موتور شاهین ۱۵۰ اسب بخاری می‌آید؟ سایپا موتور خودرو می‌سازد

از دست ندهید

شاهین با یک موتور ۱۱۸ اسب بخاری و آریا با یک موتور ۱۵۰ اسب بخاری دست پخت جدید سایپا خواهند بود، اما این موتورها از کجا آمده است؟ و آیا موتور شاهین ۱۵۰ اسب بخاری می آید؟

بیت ران – امین آزاد: سایپا چند سال است که برای تامین موتور مناسب برای پلت فرم شاهین و آریا یا همان پلت فرم اس پی با مشکل روبرو است. پلت فرمی که با واسطه چینی و با تغییرات مهندسی سایپا، به ایران رسید. اما از همان روز اول مشکل موتور داشت.

 

ابتدا قرار بود موتور سیتروئن روی این پلت فرم قرار بگیرد که به دلیل تحریم به سایپا نرسید. موتور بعدی برلیانس بود که پس از رفتن برلیانس و تنها گذاشتن سایپا، باز سر سایپا بی‌کلاه ماند.

EF7 توربو ۱۵۰ اسب بخاری گزینه بعدی بود که ایران خودرو به سایپا نداد. موتور EF4 توربو با قدرت ۱۲۰ اسب بخار هم توسط سایپا انتخاب نشد. تا اینکه با دخالت وزیر صمت وقت، قرار شد ایران خودرو به سایپا موتور TU5 پلاس را بدهد. باز هم بخت با سایپا یار نبود؛ با تغییر وزیر صمت، ایران خودرو موضع خود را عوض کرد و حاضر به ادامه همکاری با سایپا نشد.

 

در ادامه سایپا سعی کرد با ماشین‌آلات و نقشه‌های باقی مانده از زمان همکاری با سیتروئن، موتور EC5 که در اصل همان موتور TU5 پلاس است را در سایپا بسازد. حالا بزرگترین مشکل تامین بلوکه سیلندر و برخی قطعات اصلی بود. در نهایت بلوکه توسط شرکت مالیبل سایپا تامین شد. اما تولید قطعات اصلی موتور آنقدر پیچیده است که تا کنون سایپا موفق به تولید این موتور نشده‌است.

موتور ۱۶ سوپاپ TU5 پلاس یا EC5 روی تارا اتوماتیک و دنده دستی نصب شده‌است. تست های بیت ران نشان می‌دهد تارا با وجود بیش از ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر بودن نسبت به شاهین، با این موتور خودرویی کند است. پس قطعا شاهین با این موتور چابک نخواهد بود.

 

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

مشکل موتور شاهین فعلی 

موتور کنونی شاهین، موتور توربو شده تیبا است که ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد. موتور EC5 اما ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد.

اسب بخار بیشتر در برابر گشتاور کمتر، اولین چیزی است که جلب توجه می‌کند. مشکل موتور کنونی شاهین این است که تا زمانیکه توربو وارد مدار نشده، به دلیل هشت سوپاپ بودن، نفس کافی را ندارد و گویی موتور تیبا در حال کشیدن وزن سنگین شاهین است.

اما وقتی خودرو، روی دور افتاد و توربو وارد مدار شد، گشتاور ۱۷۸ نیوتن متری خود را نشان می‌دهد در حالیکه در موتور EC5 که سایپا برنامه دارد روی شاهین بگذارد، در دور بالا، به دلیل گشتاور کمتر خودرو نسبت به نسخه کنونی کند‌تر هم خواهد شد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

شاید تمام این مشکلات سایپا را به سمت یک خانواده موتور جدید برده‌است. این شرکت مانند ایران خودرو مرکز تحقیقات موتور قوی ندارد که بتواند با مشارکت یک شرکت اروپایی، موتور خود را توسعه دهد. سال‌ها هم هست که سایپا به فکر توسعه نبوده، پس سریع‌ترین راه، کمک از یک شرکت چینی در نظر گرفته شد.

برای همین سایپا به سراغ شرکت DAE چین یا دانگ اتومبیل رفت. شرکتی که هم اکنون گیربکس شش سرعته اتوماتیک تارا و دنا را تامین می‌کند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

این شرکت در زمینه موتور البته چندان قدرتمند نیست؛ آنقدر که با مراجعه به سایت این خودروساز چینی، موضوع کاملا مشهود است. با سرمایه‌گذاری عجیب سایپا اما، هم شرکت DAE رشد می‌کند هم سایپا مشکل موتور خود را حل خواهد کرد.

یک منبع آگاه درباره‌ی همکاری سایپا با شرکت‌ DAE به بیت ران گفته است: “۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مشترک سایپا با شرکت چینی برای تولید موتورهای جدید است. با این همکاری در محل شرکت کفش ملی، سایپا موتورسازی جدیدی را راه‌اندازی خواهد کرد تا چندین موتور را تولید کند.”

 

این موتورها چه مشخصاتی دارند؟

موتور ۱.۶ لیتری که قرار است روی شاهین قرار بگیرد ۱۱۸ اسب بخار قدرت دارد. موتور بعدی یک موتور دو لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت است که سایپا روی آریا قرار داده. در تابستان ۱۴۰۲ عکس تست تابستانی آریا با این موتور در چین منتشر شده‌بود. همین موتور با توربو قدرتی بیش از ۲۰۰ اسب بخار دارد که احتمالا برای محصول سایپا که روی پلت فرم سی‌ سه در حال توسعه است، انتخاب خواهد شد.

و در نهایت یک موتور ۲.۵ لیتری که برای محصولات زامیاد استفاده‌خواهد شد در این برنامه دیده‌شده‌است.

اما آیا سایپا دست از سر موتور پراید که با توسعه تبدیل به موتور تیبا و با توربو تبدیل به موتور شاهین شده، بر خواهد داشت؟

 

موتور شاهین ۱۵۰ اسب بخاری

بر اساس اطلاعات منابع آگاه به بیت ران، سایپا موتور کنونی تیبا را ۱۶ سوپاپ کرده‌است که قدرتی در حدود ۱۱۰ اسب بخار دارد. همچنین این موتور با توربو می‌تواند تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

شاید موتور ۱.۶ لیتری چینی با قدرت ۱۱۸ اسب بخار، کمی شاهین را بهبود دهد. اما شاهین با موتور دو لیتری ۱۵۰ اسب بخاری یا ۱۶ سوپاپ شده‌ی موتور کنونی با قدرتی نزدیک به ۱۵۰ اسب بخار می‌تواند به بهترین محصول صنعت خودرو ایران تبدیل شود.

باید منتظر ماند و دید آیا مدیریت سایپا هوشمندی لازم برای عرضه چنین محصولی را خواهد داشت یا همچنان در بر همین پاشنه می‌چرخد؟

بیشتر بخوانید:
موتور جدید شاهین چگونه مونتاژ می شود؟
جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین / بررسی تخصصی اشکودا Rapid چینی
پلتفرم IKP3 بزرگترین پلتفرم ایرانی را بشناسید/ کدام خودروها روی آن توسعه می‌یابند؟
پلت فرم ری‌را چگونه متولد شد؟ / ویژگی‌های نسل جدید پلت‌فرم تارا + تصاویر اختصاصی
پیکاپ سانگ یانگ موسو با نام KG Mobility خان به بازار خودرو ایران می‌آید
سوزوکی Fronx هیبریدی با این مشخصات به طور رسمی در ایران معرفی شد
Suzuki گرند ویتارا هیبریدی Allgrip رونمایی شد / ویژگی‌های فنی و تصاویر
سوزوکی Jimny وارداتی برای بازار خودرو ایران رونمایی شد / ویژگی‌های فنی و تصاویر
آمار فروش خودرو در ترکیه / لیست ۱۰ خودرو پر فروش ترکیه در سال ۲۰۲۳



8 دیدگاه

  1. سلام
    سایپا مشکلات ماشین شاهین نکرده دنبال چیز جدید
    مشکلات موتوری و دیسک صفحه حل نکرده رو ماشین جدید فکر کردن اشتباه
    کپی کردن از روماشین دیگه مهندسی معکوس میخواد نه سرهم کردن قطعات بشه ماشین حدید

  2. آقای آزاد عزیز ، یعنی سایپا قصد دارد از موتور EC5 دست بردارد و امکان دارد در مورد موتور شانزده سوپاپ شده M15 اطلاعات بیشتری بدهید ؟ با تشکر

  3. اگه سایپا بتونه موتور هایی ک اومده و ب تولید انبوه برسونه و روی شاهین و اریا و بقیه خودروهاش نصب کنه بالاخره بعد از حدود ۱۰ سال از موتور تیبا دست برداره. امید وارم ک این اتفاق بیافته تشکر از بیت ران(:

  4. یهترین نخبهامون درخارج ازایران ایده آلترین خودرو درست میکنن ولی خودروسازان ماشدن یامنتاژکار.تعویض پالان بندان ماهر

  5. تا طمع وحرس سیری ناپذیر خودرو سازمان شعله ور است و هیچ ارغ ملی وجود ندارد همی اش و همین کاسه است

  6. سلام ما بی صبرانه منتظر موتور جدید شاهین هستیم چون موتور فعلی واقعا استهلاک بالایی دارد و ارزش خرید نداره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط