هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید به گمرک ایران رسیدند / بررسی فنی و تصاویر

از دست ندهید

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید دو محصول جدید BM Cars (بهمن موتور) هستند که به تازگی به گمرک ایران رسیدند. گویا BM Cars قصد دارد این کراس‌اوور Haval را با گشتاور ۵۳۰ نیوتن‌متری در ابتدای سال آینده به بازار خودرو ایران معرفی کند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – در ماه‌های اخیر با توجه به تغییر نگرش واردات خودرو به بازار کشور، بسیاری از خودروسازان و مونتاژکاران به سراغ واردات خودروهای هیبریدی رفتند.

آنطور که مشخص است، خودروهای هیبریدی در سال‌های آتی، سهم بسیار زیادی در بازار خودرو ایران خواهند داشت. چرا که سود بازرگانی این خودروها با ابلاغ معاول اول رئیس‌جمهور، صفر درصد اعلام شد.

مطالب مرتبط:

هاوال اچ ۲ بررسی شد / یک چینی با طعم ژاپنی!

هاوال H2 دوباره‌ به بازارآمد / همه چیز درباره ترخیص هاوال‌های رسوبی در گمرک

تعرفه واردات خودروهای هیبرید

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

این روزها شاهد آن هستیم که شرکت‌های بسیاری اقدام به رونمایی از خودروهای هیبریدی می‌کنند. اما گویا یک میان‌بر در تعرفه‌های قانونی واردات خودروهای هیبریدی وجود دارد که برخی از خودروسازان و مونتاژکاران در حال سوء استفاده از آن هستند. ‌که

همان‌طور که می‌دانیم، برخی از خودروهای هیبریدی وارداتی، از سامانه هیبرید خفیف استفاده می‌کنند. یعنی یک سامانه الکتریکی کوچک فقط کارهایی مانند استارت‌زدن خودرو را انجام می‌دهد و پیمایش خاصی را برای خودرو فراهم نمی‌کند.

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

اما به طور کلی، این خودروها با سامانه هیبرید خفیف هم در قانون واردات خودرو، هیبریدی نام دارند. به همین دلیل برخی از واردکنندگان این روزها فقط به دنبال استفاده از کلمه «هیبرید» در محصول وارداتی خود هستند. چراکه می‌توانند از تعرفه صفر درصد آن استفاده کنند.

در حال حاضر و تا پایان سال جاری، سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی صفر درصد اعلام شد. بر همین اساس و با ابلاغ معاول اول رئیس‌جمهور، تعرفه واردات خودروهای بنزینی‌ هیبریدی و دیزلی‌ هیبریدی با حجم موتور پیستونی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر، از ۱۱ درصد به صفر رسید.

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید در ایران

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

نمونه‌هایی از هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید اکنون در گمرک ایران هستند. به نظر می‌رسد با شروع فرآیند تست‌‌های پیش در دریافت مجوز این خودروها، در ابتدای سال آینده شاهد رونمایی از این دو کراس‌اوور چینی در کشور باشیم.

Haval H6 هیبرید نخستین بار در سال ۲۰۲۱ و در جریان نمایشگاه خودرو بانکوک رونمایی شد. این محصول که به غیر از چین، در تایلند و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس هم به فروش می‌رسد، با یک قوای محرکه قابل خرید است.

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

نسخه پلاگین هیبرید هاوال H6 هم در همان سال در نمایشگاه خودرو تایلند به نمایش درآمد. این مدل با سه پک باتری ۹.۴ کیلووات ساعتی، ۱۹.۹۴ کیلووات ساعتی و ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی تولید می‌شود.

هنوز مشخص نیست که کدام نسخه پلاگین هیبرید Haval H6 به عنوان محصول وارداتی بی ام کارز برای بازار خودرو ایران انتخاب شد. اما ارزش گمرکی نسخه‌های هیبرید و پلاگین هیبرید این دو کراس‌اوور از سوی مراجع گمرکی کشور اعلام شدند.

ارزش گمرکی هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

براساس اطلاعات منابع آگاه، ارزش گمرکی هاوال H6 هیبرید (HEV) به میزان ۱۸ هزار و ۸۰۰ یورو اعلام شد. این رقم با احتساب نرخ یورو ۶۵ هزار و ۱۰۰ تومانی امروز برابر با ۱ میلیارد و ۲۲۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان است.

نمونه پلاگین هیبرید Haval H6 نیز در مبادی ورودی به کشور ۱۹ هزار و ۸۲۰ یورو ارزش‌گذاری شد. این رقم نیز پس از محاسبه نرخ ارز امروز معادل ۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان است.

همانطور که می‌دانیم، سود بازرگانی واردات این خودروها به ایران، صفر درصد است. اما همچنان باید هزینه‌های جانبی را به قیمت پایه این خودروها اضافه کرد. از همین رو، مشاهده قیمت مصرف‌کننده هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید در بازار خودرو ایران بسیار جالب خواهد بود.

مشخصات فنی هاوال H6 هیبرید

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

هاوال H6 هیبرید از یک موتور احتراقی ۱.۵ لیتری (۱۴۹۹ سی‌سی) توربو چهار سیلندر استفاده می‌کند. این موتور که با کد GW4B15D تولید می‌شود قادر است به تنهایی ۱۵۴ اسب بخار قدرت در ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی این قوای محرکه نیز به رقم ۲۳۳ نیوتن متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. اما یک پک باتری لیتیوم یون سه‌گانه ۱.۷ کیلووات ساعتی ساخت BYD نیز در این خودرو، انرژی لازم برای حرکت آن را تأمین می‌کند.

این باتری می‌تواند ۱۷۷ اسب بخار نیرو و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. یعنی هاوال H6 در ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی توانایی تولید ۲۴۳ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو و گشتاور هم توسط گیربکس هیبریدی DHT دو سرعته به محور جلو Haval H6 منتقل می‌شود.

شتاب رسمی این خودرو از سوی Haval اعلام نشد. اما بیان شد که پنج سرنشین این کراس‌اوور ۱۷۲۰ کیلوگرمی در نهایت می‌توانند سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را در درون آن تجربه کنند.

طول، عرض و ارتفاع هاوال H6 هیبرید به ترتیب برابر است با ۴۶۵۳×۱۸۸۶×۱۷۳۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۳۸ میلیمتر اعلام شد.

زاویه ورود آن به موانع خارج از جاده‌ای ۲۰ درجه و زاویه خروج آن نیز ۲۷ درجه است. این کراس‌اوور هیبرید از تعلیق مک‌فرسون مستقل در محور جلو و Multi-link مستقل در محور عقب بهره‌مند است.

مشخصات فنی هاوال H6 پلاگین هیبرید

نمونه پلاگین هیبرید Haval H6، با سه نوع باتری ۹.۴، ۱۹.۹۴ و ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. طول مدل پلاگین هیبرید ۳۰ میلیمتر از مدل هیبرید بیشتر است. به همین دلیل ابعاد این بخش از H6 پلاگین هیبرید به ۴۶۸۳ میلیمتر می‌رسد.

هر سه تیپ H6 پلاگین هیبرید مجهز به موتور GW4B15D گریت‌وال موتورز هستند که ۱.۵ لیتر (۱۴۹۹ سی‌سی) حجم دارند و از سامانه توربوشارژ استفاده می‌کنند. این موتور، مثل نمونه هیبریدی H6 می‌تواند ۱۵۴ اسب بخار قدرت در ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور آن هم ۲۳۳ نیوتن متر در ۱۵۰۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه است.

اما موتور الکتریکی TZ220XS003 این مدل، مجموع قدرت و گشتاور قوای محرکه هاوال H6 پلاگین هیبرید را به ۳۲۶ اسب بخار و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. نیرو و گشتاور این موتور توسط گیربکس ۲ سرعته DHT به محور جلو H6 پلاگین هیبرید منتقل می‌شود.

تفاوت تیپ‌های سه گانه هاوال H6 پلاگین هیبرید

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

اما تفاوت سه تیپ پلاگین هیبریدی این کراس‌اوور در چه مواردی است؟ باید عنوان کرد که ارزانترین تیپ H6 پلاگین هیبرید با باتری ۹.۴ کیلووات ساعتی به فروش می‌رسد. مصرف انرژی در این مدل ۱۱.۶ کیلووات در ساعت است و می‌تواند تا شعاع ۵۵ کیلومتر (۴۴ کیلومتر براساس WLTC) پیمایش برقی برای این خودرو فراهم کند. باتری این مدل قابلیت Fast Charge ندارد و مدت زمان شارژ آهسته آن، ۱.۵ ساعت است.

تیپ دوم با باتری ۱۹.۹۴ کیلووات ساعتی به فروش می‌رسد. مصرف انرژی این تیپ ۱۷.۲ کیلووات در ساعت است و ۱۱۰ کیلومتر (۸۶ کیلومتر براساس WLTC) پیمایش الکتریکی را برای H6 پلاگین هیبرید به ارمغان می‌آورد. باتری این تیپ هم قابلیت Fast Charge ندارد و در مدت زمان ۲ ساعت و ۳۶ دقیقه در حالت شارژ آهسته فول می‌شود.

 

گرانترین تیپ Haval H6 پلاگین هیبرید از باتری‌های ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. مصرف انرژی این تیپ هم ۱۷.۲ کیلووات در ساعت است و پیمایش آن هم به ۱۱۰ کیلومتر (۸۶ کیلومتر براساس WLTC) می‌رسد. اما باتری‌های این مدل قابلیت Fast Charge دارند. به‌طوری که این باتری‌ها را با شارژرهای شهری می‌توان در مدت زمان ۳۰ دقیقه شارژ کرد. البته اگر به شارژرهای Fast Charge دسترسی نداشته باشید، باید مانند تیپ قبلی ۲ ساعت و ۳۶ دقیقه برای فول‌شارژشدن باتری‌ها صبر کنید.

لازم به ذکر است که باتری تمامی مدل‌های هیبرید و پلاگین هیبرید هاوال H6، گارانتی ۸ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری دارند.

امکانات هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

نسخه هیبرید این خودرو با رینگ‌های ۱۸ اینچی در چین به فروش می‌رسند. اما نمونه‌های پلاگین هیبرید را می‌توان با رینگ‌های ۱۹ اینچی هم سفارش داد.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده‌ای هم در هر دو مدل استاندارد هستند.

هیچ‌کدام از مدل‌های این کراس‌اوور با سنسورهای پارک جلو به فروش نمی‌رسند. اما سنسورهای پارک عقب، هشدار بازشدن درب‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، هشدار خستگی راننده، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری در همه تیپ‌های هیبرید و پلاگین هیبرید این خودرو وجود دارند.

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبریداز جمله امکانات مشترک دیگر این دو مدل می‌توان به هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی و هشدار برخورد از جلو اشاره کرد. البته مدل پلاگین هیبرید با هشدار برخورد از عقب هم به فروش می‌رسد.ترمزهای فعال در شرایط اضطراری، سانروف پانورامیک، روف‌رک، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای هم در هر دو مدل وجود دارند. درب صندوق عقب برقی در مدل پلاگین هیبرید استاندارد است. اما در مدل هیبرید باید ۲ هزار یوان (۱۷ میلیون تومان) برای این آپشن پرداخت کرد.فرمان چرمی با تنظیم دستی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی و نمایشگر پشت فرمان ۱۰.۲۵ اینچی هم در هر دو مدل وجود دارند. نسخه پلاگین هیبرید Head Up Display را استاندارد به مشتری عرضه می‌کند، اما در نمونه هیبرید این آپشن ۲ هزار و ۵۰۰ یوان (۲۱ میلیون تومان) قیمت دارد.شارژر وایرلس تلفن، تنظیم برقی صندلی راننده همراه با گرمکن، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، چراغ‌های LED، تهویه دو کاناله به همراه خروجی برای ردیف دوم، سنسور باران و برف پاکن عقب هم در هر دو مدل مشترک هستند.

قیمت هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید در بازار خودرو چین

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

هاوال H6 هیبرید اکنون با تخفیف ۲۰ هزار یوانی (۱۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) در نمایندگی‌های این برند چینی به فروش می‌رسد. یک فرد چینی می‌توان با پرداخت مبلغ ۱۲۹ هزار و ۸۰۰ یوان (۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان) مالک این نسخه از هاوال H6 در چین شود.

نمونه پلاگین هیبرید این کراس‌اوور هاوال هم در سه تیپ (براساس ظرفیت باتری) به فروش می‌رسد. ارزانترین نمونه این مدل در بازار خودرو چین، ۱۳۹ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۱ میلیارد و ۱۸۵ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان است.

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

تیپ میانی این خودرو ۱۴۹ هزار و ۸۰۰ یوان یا به عبارتی ۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۳۰۴ هزار تومان قیمت دارد. اما گرانترین مدل هاوال H6 پلاگین هیبرید در چین در ازای دریافت مبلغ ۱۵۳ هزار و ۸۰۰ یوان به مشتریان واگذار می‌شود. این رقم پس از تبدیل نرخ ارز معادل ۱ میلیارد و ۳۰۴ میلیون و ۲۲۴ هزار تومان است.

بررسی این ارقام و مقایسه آنها با ارزش گمرکی اعلامی هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید به ما نشان می‌دهد که فول‌ترین مدل هیبریدی و تیپ میانی پلاگین هیبریدی برای واردات به بازار خودرو ایران انتخاب شدند.

آمار فروش هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید در بازار خودرو چین

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید

وضعیت فروش نسخه پلاگین هیبرید هاوال H6 در بازار خودرو چین در یک کلام فاجعه است! همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، مجموع فروش شش ماه اخیر این خودرو در کشور چین حتی به ۱۴۵ دستگاه هم نمی‌رسد. این شوکه‌کننده است که می‌بینیم جمع فروش این خودرو در بهمن ماه سال جاری در کشور چین فقط ۵ دستگاه بود!

به دلیل آنکه فروش نمونه هیبریدی هاوال H6 در کنار مدل بنزینی انجام می‌شود، آمار تفکیک‌شده‌ای از فروش این نسخه در دسترس نیست. اما می‌توان گفت که فروش نسخه بنزینی در کنار هیبریدی فوق‌العاده است.

به‌طوری‌که فقط در بهمن ماه سال جاری، ۲۲ هزار و ۸۴۶ دستگاه از این خودرو در چین به فروش رفت. البته تأکید می‌کنیم که مشخص نیست چه تعداد از این میزان فروش متعلق به مدل هیبریدی است. اما می‌توان بیان کرد که نمونه بنزینی و هیبریدی هاوال، اکنون نهمین کراس‌اوور کامپکت پر فروش در بازار خودرو چین است.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

بیشتر بخوانید:

قیمت بازار موتورسیکلت به ثبات رسید + قیمت موتورسیکلت های پرفروش

لاستیک کامیون و فرآیند تولید آن؛ گزارش از تایرسازی رازی

موتور شاهین ۱۵۰ اسب بخاری می‌آید؟ سایپا موتور خودرو می‌سازد

پیکاپ سانگ یانگ موسو با نام KG Mobility خان به بازار خودرو ایران می‌آید

سوزوکی Fronx هیبریدی با این مشخصات به طور رسمی در ایران معرفی شد

Suzuki گرند ویتارا هیبریدی Allgrip رونمایی شد / ویژگی‌های فنی و تصاویر

سوزوکی Jimny وارداتی برای بازار خودرو ایران رونمایی شد / ویژگی‌های فنی و تصاویر

پلتفرم IKP3 بزرگترین پلتفرم ایرانی را بشناسید/ کدام خودروها روی آن توسعه می‌یابند؟




1 دیدگاه

  1. این خودرو ها از نان شب هم برا کشور واجب تر است
    اگر دست اندازی نکنند و این ارقام قابل خرید رو برای مردم تبدیل به غیر ممکن نکنن، از این ظرفیت برای کاهش چشم گیر مصرف بنزین و بهبود کیفیت هوا بیشترین بهره رو برد
    یادمون نره که در ایران سالیانه پانزده میلیارد دلار بنزین اضافه دود میشه میره هوا، یعنی از محل صرفه جویی این پول میشه سالی هفتصد هزار از این خودرو رو وارد کشور کرد و رایگان توزیع کرد که البته فعلا این پول رایگان به جیب خودروساز میلی میرود.
    دولت با صرفه جویی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت با همین خودروها، ده برابر تعرفه میتونه درامد داشته باشه،

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط