آمار فروش خودروسازان در چین منتشر شد / BYD اول، چری عقب‌تر از چانگان!

از دست ندهید

Felipe Munoz از car industry analysis آمار فروش خودروسازان در بازار خودرو چین را برای سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر کرد. براساس رده‌بندی جدید فروش، فولکس‌واگن که سال‌ها در رده اول جدول پرفروش‌ترین خودروسازان در چین قرار داشت، این عنوان را به BYD واگذار کرده است. جالب اینجاست که چری حتی در میان ۱۰ برند پرفروش در بازار خودرو چین هم مشاهده نمی‌شود. اما در ایران محصولات آن را به عنوان رقیبی برای خودروسازان آلمانی و انگلیسی معرفی می‌کنند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – تغییرات بسیار بزرگی در آمار فروش خودروسازان مختلف در بازار خودرو چین رخ داده‌است. فولکس‌واگن که سال‌ها با مدل‌های بسیاری در بازار خودرو چین، پرفروش‌ترین برند این کشور به شمار می‌رفت، حالا رده نخست خود را به کمپانی BYD واگذار کرده‌ است. به‌طوری‌که BYD با فروش ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۹۲۹ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، حالا با اختلاف ۳۳۱ هزار و ۱۹۵ دستگاه خودرو در صدر جدول آمار فروش خودروسازان در چین قرار دارد.

آمار فروش خودروسازان

BYD با مدل‌های سانگ، تانگ، یوان، هان، Seal DM، دلفین، Frigate، سیگل، Qin، یوان پلاس، E2 ،Destroyer و Seal برای هر سلیقه‌ای در بازار خودرو چین یک محصول دارد. جالب است بدانیم که فقط فروش ماه نخست سال جاری میلادی این برند در کشور چین ۱۹۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه بود. مهمترین عامل موفقیت این برند در چین، خطوط تولید بیشمار محصولات برقی با کیفیت آن است که به لطف تکنولوژی به‌روز می‌تواند نیازهای چینی‌ها را برآورده سازد.

به همین دلیل، مردم کشور چین براساس آمار رسمی، از عشق به برندهایی مانند فولکس‌واگن، تویوتا و هوندا دست کشیدند. چرا که باور دارند محصولات تولیدی برندهای ملی توانایی رقابت با بزرگان این صنعت را دارند. باور عمومی آنها نشان می‌دهد که برندهایی مانند Changan، جیلی و BYD محصولاتی رقابتی‌تر از برندهای آلمانی و ژاپنی تولید می‌کنند. البته گارانتی‌های طولانی مدت خودروهای چینی و شرایط فروش بسیار متنوع آنها هم در این امر دخیل هستند.

فولکس‌واگن در رده دوم

آمار فروش خودروسازان

براساس آمار فروش خودروسازان در سال ۲۰۲۳، برند VW در مجموع موفق شد ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۳۴ دستگاه خودرو به مردم کشور چین بفروشد.

این برند که بیش از ۳۵ مدل مختلف را به مردم کشور چین می‌فروشد، سال گذشته میلادی نتوانست موفقیت سال‌های قبل خود را در این بازار تکرار کند. جالب است بدانیم که مدل فولکس‌واگن Lavida پرفروش‌ترین مدل VW در چین است.

به‌طوری‌که در ماه گذشته میلادی در مجموع ۳۲ هزار و ۴۱۹ دستگاه از آن توسط مردم کشور چین خریداری شد. فولکس‌واگن لاویدا ۱۵/۴۸ درصد از سهم سبد فروش VW را به خود اختصاص داد و این برند در ماه ژانویه امسال، ۲۰۹ هزار و ۴۷۶ دستگاه خودرو در چین فروخت.

تویوتا در رده سوم

آمار فروش خودروسازان

تویوتا سال گذشته میلادی را با فروش ۱ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۵۲۸ دستگاهی به پایان رساند. این برند ژاپنی هنوز هم در میان چینی‌ها طرفدار دارد و از همین رو به رده سومی خود بسنده کرد.

اختلاف تویوتا با فولکس واگن که در رده دوم جدول آمار فروش خودروسازان چینی قرار دارد، ۵۰۵ هزار و ۲۰۶ دستگاه است. بد نیست بدانیم که پرفروش‌ترین مدل تویوتا در بازار خودرو چین، مدل Fenglanda یا همان کرولا‌ کراس است که با همکاری جی‌ای‌سی (GAC) تولید می‌شود. این خودرو ۱۲/۷۵ درصد از سهم فروش محصولات تویوتا در چین را به خود اختصاص داده‌است.

باید بدانیم که مجموع فروش محصولات تویوتا در نخستین ماه سال جاری میلادی، ۱۴۱ هزار و ۶۸۱ دستگاه بود. چینی‌ها براساس آمار رسمی، مدل‌های کراس و SUV تویوتا را بیشتر از سایر مدل‌های این برند می‌پسندند. به‌طوری‌که پس از کرولا کراس بنزینی، کرولا کراس هیبریدی پر فروش‌ترین محصول تویوتا در بازار خودرو چین است.

هوندا در رده چهارم

آمار فروش خودروسازان

هوندا سال گذشته میلادی را براساس آمار رسمی با فروش ۱ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۵۸ دستگاه خودرو در کشور چین به پایان رساند.

پر فروش‌ترین محصول این برند ژاپنی در چین، کراس‌اوور CR-V است که فقط در ماه ژانویه ۲۰۲۴، ۲۶ هزار و ۸۷۲ هزار دستگاه از آن توسط چینی‌ها خریداری شد. فروش بالای این کراس‌اوور هوندا موجب شد تا اکنون CR-V سهم ۲۰/۷۳ درصدی فروش در سبد محصولات هوندا داشته باشد.

Geely در رده پنجم

بعد از BYD که در صدر جدول آمار فروش خودروسازان چینی قرار دارد، Geely دومین برند پر فروش در بازار خودرو چین شناخته شد. این خودروساز چینی در سال گذشته میلادی موفق شد ۱ میلیون و ۸ هزار و ۷۴۱ دستگاه محصول در بازار خودرو چین به فروش برساند.

جالب است بدانیم که پرفروش‌ترین محصول Geely در کشور چین مدل Boyue (تصویر بالا) است که ما آن را در ایران با نام جیلی آزکارا می‌شناسیم.

اما از آنجایی که فردا موتورز همواره مدل‌های از رده خارج جیلی را در ایران عرضه می‌کند به جای مشاهده نسل جدید Boyue، باید شاهد تردد نسل قدیمی این خودرو در خیابان‌های ایران باشیم. خودرویی که فردا موتورز به نام جیلی آزکارا در ایران به فروش می‌رساند در واقع نسل اول این خودرو است که تولید آن در سال ۲۰۲۲ در چین متوقف شد.

نسل دوم جیلی آزکارا (تصویر بالا) خودرویی است که به لطف کیفیت خوب و قیمت مناسب توانست در ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۳ هزار و ۴۴۶ مشتری در سراسر کشور چین داشته باشد. این کراس‌اوور جیلی حالا ۲۰/۴۹ درصد از سهم سبد فروش Geely را در بازار خودرو چین در اختیار دارد. مجموع فروش Geely در ماه نخست سال ۲۰۲۴ نیز به ۱۱۴ هزار و ۴۴۲ دستگاه رسید.

چانگان در رده ششم

آمار فروش خودروسازان

چانگان پس از BYD و Geely، سومین برند محبوب چینی در میان مردم آن کشور است. به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۳ تعداد ۹۹۲ هزار و ۱۲۵ دستگاه از محصولات این برند توسط چینی‌ها خریداری شد. همین موضوع باعث شد تا این برند که این روزها همکاری نزدیکی با سایپا دارد، اکنون در رده ششم جدول آمار فروش خودروسازان در بازار خودرو چین قرار گیرد.

پرفروش‌ترین محصول چانگان در کشور چین، کراس‌اوور CS75 Plus (تصویر بالا) است. فقط در ماه اول سال ۲۰۲۴ تعداد ۴۰ هزار و ۴۹۶ دستگاه از این خودرو توسط چینی‌ها خریداری شد. این کراس‌اوور چانگان به دلیل محبوبیت فوق‌العاده در میان چینی‌ها اکنون ۳۲/۱۴ درصد از سهم فروش را در میان محصولات چانگان در اختیار دارد. Changan تنها در ماه ژانویه ۲۰۲۴ تعداد ۱۲۵ هزار و ۹۸۷ دستگاه در بازار خودرو چین به فروش رساند که حتی بیشتر از Geely بود.

BMW در رده هفتم

پس از فولکس‌واگن که در رده دوم پرفروش‌ترین خودروسازان در بازار خودرو چین قرار دارد، BMW دومین برند آلمانی پر فروش در میان چینی‌ها است.

این خودروساز در سال ۲۰۲۳ توانست ۷۹۶ هزار و ۷۸۲ دستگاه خودرو به چینی‌ها بفروشد. پرفروش‌ترین محصول BMW در چین، مدل سری سه است. فقط در ماه ژانویه سال جاری، ۱۴ هزار و ۸۱۱ دستگاه از این خودرو توسط چینی‌ها خریداری شد.

به دلیل فروش بالای BMW سری سه در چین، این محصول ۲۱/۵۰ درصد از سهم فروش برند BMW را در میان محصولات آن در اختیار دارد. جالب است بدانیم که بعد از سری سه، پرفروش‌ترین محصول BMW در چین، مدل X3 است. ب‌ام‌و در مجموع نخستین ماه سال جاری میلادی را با فروش ۶۸ هزار و ۸۷۳ دستگاه خودرو به پایان رساند.

مرسدس بنز در رده هشتم

آمار فروش خودروسازان

محصولات مرسدس بنز در بازار خودرو چین از BMW متقاضیان کمتری دارند. به همین دلیل هم فروش ۷۶۳ هزار و ۶۰۲ دستگاهی این برند آلمانی در سال ۲۰۲۳ موجب شد تا مرسدس بنز به حضور در رده هشتم بسنده کند.

پرفروش‌ترین محصول مرسدس بنز در چین مدل C Class است. این خودرو که در نسخه لانگ‌(کشیده) در چین به فروش می‌رسد، در ماه اول سال جاری میلادی ۱۰ هزار و ۳۰۰ مشتری در بازار خودرو چین داشت. از همین رو، ۲۳/۷۷ درصد از سهم فروش این برند در چین متعلق به C Class است.

مجموع فروش مرسدس بنز در ماه ژانویه سال جاری میلادی نیز به ۴۳ هزار و ۳۲۵ دستگاه رسید. بد نیست بدانیم که پس از C Class، محبوب‌ترین مدل بنز در میان چینی‌ها، کراس‌اوور GLC است.

آئودی در رده نهم

آئودی در زمینه فروش محصولات خود نتوانست با فولکس‌واگن، BMW و مرسدس بنز در سال ۲۰۲۳ رقابت کند. از همین رو، فروش ۷۲۶ هزار و ۳۵۱ دستگاهی این برند در کشور چین موجب شد تا بعد از هموطنان خود در رده نهم پرفروش‌ترین برندهای خودرویی در چین بایستد.

محبوب‌ترین مدل آئودی در بازار خودرو چین، A6L (تصویر بالا) است. این محصول تنها در ماه ژانویه سال جاری میلادی در چین ۱۸ هزار و ۲۷ مشتری در سراسر چین داشت. به همین دلیل حالا ۳۳/۹۹ درصد از سهم فروش محصولات این برند در چین در اختیار مدل A6L است. آئودی پرونده فروش محصولات خود را در ماه ژانویه سال جاری با فروش ۵۳ هزار و ۳۹ دستگاه خودرو بست.

 

Wuling در رده دهم

آمار فروش خودروسازان

شاید برند Wuling برای ما ایرانی‌ها نا آشنا باشد، اما چینی‌ها هفده سال است که محصولات این خودروساز چینی را در کشور خود خریداری می‌کنند.

Wuling که نتیجه همکاری مشترک Saic و MG در بازار خودرو چین است. محصولات تولیدی این برند در سال گذشته میلادی ۶۸۸ هزار و ۸۹ مشتری در بازار خودرو چین داشت. از همین رو، موفق شد تا نام خودرو را به عنوان دهمین خودروساز پرفروش در بازار خودرو چین به ثبت برساند.

پرفروش‌ترین مدل Wuling در چین، خودرو Wuling Hongguang Mini EV (تصویر بالا) است. این خودرو که قیمتی برابر با ۴۴ هزار و ۸۰۰ یوان (۳۶۶ میلیون تومان) دارد، در ماه ژانویه سال جاری، ۱۵ هزار و ۵۲۰ مشتری در سراسر کشور چین داشت. به همین دلیل، حالا ۲۱/۴۲ درصد از سهم فروش برند Wuling در اختیار این خودرو بامزه است. Wuling در اولین ماه سال جاری میلادی توانست ۷۲ هزار و ۴۴۱ دستگاه از محصولات خود را در بازار خودرو چین به فروش برساند.

 

چری چه جایگاهی در بازار خودرو چین دارد؟

آمار فروش خودروسازان

همانطور که مشاهده شد، Chery حتی به نزدیکی ده خودروساز برتر از منظر فروش در بازار خودرو چین هم نشد. این خودروساز که در ایران محصولات خود را برتر از برندهای آلمانی و انگلیسی می‌داند، سال ۲۰۲۳ در چین فقط ۵۰۴ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو به فروش رساند.

همین میزان فروش هم موجب شد تا چری در رده چهاردهم جدول آمار فروش خودروسازان در کشور چین قرار گیرد. جالب است بدانیم که پرفروش‌ترین محصول این برند در بازار خودرو چین، کراس‌اوور Tiggo 8 (تصویر بالا) است. این خودرو را نباید با مدل‌های تیگو ۸ پرو و تیگو ۸ پرومکس در بازار خودرو ایران اشتباه گرفت.

تیگو ۸ در چین با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخاری به فروش می‌رسد و همچنان با ظاهر قدیمی خود در چین تولید می‌شود. فروش ۲۱ هزار و ۹۷ دستگاهی این خودرو در ماه ژانویه امسال موجب شد تا این کراس‌اوور Chery اکنون ۳۳.۹۳ درصد از سهم فروش را میان محصولات تولیدی این برند در اختیار داشته باشد. بد نیست بدانیم که بعد از تیگو هشت، پرفروش‌ترین محصول Chery در بازار خودرو چین، سدان آریزو هشت است.

 

چینی‌های ایرانی چه جایگاهی در کشور خود دارند؟

همانطور که می‌دانیم، به غیر از برندهایی که نام آنها ذکر شد، خودروهای چینی دیگری نیز در بازار خودرو ایران به فروش می‌رسند. اگر به جدول آمار فروش خودروسازان در بازار خودرو چین نگاه کنیم، می‌بینیم که برند Haval با فروش ۴۹۳ هزار و ۶۴۲ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ پس از Chery در رده پانزدهم قرار دارد. محصولات این برند چینی قرار است با BM Cars دوباره در بازار خودرو ایران عرضه شوند.

پس از هاوال، برند هونگچی با فروش ۳۷۱ هزار و ۳۱۶ دستگاه در رده ۱۸ قرار گرفت. محصولات این برند چینی را در ایران BM Cars عرضه می‌کند.

 

برند جی‌ای‌سی (GAC) که به تازگی پای آنها با راسا موتور خاورمیانه به بازار خودرو ایران باز شد، فروش ۳۵۷ هزار و ۴۰۸ دستگاهی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد. این برند سال گذشته میلادی را در رده ۱۹ جدول آمار فروش خودروسازان در بازار خودرو چین به اتمام رساند.

در رده ۲۱ برند دانگ فنگ با فروش ۲۳۰ هزار و ۹۹۹ دستگاهی قرار دارد. این خودروساز چینی قرار است برخی محصولات خود را با ایران خودرو در کشور به فروش برساند.

رده ۳۰ از آن برند Jetta است که محصولات آن با ماموت خودرو به ایران وارد شدند. این خودروساز چینی در سال گذشته میلادی توانست ۱۶۲ هزار مشتری برای مدل‌های تولیدی خود پیدا کند.

برند Roewe که به تازگی با پارس خودرو قرارداد همکاری بست، در رده ۳۲ جدول آمار فروش خودروسازان چینی قرار دارد. این خودروساز توانست فقط ۱۵۸ هزار و ۳۷۷ دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی به فروش برساند.

جایگاه چهلم نیز در اختیار برند MG است. این برند که با فردا موتورز و بهمن موتور به ایران می‌آید، در سال قبل میلادی فقط ۱۱۰ هزار و ۵۲۹ دستگاه فروش داشت.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

برند بستیون هم که BM Cars آن را در ایران عرضه می‌کند با فروش ۸۵ هزار و ۲۵۶ دستگاهی در رده ۴۵ مشاهده می‌شود. وضعیت JAC کرمان موتور را می‌توان اسفناک در بازار خودرو چین قلمداد کرد. این خودروساز در تمام طول سال گذشته میلادی فقط ۶۰ هزار و ۵۱ دستگاه در کل چین فروش داشت. از همین رو رده ۵۲ را در جدول آمار فروش خودروسازان در بازار خودرو چین بدست آورد.

برند EXEED که در ایران با نام اکستریم توسط مدیران خودرو به فروش می‌رسد، سال قبل میلادی در جایگاه ۵۳ فروش حضور داشت. آمارها نشان می‌دهند که این برند در سال ۲۰۲۳ توانست فقط ۵۸ هزار و ۶۳۱ دستگاه خودرو در چین به فروش برساند.

برند SWM هم که کرمان موتور برخی از مدل‌های آن را در ایران به فروش می‌رساند نتوانست جایگاهی بهتر از رده ۶۶ برای خود دست و پا کند. مجموع فروش محصولات این برند در بازار خودرو چین برای سال ۲۰۲۳ به فقط ۲۴ هزار و ۸۶ دستگاه رسید.

نشان تجاری Haima هم که ایران خودرو برخی از مدل‌های آن را در کشور مونتاژ می‌کند در تمام طول سال قبل میلادی، فقط ۱۰ هزار و ۳۰۷ دستگاه در کل کشور چین فروش داشت. این برند اکنون در رده ۸۱ جدول آمار فروش خودروسازان در بازار خودرو چین قرار دارد.

برند FAW که زمانی محصولات آن توسط بهمن موتور تولید می‌شد، در کل سال گذشته میلادی تنها هزار و ۵۳ دستگاه از محصولات آن توسط چینی‌ها خریداری شد.

مطالعه آمار فروش خودروسازان در بازار خودرو چین این آگاهی را به ما می‌دهد تا جایگاه واقعی خودروسازان چینی را در آن کشور بهتر درک کنیم. اگر از این پس از یک محصول چینی تعاریف غیر معمول در رسانه‌ها خواندیم باید بدانیم که محصولات آن برند را حتی چینی‌ها حاضر به خرید نیستند!

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

بیشتر بخوانید:

رنو ۵ E-Tech الکتریکی با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و پایه نگهدارنده نان باگت معرفی شد

خودرو بی وای دی شناور ۱۲۰۰ اسب بخاری رونمایی شد

قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در اسفند ماه ۱۴۰۲

قیمت محصولات سایپا، پارس خودرو و زامیاد ویژه اسفند ماه ۱۴۰۲ اعلام شد

گران شدن قیمت موتورسیکلت تا دو برابر در یک سال / موتور بیشتر از خودرو گران شد

رنو خودرو سال شد؛ این خودرو را بشناسید




2 دیدگاه

  1. ممنون که برخی واقعیات را اعلام کردین ولی لازمه دقیق تر به آمار نگاه کنیم تا کیفی تر نظر بدیم مثلا برند فاو زیربرندهای مختلفی داره و همچنین فروش خارج از چین هم باید در نظر گرفته شود. لطفا مجددا میزان فروش مجموعه FAW رو بررسی بفرمایید. قبلا که بررسی کردم جزو بزرگترین خودروسازان چین بود.

  2. بسیار جالب بود ممنون از روشنگری شما. خیلی ها در ایران درک درستی از بازار خودرو جهانی و کمپانی های چینی ندارد و گرفتار تبلیغات دروغین مونتاژکاران داخلی و نمایندگی هاشون هستن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط