سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی Allgrip رونمایی شد / ویژگی‌های فنی و تصاویر

از دست ندهید

سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی راسا موتور خاورمیانه، امروز به طور رسمی رونمایی شد. این SUV ساب‌کامپکت سوزوکی در ایران با موتور ۱.۵ لیتری با تکنولوژی Mild Hybrid به فروش خواهد رسید. با رونمایی از این محصول وارداتی، سوزوکی ویتارا پس از ۴ سال، دوباره وارد بازار خودرو کشور شد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – نام سوزوکی ویتارا را پیش‌تر به عنوان محصول وارداتی ایران خودرو در بازار خودرو کشور شنیده‌بودیم. ویتارا نخستین بار در سال ۱۳۸۵ در خیابان‌های ایران تردد کرد و نسخه‌های اولیه آن بیشتر مجهز به موتور ۲ لیتری بودند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

نمونه‌های وارداتی سوزوکی گرند ویتارا هم با گیربکس دستی و هم با جعبه‌دنده اتوماتیک به فروش می‌رسیدند. البته این دو مدل از منظر آپشن‌ها تفاوتی با یکدیگر نداشتند. اما نسخه‌های نخستین وارداتی این خودرو محکوم به شکست شدند.

حقیقت این بود که موتور ۲ لیتری ویتارا به دلیل توان کم موتور و ناهماهنگی با گیربکس در واقع محکوم به شکست بود. به همین دلیل، ایران خودرو تولید این مدل را متوقف و فروش مدل‌های ۲.۴ لیتری سوزوکی ویتارا را آغاز کرد.

زمستان ۱۳۹۵ اولین باری بود که پس از ده سال حضور ویتارا در بازار خودرو ایران، نمونه فیس لیفت آن وارد کشور شد. ایران خودرو در زمان رونمایی از آن خودرو (نسل سوم) اعلام کرد که گرند ویتارا جدید با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک قابل خرید خواهد بود. اما هرچه در بازار ایران فروخته‌شد، مدل اتوماتیک بود.

سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی Allgrip وارداتی

قدیمی‌تر‌ها به یاد دارند که گرند ویتارا‌های فیس‌لیفت ایران خودرو در سری اول در کلاس ۹ به بازار ارائه شدند. ویتاراهای کلاس ۹ تفاوت‌هایی با ویتاراهای کلاس ۸ داشتند. البته این کلاس هم بعدها جای خود را به کلاس ۱۰ داد که آپشن‌های بیشتری داشت.

چهار سال پس از آخرین فروش این خودرو، سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی توسط راسا موتور خاورمیانه به بازار خودرو ایران معرفی شد. خودرویی که در واقع بر پایه نسل چهارم ویتارا تولید می‌شود و از پلت‌فرم Global C سوزوکی استفاده می‌کند.

سوزوکی گرندویتارا هیبریدی اولین بار در سال ۲۰۲۳ فقط با یک موتور و گیربکس وارد بازار خودرو کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. به همین دلیل نمونه‌های وارداتی به ایران مجهز به همان ویژگی‌های فنی است.

سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی Allgrip وارداتی

مشخصات فنی سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی

سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی راسا موتور خاورمیانه، مجهز به موتور ۱.۵ لیتری (۱۴۶۲ سی‌سی) DUALJET تنفس طبیعی است که با کد K15C شناخته می‌شود. این موتور به تنهایی قادر است ۱۰۲ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی این قوای محرکه نیز به رقم ۱۳۷ نیوتن متر می‌رسد که در ۴ هزار و ۴۰۰ دور در دقیقه راننده بهترین شرایط استفاده از آن را دارد.

 

از آنجایی که با یک محصول هیبریدی (در واقع Mild Hybrid) روبرو هستیم، باید اشاره کرد که یک پک باتری ۱۲ ولتی لیتیوم یونی هم در این خودرو وجود دارد. این باتری مولد یک مجموعه الکتریکی به نام Integrated Starter Generator است. این ژنراتور در واقع زمانی‌که خودرو در حالت‌های توقف – حرکت قرار می‌گیرد، می‌تواند دوباره موتور احتراق داخلی گرند ویتارا هیبریدی را روشن کند.

سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی Allgrip وارداتی

تمامی نیرو و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متری موتور این خودرو توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک aisin به هر دو محور جلو و عقب گرند ویتارا هیبریدی منتقل می‌شود. راننده همچنین می‌تواند با استفاده از کلید ALLGRIP، حالات رانندگی مورد نظر خود را براساس شرایط مسیر پیش‌رو تعیین کند.

گرند ویتارا هیبریدی در محور جلو از تعلیق مک‌فرسون بهره‌مند است. اما در محور عقب از تعلیق تورشن بیم در این خودرو استفاده شد.

شتاب صفر تا صد رسمی این خودرو ۱۳.۵ ثانیه است و سرنشینان آن می‌توانند در نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را در داخل آن تجربه کنند.

سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی با چنین مشخصاتی فقط در بازارهای صادراتی مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس قابل خرید است. یعنی هندی‌ها در کشور خود فقط به نسخه‌های ۳ سیلندر ۹۹ اسب بخاری و چهار سیلندر ۷۶ اسب بخاری دسترسی دارند.

ابعاد و اندازه سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی

طول، عرض و ارتفاع سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی به ترتیب برابر است با ۴۳۴۵×۱۷۹۵×۱۶۴۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۰۰ میلیمتر اعلام شد. وزن این خودرو نیز ۱۷۳۰ کیلوگرم بیان شد.

 

این خودرو ۲۱۰ میلیمتر از سطح زمین فاصله دارد و در دایره‌ای به شعاع ۵.۴ متر به راحتی می‌تواند دور بزند. سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی، خودرویی ۵ نفره است و فقط ۳۱۰ لیتر فضای بار در اختیار آنها قرار می‌دهد. البته اگر صندلی‌های ردیف دوم این خودرو را بخوابانیم، این فضا به ۱۱۴۷ لیتر افزایش می‌یابد.

امکانات رفاهی سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی

سوزوکی گرند ویتارا هیبریدی راسا موتور خاورمیانه با سیستم انتقال قدرت به هر دو محور Allgrip به دست متقاضیان آن در داخل کشور می‌رسد. این خودرو مجهز به سامانه ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده‌ای، سانروف پانورامیک و ایرکاندیشن اتوماتیک است.

از دیگر موارد آپشنال این خودرو می‌توان به خروجی تهویه برای سرنشینان عقب، Apple CarPlay و  Android Auto، نمایشگر لمسی ۹ اینچی مولتی مدیا، Head up Display، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی‌ها، سنسورهای پارک عقب، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری و همچنین شارژر بدون سیم تلفن همراه اشاره کرد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

بیشتر بخوانید:

سوزوکی Jimny وارداتی برای بازار خودرو ایران رونمایی شد / ویژگی‌های فنی و تصاویر

سوزوکی Fronx هیبریدی با این مشخصات به طور رسمی در ایران معرفی شد

پلتفرم IKP3 بزرگترین پلتفرم ایرانی را بشناسید/ کدام خودروها روی آن توسعه می‌یابند؟

پلت فرم ری‌را چگونه متولد شد؟ / ویژگی‌های نسل جدید پلت‌فرم تارا

آمار فروش خودرو در ترکیه / لیست ۱۰ خودرو پر فروش ترکیه در سال ۲۰۲۳

جیپ رانگلر روبیکن ۴xe هیبریدی مدل ۲۰۲۴ / زیبایی یک آمریکایی باوقار

آمار فروش خودروسازان در چین منتشر شد / BYD اول، چری عقب‌تر از چانگان!

رنو ۵ E-Tech الکتریکی با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و پایه نگهدارنده نان باگت معرفی شد

خودرو بی وای دی شناور ۱۲۰۰ اسب بخاری رونمایی شد

قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در اسفند ماه ۱۴۰۲

قیمت محصولات سایپا، پارس خودرو و زامیاد ویژه اسفند ماه ۱۴۰۲ اعلام شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط