اکستریم ال ایکس / اکستریم LX محصول جدید شرکت مدیران خودرو که یکی از محصولات شرکت اکسید است، رسما رونمایی شد. این خودرو، محصولی از شرکت چری به عنوان صاحب برند اکسید است و بنابر اعلام این شرکت، از بهمن ماه امسال قرار است به بازار بیاید.
بیتران – رضا نوروزی: اکستریم ال ایکس / اکستریم LX کراساوور میدسایز شرکت اکسید است که در نمایشگاه اصفهان رسما معرفی شد. این خودرو همچون سایر محصولات برند اکسید از پلتفرم و قوای محرکه مشابه محصولات چری بهره میبرد. اکستریم نام متفاوت برند اکسید در ایران است که به جهت تحریمها این تغییر نام انجام گرفتهاست.
طراحی بدنه
نمای پشتی اکستریم ال ایکس همچون برادر بزرگتر خود یعنی تی ایکس ال، با چراغهایپیوسته و دو چراغخطر عمودی طراحی متقارن و مناسبی دارد. طراحی نمای کناری خودرو اما اندکی با برادر بزرگتر متفاوت است و به جای دو خط تیز که بارسیدن به ستون وسط محو میشوند، یک خط تیز سراسری است.
در نمای جلوی خودرو باز هم همچون تی ایکس ال، جلوپنجره بسیار بزرگ اما با طرح مشبک به جای خطوط افقی طراحی شدهاست. چراغها نیزکشیده و دیلایتها عمودی طراحی شدهاند و فرم قابل قبولی دارند. این فرم طراحی در جلوی خودرو در هر چهار محصول برند اکسید رعایت شدهاست. البته فعلا سه محصول از اکسید در این نمایشگاه معرفی شدهاست.
پیشرانه
اکستریم ال ایکس اما از یک موتور ۱.۶ لیتری ۱۹۱ تا ۱۹۴ اسببخاری توربو تزریق مستقیم با گشتاور ۲۹۰ نیوتونمتر بهره میبرد. این موتور با چری تیگو ۸ پرو مشترک است. گیربکس متصل به این موتور نیز ۷ سرعته دوکلاچه تر است. این گیربکس قدرت را به هر چهارچرخ به صورت اتوماتیک (AWD) منتقل میکند. سایز رینگهای این خودرو نیز در دو سایز ۱۹ و ۲۰ اینچی عرضهمیشود.
طراحی داخلی
اولین نکته که با دیدن داشبورد اکستریم ال ایکس جلب توجه میکند، طراحی ساده و هماهنگ داشبورد است. مانیتور و کلاستر در این داشبورد به صورت یک تکه طراحی شدهاست. اما بر خلاف TXL، داشبورد و رودریها نورپردازی شدهاند. فرمان این خودرو هم مانند سایر محصولات اکسید خوش دست و طراحی قابل قبولی دارد و با سایر بخشهای داشبورد هماهنگ به نظر میرسد.
کنسول میانی با کلیدهای تاچ در بالاترین نقطه که برای تهویه و حالتهای رانندگی است، هم مناسب است. کنسول اکستریم LX همانند اکستریم تی ایکس ال به صورت دو تکه طراحیشده که بخش پایینی برای قراردادن وسایل کوچک مناسب است. این خودرو هم ۵ نفره بوده و فضای صندوق عقب این خودرو هم مناسب است.
پلتفرم
اکستریم ال ایکس همانند سایر محصولات اکسید از یک پلتفرم با نام M3X استفاده میکند. این پلتفرم اکسید ادعا میکند در ۵ مرکز تحقیق و توسعه مختلف در جهان مورد تایید قرار گرفتهاست. این پلتفرم ماژورال بوده و از سگمنت A تا C، کلاس خودروهای MPV، کراساوور و خودروهای برقی روی آن قابل توسعه هستند.
البته اکسید مدعی است که این بنسازه قابلیت توسعه خودروهای SUV را نیز دارد که با توجه به ساختار متفاوت خودروهای SUV باید دید چگونه میخواهند این ادعا را محقق کنند؟!
همچنین اکسید میگوید که این پلتفرم به دلیل ماژورال بودن و تنوع محصولات بر بستر آن، تیراژ بالا و در نتیجه قیمت مناسبی دارد. البته برند اکسید در بازار کشورهای در حال توسعه حضور فعالی دارد. ولی در بازار چین محصولات آن حتی جزو ۶۰ خودروی پرفروش کلاس خود هم نیستند.
قیمت
قیمت جهانی اکستریم LX در مبدا بین ۱۳ هزار ۴۰۰ تا ۲۴ هزار و ۲۰۰ دلار است که معادل ریالی آن با قیمت فعلی دلار بین ۶۷۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان است. اما با توجه به هزینههای حمل و عوارض صادراتی چین و امثالهم، در حدود ۳ تا ۵ هزار دلار به این قیمت در گمرک افزوده میشود.
در حال حاضر با توجه به تغییر تعرفه واردات بر خودروهای مونتاژی، برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی حجم موتور و داخلی سازی زیر ۲۰ درصد، ۵۱ درصد تعرفه تعیین شدهاست. همچنین علاوه بر این تعرفه، ۹ درصد مالیات ارزشافزوده، ۳ درصد عوارض شهرداری، ۱.۵ درصد عوارض نوسازی ناوگان، ۴ درصد عوارض شمارهگذاری و بیمه، ۳ تا ۵ درصد مالیات هوای پاک، در حدود ۱۰ درصد بابت هزینههای تستهای گمرک و محیط زیست و چندین بند و تبصره دیگر نیز بر قیمت این خودرو افزوده میشود.
با این حساب در حدود ۱۰۰ درصد بر قیمت خودرو افزوده خواهدشد. تا اینجا همچنان هزینه تولید و سود تولیدکننده لحاظ نشدهاست. با احتساب ۱۰ درصد هزینه مونتاژ و ۱۷ درصد سود قانونی، نزدیک به ۳۰ درصد دیگر نیز به قیمت افزوده میشود. در مجموع با در نظرگرفتن تمام هزینهها، ۱۳۰ درصد به علاوه ۵ هزار دلار هزینه حمل و عوارض صادراتی مبدا، قیمت ۲۴ هزار دلاری اکستریم LX به ۵۵ هزار و ۲۰۰ دلار خواهد رسید!
تحلیل بازار
قیمت ۵۵ هزار و ۲۰۰ دلاری اکستریم ال ایکس در ایران معادل ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان خواهد بود که اصلا ارزان نیست. با توجه به این قیمت، بازار هدف این خودرو مشتریان سانتافه ۲۰۱۵ و قدیمیتر ، ایکستریل تا ۲۰۱۵، کولئوس ۲۰۱۶، تویوتا RAV4 2014 و سورنتو ۲۰۱۵ و قدیمیتر خواهدبود. همچنین مشتریان خودروهای اسپورتیچ ۲۰۱۶ و پرادو ۲۰۰۹ و قدیمیتر نیز در جامعه مشتریان هدف این خودرو هستند. خودروهایی که حداقل ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد داشتهاند و عمری از آنها گذشته است. با این وجود اما هنوز هم خودروهای خوب و با کیفیتی محسوب میشوند و در صورت نگهداری درست مالک اول، انتخاب بهتری خواهند بود.
در این رنچ قیمتی در حال حاضر خودروی صفر کیلومتر غیر چینی وجود ندارد و فونیکس تیگو ۷ پرومکس و لاماری ایما رقبای اکستریم ال ایکس هستند. البته در برخی رسانهها به اشتباه رقیب این خودرو تیگو ۷ پرو ذکر شدهکه اشتباه است. همچنین در صورت ورود خودروهای وارداتی دیگر که تا این لحظه مشخص شدهاند، محصولاتی همچون جتا VS5 و کیا سونت هم رقبای این خودرو خواهندبود.
مسئله اصلی خودروهای چینی خدمات پساز فروش و تامین قطعات یدکی، استهلاک بالا، افت کیفیت شدید متریال، مونتاژ و رنگ حتی در کارکردهای پایین و بازار دست دوم ضعیف به همان دلایل اولیه است. همین مسئله خریدار را با این سوال بزرگ مواجه میکند که “آیا ارزش خرید دارد؟”
گالری تصاویر:
بیشتر بخوانید:
اکستریم وی ایکس / اکستریم VX مدیرانخودرو معرفی شد؛ بررسی تخصصی چینی جدید
شرایط فروش بستیون T77 بهمن موتور اعلام شد
بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر
قیمت هونگچی H5 بهمن موتور و شرایط فروش آن رسماً اعلام شد
هونگچی E-QM5 بهمن موتور در یک قدمی ورود به ایران / بررسی تخصصی
قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو در ایران بیش از نیم میلیارد تومان گرانتر از چین
چری تیگو ۷ پرو هیبریدی در قطر رونمایی شد / بررسی تخصصی مشخصات فنی