خواهند شد
FMC T۵ با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می‌رسد
خودروهای پرفروش چقدر گران شده‌اند؟ / کدام خودروهای چینی مشتری ندارند؟
قیمت اشکودا فابیا ۲۰۲۳ براساس قوانین جدید مالیاتی در ترکیه
فوتون تونلند G۷ اتوماتیک ایران خودرو دیزل فقط تا ۳ هفته آینده به روز است



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط