اکستریم وی ایکس / اکستریم VX محصول جدید شرکت مدیران خودرو که یکی از محصولات شرکت اکسید است، رونمایی شد. این خودرو، محصولی از شرکت چری به عنوان صاحب برند اکسید است و بنابر اعلام این شرکت از بهمن امسال قرار است به بازار بیاید.
بیتران – رضا نوروزی: اکستریم VX \ اکستریم وی ایکس محصول لوکس شرکت اکسید که پرچمدار محصولات این برند محسوب میشود، در نمایشگاه اصفهان رسما معرفی شد. این خودرو که یک کراساوور فول سایز محسوب میشود، در نگاه اول بسیار شبیه محصولات لکسوس LX و TX به نظر میرسد. این خودرو که فرمی مکعبی شکل دارد، در تمام زوایا سعی بر حفظ الگوی خودروهای هم سایز خود داشته است.
طراحی بدنه
نمای پشتی اکستریم وی ایکس ساده ولی هماهنگ و رضایتبخش به نظر میرسد. طراحی نمای کناری خودرو هم ساده اما مناسب و تقریبا هماهنگ با بخش پشتی خودرو است. در نمای جلوی خودرو، جلوپنجره بسیار بزرگ و چراغهای کشیده فرم قابل قبولی دارد.
در نمای جلو اما لستفاده نشدن از چراغهای دو تکه کمی خلاف ترند روز طراحی است که البته ایرادی هم محسوب نمیشود. استفاده از چراغهای دو تیکه و انتقال چراغ اصلی به بخش پایینتر سپر، نور دهی را بهتر و دیلایت را از چراغ اصلی جدا میکند. این جداسازی همچنین دست طراح را برای طرحهای جسورانهتر باز میکند.
فیلم کامل کولاک دختران موتورسوار ایران در پیست آزادی را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
پیشرانه
اکستریم VX از یک موتور دو لیتری ۲۵۱ تا ۲۶۰ اسببخاری توربو تزریق مستقیم بهره میبرد. این موتور ۳۸۵ تا ۴۰۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دوربردقیقه ارائه میدهد. البته قدرت موتور این خودرو در مدل ۲۰۲۲ در سایت شرکت اکسید با دو قدرت متفاوت اعلام شده است.
قدرت تولیدی این موتور توسط یک گیربکس ۸ سرعته AT به هر چهارچرخ به صورت اتوماتیک منتقل میشود. این گیربکس ساخت شرکت آیسین ژاپن است که از شرکتهای معتبر و باکیفیت محسوب میشود. گیربکس اکستریم VX در مدلهای قبلی، یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر بود که مشکلات خاص خود را داشت. سایز رینگهای این خودرو نیز در دو سایز ۱۹ و ۲۰ اینچی عرضهمیشود.
طراحی داخلی
اولین نکته که با باز کردن در اکستریم وی ایکس جلب توجه میکند، یک داشبورد سراسر مانیتور است. مانیتوری که در همان لحظه برخورد، شما را یاد بنز EQS میاندازد. نورپردازی داخلی در بالای داشبورد و زیر پا هم از اولین نکاتی است که لحظه اول جلب توجه میکند. فرمان اکستریم وی ایکس خوش دست و طراحی قابل قبولی دارد و با سایر بخشهای داشبورد هماهنگ به نظر میرسد.
داشبورد با مانیتوری سراسری و کشیده پوشیده شده است، اما به نظر کیفیت چندان جالبی ندارد. پنل از سه مانیتور مستقل تشکیل شده که سایز دو پنل کناری آن ۱۲.۳ اینچی است.
صندلیهای این خودرو ۷ نفره است که به صورت ۲+۲+۳ چیدهشده است. دسترسی صندلی ردیف سوم با خواباندن صندلی ردیف دوم و به کمک یک اهرم دستی انجام میشود. اما برای خواباندن این صندلیها، با بازکردن در صندوق دکمههایی را مشاهدهخواهید کرد که به صورت برقی این کار را انجام میدهند.
پلتفرم
اکستریم وی ایکس از یک پلتفرم با نام M3X استفاده میکند که اکسید ادعا میکند در ۵ مرکز تحقیق و توسعه مختلف در جهان مورد تایید قرار گرفتهاست. این پلتفرم ماژورال بوده و از سگمنت A تا C، کلاس خودروهای MPV، کراساوور و خودروهای برقی روی آن قابل توسعه هستند.
البته اکسید مدعی است که این بنسازه قابلیت توسعه خودروهای SUV را نیز دارد که با توجه به ساختار متفاوت خودروهای SUV باید دید چگونه میخواهند این ادعا را محقق کنند؟
همچنین اکسید میگوید که این پلتفرم به دلیل ماژورال بودن و تنوع محصولات بر بستر آن، تیراژ بالا و در نتیجه قیمت مناسبی دارد. البته برند اکسید در بازار کشورهای در حال توسعه حضور فعالی دارد. ولی در بازار چین محصولات آن حتی جزو ۶۰ خودروی پرفروش کلاس خود هم نیستند.
تماشای فیلم معرفی تیگارد ایکس ۳۵ در کانال یوتیوب بیت ران پلاس:
قیمت
قیمت جهانی اکستریم VX در مبدا بین ۳۰ تا ۳۴ هزار دلار است که معادل ریالی آن با قیمت فعلی دلار بین یک میلیارد ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان میشود. اما با توجه به هزینههای حمل و عوارض صادراتی، در حدود ۱ هزار دلار به این قیمت در گمرک افزوده میشود.
در حال حاضر با توجه به تغییر تعرفه واردات بر خودروهای مونتاژی، برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی حجم موتور و داخلی سازی زیر ۲۰ درصد، ۵۱ درصد تعرفه تعیین شدهاست. همچنین علاوه بر این تعرفه، ۹ درصد مالیات ارزشافزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۱.۵ درصد عوارض نوسازی ناوگان، ۴ درصد عوارض شمارهگذاری و بیمه، ۳ تا ۵ درصد مالیات هوای پاک، در حدود ۱۰ درصد بابت هزینههای تستهای گمرک و محیط زیست و چندین بند و تبصره دیگر نیز بر قیمت این خودرو افزوده میشود.
با این حساب در حدود ۸۴ درصد بر قیمت خودرو افزوده خواهدشد. تا اینجا همچنان هزینه تولید و سود تولیدکننده لحاظ نشدهاست. با احتساب ۷ درصد هزینه مونتاژ و حداکثر ۱۷ درصد سود قانونی، نهایتا به ۲۴ درصد دیگر نیز به قیمت افزوده میشود. در مجموع با در نظر گرفتن تمام هزینهها، ۱۰۷.۵ درصد به علاوه ۱ هزار دلار هزینه حمل و عوارض صادراتی مبدا، قیمت ۳۵ هزار دلاری اکستریم VX به ۷۰ هزار و ۵۵۰ دلار خواهد رسید!
تحلیل بازار
قیمت ۷۰ هزار و ۵۵۰ دلاری اکستریم وی ایکس در ایران معادل ۳ میلیارد و ۵۲۷ میلیون تومان خواهد بود که اصلا ارزان نیست. با توجه به این قیمت، بازار هدف این خودرو مشتریان لندکروز مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، پرادو ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، لکسوس NX 200 2018، لکسوس NX 300h 2018 خواهدبود. همچنین مشتریان خودروهای لکسوس RX 350 2012، بیامو X3 2015 و قدیمیتر، سانتافه ۲۰۱۸ و قدیمیتر و توسان ۲۰۱۸ صفرکیلومتر نیز در جامعه مشتریان هدف این خودرو هستند. خودروهایی که حداقل ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشتهاند و عمری از آنها گذشته است. با این وجود اما هنوز هم خودروهای خوب و با کیفیتی محسوب میشوند و در صورت نگهداری درست مالک اول، انتخاب بهتری خواهند بود.
مسئله اصلی خودروهای چینی خدمات پساز فروش و تامین قطعات یدکی، استهلاک بالا، افت کیفیت شدید متریال، مونتاژ و رنگ حتی در کارکردهای پایین و بازار دست دوم ضعیف به همان دلایل اولیه است. همین مسئله خریدار را با این سوال بزرگ مواجه میکند که “آیا ارزش خرید دارد؟”
گالری تصاویر:
بیشتر بخوانید:
شرایط فروش بستیون T77 بهمن موتور اعلام شد
بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر
قیمت هونگچی H5 بهمن موتور و شرایط فروش آن رسماً اعلام شد
هونگچی E-QM5 بهمن موتور در یک قدمی ورود به ایران / بررسی تخصصی
قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو در ایران بیش از نیم میلیارد تومان گرانتر از چین
چری تیگو ۷ پرو هیبریدی در قطر رونمایی شد / بررسی تخصصی مشخصات فنی
تا دوونیم ملیارد بله ولی بیشتر نه کسی ماشین با پرستیژ کره ایرو ول نمیکنه ماشین چینی با عمر مفید نصف اونارو بخره