بررسی اکستریم VX ؛ سیر تا پیاز محصول جدید برند اکستریم مدیران خودرو

از دست ندهید

اکستریم VX به عنوان محصول جدید برند اکستریم (زیر مجموعه مدیران خودرو) برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو اصفهان رونمایی شد. بررسی اکستریم VX در این رویداد خودرویی نشان می‌دهد که مدیران خودرو قصد دارد در نبود برندهای جهانی، سهم فروش خود را افزایش دهد. اما چرا مدیران این شرکت خودروسازی داخلی تصمیم گرفتند نسخه قدیمی (از خط خارج) اکستریم VX را در کشورمان عرضه کنند؟

ویدیو بررسی تیگارد ایکس ۳۵ را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از هر چیز باید عنوان کرد که همه ما دوست داریم در کنار خودروهای چینی، محصولات برندهای معتبر جهانی را ببینیم. طبیعتاً هیچ علاقه‌مند به خودرویی تمایل ندارد که خیابان‌های کشورش، مملو از محصولات انحصاری (داخلی یا خارجی) باشد. اما به هر حال تصمیم‌گیران و قانون‌گذاران فعلاً شرایط را برای واردات و عرضه محصولات چینی مساعد می‌بینند.

پس اجباراً با فراموش‌کردن تعصبات قدیمی، باید به خودروهای جدید (فارغ از هر برند و محصولی) واقع‌گرایانه نزدیک شویم تا بتوانیم در زمان خرید آنها، با اطلاعاتی کافی تصمیم بگیریم. بررسی اکستریم VX به ما نشان می‌دهد که قرار است با چه خودرویی روبرو شویم.

محصول جدید مدیران خودرو در واقع برای بازار خودرو ایران جدید است. اگر به وب‌سایت‌های چینی یا رسانه‌های بین‌المللی دیگر نگاه کنیم، می‌بینیم نمونه‌ای که در نمایشگاه خودرو اصفهان رونمایی شد، در واقع نسخه از خط خارج EXEED VX در بازار خودرو چین است. یعنی خودرویی که در اصفهان به نمایش درآمد، دیگر در چین وجود خارجی ندارد.

آمار فروش اکستریم VX در بازار خودرو چین

در حال حاضر، نسخه فیس‌لیفت اکستریم VX توسط چینی‌ها قابل خرید است که اتفاقاً در بحث فروش، می‌توان گفت که محصول موفقی به‌شمار می‌رود.

بررسی اکستریم VX
آمار فروش اکستریم VX از ابتدای عرضه در چین تاکنون

بررسی اکستریم VX در آمارهای فروش وب‌سایت‌های مرجع چینی نشان می‌دهد که این خودرو، دهمین شاسی بلند بزرگ پر فروش در بازار خودرو چین است.

همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، روند فروش این خودرو در سه ماه اخیر رو به افزایش است. به‌طوری‌که در طول ۹۰ روز گذشته فروش VX در چین ۴۴.۸% رشد داشت.

از آنجایی که برند EXEED (اکستریم در ایران) محصولات محدودی در بازار چین عرضه می‌کند، افزایش فروش VX در آن کشور باعث شد سهم فروش این خودرو هم در میان محصولات این برند افزایش داشته‌باشد. به‌طوری‌که در پایان مهر ماه سال جاری، VX دقیقاً ۱۸.۷۳% از سهم فروش محصولات برند EXEED در چین را در اختیار داشت.

اگر به کل بازار خودرو چین نگاه کنیم، آمارها نشان می‌دهد که اکستریم VX در میان تمامی خودروهایی که در آن کشور عرضه می‌شوند فقط ۰.۰۸% از سهم بازار را متعلق به خود کرد. سهم فروش VX در میان شاسی بلندهای اندازه بزرگ هم فقط ۱.۰۹% است.

اما چه چیزی باعث شد که اکستریم VX در چین در میان ده شاسی بلند اندازه بزرگ پر فروش قرار گیرد؟ جالب است بدانیم که پر فروش ترین شاسی بلند اندازه بزرگ در چین، GAC trumpchi ES9 که روزانه بیش از ۹۹ هزار تقاضا برای خرید آن در کشور چین ثبت می‌شود.

ویدیو پیکان در لاس وگاس را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

در حقیقت اگر به مارکت شاسی بلندهای اندازه بزرگ چین نگاه کنیم، می‌بینیم که تمامی ده محصول پر فروش در این رده، همگی قیمتی بیش از ۲۰۰ هزار یوان (۱ میلیارد و ۴۲۶ میلیون تومان) دارند. اما اکستریم VX را می‌توان از ۱۸۹ هزار ۹۰۰ یوان (۱ میلیارد و ۳۵۴ میلیون تومان) در چین خریداری کرد.

واقعیت این است که قیمت ارزان‌تر در کنار برخی امکانات رفاهی مناسب باعث شد که اکستریم VX بتواند جایی در میان ده SUV اندازه بزرگ چین برای خود دست و پا کند. اما آیا در کشورمان هم چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ بگذارید سناریو حضور این خودرو را در ایران کمی بیشتر بررسی کنیم.

قیمت اکستریم VX در چین و ایران

اکستریم VX در نمایندگی‌های این برند از ۱۸۹ هزار و ۹۰۰ یوان (حدود ۲۶ هزار دلار – ۱ میلیارد و ۳۵۴ میلیون تومان) قابل خرید است. این بهایی است که یک شهروند چینی باید برای خرید نسخه تک دیفرانسیل VX با موتور دو لیتری توربوشارژ و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک بپردازد.

نسخه فول آپشن اکستریم VX با سامانه انتقال نیرو به چهار چرخ و تمامی امکانات رفاهی قابل عرضه، ۲۲۹ هزار و ۹۰۰ یوان (حدود ۳۲ هزار دلار – ۱ میلیارد و ۶۳۹ میلیون تومان) قیمت دارد.

قانون‌گذار در ابتدای امر حقوق ورودی ۹۵ درصدی (سود بازرگانی + حقوق گمرکی) را برای اکستریم VX تعیین می‌کند. در مراحل بعدی مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شهرداری، مالیات هوای پاک، مالیات نقل و انتقال، مالیات شماره‌گذاری، بیمه، خدمات شماره‌گذاری، سود واردکننده و… هم به حقوق ورودی این خودرو اضافه می‌شود.

در نتیجه می‌توان از همین حالا، قیمت اکستریم VX را رقمی بیش از ۳ میلیارد تومان پیش‌بینی کرد که بسیار گزاف به نظر می‌رسد. فراموش نکنیم که عامل موفقیت فروش این خودرو در چین، قیمت کم در کنار امکانات رفاهی معقول بود. اما پرداخت چنین مبلغی برای برندی که مشتری ایرانی هیچ شناختی از آن ندارد، کمی سخت و سنگین به نظر می‌رسد.

در حال حاضر بسیاری از افراد؛ اکستریم VX را با لکسوس LX مقایسه می‌کنند که در واقعیت بسیار اغراق‌آمیز است. حقیقت این است که نه اکستریم VX می‌تواند جایگاه LX را در ایران بدست آورد و نه مالکان آینده این خودرو پرستیژ LX را را در زمان رانندگی با VX تجربه خواهند کرد. اما اگر روزی قرار باشد چنین مبلغی را برای این خرید این خودرو هزینه کنیم، چه چیزهایی دریافت خواهیم کرد؟

مشخصات فنی اکستریم VX

بررسی اکستریم VX

اکستریم VX قرار است با موتور SQRF4J20C برند چری که حجمی برابر با دو لیتر دارد در خیابان‌های کشور تردد کند. این موتور توریو GDi قادر است ۲۶۱ اسب بخار قدرت در ۵ هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. اما جالب اینجاست که خود چینی‌ها در رسانه‌هایشان قدرت واقعی این خودرو را ۲۴۵ اسب بخار اندازه‌گیری کردند.

گشتاور خروجی این موتور هم به رقم ۴۰۰ نیوتن متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. اگر به مشخصات فنی و عملکرد موتور اکستریم VX توجه کنیم، می‌بینیم که این موتور با قوای محرکه فونیکس تیگو هشت پرومکس یکسان است. اما از منظر قدرت و گشتاور کمی عملکرد موتور این خودرو بالاتر و بهتر از تیگو هشت پرومکس است.

تفاوت دیگر این است که در تیگو هشت پرومکس نیرو و گشتاور موتور توسط گیربکس هفت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های آن خودرو منتقل می‌شود. اما نیرو و گشتاور موتور اکستریم VX با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک (AT) به چهار چرخ آن هدایت می‌شود.

در محور جلو VX تعلیق مک‌فرسون مستقل را می‌توان دید و در محور عقب هم بازوهای مولتی‌لینک مستقل قرار گرفتند. اکستریم VX در نسخه هفت نفره با سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ به ایران وارد می‌شود. از همین رو وزن این خودرو به ۱۹۲۰ کیلوگرم می‌رسد.

طول، عرض و ارتفاع VX به ترتیب برابر است با ۴۹۷۰×۱۹۴۰×۱۷۹۲ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم به ۲۹۰۰ میلیمتر می‌رسد. زاویه ورود این خودرو به شیب مسیر ۱۸ درجه و زاویه خروج آن هم ۲۰ درجه اعلام شد.

اکستریم VX با مصرف سوخت ۸.۹۸ لیتر در ازای هر صد کیلومتر می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت برسد. حجم مخزن سوخت این خودرو نیز ۶۵ لیتر است.

بررسی اکستریم VX از نظر آپشن‌های رفاهی

در نمایشگاه خودرو اصفهان اعلام شد که اکستریم VX با کامل‌ترین سطح امکانات رفاهی به بازار خودرو ایران وارد خواهد شد. از همین رو می‌توان انتظار داشت که این خودرو با رینگ‌های ۲۰ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، ترمزهای اضطراری، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی برای دو ردیف اول و دوم صندلی‌ها، TPMS و سامانه مانیتورینگ بیومتریک سرنشینان داخلی به بازار وارد شود.

علاوه بر اینها، اکستریم VX مجهز به ایربگ‌های راننده و سرنشین، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ایربگ زانو (مخصوص راننده)، سنسور پارک جلو و عقب، هشدار بازکردن درب‌های خودرو، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی و ترمز پارک اتوماتیک هم خواهد بود.

استارت استاپ موتور، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری هم در اکستریم VX وجود دارند. به غیر از این موارد هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، رادار خطی، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و هشدار برخورد از عقب هم جزء موارد رفاهی این خودرو به‌شمار می‌روند.

سانروف پانورامیک، روف رک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، درب صندوق عقب برقی با حافظه، فرمان چرمی با تنظیم دستی، دسته‌دنده الکترونیکی، شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان، گرمکن فرمان، پشت آمبر ۱۲.۳ اینچی، HUD، دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم تلفن، صندلی‌های برقی ردیف اول با گرمکن، سردکن و ماساژور، گرمکن و سردکن صندلی‌های ردیف دوم، مانیتور لمسی ۱۵.۶ اینچی داشبورد و مانیتور لمسی ۱۲.۳ اینچی سرنشین کناری هم در این خودرو وجود دارند.

چراغ‌های VX از نوع LED است و در داخل کابین هم شاهد نورپردازی داخلی هستیم. سنسورهای نور و باران در این خودرو استاندارد هستند و تهویه VX هم از نوع اتوماتیک دو نقطه‌ای است. البته برای ردیف دوم سرنشینان هم شاهد یک تهویه مطبوع تک کاناله هستیم که خروجی آن نیز برای سرنشینان این ردیف وجود دارد.

چرا نسخه قدیمی اکستریم VX وارد ایران می‌شود؟
بررسی اکستریم VX
نسخه فیس لیفت اکستریم VX

بررسی اکستریم VX در نمایشگاه خودرو اصفهان نشان داد که مدیران خودرو قصد دارد نسخه از خط خارج VX را در بازار ایران عرضه کند. حقیقت این است که نسخه نمایشی VX در اصفهان دیگر در چین وجود خارجی ندارد.

این نسخه دقیقاً مربوط به سال ۲۰۲۱ است که VX با این شمایل ظاهری توسط چینی‌ها قابل خرید بود. اما حالا در سال جاری میلادی ظاهر آن دستخوش تغییرات شد تا بتواند همچنان در بازار سهم فروش داشته‌باشد.

نسخه فیس لیفت اکستریم VX

شایسته بود که مدیران خودرو حالا با بازشدن درب‌های واردات خودرو به ایران، نسخه جدید و کاملاً به روز اکستریم VX را به کشور وارد می‌کردند.

نسخه قدیمی اکستریم VX (نمونه وارداتی به ایران) مشکلات آیرودینامیکی داشت. از همین رو، براساس کامنت‌های خریداران این خودرو در چین، نسخه‌های قدیمی حتی در سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت هم صدای باد زیادی را در اطراف ستون‌ها ایجاد می‌کردند. از همین رو، EXEED تصمیم به فیس‌لیفت این خودرو گرفت تا بسیاری از مشکلات قدیمی را حل کند.

اما در کمال تعجب، همین نسخه قدیمی برای واردات به ایران انتخاب شد تا مشتری ایرانی محصولی را خریداری کند که دیگر در خط تولید EXEED حضور ندارد.

ویدیو کولاک دختران موتورسوار ایرانی را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

پژو ۲۰۷ شش دنده دستی جدید بررسی شد/ سریع‌ترین خودرو هاچ بک ایرانی!

اولین کامیونت برقی وارداتی ایران رونمایی شد + جزئیات محصول شایان دیزل

اکستریم وی ایکس / اکستریم VX مدیران‌خودرو معرفی شد؛ بررسی تخصصی چینی جدید

شرایط فروش بستیون T77 بهمن موتور اعلام شد

قیمت هونگچی H5 بهمن موتور و شرایط فروش آن رسماً اعلام شد




2 دیدگاه

  1. علت ورود محصول از رده خارج که مدتهاست در مورد برندهای مختلف وجود دارد که کاملا واضح است و آن سود چند صد درصدی واردکننده در سایه عدم نظارت جدی بر عملکرد آنها و بدون توجه به حقوق مشتری است.
    با تشکر از شما

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط