رالی ساریکامیش در ترکیه: اولین سکوی قهرمانی صابر خسروی در کلاس Rally 3

از دست ندهید

رالی ساریکامیش (SARIKAMIŞ) به عنوان نخستین مسابقه رالی قهرمانی کشور ترکیه در استان Kars برگزار شد. دراین رالی برف و یخ، صابر خسروی راننده ایرانی کلاس Rally 3 توانست با حضور در رده سوم، اولین سکوی قهرمانی خود را در فصل ۲۰۲۴ بدست آورد. در رالی ساریکامیش، ۲۶ خودرو و ۵۲ ورزشکار برای کسب رده اول طی سه روز با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – رالی ساریکامیش یکی از طاقت‌فرساترین مسابقات رالی در تاریخ مسابقات رالی قهرمانی کشور ترکیه به شمار می‌رفت.

سرمای منفی ۱۷ درجه، یخ‌زدگی محل‌های سرویس خودروها و برنامه‌فشرده‌‌ برگزاری این رالی، شرایط رقابت برای شرکت‌کنندگان را بسیار سخت کرده بود.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این رقابت، برای اولین بار قرار بود در استیج‌های برف و یخ رالی ساریکامیش با یکدیگر به رقابت بپردازند. از همین رو، کلوپ اتومبیلرانی شهر کارس یعنی Eksi 36 به عنوان برگزارکننده اولین رالی برف و یخ ترکیه، یک تمرین (Shakedown) را هم برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفت.

این تمرین (Shakedown) به رانندگان و تیم‌ها اجازه می‌داد تا با شرایط استیج‌ها و چسبندگی تایرهای برف و یخ بیشتر آشنا شوند. از همین رو، می‌توانستند پس از بازگشت به محل سرویس پارک، تنظیمات دقیق‌تری برای خودروها در نظر گیرند.

رالی ساریکامیش

استارت نمادین رالی ساریکامیش در روز جمعه ۴ اسفند ماه انجام شد. بلافاصله پس از این مراسم، اولین استیج این رالی در شب استارت خورد. این استیج طولی برابر با ۴ کیلومتر داشت به طور رسمی، اولین تجربه تمامی شرکت‌کنندگان در یک استیج رالی ساریکامیش به شمار می‌رفت.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

صابر خسروی راننده ایرانی حاضر در این رقابت توانست استیج شبانه رالی ساریکامیش را با حضور در رده سوم به پایان برساند. کسب این رده به این دلیل مهم بود که خسروی علاوه بر اختلاف ۲ ثانیه‌ای با نزدیک‌ترین رقیب خود، تمامی رنو کلیوهای Rally 3 را نیز پشت سر بگذارد.

رقابت در روز دوم نیز با کسب رده سومی خسروی در کلاس Rally 3 به پایان رسید. او در پایان روز دوم، ۱ دقیقه و ۱۸ ثانیه و ۸ دهم ثانیه از نزدیک‌ترین رقیب خود جلوتر بود.

رالی ساریکامیش

در روز سوم و آخر رالی ساریکامیش، خسروی پس از پشت‌سرگذاشتن ۶ استیج در نهایت با اختلاف ۵۴.۴ ثانیه‌ای نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود توانست مقام سومی کلاس Rally 3 را حفظ کند و این رقابت را در سکوی قهرمانی به پایان برساند.

رالی ساریکامیش

او در رده بندی کلی رالی ساریکامیش در میان شرکت‌کنندگان کلاس رالی ۲، رالی ۳، رالی ۴ و… موفق شد در رده هفتم جدول قهرمانی رالی ساریکامیش حضور داشته باشد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

رالی ساریکامیش

برنده رالی ساریکامیش Kerem Kazaz هجده ساله از ترکیه بود که با Co-Driver خود Andris Malnieks تونستند با فورد فیستا رالی ۲ تیم Parkur Racing در رده نخست این رقابت را به پایان برسانند. Kazaz با هجده سال و دو ماه، جوان‌ترین راننده تاریخ کشور ترکیه شد که در اولین رالی رسمی خود در ترکیه، به عنوان برنده رقابت را به اتمام رساند.

رالی ساریکامیش

سکوی دوم در رده‌بندی کلی به Ali Türkkan و Co-Driver خود Burak Erdener رسید. این راننده به همراه کمک راننده خود سال گذشته به عنوان قهرمانی دست یافتند. اما امسال به نظر نمی‌رسد که فورد فیستا Rally 3 آنها توان رقابت با فورد فیستا Rally 2 کرم کازاز را داشته باشد.

در نهایت، صابر خسروی هم به عنوان شرکت‌کننده کلاس Rally 3 با فورد فیستا خود موفق شد در رده سوم این کلاس بایستد. او که به همراه کمک راننده ترک خود Huseyin Cetin در این رقابت حضور داشت فقط ۲.۹ ثانیه لازم داشت تا Burak Cukurova با تجربه در کلاس Rally 2 را پشت سر بگذارد.

دومین رقابت رالی قهرمانی کشور ترکیه، ۳ تا ۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ در شهر مارماریس ترکیه برگزار خواهد شد.

 

پاسخ به پرسش‌های متداول درباره مسابقات رالی قهرمانی کشور ترکیه

آیا هر فردی می‌تواند به عنوان یک ایرانی در مسابقات رالی قهرمانی کشور ترکیه حضور داشته باشد؟

– هر فردی از کشور ایران می‌تواند با تأییدیه رسمی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور، جواز حضور در رقابت‌های برون مرزی را بدست آورد. هزینه حضور در هر رقابت رالی در ترکیه رقمی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است که نقداً به برگزارکنندگان هر رالی پرداخت می‌شود.

چه تفاوت‌هایی بین کلاس Rally 2 و Rally 3 وجود دارد؟

– خودروهای کلاس Rally 2 از موتورهای ۱.۶ لیتری توربو استفاده می‌کنند. قدرت خروجی این موتورها ۲۹۰ اسب بخار است و از محدودکننده ۳۲ میلیمتری برای توربو آنها استفاده می‌شود. وزن کلی اتومبیلهای این کلاس به ۱۲۳۰ کیلوگرم می‌رسد و نیروی موتور توسط گیربکس‌های ۵ سرعته سکوئنشال به هر دو محور جلو و عقب منتقل می‌شود. خودروهای کلاس Rally 3 اما از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو استفاده می‌کنند که محدودکننده توربو آنها، ۳۱ میلیمتری است. وزن کلی خودروهای این کلاس به ۱۲۱۰ کیلوگرم می‌رسد و قدرت خروجی موتور آنها نیز ۲۳۵ اسب بخار است. نیرو و گشتاور موتور خودروهای این کلاس نیز توسط گیربکس پنج سرعته سکوئنشال به هر دو محور جلو و عقب منتقل می‌شود.

چند کلاس در رقابت‌های رالی قهرمانی کشور ترکیه برگزار می‌شود؟

– کلاس RC2 متشکل از خودروهای Skoda Fabia Rally2 و Ford Fiesta Rally2 است. در کلاس RC3 خودروهای Ford Fiesta Rally3 در کنار خودروهای Renault Clio Rally3 رقابت می‌کنند. کلاس RC4 2WD متشکل از خودروهای Peugeot 208 Rally4 و Opel Corsa E OPC است و در کلاس N هم Mitsubishi Evo IX ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. کلاس K3 از خودروهای Ford Fiesta ST تشکیل‌شده و در کلاس K4 نیز خودروهای Subaru Impreza STI N12 و Subaru Impreza STI N15 با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نتایج رسمی رالی قهرمانی کشور ترکیه را از کجا می‌توانم مشاهده کنم؟

– رسانه بیت‌ران به عنوان تنها پایگاه خبری فارسی زبان رقابت‌های رالی قهرمانی کشور ترکیه را پوشش می‌دهد. علاوه‌بر بیت‌ران، وب‌سایت‌های rallylive.net و ewrc-results.com نیز نتایج هر استیج از رالی قهرمانی کشور ترکیه را به صورت زنده منتشر می‌کنند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

بیشتر بخوانید:

رنو ۵ E-Tech الکتریکی با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و پایه نگهدارنده نان باگت معرفی شد

خودرو بی وای دی شناور ۱۲۰۰ اسب بخاری رونمایی شد

قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در اسفند ماه ۱۴۰۲

قیمت محصولات سایپا، پارس خودرو و زامیاد ویژه اسفند ماه ۱۴۰۲ اعلام شد

گران شدن قیمت موتورسیکلت تا دو برابر در یک سال / موتور بیشتر از خودرو گران شد

رنو خودرو سال شد؛ این خودرو را بشناسید




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط