خودرو چانگان UNI-T کراس اوور کامپکت وارداتی سایپا مورد بررسی قرار گرفت. این خودرو با همان موتور همیشگی محصولات چینی در ایران آیا ارزش خرید دارد؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: در حالیکه بیشتر خودروهای چینی جدید موجود در کشور فروش چندان موفقیتآمیزی در بازار چین نداشتهاند، چانگان UNI-T بهعنوان چهل و پنجمین کراس اوور کامپکت پر فروش در بازار چین، قرار است تازه وارد بازار خودرو کشورمان از سوی سایپا باشد.
فیلم بررسی کامل این خودرو را در یوتیوب تماشا کنید:
چانگان Uni-T خودرویی است که در رده کراساوورهای کامپکت قرار میگیرد. در این کلاس خودرویی چین، نامهایی چون هوندا CR-V، نیسان قشقایی، مرسدس بنز GLB حضور دارند.
زبان طراحی جدید چانگان به وضوح در این خودرو مشاهده میشود.
چراغهای جلوی دوبل تفکیک شده که در نور پایین به زنون هم مجهز بود در ترکیب با جلوپنجره یک تکه و کاپوت پف کرده خودرو، یک طراحی فلت پدید آورده، گویی خودرو مانند مجسمه ای تراش خورده است.
وقتی این خودرو مورد مقایسه با خودرویی مانند تیگو ۸ چری که برندی هم رده در چین محسوب میشود و طراحی جذابی هم دارد قرار میگیرد، چانگان UNI-T خود را یک نسل جلوتر نشان میدهد.
در نمای جانبی نیز آینههای تخم مرغی که روی در خودرو کارگذاشته شده، شیب تند سقف، ارتفاع کم شیشههای جانبی و دستگیرههای مخفی تاشو، خودرو را زیباتر و متناسبتر از رقبا نشان میدهد.
اینجا تماشا کنید:
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
بررسی معایب و مزایای دیگنیتی پرستیژ
همچنین رینگ و تایرها با سایز ۲۰ اینچی تناسب خوبی با ابعاد بدنه دارد و فاصله بین گلگیر و لبه تایر به خوبی پر شده است. نکتهای که در رقبایاش کمتر مشاهده میشود.
در قسمت عقب خودرو نیز یعنی جایی که شیشه عقب روی صندوق به تندی شکسته و پوزه پیدا کرده است، متناسبتر از رقیبی مانند دیگنیتی بهنظر میرسد.
اسپویلر روی سقف هم به گونهای طراحی شده است که گویی طراحان برای دید از بالای خودرو هم نقشه کشیدهاند!
در نهایت طراحی UNI-T جذابتر، به روزتر و متناسبتر از رقبای مقیم ایراناش است.
طراحی کابین
کابین خودرو با طراحی مینیمال و استفاده از رنگ کرم و مشکی، دلباز به نظر میرسد.
دو مانیتور بزرگ برای صفحه کیلومتر و سیستم ناوبری، فرمان کوچک دی کات اما بیش از حد نازک و اهرم زیبا و خوشدست تعویض دنده اتوماتیک، تلاش چینیها برای پیشرفت را فریاد میزنند.
صندلیهای قد بلند و توپر با پشت سری یک تکه و بیضی توخالی کروم کاری شده وسط آن از سوپراسپرتهایی مانند فراری الهام گرفته شده است و استفاده نامتعارف از چنین طراحی صندلی برای یک کراس اوور آن هم چینی، نشان از عطش چشم بادامیها برای ورود به بازارهای جهانی دارد.
امکانات رفاهی چانگان Uni-T
خودرو چانگان UNI-T سایپا کراس اووری است که در ۹ تیپ و تریم مختلف در بازار چین قابل خرید است. تیپ پایه این خودرو که «اکسلنت» نام دارد دارای امکاناتی چون ترمز ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی برای راننده، مانیتورینگ فشار باد تایرها، ایربگهای راننده و سرنشین کناری، ایربگ پردهای و کناری برای سرنشینان ردیف جلو است.
رینگهای ۱۹ اینچی، سنسور عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل آداپتیو، مودهای رانندگی، استارت دکمهای، پارک اتوماتیک، کنترل حرکت خودرو در سربالاییها و سرازیریها، هشدار برخورد، ترمزهای اکتیو، سانروف، ورود بدون کلید برای دربهای جلو، تنظیم دستی فرمان، مانیتور لمسی ۱۰/۳ اینچی، تنظیم برقی صندلی راننده، اسپیکرهای هشت گانه برای سیستم صوتی، چراغهای نور پایین و بالای LED، چراغ روشنایی روز، ایرکاندیشن تک نقطهای و فیلتر Pm2.5 تهویه نیز از جمله امکانات رفاهی نسخه پایه این خودرو بشمار میروند. این نسخه ۱۱۵/۹۰۰ یوان قیمت دارد.
جمع بندی
هنوز قیمت این خودرو و زمان عرضه آن به بورس کالا از سوی سایپا مشخص نشده است.
اما به نظر میرسد این خودرو قرار است با قیمت پایه حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وارد بورس شود.
در این صورت میتوان انتظار کشف قیمت حدود دو میلیارد تومان را برای خریداران داشت.
رقبای این خودرو در کشور لاماری، دیگنیتی و فونیکس FX هستند که میتوان UNI-T را از لحاظ طراحی،قوای محرکه و ارزش برند برتر از آن ها دانست.
اما این خودرو به همراه فونیکس FX کوچکترین فاصله محوری در میان رقبا را دارد که از این جهت خودروی چندان خانوادگی و جاداری محسوب نمیشود.
در کل اگر سایپا این خودرو را خوب پشتیبانی کند (آن را به روز چانگان CS35 که خودروی نسبتا خوبی است اما خدمات ضعیف سایپا باعث افت ارزش خودرو شد، دچار نکند) میتوان گفت خودرو برای موفقیت در بازار ایران شانس خواهد داشت.
اما همچنان دو مشکل اصلی یعنی قیمت بالا و استهلاک بالای پیشرانه توربوشارژ به علت کیفیت پایین بنزین، احتمالا گریبان گیر این خودرو نیز خواهند بود.
بیشتر بخوانید:
معرفی کیا سونت کوشا خودرو؛ از هندوستان تا ایران با ۱۱۳ اسب بخار
TF21 ایران خودرو فیسلیفت MG3 نسل دوم است / بررسی همسانی TF21 و MG3
تست گوزن دنا با ربات! / تست گوزن در ایران خودرو چگونه انجام می شود؟
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم میکند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
بررسی پیکاپ دیار L7 پلاس یا همان Zhongxing Terralord محصول ZX Auto
گرانترین موتورسیکلت ها در کشور را بشناسید + قیمت و مشخصات فنی
ارزان ترین موتورسیکلت ها در بازار کشور را بشناسید + مشخصات فنی و قیمت
آیتو M5 کراس اوور احتمالی بهمن موتور و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم
فونیکس FX سه برابر قیمت چین در ایران فروخته خواهد شد
عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا / قیمتها در بازار خودرو صوری است
اولین خودروهای وارداتی در مسیر بندر لنگه + قیمت احتمالی خودروهای کیا