گران شدن قیمت موتورسیکلت تا دو برابر در یک سال / موتور بیشتر از خودرو گران شد

از دست ندهید

گران شدن قیمت موتورسیکلت تا دو برابر آن هم در یک سال نکته قابل توجهی است. این افزایش قیمت در بازار خودرو کمتر بوده‌است. موتورسیکلت‌ها چه قدر گران شدند و علت این گرانی عجیب چیست؟

گران شدن قیمت موتورسیکلت

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: درحالیکه توجه افکار عمومی به افزایش قیمت خودرو معطوف است، گران شدن قیمت موتورسیکلت تا ۱۰۰ درصد، نشان از قیمت‌گذاری اختیاری این محصول دارد.

بررسی بازار خودرو از دی ماه سال ۱۴۰۱ تا دی ماه امسال ۱۴۰۲، نشان از افزایش قیمت حدود ۴۰ درصدی این بازار دارد. البته برخی از خودروهای پر مخاطب مانند پراید تا ۵۵ درصد هم گران شده‌اند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

اما بررسی قیمت بازار موتورسیکلت در همین بازه زمانی از رشد ۵۵ تا ۱۰۰ درصدی قیمت این محصول خبر می‌دهد. برای مثال موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵ که در دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۳۶ میلیون تومان قیمت داشت با ۸۰ درصد افزایش قیمت حالا ۶۵ میلیون تومان است.

 این اوضاع در مورد موتورسیکلت‌های گران‌قیمت وخیم‌تر هم می‌شود. به‌طوریکه موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ۲۵۰ چهار سیلندر از قیمت ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده‌است؛ گرانی ۱۰۰ درصد!

در همین راستا اسکوتر یاماها Xmax 250 نیز از ۳۷۰ میلیون تومان به ۶۵۰ میلیون تومان رسیده، و ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته‌است.

 

کم‌ترین افزایش قیمت نیز مربوط به محصولات بنلی است. به‌طوری‌که بنلی ۱۵۰ فیس قدیم که در دی ماه ۱۴۰۱ حدود ۷۵ میلیون تومان فروخته می‌شد، حالا ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت این محصول حدود ۴۵ درصد رشد داشته است.

البته باید گفت که قیمت موتورسیکلت در کارخانه و بازار آزاد تقریبا یکی هستند و حتی قیمت کارخانه معمولا گران‌تر از بازار آزاد است. اما علت گران شدن قیمت موتورسیکلت آن‌هم بیشتر از خودرو چیست؟

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

قیمت‌گذار موتورسیکلت کدام سازمان است؟

یک سوال مهم درباره علت گران شدن قیمت موتورسیکلت این است که اصلا قیمت‌گذاری موتورسیکلت چگونه انجام می‌شود؟

بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران پیش‌تر به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: “قیمت‌گذاری موتورسیکلت در ایران اینگونه است که کارخانه قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد و یک قیمت پایه را در نظر می‌گیرد و این قیمت را برای سازمان حمایت ارسال می‌کند؛ یعنی سازمان حمایت نظارت روی عملکرد و قیمت‌گذاری موتورسیکلت دارد.”

در قیمت‌گذاری موتورسیکلت هیچ شورای رقابتی در کار نیست. با این اوصاف در واقع هیچ سخت‌گیری بر نحوه قیمت‌گذاری موتورسیکلت توسط کارخانه‌ها وجود ندارد و آن‌ها تقریبا مستقل عمل می‌کنند.

 

در نتیجه یکی از علل اصلی گران شدن قیمت موتورسیکلت همین دلخواه بودن قیمت‌گذاری آن است. از سوی دیگر افزایش قیمت خودرو و از دسترس خارج شدن آن از سبد خریداران ضعیف‌تر، باعث روی آوردن این گروه به خرید موتورسیکلت و افزایش تقاضا باعث گران شدن موتورسیکلت می‌شود.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

آمار تولید موتورسیکلت در کشور

به‌طور میانگین سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه انواع موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود. البته این آمار متغیر است و افت و خیزهای خود را دارد. آمار تولید در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۰ هزار دستگاه بود. آمار تولید امسال هنوز اعلام نشده‌است.

گفتنی است بیش از ۷۰ درصد تولید موتورسیکلت در کشور مربوط به موتورسیکلت‌های طرح هوندا ۱۲۵ است. تقریبا تمامی شرکت‌های تولید کننده موتورسیکلت در کشور یک محصول طرح هوندا ۱۲۵ را در سبد خود دارند. به‌همین‌دلیل موتورهای طرح هوندا ۱۲۵ با برندهای متنوعی مانند کویر، احسان، پرواز، رایکا، لیفان، پیشرو، رهرو و… در بازار وجود دارند.

شاید به‌نظر برسد این تنوع برند در محصولات هوندا ۱۲۵ رقابتی است در صورتی‌که این‌گونه نیست. این بازار بیشتر رفاقتی است تا رقابتی؛ تمامی تولید کنندگان، قطعات داخلی و خارجی خود را از منابع مشترک و با یک قیمت می‌خرند! در واقع موتورسیکلت‌های طرح هوندا ۱۲۵ تقریبا یکی هستند و تنها نام آنها با هم فرق دارد.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت تردد موتورسیکلت تا ۵۵۰ سی‌سی برداشته شد / چه مدل‌هایی پلاک می‌شوند؟

گران‌ترین موتورسیکلت‌های بازار را بشناسید

موتورسیکلت های ارزان صفر کیلومتر را بشناسید / قیمت+مشخصات فنی

قیمت کارخانه موتورسیکلت گران شد / موتورسیکلت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان

ارزش خرید زانتیا چقدر است؟

موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7

بهترین تایر ایرانی کدام است؟ / بررسی تخصصی ویژگی‌های تایرهای ایرانی جهت خرید

دنا پلاس اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟ بررسی افت شدید کیفیت خودرو

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز




4 دیدگاه

  1. بهترین راه برای ارزان شدن قیمت موتور واردات موتورهای سبک تا دویست سسی الان د رجال حاضر بهترین هیوندا ۱۲۵سسی در کشور همسایه ۲۵الی۳۰میلیون شاید کمتر هم باشد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط