رنو ۵ E-Tech الکتریکی با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و پایه نگهدارنده نان باگت معرفی شد

از دست ندهید

رنو ۵ E-Tech به عنوان یک سوپرمینی پس از ۲۸ سال دوباره متولد شد. البته به عنوان یک خودرو کاملاً الکتریکی. این خودرو که قرار است در سه ماهه دوم سال جاری میلادی وارد بازارهای خودرو در سراسر جهان شود، مجهز به یک موتور الکتریکی ۱۵۰ اسب بخاری در فول‌ترین نسخه خود است.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – رنو ۵ نه تنها در جهان، بلکه در ایران هم طرفداران بسیاری داشت. به‌ طوری‌که در میان سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۵ بیش از ۵.۵ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسید. رنو ۵ همیشه جلوتر از زمان خود بود و جالب است بدانید که این هاچ‌بک فوق‌العاده، نخستین خودرویی بود که به مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت دست یافت.

رنو ۵ E-Tech حالا قصد دارد با طراحی بسیار نوآورانه، سقفی ساخته‌شده از الیاف طبیعی، فضای داخلی بی رقیب و سبکی رویایی دوباره به دوران شکوه خود در میان هاچ‌بک‌های تند و تیز برگردد.

رنو ۵ E-Tech

بزرگترین اولین نمایش در نمایشگاه خودروی ژنو امسال، رنو ۵ کاملاً جدید است. بله، سوپرمینی که زمانی با نام Le Car در ایالات متحده شناخته می شد، رسماً به اروپا بازگشته است، اما این بار کاملاً الکتریکی است.

طراحی آینده‌نگر رنو ۵ E-Tech

رنو ۵ E-Tech

رنو ۵ نخستین بار به عنوان یک خودرو مفهومی در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی شد. طراحی ظاهری آن نشان می‌داد که بسیار به اصل و ریشه خود وفادار است و در عین حال از سبکی آینده‌نگر استفاده می‌کند.

اگر بخوانیم نمادهای رنو ۵ اورجینال را در این خودرو پیدا کنیم باید به چراغ‌های جلو بسیار زیبا، چراغ‌های عمودی عقب و قوس‌های بسیار برجسته چرخ‌ها در این خودرو برقی اشاره کرد.

رنو ۵ E-Tech

رنو ۵ E-Tech حتی دستگیره درب‌های عقب خود را در ستون‌های C ادغام کرد تا نمای کلی آن سه درب به نظر برسد. درست مانند همان رنو پنج اصلی. رنو پنج قدیمی در دو نوع سه درب و پنج درب به بازار ارائه می‌شد. اما رنو ۵ E-Tech فقط در نسخه پنج درب قابل خرید است.

رنو ۵ E-Tech

البته برخی نسخه‌های این خودرو الکتریکی در آینده دارای تریم‌های قرمز رنگی خواهند بود که اشاره‌ای به R5 Turbo افسانه‌ای داشته باشند. لازم به ذکر است که یک ورژن فوق‌العاده سریع از آن هم در همین سال رونمایی خواهد شد که شمایلی شبیه به خودرو مفهومی Alpine A290 خواهد داشت.

 

طراحی داخلی رنو ۵ E-Tech

در فضای داخلی اولین نکته‌ای که ما را به یاد رنو ۵ اصلی می‌اندازد، دوخت‌های عمودی روی داشبورد است. دریچه‌های تهویه مطبوع مستطیلی هم درست همان نکاتی هستند که در رنو ۵ اورجینال وجود داشت.

اما حالا به جای رادیو پخش قدیمی، دو نمایشگر ۷ یا ۱۰ اینچی (بسته‌به تیپ خودرو) در پشت فرمان راننده و یک نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، وظیفه بخش اطلاع‌رسانی به راننده و مولتی مدیا را برعهده دارند.

رنو ۵ E-Tech به عنوان یک خودرو اصیل فرانسوی، محلی هم برای نگهداری نان باگت در داخل کابین خود دارد! از همین رو، سرنشینان می‌توانند در مسیر بازگشت از خرید روزانه، از عطر نان تازه هم سرمست شوند.

ابعاد و انداز‌های رنو ۵ E-Tech

رنو ۵ E-tech الکتریکی، ۳.۹۲ متر طول، ۱.۷۷ متر عرض و ۱.۵ متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن هم به ۲.۵۴ متر می‌رسد. به همین جهت می‌توان گفت که این خودرو همچنان نقش یک هاچ‌بک سوپرمینی را به خوبی ایفا خواهد کرد.

رنو ۵ E-tech با گنجایش پنج سرنشین، فضای باری برابر با ۳۲۶ لیتر را در اختیار آنها قرار می‌دهد و قرار است بر روی رینگ‌های ۱۸ اینچی در خیابان‌ها تردد کند. این محصول الکتریکی رنو بزرگ‌تر از Twingo است اما از لحاظ ابعاد بدنه کوچکتر از Clio به شمار می‌رود. رنو ۵ E-tech نخستین مدلی است که بر روی پلت‌فرم جدید AmpR Small رنو طراحی و تولید شد. این پلت‌فرم پیش‌تر با نام CMF-B EV شناخته می‌شد.

مشخصات فنی رنو ۵ E-tech

رنو ۵ E-Tech

سبکترین تیپ این هاچ‌بک الکتریکی رنو با پک باتری ۴۰ کیلووات ساعتی، ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد. این در حالی است که سنگین‌ترین تیپ این خودرو با باتری ۵۲ کیلووات ساعتی به فروش می‌رسد که وزن آن به ۱۴۵۰ کیلوگرم می‌رسد.

خریداران تیپ ۴۰ کیلووات ساعتی می‌توانند از موتور الکتریکی ۹۵ اسب بخاری رنو ۵ E-tech لذت ببرند که گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن متر در اختیار راننده قرار می‌دهد. این نسخه از رنو ۵ جدید را می‌توان با قدرت موتور ۱۲۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متری نیز خریداری کرد.

اما در سریعترین ورژن این خودرو برقی، رنو ۵ E-tech با باتری‌های بزرگ‌تر ۵۲ کیلووات ساعتی می‌تواند تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور هم در اختیار مالک خود قرار دهد.

اگر خریدار این نسخه از رنو پنج الکتریکی هستید، بدانید که شتاب صفر تا صد کیلومتر آن کمتر از هشت ثانیه است. حتی رقم شتاب ثانویه ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت آن هم کمتر از ۷ ثانیه اعلام شد. اگر به پدال گاز به طور مداوم فشار دهید، می‌توان حتی نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت را هم با آن تجربه کرد.

پیمایش رنو ۵ E-tech

تیپ پایه این خودرو با باتری‌های ۴۰ کیلووات ساعتی، در چرخه ترکیبی WLTP پیمایش ۳۰۰ کیلومتر را با شارژ کامل باتری‌ها به ارمغان می‌آورد. این در حالی است که پیمایش نسخه فول‌تر با باتری‌های بزرگ‌تر به ۴۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

حداکثر توان شارژ AC این خودرو ۱۱ کیلووات است. اما با شارژهای DC می‌توان تا ۸۰ کیلووات (برای نسخه ۴۰ کیلووات ساعتی) و ۱۰۰ کیلووات (برای نسخه ۵۲ کیلووات ساعتی) باتری‌های این خودرو الکتریکی را شارژ کرد. رنو در زمان رونمایی از این خودرو اعلام کرد که هر دو مدل ۴۰ و ۵۲ کیلووات ساعتی را می‌توان در ۳۰ دقیقه از ۱۵ تا ۸۰ درصد شارژ کرد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

همانند تمامی خودروهای این کلاس (چه برقی و چه غیر برقی)، رنو پنج الکتریکی جدید از سیستم تعلیق مولتی لینک مستقل در محور عقب خود استفاده می‌کند. این خودرو الکتریکی بامزه را می‌توان با پورت‌های شارژ در هر دو طرف آن شارژ کرد و برای گرمترشدن سریعتر فضای داخلی، پمپ حرارتی مخصوصی دمای کابین را در سریعترین زمان ممکن به شرایط ایده‌آل می‌رساند.

این محصول برقی از سامانه بازیابی انرژی برای شارژ مجدد باتری‌های خود استفاده می‌کند. نکته جالب این است که در زمان شارژ این خودرو، می‌توان لوگوی بزرگ ۵ را در روی درب موتور آن تماشا کرد که به عنوان نشانگر شارژ باتری دو برابر می‌شود.

 

قیمت رنو ۵ E-tech

ارزان‌ترین نسخه‌ای که می‌توان در بازار خودرو اروپا خرید حدود ۲۵ هزار یورو قیمت دارد. یعنی با نرخ ارز فعلی، تقریباً ۲۷ هزار دلار ارزش‌گذاری شده‌است. رنو در زمان رونمایی از این خودرو اعلام کرد که این خودرو الکتریکی را در کشور فرانسه خواهد ساخت.

بیشتر بخوانید:

خودرو بی وای دی شناور ۱۲۰۰ اسب بخاری رونمایی شد

قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در اسفند ماه ۱۴۰۲

قیمت محصولات سایپا، پارس خودرو و زامیاد ویژه اسفند ماه ۱۴۰۲ اعلام شد

گران شدن قیمت موتورسیکلت تا دو برابر در یک سال / موتور بیشتر از خودرو گران شد

رنو خودرو سال شد؛ این خودرو را بشناسید




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط