پژو ۲۰۷ شش دنده دستی جدید بررسی شد/ سریع‌ترین خودرو هاچ بک ایرانی!

از دست ندهید

پژو ۲۰۷ شش دنده دستی جدید در گرمای شدید اهواز تحت یک تست پر فشار قرار گرفت. این خودرو به پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس شش سرعته دستی جدید مجهز است. عملکرد این خودرو چگونه است و چه تفاوتی با نسخه‌های قبلی دارد؟

پژو ۲۰۷ شش دنده دستی

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: ایران خودرو برای اولین بار قرار است که پژو ۲۰۷ را با گیربکس شش سرعته دستی، پیشرانه TU5 پلاس و سقف پانوراما به بازار عرضه کند.

فرصتی پیش آمد تا تیم بیت ران پژو ۲۰۷ شش دنده دستی جدید را در گرمای شدید اهواز و تحت فشار بالا بررسی کند. مشخصات فنی این خودرو برای وزن ۱۰۹۶ کیلوگرمی آن کافی به نظر می‌رسد. اما عملکرد میدانی خودرو چگونه است؟

شتاب خوب

پژو ۲۰۷ شش دنده دستی جدید از پیشرانه TU5 پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند. تنها گیربکس شش سرعته دستی حال حاضر ایران خودرو نیز وظیفه انتقال توان پیشرانه به چرخ‌های جلو را دارد. ایران خودرو در این محصول از تجهیزات EMS (کامپیوتر، سنسورها و…) جدیدی با برند یک شرکت چینی به نام AECS استفاده کرده است. نرم افزار ECU این خودرو نیز متعلق به همین شرکت چینی است.

با این پیش فرض پشت فرمان خودرو قرار می‌گیریم و با دنده یک حرکت را آغاز می‌کنیم. تاخیر شروع حرکت خودرو قابل قبول است و خودرو تا دور ۶۰۰۰ RPM به شما اجازه دور گرفتن می‌دهد. دنده یک خودرو تا ۵۰ کیلومتر سرعت می‌گیرد و دنده با حالتی نرم‌تر، روان‌تر و بی‌صدا تر نسبت به گیربکس پنج سرعته، تعویض می‌شود. دنده دو خودرو نیز تا ۹۰ کیلومتر سرعت می‌گیرد. شتاب‌گیری خودرو واقعا مناسب و حتی غافلگیر کننده است. تعویض دنده‌ها نیز به نرمی انجام می‌شوند. خودرو حتی در گرمای حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد و محدود شدن توان توسط ECU (جهت حفظ ایمنی قوای محرکه)، به راحتی به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد!

اما آیا خودرو در این سرعت قابل کنترل هم هست؟

هندلینگ ترسناک!

پژو ۲۰۷ شش دنده دستی

هر چند شتاب و کشش پژو ۲۰۷ شش دنده دستی جدید راضی کننده است، اما خودرو هنگام مانورهای ناگهانی در سرعت‌های بالای ۶۰ کیلومتر اصلا پایدار نیست و عقب آن به راحتی در می‌رود.

از طرف دیگر هنگام یک ترمز ناگهانی در سرعت حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، خودرو تا مرز واژگونی پیش رفت و حس وحشتناکی را به سرنشینان منتقل کرد.

البته لازم به ذکر است خودرو تحت بررسی به سیستم ESC (کنترل پایداری) مجهز نبود. مسلما خودرو با تجهیز به سامانه ESC، در مانورهای ناگهانی پایداری خیلی بهتری دارد. اما پلت‌فرم قدیمی خودرو باعث می‌شود سرنشینان خودرو همچنان استرس زیادی را در این شرایط تجربه کنند.

به هر حال وجود سامانه کنترل پایداری برای این خودرو کاملا ضروری به نظر می‌رسید. این مورد بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه جدید در نسخه‌های تحویلی به مشتریان، لحاظ می‌شود.

 

فرمان برقی نا هماهنگ

هر چه قدر که عملکرد فرمان برقی پژو ۲۰۷ شش دنده دستی در مسیرها شهری و سرعت های زیر ۹۰ کیلومتر مناسب است، در سرعت‌های بالاتر اما عملکرد آن بیش از حد نرم و حتی خطرناک است. فرمان خودرو در سرعت‌های بالا بیش از حد نرم است و با اشاره‌ای کوچک، باعث بازی کردن و انحراف خودرو می‌شود. به نظر می‌رسد عملکرد فرمان برقی خودرو در سرعت‌های بالای ۹۰ کیلومتر بر ساعت باید کمی سفت‌تر باشد. البته این خودرو در حال گذراندن برخی از آزمایش‌ها بود و احتمالا این مشکل در نسخه‌های تحویلی به مشتریان بر طرف خواهد شد.

تعلیق خشک

باوجود کشش بهتر خودرو نسبت به نسخه های قبلی پژو ۲۰۷ شش دنده دستی، اما این خودرو همچنان سواری خشک و همراه با کوبشی دارد. علت این موضوع استفاده از سیستم تعلیق قدیمی میل پیچشی در قسمت عقب و همینطور فنربندی ذاتا خشک این خودرو است.

 

فقط مناسب شهر

با وجود بهبود عملکرد قوای فنی پژو ۲۰۷ شش دنده دستی و شتاب و کشش بهتر، اما این خودرو تنها مناسب ترددهای داخل شهر است. این خودرو در جاده‌های شهر اهواز تست شد و جالب است بدانید در این جاده‌ها هر چه قدر هم منتظر بمانید، هیچ کدام از نسخه‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ یا پراید را نخواهید دید! چرا که تجربه راندن در دمای بالا و در مسافت‌های طولانی به ساکنان این شهر ثابت کرده است که خودروهای هاچ بک گزینه‌های مناسبی برای آنان نیستند.

پژو ۲۰۷ شش دنده دستی با قوای محرکه و برنامه نویسی جدید و نصب سامانه کنترل پایداری، اکنون یک گزینه مناسب برای سفرهای داخل شهری است. استفاده از این خودرو در جاده و سفرهای طولانی همچنان خسته کننده است.

بیشتر بخوانید:

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!




1 دیدگاه

  1. سیستم تعلیق و ادواتش فنی کپی برابر اصل رانا پلاس هست نمیدونم قبلا چرا صدتا ایراد فنی از رانا گرفتید از شتاب این همچین تعریف و تمجید کردید! در کل شخصا تجربه استفاده روزمره هر دو رو دارم و میتونم بگم از نظر شتاب و سواری و تعلیق کپی برابر هم هستن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط