هاوال اچ ۲ بررسی شد / یک چینی با طعم ژاپنی!

از دست ندهید

هاوال اچ ۲ تحت فشار بررسی شد. اما آیا این کراس اوور قدیمی و کم آپشن در برابر هموطنان جدید فول آپشنش در کشور حرفی برای گفتن دارد؟ ارزش خرید این خودرو چقدر است؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: هاوال اچ ۲ مدل ۲۰۱۶ صفر کیلومتر در گرمای شدید هوای تهران و تحت فشار بررسی شد. هاوال H2 یکی از بهترین کراس‌اوورهای بازار در زمان آزادی واردات خودرو به شمار می‌رفت. H2 کراس‌اووری با پنج ستاره ایمنی در بازار خودرو چین و استرالیا بود.حال منابع آگاه خبر ترخیص ۱۰۰ دستگاه از این کراس‌اوور چینی را به بیت‌ران دادند که فرایند ورود مجدد آنها به بازار در حال اجرا است.

هاوال

 

هاوال اچ ۲ از پیشرانه  ۱.۵ لیتری توربو با کد GW4G15B متعلق به میتسوبیشی استفاده می‌کند. این موتور قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این توان توسط گیربکس ۶ سرعته AT به چرخ‌های جلوی این کراس اوور هزار و ۵۲۵ کیلوگرمی منتقل می‌شود.

فیلم بررسی خودرو در یوتیوب بیت ران پلاس

این خودرو در پایین‌ترین رده آپشن به کشور وارد شد. حتی سنسور و دوربین دنده عقب هم در این خودرو وجود ندارد. از مانیتور لمسی هم خبری نیست.

اما چقدر می‌شود روی عملکرد فنی هاوال اچ ۲ حساب باز کرد؟

هاوال

 

آزمایش رانندگی و شتاب

با ورود به کابین هاوال اچ ۲ با یک طراحی قدیمی اما صمیمی و با کیفیت روبرو می‌شویم. ارگونومی کابین چندان در گود نیست و کاملا متوجه می‌شوید که در یک خودروی قدیمی نشسته‌اید. صندلی‌های پارچه‌ای فوم و راحتی مناسبی دارند. دید به اطراف هم به واسطه استفاده از سبک قدیمی طراحی داخلی و ارتفاع بالای صندلی، مناسب است.

دکمه استارت را می‌فشاریم و خودرو با صدا و لرزش کمی روشن می‌شود. اهرم تعویض دنده در حالت D قرار می‌گیرد و خودرو با تاخیر زیادی شروع به حرکت می‌کند. تاخیر بیش از حد پدال گاز خودرو، بزرگ‌ترین ضعف فنی این خودرو است.

به هر حال خودرو شروع به حرکت می‌کند و پس از گذر از تاخیر، ناگهان شتاب می‌گیرد. شتاب خودرو راضی کننده است و از آن مهم‌تر این است که به جای صدای ناله پیشرانه خودروهای چینی جدید در کشور، شما با صدای نرم و دلنشینی طرف هستید.

شتاب‌گیری هاوال اچ ۲ قابل قبول و روان است و صدای پیشرانه هم به واسطه کیفیت موتور و عایق بندی مناسب کابین آزار دهنده نیست. از طرف دیگر هوشمندی گیربکس مناسب است و نیاز شما را تقریبا به موقع تشخیص می‌دهد.

هاوال
تعویض دنده‌ها

دنده‌های گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT هاوال اچ ۲ به نرمی تعویض می‌شوند و از تقه زدن گیربکس، چه در شروع و چه در حین حرکت خبری نیست. تاخیر پدال گاز در حین تعویض دنده کمتر شده و قابل قبول است.

در مجموع شما با هاوال اچ ۲ شتاب گیری راضی کننده، روان و کم صدایی دارید. البته باید با تاخیر ابتدایی آن کنار بیایید.

در سر بالایی‌های شدید همراه با ترافیک، شاید تنها راه گریز شما از تاخیر واکنش پدال گاز خودرو، استفاده از دنده یک و دو در حالت تیپ ترونیک گیربکس است. در این حالت تاخیر پدال گاز کمتر می‌شود و حداقل گیر نمی‌کنید.

هاوال

کیفیت سواری 

سواری هاوال اچ ۲ نرم و کم صدا است. به جرات می‌توان گفت این خودرو جزو نرم‌ترین کراس اوورهای بازار کشور است.

سیستم تعلیق مک فرسون با آنتی رول بار در قسمت و جلو و تعلیق مولتی لینک (چند اتصالی) در قسمت عقب، وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. تعلیق‌های مولتی لینک باعث می‌شوند هر چرخ خودرو در مواجه با ناهمواری‌ها، مستقل عمل کند. در نتیجه فقط چرخ روی ناهمواری بالا و پایین می‌رود و جا به جایی کل کابین خودرو به حداقل می‌رسد تا وضعیت خودرو در جای خود حفظ شود.

تایرهای سایز ۲۳۵/۵۵ R18 در جلو و عقب از برند با کیفیت کومهو است که چسبندگی و نرمی خوبی دارند.

کیفیت سواری هاوال اچ ۲ مشابه خودروهای تویوتا است یعنی نرم و کم صدا است. عایق‌بندی کابین هم مناسب است و صدای پیشرانه، باد و عوارض جاده چندان به گوش نمی‌رسند.

هاوال

 

هندلینگ و ترمز

هندلینگ هاوال اچ ۲ قابل قبول است. هر چند سیستم تعلق نرم خودرو باعث می‌شود در مانورهای ناگهانی بدنه کمی به طرفین خودرو لنگر بیندازد اما سامانه ESP آن را کنترل و جلوی انحراف را می‌گیرد.

فرمان‌پذیری خودرو در مانورهای ناگهانی مناسب بود و خودرو بعد از یک تغییر مسیر ناگهانی در سرعت ۷۰ کیلومتر، به خوبی به جای خود بر برگشت و قابل کنترل بود. اما به واسطه سیستم تعلیق نرم ممکن است حسی از نبود کنترل را به راننده منتقل کند که البته در حد همان حس باقی می‌ماند.

اما ترمزهای دیسکی در جلو و عقب مجهز به ABS و EBD به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند. ترمزها به همان اندازه فشار پای راننده روی پدال، درگیر می‌شوند و از چوب کردن و حالت اسفنجی هم خبری نیست.

در مجموع هندلینگ و عملکرد ترمز هاوال H2 قابل قبول و حتی فراتر از توقعمان از یک خودروی چینی بود.

هاوال
هاوال
طراحی ظاهری 

تنها یک نگاه ساده به هاوال اچ ۲ کافی است تا متوجه شوید با یک خودروی قدیمی سر و کار دارید. البته طراحی این خودرو مربوط به قبل از سال ۲۰۱۴ است و این امری طبیعی است.

اما طراحی جلوی خودرو بیش از حد ساده و مظلوم حتی برای سال ۲۰۱۴ است. جلو پنجره کروم کاری از مد افتاده و چراغ‌های ساده، بیش از حد مظلومانه هستند.

در نمای کناری وضعیت کمی بهتر می‌شود و خط شانه برجسته و فیچر لاین پایین درها کمی از سادگی این نما کاسته‌اند اما باز هم هیجان انگیز نیستند.

شاید نمای عقب با استفاده از چراغ‌های دو تکه و خروجی دوبل اگزوز، بهترین قسمت این خودرو از لحاظ طراحی باشند.

طراحی خودرو هر چند قدیمی است اما زشت نیست. مزیت طراحی این خودرو، رعایت تناسب در قسمت‌های مختلف خودرو است.

هاوال

کابین و امکانات 

مطابق ظاهر هاوال اچ ۲، داخل کابین هم طراحی قدیمی دارد. اما واقعا با کیفیت ساخته شده است. ترکیبی ار فوم نرم و پلاستیک خشک اما با کیفیت در کابین، احتمالا خریدار را راضی می‌کند. نکته جالب فوم‌های سه تکه رو دری‌ها هستند که در بالای در، کمی نرم و در قسمت هایی که با دست برخورد دارند، بسیار نرم هستند.

کابین خودرو حتی در اوج آفتاب هم بوی خوبی می‌دهد و از بوی گوسفند اکثر خودروهای چینی حاضر در کشور خبری نیست!

این خودرو از نوع کم آپشن است و از مانیتور لمسی، سانروف، صندلی برقی چرمی، دوربین و سنسور دنده عقب هیچ خبری نیست. کروز کنترل، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم پایش باد تایرها، فرمان برقی و سیستم کی‌لس تنها امکانات این خودرو هستند.

در مجموع کابین خودرو واقعا با کیفیت است، نکته ای که در هموطنان دیگرش در کشور مشاهده نمی‌شود.

موتور هاوال

مزایا و معایب

هاوال اچ ۲ خودرویی با طراحی قدیمی اما با کیفیت است. از مزایای آن می‌توان به کیفیت مناسب ساخت، شتاب، هندلینگ و ترمز مناسب اشاره کرد. در مقابل هم طراحی قدیمی، نداشتن تجهیزات در نسخه وارد شده، تاخیر پدال گاز و بازار دست دوم ضعیف از معایب این خودرو هستند. اما با همین شرایط خودرو و با وضع موجود بازار، احتمالا این خودرو همچنان بهترین کراس اوور صفر کیلومتر چینی قابل خرید در کشور است.

 

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!




2 دیدگاه

  1. در مجموع خودروهایی که کمپانی گریت وال موتورز تولید میکنه کیفیت خوب و قابل قبولی رو ارائه میدن حالا چه برند هاوال باشه و یا برند جدیدترش که تانک هست و فقط شاسی بلند تولید میکنه و ناگفته نماند که بخاطر همین کیفیت و خدمات خوبش هم در کشورهایی مثل چین و استرالیا و حتی در آمریکا هم مورد استقبال قرار گرفته و به امید خدا که اگر بنا به واردات خودروی چینی به کشورمون هست حداقل از این کمپانی و یکی دوتا برند دیگه مثل چانگان و هونگچی و ام جی به کشورمون وارد بشه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط