لاستیک کامیون و فرآیند تولید آن؛ گزارش از تایرسازی رازی

از دست ندهید

لاستیک کامیون چگونه تولید می‌شود؟ تایر تمام سیمی به چه معنا است؟ در ادامه با گزارش اختصاصی و جذاب از خط تولید تایر سازی رازی همراه شوید.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تایر خودروهای کار و تجاری به دو دسته بایاس و رادیال سیمی تقسیم می‌شوند. در کارخانه تایر سازی رازی لاستیک کامیون نوع رادیال سیمی (TBR) یا Truck and Bus Radial تولید می‌شود. ساختار این نوع تایر تمام سیمی فولادی است و برای تحمل وزن بالا طراحی شده‌است.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

تایر کامیون به‌طور کلی از کائوچوی مصنوعی، کائوچوی طبیعی و افزودنی‌های شیمیایی مانند ۶PPd، TMQ، اکسید روی و… تولید می‌شود. این مواد باید طوری ترکیب شوند که تایر قابلیت چسبندگی و راحتی مناسبی داشته باشد. برخلاف تایر خودروهای سواری که در آن راحتی، مقاومت غلتشی و نویز کم در اولیت است، در تایر خودروهای تجاری تمرکز بر توان تحمل بار و دوام مناسب است.

فرآیند تولید لاستیک کامیون چگونه است؟

تولید اجزای لاستیک کامیون

برای آشنایی با تولید لاستیک کامیون ابتدا باید اجزای آن را بشناسیم.

 

تایر یک کامیون از اجزایی مانند Inner (بخش داخلی)، Belt (کمربند)، طوقه، Tred (بخش در تماس با جاده) و… تشکیل شده‌است. کمربندها در واقع لایه‌های مختلف تایر هستند که بسته به نوع کاربری تایر، با فرمول‌های مختلفی تولید می‌شوند. اما وجه اشتراک تولید تمامی اجزای تایر، تولید Compound یا خمیر تایر است. 

کائوچوی مصنوعی، کائوچوی طبیعی، روغن، سیلیکون و… مواد اصلی تشکیل دهنده تمام خمیرها هستند. اما میزان آن‌ها، ترکیبات شیمیایی و روش تولیدشان با هم متفاوت است.

حالا خمیر تایر چگونه تولید می‌شود؟

 

ساخت Compound (خمیر تایر)

فرآیند تولید خمیر لاستیک کامیون از قسمت وزن‌کشی آغاز می‌شود. مواد شیمیایی و افزودنی‌های مخصوص بسته به نوع تایر، با دستگاه‌های توزین اتوماتیک وزن و سپس بسته‌بندی می‌شوند.

لاستیک کامیون

این مواد سپس به قسمت Banbury (میکسر) می‌‌روند. در این قسمت کائوچوی مصنوعی، کائوچوی طبیعی، روغن، سیلیکون، افزودنی‌های شیمیایی و… در چند مرحله با هم ترکیب، و پس از دوده زنی تبدیل به Compound می‌شوند. لاستیک کامیون از اجزایی مانند Inner (بخش داخلی)، Belt (کمربند)، طوقه، Tred (بخش در تماس با جاده) و… تشکیل شده‌است.

هر چند کائوچوی طبیعی و مصنوعی پای ثابت تمام این اجزا هستند، اما  هر کدام از این بخش‌ها با فرمول خاص خود تولید می‌شوند. طوقه لاستیک کامیون محکم‌ترین قسمت تایر است چرا که تمام تایر و در نهایت رینگ خودرو روی این قسمت سوار می‌شوند. Inner بخش داخلی است و وظیفه آن نگهداری باد تایر است و باید نرم باشد. در نهایت Tred نیز حساس‌ترین بخش تایر است چرا که گُل تایر روی آن حک می‌شود و همواره در تماس مستقیم با جاده است.

پس از اینکه کامپاند ویژه هر قسمت از اجزای تایر تولید شد، به بیرون Banbury هدایت می‌شوند تا روی آن‌ها فرآیندهای تکمیلی انجام شود.

فرآیندهای تکمیلی روی کامپاند

لاستیک کامیون

کامپاندهای لاستیک کامیون پس از خروج از میکسر روی نوردهای مختلف فشرده و یک دست می‌شوند. در مرحله بعدی با آب صابون آن‌ها را خنک می‌کنند. سپس کامپاندهایی که برای قسمت‌های مختلف تولید شده‌اند کُد گذاری و انبار می‌شوند. این کامپاندها سپس به بخش‌های مختلف مانند اکسترودر، INNER و… می‌روند تا اجزای مختلف تایر تولید شوند.

 

اکسترودر

کامپاندها یک مرحله دیگر نورد شده، و در اکسترودر گرم Apex و Tred (لایه بیرونی لاستیک کامیون که در تماس با جاده است) تولید می‌شود. در اکسترودر سرد نیز دیواره‌های تایر تولید می‌شوند. ویژگی دیواره‌های تایر این است که باید انعطاف پذیر باشند. در پایان این مرحله اجزای تولید شده دور یک پارچه ویژه پیچیده می‌شوند تا به هم نچسبند و به مرحله بعدی می‌روند.

تولید طوقه 

طوقه لاستیک کامیون که محل قرار گرفتن رینگ کامیون است، تقریبا محکم‌ترین قسمت تایر است. سیم‌های ویژه در دل خمیر طوقه قرار داده می‌شوند و سپس دور آن‌ها با لاستیک‌های مخصوص دیگری پیچیده می‌شود تا به اوج استحکام خود برسند.

برش کاری

پس از اینکه خمیر لاستیک کامیون آماده و ورقه اجزای مختلف تایر هم از آن تولید شد، به مرحله برش‌کاری می‌رود تا به ابعاد مورد نظر در آیند. در این مرحله سیم‌های ویژه نیز به این اجزا افزوده می‌شوند. مرحله بعدی نیز مونتاژ اجزای تایر روی هم و تولید تایر خام است.

مونتاژ تایر

لاستیک کامیون

در قسمت مونتاژ لاستیک کامیون، اجزایی که از قبل تولید شدند یعنی Inner، کمربندها و Tred روی یک غلتک روی هم قرار می‌گیرند. سپس طوقه‌ها در دو سمت قرار می‌گیرند و مابقی اجزا روی آن سوار و پس از مونتاژ نهایی به گرین تایر یا تایر خام تبدیل می‌شوند. این تایر خام‌ ابعادی بزرگ‌تر از تایری دارد که ما زیر کامیون می‌بینیم و هنوز گُل، آج و علائم دیگر روی آن حک نشده‌اند.

پُخت لاستیک کامیون

شاید جذاب‌ترین بخش فرآیند تولید لاستیک کامیون، پُخت آن باشد. در این مرحله تایر خام مرحله قبلی به قالبی ویژه که زیر یک پرس بسیار بزرگ قرار دارد، وارد می‌شود. سُنبه‌های پرس به پایین می‌آیند و تایر کامیون با حرارت همراه با فشار شکل می‌گیرد. در مرحله پخت آج‌ها، گُل تایر و علائم نیز روی تایر حک می‌شوند. پس از گذشت حدود یک ساعت زمان، پِرِس باز می‌شود و تایری که همه جای آن بخار می‌کند، متولد می‌شود! این تایر نهایی شده‌و به قسمت بازرسی ارسال می‌شود.

 

بازرسی با اشعه X در روند تولید لاستیک کامیون

لاستیک کامیون پس از تولید باید به‌طور ۱۰۰ درصدی بازرسی شود. این بازرسی به دو صورت چشمی و دستگاهی انجام می‌شود. در بازرسی چشمی که توسط اپراتور انجام می‌شود شکل و شمایل کلی تایر بررسی می‌شود.

پس از آن تایرها وارد دستگاه اشعه X می‌شوند. تایرهای کامیون و کامیونت تمام سیمی هستند. در نتیجه چیدمان و آرایش سیم‌ها در آن‌ها بسیار مهم است. دستگاه اشعه ایکس به‌صورت خودکار آرایش سیم‌های تایر را چک می‌کند و اگر مورد تایید باشد، آن را تایید و در غیر این صورت آن را رد می‌کند. و در پایان تایرهایی که این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، وارد مرحله انبار و توزیع می‌شوند.

بیشتر بخوانید:
موتور شاهین ۱۵۰ اسب بخاری می‌آید؟ سایپا موتور خودرو می‌سازد
بدنه تارا چگونه تولید می‌شود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی
تیپ‌های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد
کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه جدید تولید برای این خودروها
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط